بازدید 20283
پیمانه اقتصادی

رنگ بورس دوباره قرمز شد/ نوبخت: با سهام دولت خون جدید به بورس تزریق می‌کنیم/ تداوم گرانی در بازار سکه تهران / چین واردات گوشت از آلمان را متوقف کرد / ماجرای ورود «فراری» به گمرک آستارا چه بود؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های مجاز گران‌تر شد، تکلیف مجلس به شرکت‌های دولتی بورسی، دولت برای ساماندهی بورس لایحه ارائه کند، رئیس بانک مرکزی اروپا بار بیرون آمدن از رکود را به گردن دولت‌های اروپایی انداخت، اقتصاد ژاپن کوچک‌تر شد و کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی سه تریلیون دلار رسید را در بر دارد.
کد خبر: ۱۰۰۲۴۳۱
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۸:۴۰ 13 September 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون دلار در صرافی‌های مجاز گران‌تر شد، تکلیف مجلس به شرکت‌های دولتی بورسی، دولت برای ساماندهی بورس لایحه ارائه کند، رئیس بانک مرکزی اروپا بار بیرون آمدن از رکود را به گردن دولت‌های اروپایی انداخت، اقتصاد ژاپن کوچک‌تر شد و کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی ۳ تریلیون دلار رسید را در بر دارد.

دلار در صرافی‌های مجاز گران‌تر شد

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد گران تر شدن نرخ خرید و فروش دلار و یورو در صرافی های مجاز و بانکی سطح کشور هستیم. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا در این صرافی ها، به قیمت 23340 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 23440 تومان به متقاضی دریافت دلار فروخته می شود که نسبت به روز قبل، 280 تومان گران تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی های مجاز و بانکی به نرخ 27540 تومان از مردم خریداری می شود و در مقابل به قیمت 27640 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می شود که نسبت به روز شنبه، 280 تومان افزایش قیمت دارد.

تداوم گرانی در بازار سکه تهران

بر اساس اطلاعات ارائه شده توسط اتحادیه طلا و سکه تهران، امروز هر قطعه سکه تمام طرح قدیم 11 میلیون و 950 هزار تومان قیمت گذاری شده است. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) نیز به رقم 12 میلیون و 850 هزار تومان رسیده است. هر نیم سکه نیز 6 میلون و 500 هزار تومان و ربع سکه نیز به رقم 3 میلون و 700 هزار تومان رسیده است. هر سکه یک گرمی نیز امروز یک میلیون و 900 هزار تومان ارزشگذاری شده است. مظنه طلا نیز در بازار تهران امروز، 5 میلیون و 234 هزار تومان می باشد.

رنگ بورس دوباره قرمز شد

امروز شاخص کل بورس با 5568 واحد کاهش معادل منفی 0.35 درصد به یک میلیون و 578 هزار و 185 واحد، شاخص‌ قیمت وزنی - ارزشی با 1460 واحد کاهش معادل منفی 0.35 درصد به 413 هزار و 917 واحد، شاخص کل هم وزن با 3382 واحد کاهش معادل منفی 0.79 درصد به 423 هزار و 152 واحد، شاخص قیمت هم وزن با 2216 واحد کاهش معادل منفی 0.79 درصد به 277 هزار و 381 واحد، شاخص آزاد شناور با 9766 واحد کاهش معادل منفی 0.45 درصد به دو میلیون و 138 هزار و 103 واحد، شاخص بازار اول با 3866 واحد کاهش معادل منفی 0.33 درصد به یک میلیون و 162 هزار و 2 واحد و شاخص بازار دوم با 12084 واحد کاهش معادل منفی 0.38 درصد به 3 میلیون و 157 هزار و 178 واحد رسید.

نوبخت: با سهام دولت خون جدید به بورس تزریق می‌کنیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور  پاسخ به اینکه «آیا بورس، محلی برای درآمد پایدار دولت در سال ۱۴۰۰ خواهد بود؟»، نیز گفت: وقتی که از سیاست‌های انبساط مالی پیروی می‌کنیم، برای تامین درآمدهای پایدار، باید از محل‌های مطمئن استفاده کنیم که بخشی از آن از درآمدهای مالیاتی تامین می‌شود. همچنین وابستگی بودجه به نفت را محدود خواهیم کرد و به میزان اجتناب‌ناپذیر از آن استفاده خواهیم کرد. نوبخت با اشاره به واگذاری سرمایه‌های مالی که یکی از آنها سهام دولت در بورس است، خاطرنشان کرد: از این طریق می توانیم خون جدیدی را در بورس تزریق کرده و سهام مناسب را به وقت مناسب جهت بازارگردانی وارد کنیم. سهامی که در بورس می تواند خواهان بسیاری داشته باشد را در راستای اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی؛ می توانیم در بورس متناسب با نیازهای این بازار عرضه کنیم؛ به این ترتیب منابع قابل توجهی به دست دولت می‌رسد که در بخش عمرانی و تملک دارایی‌های سرمایه ای استفاده خواهد شد.

تکلیف مجلس به شرکت های دولتی بورسی

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بحث بازرگردانی در بورس یک موضوع جدی و اساسی است، یکی دیگر از مسائلی که از همین امروز باید دنبال شده و ان شاء الله اجرایی خواهد شد، این است که بخشی از شرکت هایی که در بورس هستند، شرکت های دولتی و حقوقی بوده که در زمان اوج بازار این شرکت ها به درآمدهایی رسیدند که بخشی از این درآمدها به هر دلیلی از بازار بورس خارج شد، و در واقع از ظرفیت بورس کم شد. ما در مجلس مصمم هستیم که آن شرکت هایی که اغلب دولتی هستند و مدیریت دولتی دارند، مکلفند که این وجوه را مجدد به بازار بورس بازگرداند و بازار را تقویت کنند که این بازارگردانی باید به درستی پیش برود و کسی در این بازار خارج از این موضوع، لیدری بورس را انجام ندهد.

دولت برای ساماندهی بورس لایحه ارائه کند

جعفر قادری عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اظهارات امروز دکتر قالیباف رئیس مجلس درباره راهکارهای پارلمان برای تقویت و تثبیت بازار بورس گفت: نشست غیرعلنی امروز با حضور دژپسند وزیر اقتصاد و دارایی و همتی رئیس کل بانک مرکزی درباره مشکلات بازارهای بورس و ارز برگزار و گلایه‌ها و پیشنهادات نمایندگان مطرح شد. نماینده مردم شیراز در مجلس ضمن تاکید براینکه بازار سرمایه در شرایط کنونی امکان و فرصتی را برای حل مشکلات کشور فراهم کرده است، افزود: دولت نباید اجازه دهد تا این فرصت تبدیل به یک تهدید شود بلکه باید حتی تهدیدهای موجود را هم تبدیل به یک فرصت برای کشور کند. ایرادات و اشکالات کنونی بازار بورس باید رفع و به شکل‌های مختلف موجب ثبات نرخ سهام شود، در این عرصه می‌توان از روش‌های دیگر کشورها برای حمایت از بازار بورس مانند بازارگردانی، استفاده از ابزارهای پوشش ریسک و بیمه سهام و ... استفاده و آنها را تبدیل به قانون کرد.

قادری تاکید کرد: براساس تصمیمات امروز جلسه غیرعلنی، باید فرصتی فراهم شود تا افراد برای ورود به بازار بورس متحمل ریسک کمتری شده و با اطمینان بیشتری نقدینگی خود را وارد بورس کنند. عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: نباید شرایط به گونه‌ای باشد، افرادی که برای اولین بار وارد بورس می‌شوند، بورس زده شوند بلکه باید فرصت مشارکت و تمایل را برای سرمایه گذاری در بورس افزایش داد. وی با بیان اینکه مجلس برای حل مشکل بازار بورس مصم است، گفت: مجلس می‌تواند برای حل مشکلات بازار سرمایه طرحی را ارائه کند؛ اما بهتر است، دولت لایحه‌ جامعی را برای ساماندهی بازار بورس به مجلس ارسال کند./ خانه ملت

رئیس بانک مرکزی اروپا بار بیرون آمدن از رکود را به گردن دولت‌های اروپایی انداخت

کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا گفت: دولت‌های منطقه یورو باید همچنان هزینه‌های بیش از حد برای کمک به بهبود این بلوک از رکود بی‌سابقه ناشی از شیوع کرونا بپردازند و سیاست‌های پولی پیشین را تکمیل کنند.

با توجه به اینکه سطوح بدهی امسال از صددرصد تولید ناخالص داخلی عبور کرده، این نگرانی‌ها ایجاد شده است که سیاست‌مداران در حمایت بیشتر و پرداخت یارانه ها با چالش مواجه خواهند شد و طرح‌های حمایت از اشتغال و درآمد به طور ناگهانی پایان یابد.

لاگارد در یک سخنرانی گفت: «اعتماد در بخش خصوصی تا حد زیادی به اطمینان از سیاست‌های مالی بستگی دارد.» «ادامه سیاست های مالی انبساطی برای جلوگیری از از دست رفتن مشاغل و حمایت از درآمد خانوار تا زمان روند تقویت بهبود اقتصادی، حیاتی است.» طرح یارانه اشتغال در چندین کشور تمدید شده تا اعتماد به بهبود اقتصادی این بلوک از رکود را افزایش دهد. وی در نشست سالانه شورای روسای بانک‌های مرکزی و مقامات پولی عرب گفت: «حفظ طرح‌های حمایت از مشاغل به منظور جلوگیری از افزایش شدید بیکاری در اواخر سال، الزامی است.»

چین واردات گوشت از آلمان را متوقف کرد

در حالی که چین یکی از بزرگترین وارد کنندگان گوشت آلمان در بازار جهانی بود، شیوع تب خوکی مقامات چینی را بر آن داشته تا واردات گوشت از آلمان را متوقف کنند. اخیرا ابتلای یک گراز وحشی در منطقه براندنبورگ آلمان به تب خوکی تایید شده است. گمرک چین و وزارت کشاورزی این کشور طی بیانیه مشترک اعلام کردند که واردات گوشت خوک از آلمان ممنوع خواهد شد و محموله‌های وارداتی از این کشور یا پس فرستاده خواهد شد و یا اینکه معدوم می‌شود. خود چین هم مدت‌هاست درگیر شیوع تب خوکی در میان دام‌های خود است. این بیماری به انسان سرایت نمی‌کند، اما برای حیوانات بسیار خطرناک بوده و بخش قابل توجهی از دام‌ها در چین را نابود کرده است. به خاطر همین پکن برای تامین نیاز مردم خود به گوشت و پایین آوردن قیمت آن در بازار داخلی به واردات روی آورده است. اوایل هفته جاری دولت آلمان اعلام کرد که یک گراز وحشی در این کشور به تب خوکی آفریقایی مبتلا شده است. پس از این اقدام کره جنوبی هم واردات گوشت از آلمان را متوقف کرد و همین امر باعث شده تا دامداران آلمانی نگران از دست دادن بازارهای بین‌المللی خود باشند. /فارس

اقتصاد ژاپن کوچک تر شد

رشد اقتصادی سومین اقتصاد بزرگ جهان همان گونه که پیشتر نیز انتظار می رفت، کاهش داشته و در محدوده منفی باقی مانده است. به گفته اقتصاددانان و کارشناسان، شیوع ویروس کرونا و اخلال در زنجیره تجارت خارجی عوامل اصلی ثبت این عملکرد بد بوده اند. طبق اعلام دولت ژاپن در سه دوم امسال اقتصاد این کشور ۲۸.۱ درصد کوچک تر شده است. این رشد که ۰.۴ درصد کمتر از رشد پیش بینی شده قبلی توسط کارشناسان و ۲۱.۲ درصد کمتر از رشد دوره مشابه قبل است، بدترین عملکردهای اقتصاد ژاپن از زمان ثبت آمارهای مربوطه رشد محسوب می شود. در بین بخش های مختلف، مخارج مصرف کنندگان ۲۸.۴ درصد کاهش یافته و مخارج سرمایه ای نیز ۴.۶ درصد کمتر شده است. مخارج دولتی و سرمایه گذاری ثابت رشد منفی را تجربه کرده‌ و به ترتیب ۲.۳ درصد و ۷.۵ درصد رشد منفی داشته اند.

ماجرای ورود «فراری» به گمرک آستارا چه بود؟

اخیرا در فضای مجازی تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد یک دستگاه خودروی فراری از طریق گمرک آستارا وارد شده است و همین موضوع موجب ایجاد بحث هایی مبنی بر واردات خودرو در زمان ممنوعیت واردات این کالا شد. اما پیگیری ماجرا از گمرک ایران با توضیحاتی از معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران همراه بود.

رنگ بورس دوباره قرمز شد/ نوبخت: با سهام دولت خون جدید به بورس تزریق می‌کنیم/ تداوم گرانی در بازار سکه تهران/ چین واردات گوشت از آلمان را متوقف کرد/ ماجرای ورود «فراری» به گمرک آستارا چه بود؟

مهرداد جمال ارونقی به ایسنا گفت: هیچ‌گونه واردات خودرویی از این مدل حتی موقت یا تحت صحابت کارنه دوپاساژ صورت نگرفته و این خودروی سواری چند روز پیش به مقصد کشور امارات ترانزیت خارجی شده که از گمرک آستارا وارد و از گمرک شهید باهنر نیز خارج گشته است. به گفته وی، مبدأ خودروی فراری کشور آذربایجان‌ و مقصد آن نیز کشور امارات بوده است. معاون فنی و امور گمرکی گمرک ایران تاکید کرد: حداکثر زمان اعتبار پروانه حمل بعد از خروج از مبدا چهار روز بوده و اکنون نیز این خودرو از ایران خارج شده است.

کسری بودجه آمریکا به رکورد تاریخی ۳ تریلیون دلار رسید

وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، کسری بودجه آمریکا در یازده ماه ابتدایی سال مالی کنونی به رکورد تاریخی ۳ تریلیون دلار رسیده است. این حجم از کسری بودجه ناشی از هزینه‌کردهای عظیم دولت آمریکا برای کاهش تأثیرات منفی رکود اقتصادی تحت تأثیر پاندمی کروناست. این رکود اقتصادی میلیون‌ها شغل را در آمریکا از بین برده است. کسری بودجه از ابتدای اکتبر تا انتهای آگوست حدود دو برابر رکود یازده ماهه قبلی شد. رکورد قبلی ۱.۷ میلیارد دلار کسری بودجه در یازده ماه ابتدای سال مالی ۲۰۰۹ بود. در آن زمان دولت حجم بزرگی از پول را برای بیرون آوردن اقتصاد آمریکا از بحران مالی ۲۰۰۸ به کار گرفت. در حالی که یک ماه از سال مالی ۲۰۲۰ باقی مانده است (این سال در ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ به پایان می‌رسد) کسری بودجه کامل این سال مالی حتی می‌تواند از این هم بیشتر شود. دفتر بودجه کنگره آمریکا پیش‌بینی کرده است که کسری بودجه آمریکا، امسال به رکورد بی‌سابقه ۳.۳ تریلیون دلار برسد. اما در برخی مواقع دولت در ماه سپتامبر با مازاد بودجه روبرو می‌شود بنابراین امکان دارد که در نهایت سال مالی ۲۰۲۰ با کسری بودجه زیر ۳ تریلیون دلار بسته شود. سال گذشته کسری بودجه آمریکا ۹۸۴ میلیارد دلار شده بود. رکورد قبلی کسری بودجه در یک سال مالی مربوط به سال ۲۰۰۹ بود که در آن کسری بودجه به ۱.۴ میلیارد دلار رسید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۳
نوشته تصادف پژو پراید در جاده قدیم کرمان ماهان میری عکسو نگاه کنی پنج دقیقه باید زل بزنی بفهمی کدوم پژوعه کدوم پراید!به بهانه حمایت از تولید ملی چقدر کشته گرفتند این دوتا کارخونه با اون سهامهای عجیب غریبشون؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
ناشناس عزیز به نظرت کیفیت ماشین ها از استاندارد پایین تره یا کیفیت رانندگی ما؟ کیفیت رعایت ما! طرف ماشین نو می خره اول دنبال غیرفعالسازی همین امکانات ایمنی شه که هی بش آلارم نده، وقتی خط ممتد رو در می کنیم و پز هم می دیم که خوب 999 بار چیزی نمیشه ولی یکبار که میشه همین شاخ به شاخ ها می شه
باید در مجلس و دولت سیاست های تصویب شود که هزینه دلالی آنقدر بالا و با ریسک باشد که پول به سمت تولید و بازار سرمایه منتقل شود و در این بازار به صورت شفاف خرید و فروش انجام شود
مالیات بر عایدی سرمایه هم در اکثر کشورهای موفق جهان اجرا شده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
وقتی ۸۰ درصد مردم قدرت خرید ندارند
و صادرات و واردات هم بخاطر تحریم قفل شده است
چه تولیدی ؟
کدام مشتری داخلی و خارجی؟
با کدام وام و سیستم بانکی بدون ربا ؟
با کدام حمایت دولتی ؟
چرا فقط شعار می دهید ؟
اقتصاد ۸۰ درصد مردم و قدرت خرید شان فقط برای خوراک ساده در حد زنده ماندن شده است
این خونی که دولت میخواد تزریق کنه به بورس، درست مثل این میمونه که فرد دچار مرگ مغزی شده را با داروهای مختلف میخواند زنده کنند. اقاجون، این بورس با کاهش ارزش پول ملی مرده
کسری بودجه آمریکاشده تیتراخبارایران..مسخره ها..اونهاصاحب دلارهستن..عکس آبراهام لینکلن وجورج واشینگتن روش چاپ شده..اینجاهمون دلارش 28000تومن معامله میشه..ازاوضاع اقتصادی خودمون چه خبر؟
اعتماد مردم رو تو بورس نابود کردید .هردفعه خواستیم به شما اعتماد کنیم فقط ضرر وزیان نصیب ما شد
با سلام
آشپز که دوتا شد آش شور می شود یا بی نمک
آنچه بر بورس گذشت و می گذرد در جایست که مدعی هستند ( دولتی ها ) حال که مجلس ورود کند چه شود !!!...
شاید رنگ قرمز بورس نتیجه ی همین تزریق خون دولت باشد.
اگردولت دست ازدخالت درفعالیت بخش خصوصی برداردوبگذارداین بخش آزادانه فعالیت اقتصادی کندوفقط کارش نظارت دقیق براینکه مبادا فسادویارانت ویاپارتی بازی پیش آیدباشدمطمئن باشیدوضع اقتصاد وکاروکسب درست وحلال بمراتب بهترمیشوددولت محترم کمبودبودجه دارندجلوی فعالیت بخش خصوصی رامیگیردوباعث رونق بازاربورس باسودهای کاذب نجومی وبالارفتن قیمت ارزوبیکاری شدیدمیشودودرآخرهمین میشودمشکل بزرگ خوددولت محترم راستی چرامدیران ماازاشتباهاتشان پندنمیگیرند
بدبخت مملکتی که ورود و خروج یک ماشین تیتر رسانه ها شود.......
تزریق خون به بورس کماکان رنگ بورس را قرمزتر خواهد کرد
بایستی آب کرفس تزریق کرد که سبز شود
دولت حتی یک سهم خود را واگذار نکرده است بلکه سهام را بصورت سبد عدالت و صندوقهای دارا 1و 2 بین مردم جابجاکرده ودر نهایت این صندوقها به سهام داران حقوقی دولتی منتقل شده است یا خواهد شد.حتی یک سهم مثلا فولاد در پرتفوی شخصی مردم نیست
مرد حسابی به جای اینکه سهام دولت را به خاطر کمبود بودجه بفروشید به فکر سهامی باشید که هم اکنون در بورس هستند اگر راست میگویید؟؟!!
بمیرم هم اندک سرمایه ام رو هم نمی گذارم بورس .
دولت خودش با عرضه پترو پالایشی ها بازار رو خراب کرد
تاسف اوره این گونه حمایت از بورس
اقایون علنا سیگنال میدهند که بورس فقط باید صعودی باشد
هر بازاری اقاجان پایین و بالا شدن دارد منتهی اقایون دولتی دیگه علنا میگویند فقط بووووووووورررررسسسسسسسسس
چه قدر فرد نااگاه را با این مدل جودادن ها به این بازار خطرناک کشاندند؟؟؟؟؟؟؟؟
به امید واهی اینکه ۲۰ روز دیگر پولت ۴ برابر میشود!!!!!!
بورس ۱۰ میلیون واحدی میشود.
اقای نوبخت تاسف انگیزه عملکرد شما و دولت
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
قطعا بورس بهتر از طلا و مسکن و دلاره! حالا گفته های مسئولین نقصهایی داره ولی سیاست اقتصادی جوری باید باشه که پول بره سمت بورس
بورس دیگر مرده و مرده را نمی شود زنده کرد حالا حی شوگ بهش بدهید
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
ما که داریم سود می کنیم
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
از این به بعد فقط سهام خوب را باید خرید نه هر سهمی
آقای نوبخت
باکشیدن خون مردم و تزریق در بورس کار درست نمی‌شود.
وقتی مدیریت بلد نیستید کنار بروید
سلام،جناب آقای دکتر نوبخت عاجزانه خواهش می کنم اجازه دهید رونقی که با گشایش اقتصادی آقای دکتر روحانی ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران در بورس بوجود آمده ساماندهی شود تا اینکه شما بعدا خون تازه را تزریق کنید به بورس البته امیدوارم این خون تازه مثل خونی که چندین سال پیش از خارج وارد وبه تعدای از انسانهای بی گناه تزریق شد نباشد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر