بازدید 15076

طولانی‌ترین خط متروی پایتخت، اسیر فرافکنی مدیران

مدیرعامل مترو با فرار از حقیقت، برای توجیه کوتاهی مدیریتی خود، مسائل تامین مالی پروژه را پیش کشیده است؛ البته وی این طور بیان می‌کند که بانک عامل، وثیقه ارائه شده از شهرداری برای خرید اوراق مشارکت منتشر شده را نپذیرفته است، در حالی که از دیدگاه کلان مدیریتی، یک مدیر نمی‌تواند به هر بهانه و دلیلی از مسئولیت زمان‌بندی یک پروژه شانه خالی کند.
کد خبر: ۹۵۲۱۹۳
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۸ 16 January 2020

متروی تهران با فرافکنی، سوء مدیریت و کوتاهی، وجود نواقص فنی در پروژه را کتمان و علل تاخیر در بهره برداری خطوط ۶ و ۷ مترو را توجیه می‌کند.

به گزارش «تابناک»؛ مترو تهران دو دهه است در زیر پوست پایتخت با ثبت رکورد جا‌به‌جایی میلیاردی مسافران شهری، همواره با چالش‌های مدیریتی اعم از سیاسی، اقتصادی و فنی رو‌به‌رو بوده است؛ اما اکنون مسیر توسعه راه آهن شهری تهران و حومه به خط‌های ششم و هفتم رسیده و مسائل و مشکلات تامین مالی پروژه این دو خط، از سوی مدیران مترو مطرح شده است.

پیشتر ابهاماتی در افتتاح خطوط ۶ و ۷ متروی تهران بیان شد و علت تاخیر و تعویق در بهره‌برداری آن وجود نواقص فنی و عدم تکمیل تجهیزات ایمنی مانند هواکش‌های میان‌تونلی و تجهیزات آسانسوری اعلام شد، به گونه ای که یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت، گزارش‌هایی از نواقص و غفلت‌هایی در پروژه خطوط ۶ و ۷ مترو تهران تهیه شده که برای شهردار پایتخت ارسال شده است.

اما اکنون «علی امام» مدیرعامل مترو با فرار از حقیقت، برای توجیه کوتاهی مدیریتی خود، مسائل تامین مالی پروژه از سوی بانک‌های عامل تعیین شده را پیش کشیده است؛ البته وی این طور بیان می‌کند که بانک عامل، وثیقه ارائه شده از شهرداری برای خرید اوراق مشارکت منتشره را نپذیرفته است.

از دیدگاه کلان مدیریتی، یک مدیر نمی‌تواند به هر بهانه و دلیلی ـ چه در حوزه اجرا و چه در حوزه مالی ـ از مسئولیت زمان‌بندی یک پروژه شانه خالی کند و وقتی مسئولان قولی را به مردم می‌دهند، توسعه شهری و افکار عمومی هیچ مانعی برای تعویق طرحی که با زندگی روزمره مردم مرتبط است و کمبود آن منجر به تلف ‌شدن ساعت‌های عمر و زندگی و معطلی مردم در ترافیک شهری می‌شود، نمی‌پذیرد.

مدیران مترو قطعا از تیرماه ۹۸ که اوراق مشارکت طرح خریداری شده است، متوجه شده‌اند وثیقه‌هایی که البته از اموال عمومی مردم است، ارائه کرده‌اند، در مقابل سرمایه‌های بانکی که قطعا آن هم از سپرده‌های مردم است، تضمین مقومی نیست و اگر بانکی ریسک این سرمایه‌گذاری را پذیرفته، جدا از سرمایه‌گذاری خود، نیم نگاهی به بازدهی و همچنین توسعه عمرانی و گسترش خدمات عمومی شهر هم داشته است.

سبب تراشی و توجیه مدیرعامل مترو شیوه‌ای منطقی در پیدا کردن راه حل مساله و تکمیل و اجرای بموقع پروژه نیست، بلکه بیشتر سرپوش گذاشتن بر کوتاهی و سوء مدیریت است و باید از ماه‌ها قبل این مساله در روابط مترو – بانک حل می‌شد تا این طرح به تعویق نیفتد؛ حال آن که از طرف دیگر یک سرمایه گذار برای تضمین سرمایه خود به دنبال صفر کردن ریسک بازگشت سرمایه است.

سال گذشته قرار شد ۱۳۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه مترو منتشر شود که دو بانک صنعت و معدن و آینده، این اوراق را در تیرماه ۹۸ خریداری کردند. ظاهرا بانک خصوصی که عامل فروش بخشی از اوراق مترو بوده، بر اساس ضوابط و قوانین نظام بانکی کشور وثیقه‌های ارائه شده از سوی شهرداری را نامناسب اعلام کرده است که البته به نظر هم می‌رسد مسئولان مترو نه تنها برای تغییر و مناسب سازی وثایق اقدام موثری نکرده‌اند، بلکه تلاش کرده اند با فشار از سوی بانک مرکزی و دیوان محاسبات موضوع را دنبال کنند.

هرچند پس از برگزاری جلسات کارشناسی و حقوقی هر دو مرجع رسمی و ناظر پیشنهادها، توصیه‌ها و راهکار‌های قانونی را به شهرداری تهران و شرکت خط‌ آهن شهری ارائه کرده اند، ظاهرا مدیرعامل مترو قصد دارد، ضعف‌های اجرایی پروژه را پشت بهانه‌جویی‌های وثیقه‌ای خود پنهان کند.

علی امام هنوز گام عملی در این زمینه برنداشته است و همچنان بر نادیده گرفتن قانون، حقوق مردم و سپرده‌گذاران و سرمایه‌گذاران بانکی هم اصرار دارد و ارزیابی نمی‌کند که تاخیر و تعویق در این پروژه چه آسیب‌های زیان‌باری به اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی شهروندان تهرانی خواهد زد.

نکته اینجاست که مدیران مترو به جای بهانه‌جویی، فرافکنی و توجیه، باید با مناسب‌سازی وثیقه، راه‌حل‌های عملیاتی این مشکل را سریع‌تر پیدا می‌کردند تا پروژه‌ای که می‌تواند برای عموم مردم پایتخت ـ آن هم در شرایطی که قیمت سوخت افزایش پیدا کرده و به شدت به افزایش و توسعه حمل و نقل عمومی نیازمندیم و فواید ارزشمندی دارد ـ با تعویق روبه رو و اعتماد عمومی به مسئولان و قول هایشان خدشه دار نشود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۷
البته مردم هم در انتخاب خود مقصرند شورای شهر کنونی چه عملکردی تاکنون داشته رفع معضل ترافیک آلودگی هوا و.... لطفا مقایسه کنید بعد در انتخاب خود بیشتر دقت کنید
"از دیدگاه کلان مدیریتی، یک مدیر نمی‌تواند به هر بهانه و دلیلی ـ چه در حوزه اجرا و چه در حوزه مالی ـ از مسئولیت زمان‌بندی یک پروژه شانه خالی کند"
اینها رو کدام مدل مدل مدیریت کلان گفته استاد؟!!!
بودجه بندی اشتباه با عدم تحقق بودجه فرق میکنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
واقعا.... فكر مي كنند كه بدون پول و با باد هوا ميشه كار عمراني انجام داد

