وحید شقاقی شهری در گفتگو با بورس تابناک مطرح کرد:

سهامداران خرد بازندگان اصلی ریزش اخیر/ بازار سرتاسر سبز یا قرمز بازاری بیمار است

سهامداران خرد باعضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک گفت: سهامداران حقوقی و بزرگ با توجه به رانت اطلاعاتی و دانشی که دارند به هنگام وارد می شوند و به هنگام هم خارج می شوند و در نتیجه ضرر و زیانی را متحمل نخواهند شد. حتی آن قدر قدرت دارند که می توانند در برخی سهم ها صف فروش یا خرید ایجاد کنند.زندگان اصلی ریزش اخیر/ بازار سرتاسر سبز یا قرمز بازاری بیمار است
کد خبر: ۱۰۰۱۰۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۳ 06 September 2020

چند هفته ای است که اوضاع بورس چندان مساعد نیست و در بیشتر روزها سهامداران شاهد قرمز پوشی نقشه بازار هستند. بیشتر سهامداران با ضرر و زیان های 20 تا 50 درصدی رو به رو هستند و همه منتظر بازگشت آرامش به بورس می باشند.

به گزارش بورس تابناک، در این روزها بسیاری از کارشناسان به دنبال موشکافی دلایل ریزش بورس هستند و مردم عادی که سرمایه های خود را به این بازار با حمایت های عالی ترین مسئولین روانه کرده بودند حالا سرمایه خود را در حال آب شدن می بینند. بازندگان اصلی این روزهای بازار سرمایه چه کسانی هستند؟

سهامداران خرد بازندگان اصلی ریزش اخیر/ بازار سرتاسر سبز یا قرمز بازاری بیمار است

شروع رونق بازار سرمایه از بهمن ماه 98

وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار بورس تابناک در این باره گفت: تا سال 1398 عمدتاً چهار بازار دارایی (دلار، طلا، خودرو و مسکن) وجود داشت.  از نیمه دوم سال 98، بازار سرمایه نیز پررونق شد و به این بازارها اضافه شد و به جذب نقدینگی کمک کرد. بازار سرمایه نسبت به چهار بازار دیگر در طول 15 الی 20 سال گذشته عقب ماندگی داشت. حدوداً از بهمن 98 بود که زمزمه های سودهای سرشار بورس در جامعه به گوش رسید و مردم عادی نیز برای کسب سود به سمت بازار سرمایه هجوم آوردند. همچنین شیوع بیماری کرونا در ایران از اواخر بهمن 98 نیز موجب شد تا چهار بازار دلار، طلا، خودرو و مسکن از رونق بیفتند و در نتیجه پول ها و سرمایه ها بیشتر به سمت بورس جهت کسب سود روانه شد. شاخص کل که تقریباً در فروردین 99 بر روی 500 هزار واحد قرار داشت با یک جهش چشمگیر  تا دو میلیون و 80 هزار واحد افزایش یافت.

بازار سرمایه فرصتی برای به حرکت در آوردن سرمایه های راکد

شقاقی شهری گفت: اتفاقاتی در بازار سرمایه در حال رخ دادن می باشد که اگر واقعا خوب تحلیل نشوند می توانند هزینه های سنگینی را بر اقتصاد کشور و عموم مردم و همچنین سهامداران خرد وارد کند. باید پذیرفت که بازار سرمایه هم می تواند فرصت باشد و هم تهدید. وی افزود: فرصت از این نظر که این بازار می تواند موجب جذب نقدینگی شود و اگر بازار اولیه توسعه پیدا کند می تواند یک محل مناسب تامین مالی برای اقتصاد ایران باشد. به طور کلی بازار سرمایه می تواند مسئله و چالش اقتصاد ایران که تامین مالی است را تا حدودی حل کند. همچنین فرصت دیگر بازار سرمایه این بود که رونق آن موجب شده بود تا مردم از دیگر بازارها به سمت بازار سرمایه کوچ کنند. حتی برخی دلارها، طلاها، خانه ها و خودروی مازاد خود را فروختند و به این بازار آوردند. این بازار این قابلیت را داشت که سرمایه های راکد در اقتصاد را به حرکت در آورد.

سهامداران خرد بازندگان اصلی ریزش اخیر

این عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: این فرصت های بی نظیر در بازار سرمایه وجود داشت و دارد اما متاسفانه این تصمیمات مکرر اشتباهی که گرفته شد دست به دست هم داد که ما در یک ماه اخیر شاهد اصلاح و یا حتی ریزش در بازار سرمایه باشیم و بیشتر سهام بیش از 40 تا 50 درصد کاهش قیمت داشتند. وی افزود: تقریباً سهامداران خردی که از خرداد و تیر 99 به این بازار ملحق شدند بین 20 تا 50 درصد سرمایه هایشان از بین رفت. سهامداران حقوقی و بزرگ با توجه به رانت اطلاعاتی و دانشی که دارند به هنگام وارد می شوند و به هنگام هم خارج می شوند و در نتیجه ضرر و زیانی را متحمل نخواهند شد. حتی آن قدر قدرت دارند که می توانند در برخی سهم ها صف فروش یا خرید ایجاد کنند.

بازار سرتاسر سبز یا قرمز بازاری بیمار است

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: از دید من بازار متعادل بازاری است که برخی روزها منفی و برخی روزها مثبت باشد. روزهایی که منفی یا مثبت است باید بخشی از نمادها منفی و بخشی مثبت باشد. یکی از مهمترین ایرادات بازار سرمایه ما هم اکنون این است که وقتی منفی است کل نمادها منفی است و وقتی مثبت است کل نمادها مثبت است. این نشان می دهد که بازار سرمایه ما تعادل لازم را ندارد و لذا این بازار بیمار است و نیازمند بررسی است. شقاقی شهری ادامه داد: از فروردین تا اواسط اردیبهشت ماه سال جاری بازار سرتاسر سبز بود و شما هر نمادی را خریداری می کردید فردای آن روز 5 درصد سود می گرفتید. در این وضعیت بارها به دولت هشدار داده شد که این شرایط، شرایط عادی نیست و دولت باید پیش بینی های لازم را می کرد. از مرداد ماه سال جاری باز بازار به کلی برعکس شد و تقریباً ریزش های شدیدی را شاهد بودیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زندگیمان را به فنا دادند
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف
آخرین اخبار
وب گردی