بازدید 16951

ماجرای خودروهای وارداتی با صفر ستاره ایمنی!

دولت قرار است خودرو اقتصادی وارد کند. خودروهایی که نیاز همه دهک‌ها را پوشش دهد. اما این خودروهای اقتصادی چه ویژگی‌هایی دارد و سطح ایمنی آنها چگونه است؟
کد خبر: ۱۱۳۳۰۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۰ 03 August 2022

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، هنوز از آیین‌نامه واردات خودرو رونمایی نشده است. اما گفته می‌شود هدف دولت واردات خودروهای ۱۰ هزار دلاری یا کمتر است. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد این خودروها به لحاظ کیفی شرایط مطلوبی ندارند و ستاره ایمنی آنها صفر است. آیا دولت قرار است چنین خودروهایی وارد کند؟

دو روز قبل آیین‌نامه واردات خودرو در کمیسیون صنایع و معادن بررسی شد. حالا رئیس این کمیسیون می‌گوید خودروهایی مانند تیبا، سمند و پژو ۴۰۵ از رده خارج شده‌اند، اما تاکنون معادل داخلی برای آن‌ها تعیین و تولید نشده و یکی از اهداف آیین‌نامه مذکور، واردات خودروهایی است که نیاز تمامی اقشار درآمدی را پوشش دهند. خودروهایی که به گفته این نماینده مجلس قیمت آنها کمتر از ۱۰ هزار دلار و حدود ۶ تا ۸ هزار دلار است و احتمالا تعرفه واردات آنها بین ۱۰ الی ۲۰ درصد است.

اما کدام خودرو را می‌توان وارد کرد؟ پیش از این مساله واردات خودروهای هندی مطرح بود. مرکز پژوهش‌های مجلس ماه گذشته گزارشی منتشر کرد و در آن لیست خودروهای اقتصادی که ایران می‌تواند وارد کند را در جدولی عنوان کرد.

دو تا سه مدل خودروی اقتصادی هندی که اگرچه قیمت آنها ۵ تا ۷ هزار دلار است، اما سطح ایمنی آنها بسیار پایین است و هیچ ستاره‌ای ندارد. دیگر خودروهای این لیست هم وضعیت مشابهی دارند خودرویی مانند نسخه هندی هیوندایی i10 که تنها دو ستاره دارد. یا خودروی داچیا ساندرو ۲۰۲۲ که آن هم دو ستاره دارد و از نظر ایمنی وضعیت غیرقابل قبولی دارد.

پایان انحصار صنعت خودرو؟

برخی معتقدند صرف باز شدن قفل واردات، دستاورد خوبی است و می‌تواند به انحصار خودروسازان پایان دهد. اما عده دیگری می‌گویند حالا که مساله واردات خودرو مطرح است، دولت باید واردات را آزاد کند و نوع خودرو و قیمت آن را به واردکنندگان بسپارد نه اینکه برای واردات خودرو هم سقف تعیین کند. این رفتار، ادامه رفتار انحصارگرایانه‌ای است که دولت تاکنون در عرصه خودرو داشته و گویی به خودروسازان این سیگنال را می‌دهد که واردات به نحوی نیست که انحصار آنها را به مخاطره بیندازد.

در حالی که هدف اصلی آزادسازی واردات خودرو این است که انحصار خودروسازان داخل شکسته شود و آنها یا قیمت را کمتر کنند و یا کیفیت را ارتقا دهند. اما حالا به نظر می‌رسد قرار است خودروهایی وارد شود که هیچ‌کدام کیفیت بهتری از نمونه‌های داخلی ندارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۴
خواب وارد شدن خودرو را ببینید
انگار کسانی که مصرف کنندگان این خودروها هستن تا الان سوار بنز میشدن از این به بعد مجبورن سوار این خودروهای ارزون قیمت جهانی بشن که همین تیتر و مطلبی زدی! بعدشم بازم صفر ستاره اینها شرف داره به پراید و خودروهای ایرانی!
پاسخ ها
امیری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۱۲
الاغ عزیز تیبای اشغال که از رده خارج شده پیش این ماشیها خوبشه.تو بخوان حدیث مفصل از این مجمل
بله مافیای خودرو هم همینجور دست رو دست میزاره و منتظر شکستن انحصارش میشینه
مملکت مافیاها
سلام
دقیقا موضوع اینه که انحصار از بین نره چون سود دولت در وضع موجود هست که سالهاست ادامه داره
الان دولت خودش رقیب هست و نباید یک رقیب ناظر بر رقیب دیگر ( وارد کننده) باشد پس طوری قانون میذاره که آسیبی به خودرو سازان( مونتاژکاران قطعات بی کیفیت چینی برای خودروهای با پلتفرم 20 تا 40 ساله) نرسه
در ضمن یک نماینده مجلس گفته بود داغ خودرو شاسی بلند رو روی دل بعض هی میگذاریم در جواب باید گفت ما که میدانیم شما با رفاه مردم ذاتا مشکل دارید ولی این اظهاراتتون با شعار احترام به سرمایه دار و جلوگیری از خروج سرمایه و.... همخوانی ندارد.
از طرفی ورود خودرو روز باعث میشه عقب افتادگی ایران بیشتر به چشم بیاد و این هم دلیل دیگری برای جلوگیری از ورود خودروهای بروز است
یکی از دلایل اصلی واردات افزایش کیفیت و ایمنی خودرو مورد استفاده مردم بود که باند دولت و خودروسازها که دستشون تو جیب مردم هست با مقررات من درآوردی کاری کردند مجبور بشیم خودروی بی کیفیت ناامن بخریم
سلام
فکر نکنید مافیای خودرو فقط در شرکتهای خودروساز نشسته اند. آنها همین واردات را دست می گیرند و علاوه پر کردن بیشتر جیبشان،با وارد کردن خودروهای بنجل زمینه افزایش قیمت مجدد خودروهای داخلی را نیز فراهم می کنند.
فکر می کنید مشاوران تدوین وتنظیم آیین نامه واردات خودرو کیانند؟ قطعا این مافیا همه تلاش خودرو در استفاد از این فضا بکار خواهد بست.
درمورد واردات خودرو هیچ راه میانه ومشروطی وجودندارد.هرشرکتی شرایط کیفی وزیست محیطی وخدمات پس ازفروش را داشته باشد بدون هیچگونه محدودیت من دراوردی درزمینه تعداد- قیمت -حجم موتور و....باید بتوانداقدام به واردات کندوبازارانحصاری مافیای خودرو ازبین رفته ومردم ازیک حق مسلم خودیعنی حق انتخاب بهره مندشوند.کمبودارز هم بهانه است چون از 10-12 میلیارددلاری که صرف واردات قاچاق میشود حداکثر2-3 میلیاردش بطرف واردات خودرو تغییرجهت میدهد وبجای کالای قاچاق مثل پوشاک که کمر تولیدداخل راشکسته خودرو واردمیشود که با مالیات فعلیش درامدی بسیارهم برای دولت خواهدداشت.
چرا تعداد ستاره ایمنی تیبا مشخص نشده؟ (احتمالا زیر صفر است) چرا قیمت و مشخصات ایمنی رنو کوئید برزیلی را ننوشته اید؟ چرا سایپا چند ساله داره جون میکنه و هنوز نتونسته خودرو آریا را به بازار عرضه کنه؟ شما که داچیا لوگان 12 هزار دلاری را نوشتید، هم قیمتهای این خودرو را هم معرفی می کردید .معلومه با 10 هزار دلار ماشین چشمگیری پیدا نمیشود ولی با دوسه هزار ذلار بالاتر این لیست جلو شما خواهد بود :
سوزوکی سیاز
فولکس واگن ویرتوس
تویوتا اوربان کروزر
رنو داستر
هیوندای i20
ریچ
سوزوکی دیزایر
هیوندای اکسنت
کیا ریو
هیوندای ونیو
بی وای دی یوان پرو
نیسان کیکز
البته بی ستاره اونها با بی ستاره وطنی فرق داره و یه سر و گردن بالاتره
علت اینکه مردم ایران حق استفاده ازخودروهای با کیفیت را ندارند چیست؟ اصلا یک عده به چه حقی برای مردم درمورد نوع خودرویشان هم تعیین تکلیف میکنند؟ ظاهرا فقط نوع لباس مردم نیست بلکه یک عده ای برای خود حق تعیین تکلیف کلیه چیزهای مردم را قائل هستند.
ماشین با 50 اسب بخار با فرغون تفاوتی نداره
خودرو 206چند ساله از چرخه تولید کشورهای اروپایی خارج شده یعنی باز هم .....
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار