بازدید 9135
۱

محصول شتاب دهنده در سینمای ایران چه خواهد بود؟

این شتاب دهنده‌ها معمولاً توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود اما غالباً دولت‌ها منابع مالی را به این شتاب‌دهنده‌ها تزریق می‌کنند، تا بدین ترتیب ظرفیت‌های تازه برای اشتغال زایی شکل بگیرد. در این میان سازمان سینمایی با محوریت بنیاد سینمایی فارابی در پی راه اندازی شتاب دهنده‌ای برای پروژه‌های سینمایی است
کد خبر: ۱۰۰۸۴۲۵
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۶ 11 October 2020

محصول شتاب دهنده در سینمای ایران چه خواهد بود؟سازمان سینمایی با محوریت بنیاد سینمایی فارابی درصدد است تا شتاب‌دهنده‌ای را برای سینما راه اندازی کند اما آیا سینمای ایران ظرفیت لازم را برای بهره برداری از دستاوردهای این شتاب دهنده خواهد داشت یا رویکردهای فراتر از جغرافیای ایران در نظر گرفته و این طرح با رویکرد خلق مجموعه‌ای از محصولات و خدمات طراحی شده که توان عرضه بین المللی را داشته باشد و بتواند به شکل واقعی و عملیاتی، ظرفیت صادراتی داشته باشد و این ظرفیت تحقق یابد.

به گزارش «تابناک»؛ «شتاب‌دهنده استارتاپ / Seed accelerator / Startup accelerator‎» یکی از حلقه‌های خلق و توسعه تکنولوژی در عصر کنونی است. استارت‌آپ‌هایی که بر روی خلق یک محصول یا بستر عرضه یک خدمات جدید نخستین گام‌های فعالیت را برمی‌دارند، نیازمند فضای کار، منابع مالی برای هزینه‌های روزمره و ابزارهایی هستند که این مجموعه از سوی شتاب دهنده‌ها تامین می‌شود و شتاب دهنده در عوض بخشی از سهام آن استارت آپ را برمی‌دارند.

محصول شتاب دهنده در سینمای ایران چه خواهد بود؟

بسیاری از این طرح‌ها شکست می‌خورد و در لیست زیان‌های شتاب دهنده قرار می‌گیرند و در این میان معدودی از طرح‌ها به موفقیت می‌رسد و هزینه کل طرح‌های شکست خورده از محل سود حاصل از موفقیت استارت آپ‌های تامین می‌شود. این روش در کشور ایران در بخش‌های مختلف فعال شده و برخی از ایده‌های تجاری و صنعتی و شماری از استارت آپ‌های ارائه خدمات محصول این شتاب دهنده‌ها هستند. البته برآوردها حکایت از آن دارد که آمار استارت آپ های موفق در بازار ایران با متوسط جهانی فاصله چشمگیری دارند و شتاب دهنده‌ها در این زمینه نتوانسته‌اند به نقطه مطلوب برسند.

این شتاب دهنده‌ها معمولاً توسط بخش خصوصی مدیریت می‌شود اما غالباً دولت‌ها منابع مالی را به این شتاب‌دهنده‌ها تزریق می‌کنند، تا بدین ترتیب ظرفیت‌های تازه برای اشتغال زایی شکل بگیرد. در این میان سازمان سینمایی با محوریت بنیاد سینمایی فارابی در پی راه اندازی شتاب دهنده‌ای برای پروژه‌های سینمایی است و این در حالی است که شتاب دهنده باید خروجی اش محصول یا خدمات پرتیراژ باشد که به سوددهی برسد اما در سینما چنین محصولی که به سوددهی برسد، نداریم.

البته می‌توان در سینما محصولات یا خدماتی را خلق کرد که ظرفیت تولید و عرضه با تیراژ بازار را داشته باشد اما بی‌شک اگر بازار چنین محصولات سینمایی ایران باشد، بعید است استارت آپی در این حوزه بتواند موفق باشد، چرا که بازار سینمای ایران کشش خرید مداوم محصولات تخصصی سینمایی به حدی یک مجموعه استارت آپ را به سوددهی برساند، ندارد. در همین راستا به نظر می‌رسد باید شفاف سازی شود که خروجی این شتاب دهنده چه خواهد بود و با چه هدف گذاری و افقی قرار است اجرایی شود؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
فعلا فیلم های سینمایی را دو قسمتی کنید و در شبکه آنلاین کشور مانند سریال های خانگی با حق اشتراک قابل مشاهده کنید تا از این دوره عبور کنیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان