بازدید 176521

ماجرای پناهیان، ملک سعادت آباد و قصه فقر و ثروت

در چنین جامعه ای اگر بخواهند کسی را از نظر مالی تخریب و تخطئه کنند، نیازی نیست ثابت کنند که او دزد و رانت خوار است بلکه کافی است بگویند فلانی "ثروتمند" است ... در مقابل، فردی که متهم شده است به ثروتمند بودن، گارد دفاعی خود را مبتنی بر "فقر" می بندد و می کوشد ثابت کند که فردی است بسیار فقیر و بغایت تهیدست. درست مانند پناهیان که بر فراز منبر فریاد فقر برآورد که اگر مردم حال و روزش را بدانند، برایش اعانه جمع خواهند کرد!
کد خبر: ۱۰۰۲۲۷۸
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۸ 13 September 2020

به گزارش «تابناک»، جعفر محمدی در عصر ایران نوشت: درباره ماجرای حجه الاسلام علیرضا پناهیان، بسیار گفتند و نوشتند: عده ای بر او تاختند و متهم اش کردند به شراکت با فلان سوپر میلیاردر معروف و سند ملک اش در سعادت آباد را منتشر کردند و ... ؛ خود پناهیان نیز در مقام دفاع برآمد و گفت که چنان وضع مالی بدی دارد که اگر شرح دهد، برایش اعانه جمع خواهد شد و مدعی شد که با هدایای دوستانش روزگار می گذراند.

این که واقعیت امر چیست، موضوع مطلب حاضر نیست. من نه در مقام قضاوتم و نه اسنادی در دست دارم که بتوانم به استناد آنها درباره صحت و سقم ثروت پناهیان چیزی بنویسم. ماجرای پناهیان بهانه ای است برای پرداختن به موضوعی که به نظر من تا تکلیف جامعه ایران نسبت به آن مشخص نشود، پدیده ای به نام "توسعه" همچنان با چالش فکری و فلسفی مواجه خواهد بود: جایگاه "ثروت".

تقریباً همه ما از صبح تا شب در پی کسب پول و ثروت هستیم ولی در تناقضی ریشه دار، آن را پَست می شماریم و با نگاهی ناروا به صاحبان ثروت می نگریم. این، البته پدیده ای نوظهور نیست و ادبیات ما آکنده از متون و اشعاری است که در مذمت ثروت و ثروتمندان نوشته شده اند.

در دهه های اخیر، نگاه به ثروت و ثروتمندان بدتر نیز شده است و این وخامت نگاه البته علتی آشکار دارد: بسیاری از کسانی که ثروتمند شده اند، نه از راه کسب و کار حلال و قانونی که از طریق زد و بند و رانت، به نان و نوایی رسیده اند و مصداق واقعی "تازه به دوران رسیده" اند.

همین است که بسیاری از مردم اگر فردی را سوار بر خودروی بنز آخرین مدل ببینند، حس اول و غالب شان این است که این ثروتمند هم از همان قماش حرام خواران است و حق هایی را ضایع کرده و ثروت اندوخته و بنز خریده است.

در چنین جامعه ای اگر بخواهند کسی را از نظر مالی تخریب و تخطئه کنند، نیازی نیست ثابت کنند که او دزد و رانت خوار است بلکه کافی است بگویند فلانی "ثروتمند" است و چون ثروتمند یعنی "زالو صفت" و "دزد" و رانت خوار"، پس او هم مصداق همین صفات است، حتی اگر آنچه دارد را کاملاً حلال و قانونی به دست آورده باشد (کما این که بسیاری از ثروتمندان دارای ثروتی کاملاً پاک هستند).

در مقابل، فردی که متهم شده است به ثروتمند بودن، گارد دفاعی خود را مبتنی بر "فقر" می بندد و می کوشد ثابت کند که فردی است بسیار فقیر و بغایت تهیدست. درست مانند ماجرای پناهیان که منتقدانش او را به صرف ثروت نکوهیدند ( نه این که بگویند ثروتش را از فلان راه غیرقانونی به دست آورده) و خود او هم بر فراز منبر فریاد فقر برآورد که اگر مردم حال و روزش را بدانند، برایش اعانه جمع خواهند کرد!

حق مطلب آن است که نه ثروت فی نفسه ارزش است و نه فقر؛ آنچه به این مفاهیم معنا می دهد، راهی است که منجر به این دو شده است و نحوه عملکرد در قبال آنها. کسی که به روش مشروع و قانونی ثروت اندوخته و ثروتش را علاوه بر رفاهیات خود، صرف جامعه هم می کند (مانند دادن مالیات و کارآفرینی) بسیار ارجمند است و کسی که در عین تلاش و دوری از تنبلی به فرصت های نامشروع مالی "نه" می گوید به فقر خود مفهومی دیگر می بخشد.

چون پناهیان روحانی است، به روحانی بزرگ و نامدار معاصر اشاره می کنم که بسیار متمکن بود و در بالای شهر تهران خانه داشت و سوار بنز شخصی اش می شد و هرگز مکنت مالی اش را پنهان نمی کرد: آیت الله شهید مرتضی مطهری که از او به عنوان تئوریسین انقلاب اسلامی هم یاد می شود.
شهید مطهری البته تنها روحانی ثروتمند نبود. روحانیون شهیری چون مرحوم شیخ احمد کافی (از معروف ترین وعاظ قبل از انقلاب) و نیز مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی هم از همان قبل از انقلاب متمکن بودند و حتی مرحوم هاشمی، با ثروت شخصی اش به طلبه ها هبه و وام می داد یا برایشان مسکن تهیه می کرد.

در اسلام نیز تلاش برای کسب روزی، جهاد و حتی فریضه واجب خوانده شده است ("اَلکادُّ لِعِیالِهِ کَالْمُجاهدِ فی سَبیلِ الله"1/ "طَلَبَ الحَلالِ فَریضَةٌ عَلی کُلِّ مُسلِمٍ وَ مُسِْلِمَةٍُ"2) و اگر کسی در تلاش مشروع خود بتواند ثروت زیادی کسب کند و ثروتمند شود، کسی نمی تواند و نباید بر او خرده بگیرد.

در جهان امروز هم دقیقاً همین گونه است. در کشورهای پیشرفته، افرادی که دارای موقعیت های اجتماعی و سیاسی هستند، نه تنها ثروت خود را کتمان نمی کنند بلکه با افتخار آن را اعلام می کنند و ثروتمند بودن شان را نشانه ای از قدرت مدیریت و تدبیرشان می دانند.

البته که در این میان، یک نکته کلیدی وجود دارد و آن شفافیت وضعیت دارایی افراد است. اگر به فرض در اروپا فلان کاندیدای مجلس یا ریاست جمهوری ابایی از مشخص شدن میزان ثروتش ندارد، به خاطر این است که نظام مالی بسیار شفافی دارند و از جمله افراد به طور دقیق و کامل مالیات می پردازند. به بیان دیگر، نه تنها معلوم است که ثروت شان چگونه کسب شده، بلکه چون مالیات می دهند، ثروت زیاد به معنای دادن مالیات بیشتر به نفع عموم مردم است.
این همان جایی است که در ایران دچار تشویش و خلأ هستیم و تر و خشک (ثروتمندان حلال خوار و ثروتمندان حرام خوار) با هم می سوزند.

اگر پناهیان به جای آن که بگوید فقیر است، درباره سند ملک سعادت آبادش (اگر واقعی باشد) توضیح می داد که با 55 سال سن، دهها سال کار و فعالیت کرده و مانند میلیون ها نفری که در ایران ملک دارند، او هم این ملک را از فلان روش مشروع خریده است، زیباتر نبود؟ اگر واقعاً دارد و می گفت که دارم و خدا را شاکرم (لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ3) و اگر کسی مدعی است از راه خلاف به دست آورده ام، ثابت کند، بهتر نبود؟ معلوم است که بود ولی در جامعه ضد ثروت، چنین بیانی یعنی اعتراف به "جرمِ دارا بودن"!

جامعه ای که شفاف نباشد، وقتی به موضوع ثروت می رسد، به جای آن که بکوشد آن را شفاف کند، ترجیح می دهد صورت مسأله را پاک کند و اصل ثروت را مذموم بشمارد و آنگاه پشت پرده این ریاکاری، به ثروت اندوزی شبهه ناک بپردازد.

یادمان باشد که هیچ جامعه ای با فقر ساخته نمی شود. جامعه فقیر، در بهترین و ایده آل ترین حالت فقط می تواند فقر را عادلانه توزیع کند. این ثروت همراه با شفافیت است که نه تنها حیات و معیشت مردمان را تضمین می کند که مانع از آسیب به ایمان شان نیز می شود، برخلاف فقر، که فرموده اند وقتی از در وارد شود، ایمان از پنجره خارج می شود و "کادَ الفَقرُ اَن یَکونَ کُفراً 4".

پی نوشت:
1) کسی که برای اداره زندگی خانواده اش تلاش می کند، مانند کسی است که در راه خدا جهاد می کند.(حضرت محمد"ص")
2) به دنبال روزی حلال رفتن، بر هر مرد و زن مسلمان لازم است.(حضرت محمد"ص")
3) اگر نسبت به نعمت هایم شاکر باشید، بر شما می افزایم.(آیه 7 سوره ابراهیم"ع")
4) کم مانده است که فقر به کفر بینجامد.(حضرت محمد"ص")

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۴
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۱۰
چی بگم والا
مشکل جایی دیگر است . انجا که به همه میگویند ثروت و مال دنیا لولوخور خوره است و نباید کسی بره سمت اش اما خودشان هزاردستی آن را در دست می گیرند. این آدم رو میسوزونه. البته بحث رانت هم که دیگه واویلا آدم رو میسوزونه. ان شاء الله که در دنیا و عقبی همه ظالمین به کیفر اعمال شان می رسند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
بی اطلاع نظر نده
مطلب درست وعلمی وبه روزی است وریشه ای به موضوع پرداخته .باید اینگونه مسایل را آسیب شناسی کرد . واقعا درجامعه ما برخورد رسانه ای بافساد درست ومنطقی نیست آبروی فرد را می برند بعد با یک عذرخواهی می خواهند درستش کنند . لازم است استادان ارتباطات ورسانه دراینگونه مباحث ورود کنند وراهکاربدهند .
سلام بله درست فرمودند ایشان خیلی بد دفاع کردند.
ای کاش سکوت می کردند
خود پناهیان همچین صحبتی دارند دقیقا همین سخنرنی که باید پولدار شد و این پول را خرج برای اخرت کرد و همینجور که خرج کنید اضافه میشود ...اگر ایشان می گویند ندارم حتما ندارند شما اول صحبتتان می گوید من نمی دانم کدام درست می گویند ...بعد می گویید حالا که دارد زیباتر نبود بیاید بگوید دارم از راه حلال ...انسان اگر از راه حلال هم دارد نباید خودنمایی کند و گرنه عذاب خواهد شد...وقتی اکثر مردم ندارند چرا عده ای باید مانور ...دارم ...دارم راه بیندازند ..این سیره مولا علی نبود که بیایند و دنیایش به رخ مردم بکشد ...برعکس امام علی در سالهای حکومتش به سخترین شیوه کار و زندگی می کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۳
یعنی خداوکیلی این میاد تو صدا و سیما صحبت میکنه هیچ پولی نمیگیره
واقعا جالبه صدا و سیمایی که به یک کارشناس معمولی کلی پول داده میشه که فقط دقایقی از وقت خودش را بذاره به این آقای رانتی چیزی نمیده تا از فقری که میگه در بیاد جل الخالق خدایا توبه شاید هم ایشان مقدار ثروت خود را با ثروت مندانی مقایسه میکنه که دورو برش سیراب از ثروت هستند نه با مردمی بدبخت بخت برگشته که به نان شب محتاج هستند
لطفا دست از ماله کشی بردارید
حالا مثلا میخوای تناقض عمل و فعل ایشون رو با آنچیزی که روی منبر میگوید توجیه کنی ؟ بیشتر این گفتارت آموزش راه های لاپوشانی بود به امثال ایشون
اولا اینکه ایشون میگه اگر فلان نبود باید برام اعانه جمع میکردید یعنی اهل کار کردن نیستش ..بقیه بدهند ولو اینکه ظاهرا با هبه داره خوب زندگی میکنه .حالا مسکنش هیچی اون زمینش هم مثل میلیونها نفر دیگه است ؟ کدوم میلیونی های دیگه زمین در بهترین جا و با قیمت مفت بهشون فروخته شدهم
چیزی که از متن فوق می تراود اینست که فقر تا وقتی برای پایین دستان جامعه باشد خوب است و آنها می شوند مستضعف و مظلوم!ولی اگر پای بالا دستها و مسولین وسط بیاید برای آنها فقر بد است و انواع و اقسام آیات و روایات در نکوهش فقر می آید!!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
افرین مردم فرودست بایدففیر باشند که بقول ایشان خداوندفقیران رادوست دارد ولی بالادستان ثروت ابرویشان است ونشانه ی صالح بودنشان است برای ما فقرفضیلت است وبرای انها ثروت نشانه شایسته بودن ومقرب خدابودن
مشکل بر سر بیان ثروت و شفافیت و . . . . . نیست ، مشکل بر سر منبر رفتن و دم از مواسات زدن است . . . . .
وقتی مبانی اقتصادی بر دلالی باشه غیر دلالی کسی کارش پیش نمی ره .چون خیلی ها از راه درستش سالها تلاش می کنن و ثروتمند نمی شن ولی می دونن با ناراستی چقدر ساده می شه ثروتمند شد لذا هر کی رو می بینن که ثروتمنده بخودشون می گن چطور یعنی ناراستی نکرده؟!

دو جور رشوه هست یکی رشوه در زمان حال و دیگری رشوه از مدتها قبل که مثال آقای طبری این بود که مدتها قبل رشوه ای گرفته بود برای انتفا یا جلوگیری از وثوع فعلی در سالها بعد.

آقای پناهیان احتمالاا از من پاکتره ولی او هم مثل بقییه انسانه و جایز الخطا ، بهتره ایشون از مال مربوطه را رد کنن و از مردم عذر خواهی کنن.
در ایران مرگ خوبه ولی برای همسایه.وعظ و خطابه و عمل به دستورات دینی خوبه ولی برای بقیه. بطور کلی این بیت تو ایران خیلی مصداق داره:
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند. چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
خدا را شکر در مملکت همه بزرگان با کمک رفقا زندگیشان را می گذرانند و رفقا هم این خرجها را در راه خدا انجام می دهند و هیچ توقعی ندارند
این فرمایشات وقتی مقبول هست که ایشون واقعا از راه زحمت شخصی به دست آورده باشه ثروتش رو...
ولی اگر خلاف این باشه، راهی به جز راهی که ایشون پیمودن برای دفاع باقی نمی مونه
موضوع اینه که دم از ساده زیستی و تقوا و بد بودن دنیا و بد بودن زر اندوزی بد بودن ثروت می زنند
سلام
ظاهرا نگارنده هیچ آشنایی با جناب آقای پناهیان ندارند و ایشان را صرفا از روی تکه هایی از سخنرانی های ایشان می شناساند
ایشان جزء اولین کسانی بودند که در خصوص نیاز به ثروتمند شدن و قدرتمند شدن مردم صحبت کردند و نه تنها آن را تقبیح نکردند بلکه آن را امری لازم و واجب دانستند
اگر پاسخ ایشان را به ادعاها شنیده باشید ایشان پس از پاسخ به ادعاها به مزاح گفتند برای بنده اعانه جمع آوری می شود
خدا همه مان را راه راست هدایت کند
چی بگیم ما که فقط نظاره گریم مثل خدا. فقط کاری از دستمون بر نمیاد.میزنن میکشنمون.اوناهم که اعتقادی ندارن .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
همه ما بدنبال ثروت هتیم ولی نه ثروتی که از مال مردم باشه نه ثروتی که با بدبخت کردن مردم به دست بیاد نه ثروتی که ...
تمام دنیا دنبال ثروت هستند ولی ...
اینجا مسئولین خون مردم رو تو شیشه میکنند
از خواب بیدار شو عموجان! جامعه ایران ضد ثروت نیست ضد اینه که چرا من ندارم اون یکی داره . حالا باید به هر روشی به اون برسم . هر روشی از خودفروشی تا کشور و دین فروشی
یک سوال دارم اگر حضرت علی در عصر ما زندگی می کردن آیا هدیه چند میلیاردی را در بهترین نقطه شهر تهران قبول می کردن و بعد از آن مردم را به قناعت تشویق کنن ؟ دیگه چه اعتمادی وجود داره هیچچچچچچچ
نویسنده محترم بهتر بود در باره نکته مهمتری قلمفرسایی میکردند و آن اینکه
عرف در جامعه ما این است که ثروت را از کار کردن بدست بیاوری یا
رانت، تقلب، کم فروشی، زد و بند، رشوه خواری و جیره خوار منابع قدرت و ثروت و ...
در آن صورت میتوانست به سراغ پناهیان برود و ...
در هر صورت آنهایی که مقام و منصب دارند و بابت فساد جار میزنند، باید ساده زیست باشند و حسینی رفتار کنند، نه طلحه و زبیری.
در نفس کسب ثروت منعی نیست، ولی برای اینکه تعداد افرادی که به آنها نون و نمک میدهی بیشتر و بیشتر شود، نه برای اینکه فقط داشته باشی و تقدیم آقازاده هایت کنی.
اگر چه سعی کرده اید واقع بینانه به موضوع نگاه بفرمایید اما قرابت فکری شما با پناهیان مطلب را مشوش کرده است
اولا بحق اینجاست که چرا این ملک با این موقعیت متری ۲۷ هزار تومان برای پناهیان تمام شده است
ثانیا چرا از یک شخص فراری با واسطه خریداری شده است
ثالثا چرا می گوید هدیه گرفته است
رابعا چرا حضرت امان و رهبری را با خود قاطی کرد
خامسا چرا حرف های توهین آمیزی در خثوص رقبای فکریش بزند که ابن گونه خداوند پته اس را به آب بیاندازد
بنده و همسرم بیست سال است در دانشگاه هیات علمی هستیم هنوز مستاجریم. هر بار پول جمع کردیم خانه بخریم قیمتها آنچنان بالا رفت که نشد، الان هم به شصت سالگی رسیدیم دیگر اصلا امید خانه دار شدن نداریم. اما آزار دهنده است این فساد که در کشور میبینیم. و نگران کننده است سقوط ارزشها با این شتاب که دارد اتفاق می افتد از سوی کسانیکه ادعای رهبریت جامعه را دارند.لکن "چون به خلوت می روند آن کار دیگر میکنند." ......
پاسخ ها
یه عمر خانه به دوشم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۷
درک میکنم از اعماق وجود
امید
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۲/۲۱
این بی تدبیری شما را میرساند چطور ممکن است هیات علمی خونه نداشته باشد.درحالی که یک معلم ساده ابتدایی در بهترین خانه هارزندگی میکنند .مشکل از خودت است الان نه از جامعه
تابی جان .ما مردم عادی که کاری از دستمون بر نمیاد به جز حرص خوردن مسئولین و قوه قضاییه هم خوب بلدند حرض ملت رو در بیارن و دهن کجی کنند..۴ تا نظر هم که میذاریم اینجا تو درج نمیکنی تا دلمون یه نوک سوزن خنک شه...یه کاری نکن فحشت بدیم آدم باش
شمام دارید ،ازش دفاع میکنید غیر مستقیم،از یه طرف میگین علی وار زندگی کنید از طرف دیگه تروتمند بودن را باز هم علنی فخر میدانید ،در حالیکه جامعه ۹۰ درثد دچار بدبختی و فلاکت و بیکار و فحشا ووو هستش ،،.... ،شمایی که این متن نوشتین فیلسوفانه ،خودت به امدازه این حاج آقا در جامعه اعتبار دارید ،اگر انصاف باشد به کولبران نگاهی بینداز بعد بیا دفاع کن
جناب جعفری
سلام
شما مرقوم فرمودید که بخاطر ملک درسعادت اباد براقای پناهیان تاحتند وهمچنین نوشتید اقای پناهیان گفتند اگر اوضاع خودم را شرح دهم برای من اعانه جمع میکنند ومدعی شد با خدایا روزگار سپری میکند
جناب جعفری اگر داشتن ملک بالای30میلیارد جزو فقرا بودن هست پس باید بحال اون کپر مشین سیستانی وجنوبی وکردنشین وهمین بیخ گوش مسئولان نظام درپاسگاه نعمت اباد وعبدل اباد وحاشیه تهران خون گریست چرا که اینها بابا ماهی2دلار یارنه دارند روزگارسپری میکنند وشام وناهار خانواده را از سطل زیاله جویا میشوند پس باید اینگونه افراد جامعه رافقیر اندر فقیر بنامیم ویا اسمی برای اینهاباید پیدا کرد چطور اقای ناهیان با ملک هدیه ای 30میلیاردی وهر منبری 2میلیون گرفتن واستاد دانشگاه با ماهی10میلیون فقیر هست وباید بحالش خون گریه واعانه جمع کنیم ولی برای محرومان سیتان وکل مناطق کشور با ماهی2دلار یارانه بسنده کنیم ونهایت سالی یکی دوبار اگر بنیاد مستضعفان دلش بسوزد 2ماکارونی وپای درب منازلشان بفرستد وبعنوان طرح مومنانه تا روزگارانشان طی شود
جناب جعفری درجایی فرمودید علماهایی مثل مطهری ورفسنجانی شیخ کافی دارای ثروت بودند ودرمقام دفاع براومدید که ثروت خوب هست و....هبه میداد و.... بله کسی نمیگه صروت بدهست فقیر خوب فقبر افتخار هست وثروت ذلت نع عزیز اگر اقای هاشمی به طلاب کمک میکرد از پول خودش وازثروت ارثیه پدریش بود وهیچوقت هم میلیاردی بخشش نمیکرد درضمن بخشش صاحب تک ماکارون قطعا چندین برابر این هدیه را ازطریق همین شیخ میلیاردفقیربخاطر نفوذش وسرشناسیش رانت گرفت شاید بقول شمامن وتو درمقام قاضی نباشیم ولی گربه برای محض رضای خدا موش نمیگیرد اگر همین صاجب ثروت تک ماکارون راست میگفت دلش برای علماها سوخت میتوانست از طریق دفتر رهبری و.. هدیه را واگذار بگوید این سهم من برای دین وبرای طلاب فقیر منزل تهیه کنید چرا اینکاررا نکرد چون میدانست ازطریق هدیه دادن به رهبری نمیتواند به رانتی که مدنظرش هست برسد چرا مخفیانه به طلاب جوان وطلاب عائله مند نداد چون میدانست اینها سرشناس نیستند وبهره کافی ووافی نمیبرد درضمن ایشان گفتند حضرت امام ره ورهبری معظم هم از طریق هدایا زندگی میکنند بله محل سکونت حضرت امام ره اقای جمارانی داد وبارها من خودم خواندم که زندگی رهبری ازطریق نذورات وهدایا هست ودرضمن هرهدیه ای را ازدست هرکسی هم نمیگیرد تا بداند طرف اهل خمس و... وپولش مشروع بوده است حال جناب پناهیان که خودرا درمقام رهبری وجایگاه رهبری قیاس کردند ایا واقعا به این موضوع شرعی توجه کردید که شاید این هدایا اشکال شرعی داشته وشاید هم اشکالش را برطرف کرده بود جناب جعفری بیایید توجیح نکنیم وبخاطر شخص پناهیان وامثال پناهیان دوروبر دین وروحانیت را ازمردم خالی نکنیم وهمین الانم بواسطه افراطگری همین اقایان مردم دین گریز شده اند وبا توجیحات هدیه پناهیان بدترش نکنیم
جناب جعفری اگر واقعا شماادم منصف ودیندار ودوستدار نظام وروحانیت هستید شده باخودت بگویید چطور اقای پناهیان بااین ملک30میلیاردی واستاد دانشگاه با حقوقحداقل8میلیونی وهر سخنرانی بالای 1میلیون از زار زندگیش نالان هست ودرخواست اعانه دارد ولی کارگری که یک موتور سیکلت برای رفت وامد خانواده اش خریده دولت اورا از چرخه یارانه بگیران قطع وجزو دهک بالا قرارداد؟ درامد کارگر بیشتر از پناهیان هست؟ چرا باید هرحرفی را هم زودباورکنیم وهم زود حس احساساتمان گل کند وزار زار براوضاع وی بگریم ؟لذا توجه شمارا جلب میکنم یکی از توصیه های حضرت علی ع
یکی از جریانات مشهور در دوران حکومت امیرالمؤمنین(ع) مربوط به فرماندار بصره یعنی عثمان بن حُنیف است. طی این ماجرا به آن حضرت خبر رسید عثمان دعوت یکی از ثروتمندان بصره را پذیرفته است. لذا طی نامه‌ای مورد عتاب امام(ع) قرار گرفت. در بخش‌هایی از این نامه تاریخی آمده است:

«اى پسر حنیف، به من گزارش دادند که مردى از سرمایه‌‏داران بصره، تو را به مهمانى خویش فرا خواند و تو به سرعت به سوى آن شتافتى خوردنى‌‏هاى رنگارنگ براى تو آوردند و کاسه‌‏هاى پر از غذا پى در پى جلوى تو نهادند گمان نمى‏‌کردم مهمانى مردمى را بپذیرى که نیازمندانشان با ستم محروم شده و ثروتمندانشان بر سر سفره دعوت شده‏‌اند، اندیشه کن در کجایى؟ و بر سر کدام سفره مى‏‌خورى؟ پس آن غذایى که حلال و حرام بودنش را نمى‏‌دانى دور انداز و آنچه را به پاکیزگى و حلال بودنش یقین دارى مصرف کن.»
جناب جعفری روحانیان ومسئولان نظام باید ازاین توصیه های مولایمان درس وپند بگیرند وخواندن احادیث دربالای منبر لق لقه زبان نباشد وروحانیت ومسئولان نظام باید سطح زندگیشان را به سطخ زندگی مردم عادی تنزل بدهند این روش اگر زندگی کردن ومبلغ دین شدن ارزش هست وگرنه شناگر خوبی هستیم تازمانیکه کسی بما هدایایی نداده باشد
درپایان من ازجناب جعفری ودوستانی که کامنت مرا حوصله برخ میدهند وخواندند میپرسم
اگر من فرد عادی وبهتر بگویم یعنوان یک افسر ارشد ارتش روزی با لباس ودرجه نظامی به همراه همسرم درخیابان قدم بزنیم وبستنی بردست وسیگار برلب ایا کارخلاف شرع عرف کردم ومردم ازمن خرده میگیرند ؟ بنظرمن ازمن خرده نمیگیرند تازه میگویند چه نظامی با همسرش رفیق هست دارند بستنی میخورند وقدم میزنند
حالا اگر همین رفتاررا یک روحانی حتی یک طلبه جدید الورود باهمسرش درپیاده روی خیابانی برستنی بردست وسیگار برلب داشته باشد ایا مردم نمیگویند نگاه این اخوند مملکت ما دارد سیگار میکشد وجلف بازی بستنی میخورد سبک حال هست درصورتیکه کار خلاف شرع نکرده ولی عرف کشور عرف مردم نمیپذیرد اخوند لبش سیگار باشد پس بخاطر شان ومنزلت وجایگاه روحانیت که مدعی هستیم لباس پیامبر ص برتن دارند باید حفظ شود وخودشان را با هدایایی ناچیز وبی مقدار دربرابر ارزشهای دینی ومذهبی نفروشند وبه لباسان خدشه وارد نسازند جادارد مراجع عظام همین مورد وموردهای بعدی با نوع دیگررا دربین طلاب ورحانیان گوشزد کنند که چشم ونگاه مردم بررفتار وزندگی روحانیت دوخته است وحق هم دارند مبلغان دینی خودرا زیر ذره بین قراردهند چون پشت سرانان نماز اقتدا میکنند ومسائل دینی را تقلید لذا من جای اقای پناهیان بودم از محضر اقا امام رمان اروحنا الفدا عذار خواهی وتوبه میکردم واگر شهریه که همان سهمین اقا هست وکفاف زندگیشان را نمیدهد بهتر هست ازهمین الان از کسوت روحانیت بیرون بیایند ووانوقت دست گدایی درازکنند
سپاسگزار از سایت تابناک که بخاطر دین وابروی روحانیت ونظام کامنت را منتشر میکنید درود برتفکرات تابناک که بیطرفانه وبدور ازهرگونه محافطه کاری واقعیت امرراازسوی هرکسی باشد جهت اطلاع عموم اطلاع رسانی میکند
مسئله ثروت مند بودن نیست . مسئله این است که عادلانه و از شرعی حاصل شده باشد . این روشها نه عادلانه است نه شرعی:
1- از قاچاق
2- از فروش میراث فرهنگی
3- از ربا
4- از رانت اطلاعاتی
5- از ارتشاء دولتی
6- از سوء استفاده از مقامات دولتی و مجلسی
7 - از باج گیری
اگر کسی هست که این روشها را شرعی می داند لطفا لایک منفی دهد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
بهتر نبود کتاب مینوشتید
خوب وقتی داد میزنه ندارم معلوم که از راه غیر بدست اورده و البته اونایی که شما مثال زدید قبل از روحانی شدن ثروتمند بودن نه از راه منبر رفتن با این همه کلیات حرف شما (بدون نگاه به این فرد) درسته
فقر فقط باید نصیب مردم عادی باشد نه صاحب منصبان
کامنتو باز کن
حالا سوالی که پیش میاد اینه که جناب حجه الامسال پناهیان چقدر حقوق میگیره و از کجا؟
آخه آدم با ۴ تا وعظ و خطبه میتونه ملک میلیاردی بخره؟
اگه هم از طرف رهبری در سازمانی منصوب شده...دقیقا چه سازمانی و سمتش چیه؟....
ضمنا مردم رو ... فرض نکنه.....
این کشور میراث یه عده ای شده ما هم توان خرید تخم مرغ هم نداریم خدایا خودت ظالمان را خزی الدنیا والاخره بگردان
مشکل اینجاست که با یک جامعه فقیر طرف هستید که اگر بر حسب حلال بودن مالتان ان را بیان کنید حاصلی جز شرمندگی در پی ندارد چه بسا انگ مال حرام نیز متبادر گردد لذا نفی مال امری بدیهیست !!!!
از ریاکاران متنفرم....
نویسنده محترم .
اینکه چرا میخواهی به این آقا و آبرویش کمک کنی را خودت میدانی .
ولی این نکته را بدان .
تمکن مالی و ثروت بد نیست .
خیلی هم خوبه ولی دروغ و دروغگویی خیلی بده .
مسئله فقط فقر و ثروت نیست! مسئله فقط محدود به این آقا هم نیست. مسئله های بسیاری هست که لاپوشانی شده و کسی نمیخواهد به آنها بپردازد. از جمله اینکه مگر انقلاب شد که عده ای کاخ نشین کنار زده بشوند و عده ای جایگزین آنها بشوند؟ آیا کسی که بر منبر مردم را وعظ و نصیحت به تقوا و ساده زیستی میکند خودش عامل به آن هست (نمونه نماینده مجلس را یادتان هست که خانه اش را در شهرک غرب دزد زده بود)؟ چرا بعد از چهل و دو سال از انقلابی که با وعده آباد کردن دنیا و آخرت مردم به پیروزی رسید اکنون مردم نه دین دارند و نه دنیا؟ چرا فاصله طبقاتی در جامعه تا این اندازه افزایش یافته؟ چرا اخلاق در جامعه رو به انحطاط رفته؟ و ده ها سؤال دیگر. البته مسئولان هیچ یک از اینها را قبول نمیکنند و همچنان مدیریت خودشان را نتیجه بخش میدانند و می گویند اگر ما نبودیم وضع از این بدتر می بود!!!
نويسنده مثلا ماهرانه كوشيده اعتراض يك سري به آقاي پناهيان، معادل كنه با اعتراض به ثروتمندان. ولي خب حقيقت چيز ديگري هست.
در جايي هم گفته: گر پناهیان به جای آن که بگوید فقیر است، درباره سند ملک سعادت آبادش (اگر واقعی باشد) توضیح می داد که با 55 سال سن، دهها سال کار و فعالیت کرده و مانند میلیون ها نفری که در ایران ملک دارند، او هم این ملک را از فلان روش مشروع خریده است، زیباتر نبود؟
آقاي نويسنده شما از كجا مي دوني از راه مشروع به دست آمده؟!! جزو نزديكان آقاي پناهيان هستيد؟! پدر بنده 75 ساله هست سرهنگ بازنشسته ارتش و از 12-13 سالگي كار كرده، ولي كل زندگيش هم جمع كنه نمي تونه يك دانگ از اين ملك را بخره!!
هدیه گرفتن مسوولین= رشوه
به نظر می رسد نویسنده سعی می کند ماست مالی کند ثروت پناهیان را و توجیه کند ریا کاری وی را
سلام، روایت است، هرچه برای خود می پسندی برای دیگران هم بپسند، اگر ساختمان بزرگ و ثروت بیش‌از حد واندازه و تجملات و امرارمعاش شاهانه وپوشش خارجی شیک و پیک و اشرافی‌گری تحت لوای اسلام خوب است، خب مردای حسابی برای این ملت از جان گذشته و ایثارگر که برای هرگونه ترقی و پیشرفت کشور در برابر دشمنان داخلی و خارجی خم به ابرو می‌آورده و انواع مشکلات را بجان می خرند، همچون زندانی را لایق بدانید و مدت کمی هم ای مسئولین اجازه بدهید این ملت شریف و بزرگ هم طعم آرامش و آسایش و خوشی را بچشند والله که شایستگی بیش از اینها را دارند.....
به نظر می رسد تخریب کسانی که با صراحت از پشت تریبون انتقاد می کنند در دستور کار است...
آقای محترم حضرت علی فرموده هیچ جا کاخی ساخته نمی شود مگر حقی ضایع شده باشد. جمع کن بابا سفسته ها را ....
بارک الله
اگه راست باشه دیگه زبانم قاصر است درمورد این.
ماهی دومیلیون حقوق میگیرم حاج آقا میخواین تقسیمش کنیم گرسنه نمونین بالاخره رفیق هستیم اینم هدیه این فدوی به حضرتعالی
هر جوری جواب بده باز یه عده بهانه می گیرن
بسمه تعالی
چند سال پیش هم در جواب یک بسیجی که چرا حاج آقا سوار ماشین مدل بالا میشوید گفته بودبچه بسیجی که نتواند سوار ماشین اینچنینی شود بی عرضه است که باعث شد داد خیلیا در بیاد. به جزء حضرت امیر علیه السلام ماها بالاتر از طلحه و زبیر نبودیم و نزدیکتر از ابوبکر و عمر به پیغمبر نبودیم نتیجه شان چی شد.....
آقای نویسنده مقاله کسی که پشت تریبون هردم از فقر صحبت می کنه و دائما در حال کوبیدن این واون هستش بنظرت میشه به ثروتش اعتماد کرد یجای کار می لنگه برادر
مقاله وحشتناکی بود... شغل ایشان واعظ مدهبی و دینی است و مردم رو به زندگی علی وار دعوت می کنند. پس اگر در بیزینسش موفق است که توانسته ملک فلان ملیاردی داشته باشد که واویلا...
فقط یه سوال. آقای پناهیان 55 سال سن دارد. چه میزان تحصیلات دارد؟ میدانیم که از تحصیلات حوزوی نمی توان به مقدار قابل توجهی درآمد داشت .
از پدر به ارث برده؟ اینکه حرام نیست.
ولی نمیدانم چرا ایشان گفت که اگر از جزییات زندگیشان خبر داشته باشیم باید به ایشان کمک کنیم. مگر در اسلام دروغ گو را دشمن خدا نمینامند؟ به نظر ایشان این دروغ مصلحتی بود؟ از کجا معلوم سایر صحبتهایی که از ایشان میشنویم دروغ مصلحتی نباشد؟
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
یاد سریال پوآرو افتادم!!
ولی اخوی...
داری اشتباه می زنی. دروازه اون طرفه.
اولا ثروتمندان که عمر خودشون رو صرف کار و تجارت می کنند، تمایل دارند که به علمای دین که عمر خودشون رو صرف دینداری مردم می کنند کمک کنندو از این طریق در ثواب آنها شریک باشند.
در ثانی، این سوال و جواب و حساب کتاب شما مشکل دارد. به علت اینکه «هدیه» یا «کمک» مطرح شده، مربوط به سال 92 است.
آن زمان قیمت ها اینقدر نجومی نبود.
ضمن اینکه ملک یاد شده در سال 94 فروخته شده...
به برکت دولت تدبیر امروز همان ملک چند صد میلیونی، چند ده میلیاردی شده است!
تو سیستمی که بر اساس "مستضعفین" بنا شده نمیتوان ثروتمند بود چون ضد ارزش است... حالا سئوال اینجاست که چه کسی و به چه دلیلی "داشتن پول" را -فارغ از اینکه از چه طریقی به دست آمده- به عنوان ضدهنجار جا انداخته؟
ملک و مال این چنین را از کجا آورده ای
باغ و ویلا و زمین را از کجا آورده ای؟
آخه خودش هم میدونه که با حقوق معمولی و این همه دغدغه مردم اسلام که در سرش دارد نمی توان چنین ملک هایی تهیه کرد. شما هم آنرا طبیعی جلوه ندهید.
دوباره با دوتا آیه دهن مردم رو ببندید
آقای پناهیان اینقدر صادق هست که شما نخوای با نظرات پوچت توجیهش کنی.
اگر ایشون گفته ندارم پس حتما نداره.چون ایشون صداقت رو فدای ذهن غلط جامعه نمی کنه.
سلام. فرد داریم تا فرد یکی کارش کسب و کار و تولید ثروت است یا سرمایه دار یا کار آفرین یا سرمایه گذار و دیگری مدعی معلم اخلاق یا منتقد اخلاق و .....
کاملا درست است ، کسب ثروت و تلاش مثبت برای افزایش دارایی و بالا بردن سطح مادی زندگی یکی تز ارکان زندگی مادی است ، ولی متاسفانه هرگز نخواسته اند که مردم ایران بتوانند با کوشش خود به ثروت حلال دست پیدا کنند .چون عده ای بدون کمترین تلاشی سرچشمه های ثروت را قبضه کرده اند
چرا هیشکی به من هدیه نمیده
مصداق کامل سریال دارا و ندار ده نمکی خخخ!!!
آقایون ثروتمندی که آیت خدا هستن و دم از فقر میزنن و حمایت از فقرا!!! برای چی انقلاب کردیم؟! یادتونه؟!
اگر پناهیان به جای آن که بگوید فقیر است، درباره سند ملک سعادت آبادش (اگر واقعی باشد) توضیح می داد...
و اگر واقعی نباشد چه؟!!...
نه ثروتمند بودن ازراه درست جرمه نه فقیر بودن ونشان دادن به تهیدستی مردم ندارن وحساس که اون چرا مثل ما درمشکلات وتنگدستی نیست ما چرا دوستان حامی نداریم وچرا خدا متمولین جامعه رو سر راه ما قرار نمیده .....
مردم بیش از اینکه از داشتن ثروت ایشان نااحت باشند . از پیچانده شدن و بازی با کلمات ایشان ناراحت هستند .
به نظرم من 2چیز دینداری مردم روخوب میکنه و اونا رو متمایل به دین یکی اینکه وضع اقتصادیشونو خوب کنیم چون 90 درصد مردم توفشار دیندار نمیشن و حتی بی دین میشن قرآنم میگه یکی از مصارف زکات مولفه قلوبهم هست یعنی با خرج کردن و بهبود اقتصادی از طریق پولهای بیت المال قلبهای مردم رو به دین مایل کنید که بدانند دین حواسش به دنیای اونها هست وبرای سعادت دنیا وآخرتشون اومده و دومین کلید دیندار شدن مردم اینکه مسئولان ومتولیان دینی هم سطح مردم زندگیکنند وصادق باشند
این مطالب در مورد مردم عادی درست است. در مورد روحانیون که می بایست دارای زی طلبگی بوده و مدافع زندگی به روش امام علی هستند وآنرا به عنوان یکی از ارزشهای بنیادی انقلاب بر روی منابر تبلیغ می کنند،مصداق ندارد.
باسلام خدمت دوستان
ثروت حلال وکسب روزی حلال فی نفسه نه بد است ونه مذموم بلکه بقول رسول (ص) همپای جهاد ،
ازطرفی مولای متقیان حضرت علی (ع) فرموده اند کاخی ندیدم مگر درکنارآن کوخی ویران ،ومشابه آن ثروتی ندیدم که درکنارآن حقی ضایع شده باشد ،
(نقل به مضمونی که ذهنم یاری میکرد).
بهرحال درجامعه ای که مناسبات درست وعادلانه نباشد وثروت ومال اندوزی هم میتواندنامشروع تحصیل شده باشد،وبرعکس در مدینه مورد نظر اسلام است که کار وتحصیل مال همطراز جهادوثروت مذموم وناپسند نمیتواند باشد ضمن اینکه درهمان مدینه فاضله که ثروت داشتن عیب نیست که با اعمال واجب ومستحب که بر ذمه مسلمان هست از انباشت غیر عادی وحیرت انگیز جایی متصور نیست.
خوش به حالت. چرا کسی به ما از این هدیه ها نمیده
شغل شربف ایشان چی هست ؟
هیچکس پول راکثیف نمیداند مومن طریقه کسب ومصرفش درمواردی کثیف است دانا
ثروت فی نفسه خوبه ولی زمین نباشه شریک میلیاردر وضع من خرابه نباشه
وشاید دروغ نباشه
ما خود عالمیم به امور دهر حاضر تا دیروز درحد نرمال وحالا زمین شریکی ووووووووووو


دروغ خوبه
البته زمین سعادت آباد متری 27 هزار تومان نیست آدامس 27 هزار تومان قیمتش هست
خط جدید فلاح به سعادت آباد راه اندازی شد
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۴
چندبار سوار شدین
با سلام
در بخشی از سخنان بالا آمده که "زیبا تر نبود اگر توضیح میداد سند ملک سعادت اباد را از فلان روش مشروع خریده"
آقای پناهیان در باره خرید ملک توضیح دادند و گفتند دو سال بعد آن را فروخته و در حال حاضر مستاجر هستند
اتفاقا ایشان در سنخنرانی هایشان بسیار گفته اند ک "آدمی که بی پولی اش به خاطر بی عرضگی اش است،نباید آن را پای زهد خودش بگذارد، باید برود تلاش کند و پول در بیاورد"
در اتفاق اخیر هم ایشان با این توضیح که الان وضع مالی چندان مناسبی ندارند به منظور نمایش زهدشان نبود صرفا به علت باز کردن کامل قضیه و گفتن این موضوع بود که آن ۸ واحد برای ایشان نبوده، صرفا یک واحد آن برای ایشان بوده و توضیح کاملی درباره خرید و ساخت آن منزل دادند و گفتند چون پسرشان در آن زمان داشتند ویلچر نشین میشدند امکان جابجایی منزل را نداشته اند و بعد از ۲ سال سکونت در آن منزل آن را فروخته و در حال حاضر مستاجر هستند
مهم نیست که کسی ثروتمند باشه اما این مشکل چون در آموزه های انقلاب اسلامی به آحاد مردم بصورت انقلابی تفهیم شده از این نظر پذیرشش برای مردم به نحوی است که مردم انتظار ندارند کسانی که سری تو سرا دارن رفاه بالایی داشته باشن. اگر از ابتدا شفاف سازیها و قوانین روشن بود باور کنید کسی کاری به این نداشت که چرا فلان کس ثروتش فراوان است از طرفی وقتی در اوج بحران اقتصادی چنین مواردی رونمایی میشود اقشار متوسط جامعه حق دارند به شک و شبه برخورد نمایند.
20 سال کارمندیم :
اگر کسی به ما بخواهد کمک کند رشوه است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر وام از بانک به مبلغ غیر عرف بگیریم اختلاس است ????????????????
خانه ندارم ملک ندارم چطوری خانه دار بشوم لطفا" راهنمایی کنید !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
سینه مالامال درد است ای دریقا مرحمی ..دل زتنهایی بتنگ امد خدایا همدمی16
ثروتمند شدن خوبست ولی نه برای انکس که در سمت مسولیت اجتماعی قرار دارد و شدت فقر طبقات پایین جامعه را میبیند و کسبی هم که ثروت حلال ایجاد کند ندارد از ان بدتر ادعا میکند رفقا که معلوم نیست مثل دانشگاه هوایی اصولا وجودشان حقیقیست یا مجازی هدیه تقدیم کرده اند. اما سوال مهم بر معنی روحانیت است. ایا مادی گرا میتواند نامش را روحانی بگذارد؟قبل از انقلاب یک روحانی وفات می یابد، از انجا که فرزندش تربیت یافته پدری با ایمان بود. از امنای مسجدی که پدرش امام جماعت انجا بود تقاضا میکند. ماترک پدر را صورتجلسه کنند که مبادا روزی نا اهلی نسنجیده مطلبی بزبان جاری سازد، در صورتجلسه این وسایل درج شده بود بوریا چهار تکه، کاسه سفالی دو عدد. دیگ کوچک سفالی با درب ان یک عدد، سجاده با مهر و تسبیح یکدست و یک جلد کلام الله مجید.. رضایت نامه از صاحب خانه که مدت بیست سال مستاجرش بود نیز سه روز قبل از انتقال به بیمارستان گرفته شده بود. این روحانی را مردم شهرستان برای بردن بخانه خود و نشستن بر سفره در نوبت قرار میگرفتند ولی ان مرحوم بیشتر با افرادی ازفقرا و خواص توامان حشر و نشر میکرد قدمش مبارک بود و تمام حق منبرش را بنانوایی بابت نان شب یتیمان میداد. ایا شماهم روحانی بحساب میایید که برسر ثروت اندوزی نقل مجالس شده اید؟ اصولا ما نمی توانیم درک کنیم که امتیاز اخلاقی یک روحانی که در کسوت ارشاد مردم است با غیر روحانی درچبست؟
پناهیان باید برای روشن شدن اموالش در دادگاه عادل بازخواست شود وسلام لطفا مطلب قبلی را هم پخش کنید سانسورنداشتیم !
چطور بگه دارم .چرا بگه دارم.مگه یه کارگر با چهل سال کارگری میتونه یه زمین بخره که یه روحانی منبری بخره؟این رو هیچ جوری نمیشه جمع کرد
جناب آقای پناهیان راسالهاست مردم منطقه هفده حداقل به خوبی میشناسند، از شروع جنگ تا پایان جنگ وبعداز آن بعنوان خط شکن، تخریبچی و.... در جبه ها مجاهدت کردن، چرا تهمت میزنید بخدا که شما از عمروعاص و ابوسفیان پست ترید، اگر امروز داراری ملکی هم باشند که نیستند نوش جانشان وگواراتراز عسل برایشان، شرمتان باد از بد گویی وقضاوت نابجا، تاجاییکه مردم منطقه ما ایشان را میشناسند ایشان حتی در سخت ترین شرایط از هیچ کمکی به افراد نیازمند کوتاهی نکرده اند وای کاش ماهم لیاقت داشتیم مثل ایشان باشیم. والسلام حالا هی تیتر بزنید وشعار بدهید ودم از انسانیت بزنید، به والله انسانیت به فقر وثروت نیست، به شعور است، چرایاد گرفتیم که برای انسان بودن باید فقیر باشیمبگذریم که هر بگویم یاسین در گوش... خواندن است
مشکل اینجاست جناب پناهیان و امثال ایشون مردم رو به ماندن در فلاکت و با تنگ دستی زندگی کردن تشویق و ترغیب میکنن حالا که اینجوری دست خودشون رو میشه همون مردم با اسب از روشون رد میشن اقای پناهیان که در منطقه اعیان نشین ایران زندگی میکنن حتما باید اعیانی هم خرج کنن وگرنه نمیتونن اونجا بشینن شما ها فکر کردین مردم نفهم هستن مردم چشم و گوششون باز شده دیگه با این حرفا خام شما نمیشن
مردم عادی مثل من که از این سرزمین حتی یک متر جا هم برای زندگی نداریم. انگشت به دهن بین دو گروه که هرکدام واسه حرص زیاد و بیشتر خواستن هراز گاهی نمونه کوچیکی از این اموال و املاک و دارایی بیشمار طرف مقابل رو رو میکنن یاد حافظ که نام عالم واقعی برازنده ایشان هست میافتیم که : واعظان کاین جلوه در محراب و منبر میکنن.... تابه خلوت میروند آن کار دیگر میکنند
همه این جملاتی که گفتید اگر اینطور میگفت بهتر نبود را در صحبت هاشون گفتن شما نشنیدید.
ضمن اینکه گفتن شراکت با فلان سرمایه دار که تکذیب کردند وموضوع را کامل توضیح دادند
در کُل من فهمیدم که ثروت خوبه ولی بشرطیکه نگی فلان مسول رو اگه من بودم به گاری میبستم
مداحان و بعضی سخنران‌ها همینطور هستند. وقتی میگی چند میگیری برای هر جلسه، میگن ما پول نمیگیریم. فی سبیل الله هست. تو پاکت هر چی دادند. بعدا معلوم میشه که چه پول‌های میلیاردی و چه امتیازاتی دارند
ازبچه های منطقه فلاح که شغل دولتی دارن یا در شهرداري هستن خیلیا يکدفعه پولدار شدن ورفتن توی شمال شهر خونه های آنچنانی خریدن.
پس چرا حضرت علی اینطوری نیود ؟
مگه امام علی نمیتونست پولدار بشه ؟
اما خودش نخاست .

لطفا داستان سرایی نکنید .
یه آخوند مگه چقدر درآمد داره ؟ اونم تازه آیت الله که نیست .

خدا برکت بده به سفره انقلاب .
ا یکاش من هم یک پناهیان بودم ؟؟؟؟
باسلام.
به نظرمن هم آقای جغفر محمدی درست می گویند.هیچ جای دین نگفته که داشتن ثروت گناه است. واین دیدگاه بایدعوض شود.وهرکس به موفقیت وجایگاهی رسید باید شکر گذاروان را اشکارکند.
واقعا متاسفم برای افرادی که نه خبر دارند ونه بر صدق این اخبار اطلاعات صحیح دارند و سریع میشینن‌پای قضاوت...
مردمو با چی سر کار گذاشتید قیمت دلار چنده قیمت سکه چند
آن ربک لبلمرصاد. انشالله هرکس حق ما راخورده ذلیل وخوارگردد. امین.
با سلام
اسلام میگوید مسلمان فقیر نباشه، ولی ما زمانی که گفتند ،: امامان عزیز (ع) زندگی داشتن در حد قشر پایین جامعه ، ولی امروز ما می بینیم اینجور نیست و همین مسکل بوجود میاورد، وقتی ما می بینیم املاک در دست بانکها و رانت های وابسته به دولت است ، دیگر اعتماد از دست میرود ، وگر نه خوب حالا روحانی مثل پناهیان خونه داره سعادت آباد این جرم نیست هر فرد باید بتواند صاحب خانه شود، ولی منی که بی خانه و خدمت صادقانه به کارم که دولتی بود داشتم و رانت نکردم آواره ام ، اینجا ست که مشکل است که ما رسم اسلام را فقط جایی که به نفع مان باشه اجرا میکنیم ، جایی که کمی از منافع مان به خطر میوفت همه روحانی و غیر روحانی بی رحم ترین میشیم ، مگر دولت رحم میکند به مردم ؟ مگر مردم به هم رحم میکنند؟ جواب هر دو سوال نه است، پس خداوند میگوید ظالم و مظلوم بی عمل هردو گناهکار،
بدونید بابت این مطالبی که مینویسید و این نظرهایی که میزنید مسولید.

إن السمع و البصر و الفواد كل اولئك كان عنه مسولا
تو اصلا چیکار کردی ؟ شغلت چیه ؟ چرا همه مردم شغلت تحصیلات بهترین ، بیکار و حقوق کم هست . تو تحصیلات تو چیه؟
مشکل اصلی روحانیون اینه که مانند تمامی روحانیون کشورهای دیگه شغل ندارند دنبال مال از طریق سخنرانی کردن هستند که این زیبنده کسیکه روش مولی علی را دنبال میکند نیست بیشینه تنبلی در قشر روحانیون برداشته شود که مانندتمام اقشار جامعه دارای شغل پزشکی.معلمی .خیاطی.خدماتی و.......
باشند آن زمان ه که محبوبیت پیدا می کنند نه فقط واعطبودن تنها
پاسخ ها
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۶/۲۵
اتفاقا این مشکل شماست که کار پژوهشی و مطالعاتی و ترویج دین را به هیچ حساب کرده اید!
جالب است بدانید ثروتمندان برای اینکه در ثوات شریک شوند به علما کمک می کنند.
در یزد ثروت مند ترین یزدی، به بیت دو تن از علما مشهور یزد مرتب کمک می کند و آنها هم در راه دین خدا آنرا خرج می کنند...
آن ثروتمند هم خواسته جناب پناهیان درگیر اجاره و مسکن نباشد و با خیال آسوده تری به کار خود بپردازند.
برادر؛ اندیشه ورزی هم کار است و اتفاقا مهمتر از کارهای یدی است.
ظاهرا شما تصور می کنید هر کاری در آن بیل و کلنگ باشد، یا جابجایی صورت بگیرد کار است!!
با همین منطق دولت تدبیر سر کار آمده و مجلس و دولت و شوراهای شهر را جریانی به دست گرفته که در 8 سال مملکت را به اندازه 80 سال عقب رانده است!
هم نظر آقای جعفری و هم ی چندتا از نظرات دوستان رو خوندم
ب نظر من حالا ک بحثش پیش اومده باید کاملا شفاف سازی بشه چون در شأن و جایگاه اشخاص برجسته روحانیت نیست که به خاطر همچنین مسائلی ب طور کامل زیر سوال برند
آخوندی که کار نمیکنه از کجا ثروتمند شده؟
ریا کاری
ثروت اندوزی شبه ناک
آیا به اینا نمیگن قضاوت؟؟
ما شیفتگان خدمتیم نه تشنگان قدرت (شهید بهشتی)
عزیزان مسئله ثروت نیست مسئله ریا است مسئله این است کسیکه ثروتمند هیچ وقت حال ندار را نمی فهمه مسئله این است که مردم باید اقتصاد مقاومتی داشته باشند نخورند نپوشند خانه نداشته باشند ماشین نخواهند رفاه نخواهند درمان نخواهند پیشرفت نخواهند بار سنگین تحریم را به دوش بکشند وبی درعوض مسئولین خوب بخورند وخوب بنوشند وخوب بپوشند کاخ بسازند ماشین میلیاردی سوار بشوند تغذیه عالی داشته باشند وفرزندانشان در آمریکا تحصیل بکنند وزندگی بکنند وثروت اندوزی بکنند مسئله مهم این است اگر تحریم است باید همه بارش رابر دوش بکشند اگر اقتصاد مقاومتی هست همه باید در جبهه اش حاضر باشند نه فقط مردم ریا دروغ تزویر متاسفانه در کشورمان شده جز صفات خوب وپسندیده فریبکاری دروغ دروغ دروغ وریا جز ارزش هاست نه ضد ارزش
مسئولانی که در رفاه بسر ببرند مسلما درد مردم را لمس نخواهند کرد حقوق و درآمد یک‌ماه کارمند یا کارگر برابر است با اجاره دو اتاق بنابراین خوبه که مسیولان همانند بقیه اقشار دریافتی داشته باشند. تا درد کمبود را بفهمند و به فکر چاره باشند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها
آخرین اخبار