نه عزيز من، اون حرفه كه مفته
آقای حناچی شهریورماه امسال قول داده بود که هر ماه یک ایستگاه مترو افتتاح کند
شبکه بانکی بر اساس مقررات کار می کند. ضمنا شهرداری تهران در سوابق انتشار اوراق مشارکت، تاخیر در بازپرداخت به صندوق های سرمایه گذاری داشته، احتمالا بانک عامل نگران است و وثیقه هم مشکل دار!!!
بخدا من با این اصلاح طلبان کا رگردم اینها فقت دنبال پول وریاست هستن مردم نباید به انیها رای دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
اصلاح طلب و اصولگرا نداره . همشون مثل هم هستن
شورای پول و اعتبار اخیرا 5000 میلیارد تومان به شرکت های خودروسازی هدیه داده اند. تابناک لطفا کنید این هدیه های بی پایان دولت به مافیای خودروسازی را به چالش بکشید. اگر این 5000 میلیارد تومان به مترو و حمل و نقل عمومی داده می شد تحول بزرگی در کاهش آلودگی و کاهش مصرف بنزین می شد. البته مشخص نیست که چرا دو جناح در مورد خودروسازها با هم همیشه همراه بوده اند و رسانه ها فقط به خرده مشکلات گیر می دهند و بزرگ فساد را نادیده می گیرند.
اقای قالیباف در پایان دوره خود مترو ۶ و۷ را تکمیل اعلام نمود اقای سید اقابی فرمودند که سیستمهای ایمنی ام نقص دارد یعنی ۶ سال برای رفع مقص سیستمها کفایت نمیکند؟ واقعا پرروئی نا چه اندازه
کار های عمرانی مترو خط شش تموم شده وخط بیش از ۹۲ درصد امادست ولی عرضه تکمیل کردن بقیش رو هم ندارن
شهرداري تهران اندازه يك ارتش نيرو دارد بودجه كم مياورد
پروژه پایانه جدید شرق با نود درصد پیشرفت در سال۹۶ را به بهانه نداشتن حمل و نقل عمومی به گفته خودشان به ترمیینال کبوتران تبدیل کرده اند. در اصل یعنی یک ایستگاه بی ار تی خط یک بعد از تهرانپارس و یا یک ایستگاه مترو خط ۳ بعد از فرهنگ سرا نتوانستند ایجاد کنند.
مردم باید کی بفهمن که به جناح و حزب رای ندن و فقط به تخصص و دلسوز بودن اون آدم رای بدن . جناحی و لیستی رای دادن همینه دیگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۷
همه شبیه هم هستند
از فیلتر های این سیستم آدم سالم بیرون نمیاد
فقط آدم هایی اجازه رشد دارند که در جهت آرمانهای افراد ی خاص اقدام کنند که اون هم همراستا با نیازهای مردم نیست
متاسفانه انتصای های سیاسی سبب به تاخیر افتادن پروژه های شهری مهمی چون مترو شده است اقای علی امام طی دو سالی که از انتصابش گذشته ، هیچ اقدام تاثیر گذاری در پیشبرد پروژه های مترو نداشته و این در حالی است که اجرا و پیشبرد خظوظ مترو یکی از راه حل های اساسی در کاهش آلودگی هواست که این روزها چالش اصلی شهر تهران است . مدیر عامل مترو طی دوسال گذشته بجای این هدف مهم ، دغدغه بکار گماشتن دوستان و آشنایان را داشته و متخصصین با تجربه مترو را به کناری نهاده و تمامی پست های تخصصی و مدیرتی را با بستگان و دوستان به اشتراک گذاشته است و نتیجه این اقدام به هدر رفتن منابع سازمانی و تاخیر در اجرای پروژه هاست البته دعا کنیم که فقط به تاخیر در پروژه ها بشنده شود چرا که با توجه حساسیت اجرای پروژه های زیر زمینی و از طرفی بکارگماشتن افراد بی تجربه احتمال وقوع فاجعه نیز محتمل است.
اونی که مترو می ساخت رفت.. رفت...
اینا حداکثر کارشان تغییر نام خیابان هاست... که مردم رو به دردسر می اندازد
ایکاش سازمان بازرسی کل کشور در قضیه مترو وارد می‌شد تا مشخص شود این همه احکام مدیریتی و ریاستی چرا و چگونه به افراد خاصی داده شده ، منرو تهران و بهره‌برداری تبدیل به باشگاه نگهداری از مدیران نالایق و ندانم کار شده ، متاسفانه مجموعه مترو بیشترین تعداد مدیران را دارد که معلوم نیست بر چه اساسی انتخاب شده اند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل