بازدید 4872

عدم حضور موکب‌های ایرانی در اربعین امسال در کشور عراق

کد خبر: ۱۰۰۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵ 20 September 2020

جلال مآب از عدم حضور موکب‌های ایرانی برای ارائه خدمات به زائران اربعین حسینی در کشور عراق خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جلال مآب رئیس ستاد باسازی عتبات عالیات صبح امروز (یکشنبه ۳۰ شهریور ماه) در اولین نشست خبری خود که در ستاد باسازی برگزار شد، اظهار کرد: امسال اولین اربعینی است که بدون حضور فرمانده مان سردار سلیمانی بنیانگذار مکتب اربعین، برگزار می‌شود.

او با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته میزبان اصلی مراسم اربعین کشور عراق بوده است، گفت: عزاداران عراقی در سال‌های اخیر در میزبانی زائران سنگ تمام گذاشتند.

رئیس ستاد باسازی عتبات عالیات با بیان اینکه منع تجمعات یکی از موضوعات مهم برای کنترل ویروس کرونا است، گفت: همان طور که اعلام شد امسال مراسم اربعین را به شکل‌های سابق نخواهیم داشت و زائران ایرانی اعزام نخواهند شد، همچنین هیچ موکب ایرانی در پیاده روی اربعین عراق حضور نخواهند داشت.

جلال مآب با بیان اینکه ماموریت اصلی موکب‌ها، میزبانی زائران در مراسم اربعین است، افزود: شکل گیری موکب‌ها یکی از حرکات اربعین حسینی است و ستاد باسازی عتبات عالیات مسئولیت دارد تا این موکب‌ها را مدیریت کند.

جلال مآب با اشاره به اینکه ماموریت اصلی موکب‌ها میزبانی در مراسم اربعین عراق و خدمات رسانی به زائران است، گفت: امدادرسانی به مردم در حوادث غیرمترقبه از دیگر ماموریت‌های موکب هاست که اولین بار به فرمان شهید سردار سلیمانی موکب‌ها را در خوزستان برای امداد رسانی ساماندهی کردیم تا یاری‌رسان مردم باشند.

جلال مآب با اشاره به اینکه در شرایط فعلی که موکب‌ها در اربعین حضور ندارند قرار است در چهار محور فعالیت داشته باشند گفت: هم به ستاد اربعین و هم مسئولان عراقی اعلام کردیم حاضریم موکب‌های خود را برای میزبانی از مراسم اربعین به عراق اعزام کنیم و هم حاضریم امکانات و توانمندی‌های خودمان را در اختیار زائران عراقی بگذاریم و منتظریم هر کمکی درخواست شود موکب‌ها را اعزام کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات با اشاره به جمع آوری کمک برای دانش آموزان نیازمند در استان‌های محروم گفت: در این خصوص از ظرفیت موکب‌ها استفاده می‌شود همچنین از موکب‌ها در بازسازی و توسعه حرم‌ها در قالب پویش حرم عشق استفاده خواهد شد.

جلال مآب به برنامه‌های موکب‌های سلامت اشاره کرد و گفت: از ابتدای شیوع کرونا موکب‌های سلامت به ضدعفونی معابر و سطوح اقدام کردند به طوری که بیش از ۳ هزار مرتبه معابر ضدعفونی شد و ۱۱ میلیون لیتر ماده ضدعفونی، سه میلیون عدد ماده ضدعفونی، ۲.۵ میلیون دستکش، ۱۰ میلیون ماسک و ۲.۵ میلیون لباس در اختیار مردم قرار گرفت.

او با اشاره به اینکه ۱۷ هزار داوطلب که از طریق موکب‌های سلامت خدمات رسانی می‌کنند، گفت: ۴۰۰ هزار بسته معیشتی و یک میلیون پرس غذا نیز میان مردم آسیب دیده از کرونا توزیع شد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: همانطور که زائر ایرانی به عراق اعزام نمی‌شوند زائران عراقی نیز به ایران اعزام نخواهند شد.

او با بیان اینکه ۱۲۰۰ موکب برای کمک ثبت نام کردند که محل استقرار آن‌ها به مرور مشخص خواهد شد، تصریح کرد: اوج فعالیت این موکب‌ها از ۱۰ تا ۲۰ ماه صفر خواهد بود و ۱۰ درصد موکب‌ها را موکب‌های زنان تشکیل می‌دهند.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات عنوان کرد: اقدامات مربوط به بازسازی و توسعه عتبات عالیات در عراق تحت هیچ شرایطی متوقف نمی‌شود.

جلال مآب با اشاره به اینکه ستاد باسازی عتبات برنامه‌های توسعه‌ای را بر مبنای شرایط کرونایی گذاشته است گفت: در نیمه دوم امسال نیرو‌ها مستقر می‌شوند و پروژه‌ها نیز فعال می‌شوند.

او افزود: سه پروژه مهم در دستور کار داریم پروژه صحن حضرت زهرا در نجف، پروژه صحن حضرت زینب در کربلا و همچنین شروع پروژه امام محمد باقر در کاظمین.

جلال مآب در خصوص پروژه امام محمدباقر در کاظمین تصریح کرد: این پروژه جدیدی است که یکی از صحن‌های امامین جوادین در کاظمین تبدیل به شبستان می‌شود و ۵ استان زیارتی خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، فارس و قم، مدیریت این پروژه را تقبل کرده اند.

رئیس ستاد باسازی عتبات عالیات با اشاره به صحن حضرت زینب در کربلای معلی افزود: صحن حضرت زینب ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و ۳۰ هزار متر نیز در ایام کرونا اجرایی شده است و اگر آنجا هم بتوانیم تا پایان سال سازه را تمام خواهیم کرد.

جلال مآب عنوان کرد: طراحی پروژه کاظمین در مرحله نهایی است و بخشی از تخریب نیز شروع شده و بعد از اربعین خاک برداری را آغاز خواهیم کرد.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: در مجموع ۲۳۰ هزار متر از پروژه نجف، ۱۳۵ هزار متر از پروژه کربلا، ۵ و ۱۰ هزار متر در پروژه کاظمین انجام شده است.

او مطرح کرد: در سامرا نیز برای تعویض سنگ‌های کف، گروه‌های ستاد بازسازی عتبات در حال کار هستند، اما برای طرح توسعه، مشغول مذاکره هستیم که امیدواریم امسال بتوانیم طرح توسعه امامین عسگرین را تمام کنیم.

رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: سال گذشته ۱۰۰ میلیارد تومان کمک مردمی در قالب‌های مختلف دریافت کردیم که مطابق با برنامه ریزی‌های ما بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار