بازدید 31053

معنی جوانگرایی ترحم به جوانان نیست

گفت و گو با میثم مظفر
کد خبر: ۱۰۰۱۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۲ 07 September 2020
رضارحیمی: جوانگرایی در حکمرانی کشور و گردش نخبگان، موضوع بسیار مهمی است که همواره در سخنان رهبر معظم انقلاب نیز مورد توجه و تأکید قرار گرفته است؛ مسئله‌ای که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نقشی محوری دارد، اما از قرار معلوم تا تحقق آن در کشور مسیر دشواری پیش رویمان قرار دارد.


به گزارش «تابناک»، بسیاری از منتقدان و دلسوزان انقلاب اسلامی مقاومت برخی مدیران و سیاست مداران را در برابر جوانگرایی از جمله عوامل اصلی تشدید مشکل‌ها می‌دانند و بر این باور هستند که تکرار رویه‌های متداول در دوران دفاع مقدس می‌تواند به حرکتی نو در کشور منجر شود و بسیاری از مشکلات کنونی را حل کند.


دکتر میثم مظفر- رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با جوانگرایی و لزوم گردش نسلی در کشور به «تابناک»، گفت: ما شاهد این هستیم که در دوران آغازین انقلاب اسلامی، این نسل اولی‌ها بودند که کار‌های اساسی را در مقاطع حساس مدیریت و راهبری کردند و اکثر آن‌ها نیز جوان‌های زیر ۳۰ سال بودند. موضوع جوانگرایی آنقدر جدی و مورد تأکید بود که اکثر فرماندهان دفاع مقدس نیز زیر زیر ۳۰ سال سن داشتند.


در همین رابطه مظفر ادامه داد: در واقع امام خمینی (ره) زمانی ریسک دادن مسئولیت به جوان‌ها را پذیرفتند که مسائل امنیتی و حساسی، چون جنگ و دفاع از مرز و بوم کشور مطرح بود و در نهایت نیز امام راحل در پایان عمر از این رویه اظهار رضایت کردند و فرمودند با دلی آرام و قلبی مطمئن و ضمیری امیدوار به سوی جایگاه ابدی سفر می‌کنم.


وی اضافه کرد: با این همه عقیده دارم چرخ و گردش نسلی در کشور ما در ادامه انقلاب اسلامی اتفاق نیفتاد و اکنون نیز مکانیزمی در کشور برای تربیت نیرو و کادر سازی نداریم. جوان‌های نسل‌های سوم به بیان رهبر معظم انقلاب که ایشان در گام دوم انقلاب ایشان اشاره کرده اند، برای انقلاب یک ظرفیت هستند و اساساً می‌بینیم که مخاطب بیانات رهبر انقلاب در گام دوم همین جوان‌های زیر ۴۰ سال و مردم هستند، اما در مقام عمل هنوز امور اجرایی و سیاسی کشور به جوان‌ها واگذار نشده است.


رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: جوانی که آراسته به اصول اخلاقی باشد، ایدئولوژی داشته باشد، تعهد و تخصص داشته باشد و روحیه جهادی و خلاقیت داشته باشد، باید وارد عرصه اجرایی و مدیریتی کشور شود. ما از این جوان‌ها کم نداریم، اما متأسفانه به آن‌ها اعتماد نمی‌کنیم.


وی اضافه کرد: اکنون شرایط به گونه‌ای است که اگر جایی بگوییم جوان گرایی کنید، احساس می‌کنند می‌گوییم به جوان‌ها ترحم کنید، در حالی که عمیقاً بر این باور هستیم که جوان‌های متخصص و متعهد کم نداریم و این جوان‌ها می‌توانند بهتر از مدیران کنونی زمینه توفیق برای انقلاب اسلامی باشند.


مظفر در ادامه سخنانش به انتقاد از دولت در حوزه جوانگرایی پرداخت و گفت: در این دولت جوانگرایی لازم و رضایت بخش انجام نشد، ولی حالا زمان آن رسیده که یک گردش و چرخش نسلی اساسی در کشور رخ بدهد. واقعیت این است که الان متخصصان جوان بسیاری در کشور داریم که علی رغم بی توجهی به آن‌ها و منزوی کردنشان، اما همچنان دلسوزانه در انزوا کار می‌کنند و علاقمندند که به انقلاب و مردم کمک کنند.


وی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به جوان گرایی دکتر محسن رضایی در دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: دکتر رضایی در دبیرخانه مجمع به جوان‌ها اعتماد کرده و آن‌ها را به کار گرفته است. اکنون اکثر کمیته‌های مجمع مثل گفتمان سازی، رصد و نظارت، بررسی و مرکز مطالعات راهبردی و ... همه در اختیاز جوان هاست و این رویه به خروجی‌های مثبتی نیز منجر شده است.


رئیس مرکز مطالعات و بررسی‌های راهبردی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در مورد نمونه ای از خروجی‌های اعتماد به جوانان توسط دکتر رضایی گفت: روش مدیریت سنتی ما بر اساس اجماع گروه محدودی از نخبگان است، ولی ما در مجمع به واسطه همین جوان گرایی به سمت جمع سپاری رفته ایم و تلاش داریم از همه نخبگان جوان و ایده‌های آن‌ها برای تنظیم سیاست‌های کلی سند هفتم توسعه بهره ببریم. چرا که نگاه جهادی و فعال این افراد امید و شوری ایجاد می‌کند که قابل توصیف نیست.


مظفر در بخش پایانی سخنانش با اشاره به اینکه در زمینه جوانگرایی باید محسن رضایی را آقامحسن خطاب کرد، افزود: ایشان یک مدیر فعال و پر انرژی است که جوان‌های متعهد و متخصص زیادی را اطرف خود جمع کرده است. ایشان آنقدر پر انرژی و با امید با جوان‌ها کار می‌کنند که گاهی ما به شوخی به هم دیگر می‌گوییم باید از دست ایشان فرار کنیم. ایشان از کار با جوان تر‌ها نمی‌ترسد و همچنان عقیده دارد این جوان‌ها هستند که می‌توانند کار‌های بزرگی را در کشور رقم بزنند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار