بازدید 17674
پایان بلاتکیفی پس از قریب به یک ماه

محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما شد / تغییرات جامعه اصناف سینمای ایران رسمیت می‌یابد؟

اگر این انتخابات هیات مدیره و تصمیمات آن‌ها از جمله انتخابات هیات مدیره که از این پس در دستور کار قرار خواهد گرفت، مورد تایید نهاد‌های ناظر بر انتخابات قرار گیرد و در روزنامه رسمی به ثبت برسد، بلاتکلیفی خانه سینما پس از این سال‌های متمادی به پایان می‌رسد و اگر چنین نشود...
کد خبر: ۱۰۰۰۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ 05 September 2020

محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما شد / تغییرات در روزنامه رسمی ثبت می‌شود؟با انتخاب محمدعلی نجفی به عنوان رئیس هیات مدیره خانه سینما، بلاتکلیفی جامعه اصناف سینمای ایران پس از قریب به یک ماه به پایان رسید و دور تازه مدیریت این مجمومه در سایه ثبت قانونی آغاز شد که به منزله پایان یک دوره طولانی و پرمناقشه از بلاتکلیفی این نهاد به سرانجام رسید؛ هرچند باید صبر کرد و دید این انتخابات در روزنامه رسمی ثبت خواهد شد و شکل رسمی به خود خواهد گرفت؟!

به گزارش «تابناک»؛ نخستین نشست پانزدهمین هیأت مدیره خانه سینما، روز شنبه پانزدهم شهریور ماه برگزار شد و پس از گفتگو و تبادل نظر در خصوص وظایف پیش روی هیات مدیره، انتخابات داخلی صورت پذیرفت که مطابق با پیش بینی «تابناک»، محمد علی نجفی به عنوان رئیس هیات مدیره، علیرضا نجف زاده به عنوان نایب رئیس هیات مدیره، روانبخش صادقی به عنوان دبیر هیات مدیره و علی قائم مقامی به عنوان سخنگوی هیات مدیره خانه سینما برگزیده شدند.

در مجمع عمومی بیستم مرداد ماه سال جاری ـ که با حضور اصناف و تشکل های جامعه اصناف سینمای ایران برگزار شد ـ علی قائم‌مقامی، علیرضا نجف‌زاده، روانبخش صادقی، پژمان مظاهری‌پور، محمدعلی نجفی، بهمن اردلان و آتیلا پسیانی به عنوان اعضای هیات مدیره و کامران ملکی نیز به عنوان بازرس خانه سینما انتخاب شدند. علاوه بر این، علی نیک‌رفتار و مرتضی شایسته به عنوان اعضای علی‌البدل هیات مدیره و مسعود شرفی‌کیا به عنوان علی‌البدل بازرس در این جمع حضور دارند.

محمدعلی نجفی رئیس هیات مدیره خانه سینما شد / تغییرات جامعه اصناف سینمای ایران ثبت رسمیت می‌یابد؟

نتایج مجمع عمومی خانه سینما که در محوطه باز بنیاد فارابی برای حفظ فاصله گذاری برپا شده بود، با اعتراض یازده صنف که به واسطه عدم دریافت کد ثبت از وزارت کار تا زمان برگزاری مجمع انتخاباتی خانه سینما، نتوانستند در این انتخابات نماینده‌ای داشته باشند، همراه شده بود. شدیدترین این اعتراضات از سوی صنف تهیه کنندگان رخ داد که خواستار برگزاری مجدد انتخابات با حضور همه صنوف شدند؛ اما طبیعتاً برگزاری دوباره انتخابات این نهایت صنفی با حضور صنوفی که کد ثبت را دریافت نکرده‌اند، با عدم تایید انتخابات توسط وزارت کار همراه می‌شد و وضعیت را پیچیده‌تر می‌کرد.

خانه سینما در زمان حضور حجت الله ایوبی در سازمان سینمایی بازگشایی شد و پس از آن با برگزاری مجمع عمومی خانه سینما، هیات مدیره خانه سینما تغییر کرد و رضا میرکریمی جای محمدمهدی عسگرپور را در مدیرعاملی خانه سینما گرفت و در ادامه نیز میرکریمی استعفا کرد و جای خود را به منوچهر شاهسواری داد. دوره شاهسواری، دوران پرحاشیه‌ای برای خانه سینما بود و عمده نقدها نیز به تقلیل نقش خانه سینما و تقویت این شائبه بود که خانه سینما به یک اداره کل سازمان سینمایی تبدیل شده است.

با این حال «تابناک» مدت‌ها پیش در گزارشی با انتشار اسنادی نشان داد، تمامی مجامع برگزار شده و هیات مدیره و مدیران عامل انتخاب شده در هفت سال اخیر در ثبت شرکت‌ها و روزنامه رسمی به ثبت نرسیده است. مطابق با اسناد موجود، آخرین بار در سال ۱۳۹۰، هیات مدیره وقت به مدیرعاملی محمدمهدی عسگرپور در خانه سینما ثبت شده‌اند و پس از آنکه در سال ۱۳۹۲باید این اتفاق رخ می‌داد، ماجرای تعطیلی به وقوع پیوسته و پس از بازگشایی نیز با وجود برگزاری چند مجمع عمومی و تغییرات مکرر مدیریتی فوق الاشاره، هیچ یک از این تغییرات ثبت قانونی نشده است.

در واقع مطابق با اسناد رسمی و روی کاغذ، آخرین مدیرعامل خانه سینما محمدمهدی عسگرپور با هیات مدیره‌ای متشکل از محمدمهدی توحیدی، مریلا زارعی، امیر اثباتی، تورج منصوری، محمد سریر، سیروس الوند و مرتضی رزاق کریمی به عنوان مجموع اعضای اصلی و علی البدل هیات مدیره و همچنین سیدمهدی خادم و کیوان کثیریان به عنوان بازرسان اصلی و علی البدل فعال بوده‌اند. با این اوصاف، وقتی امکان ثبت قانونی مدیریت خانه سینما وجود نداشته، اینکه در چند سال چندین بار مجمع عمومی برای انتخاب ترکیب مدیریتی خانه سینما برگزار شده، اقدامی قابل تامل و عجیب است.

همچنین در همین چارچوب ظاهراً امکان انتقال امضای اسناد خانه سینما نیز وجود نداشته و امور مالی خانه سینما وکالتی از تیم مدیریتی پیشین به تیم مدیریتی فعلی منتقل شده و بعضاً پرداخت‌های عضویت در صنوف نیز به دلیل شرایط خاص خانه سینما، به شکل مرسوم رخ نمی‌دهد؛ وضعیتی که قاعدتاً تا زمان ثبت مدیران خانه سینما در اسناد رسمی و انتقال امضا تداوم خواهد داشت.

اکنون اگر این انتخابات هیات مدیره و تصمیمات آنها از جمله انتخابات هیات مدیره که از این پس در دستور کار قرار خواهد گرفت، مورد تایید نهادهای ناظر بر انتخابات قرار گیرد و در روزنامه رسمی به ثبت برسد. بلاتکلیفی خانه سینما پس از این سال‌های متمادی به پایان می‌رسد و اگر چنین نشود، تمامی تلاش‌ها برای ثبت صنوف سینمایی تا برپایی مجمع در اوج کرونا بی‌حاصل خواهد بود. باید صبر کرد و دید، آیا نتایج مجمع عمومی، انتخابات هیات مدیره و مدیرعاملی و مجموعه تصمیمات مجمع و هیات مدیره در هفته‌های آینده در روزنامه رسمی ثبت خواهد شد؟

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان