بازدید 3951
اقتصاد در گذر زمان

از «دریافت قبوض اصلاحات ارضی از بابت پرداخت مالیات» تا «نرخ بیکاری در کشورهای اروپایی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۸۱۶۱
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 23 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دومین روز شهریور ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

2 شهریور 1342، وزارت دارایی در این روز به تمامی ادارات وصول مالیات در سراسر کشور خبر داد که قبوض مربوط به اصلاحات ارضی را مثل پول نقد به هر مقدار که مودیان ارائه دهند از بابت پرداخت مالیات دریافت کنند.

2 شهریور 1349، شرکت واحد اتوبوسرانی خطوط سریع ‌السیر شب ‌رو را تاسیس و راه ‌اندازی کرد.

2 شهریور 1350، شرکت خودروسازی ایران ناسیونال صدوپنجاه دستگاه خودرو به کویت صادر کرد.

2 شهریور 1353، محمود خیامی، مدیرعامل کارخانجات ایران ناسیونال اعلام کرد با همکاری سه ‌جانبه ایران و آلمان یک کارخانه اتومبیل ‌سازی در مصر تاسیس می‌ شود.

2 شهریور 1356، سازمان غله اعلام کرد تا پایان مرداد 1356 مجموعا 520 هزار تن گندم از کشاورزان از قرار تنی دوازده هزار ریال خریداری شده است.

2 شهریور 1373، عمليات اجرايي انتقال گاز تركمنستان به اروپا از طريق ايران امروز طي مراسمي با حضور رؤساي جمهوري ايران و تركمنستان در حومه تهران برگزار شد.

2 شهریور 1390، رییس پلیس آگاهی چهارمحال و بختیاری از کشف اختلاس پنج میلیارد ریالی در یکی از بانک ‌های این استان خبر داد و گفت که متهم مدعی شده است همه وجوه اختلاس شده را صرف خرید گوسفند کرده است.

2 شهریور 1393، رئیس سازمان امور مالیاتی کشور دیروز در نشستی خبری، نحوه تعیین مالیات بر عایدی سرمایه به‌ عنوان پایه جدید مالیاتی را تشریح کرد. به گفته علی عسکری، مالیات بر عایدی سرمایه، تنها برای املاکی است که بر اثر فعل و انفعالاتی که در اقتصاد ملی رخ می‌دهد، قیمت آن به طرز عجیبی بالا می‌ رود و مالک به سرمایه ‌ای چند برابری دست می ‌یابد. عسکری درباره چگونگی محاسبه این مالیات هم گفت: پس از اینکه قیمت واقعی ملک محاسبه شد، تعدیلات تورمی از آن کم شده و مبلغی که باقی می‌ ماند مشمول مالیات خواهد شد. 

2 شهریور 1394، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی از حذف شدن دو میلیون یارانه ‌بگیر خبر داد.

2 شهریور 1396، با انعقاد قرارداد فاینانس ۸ میلیارد یورویی کره‌ جنوبی با ایران علاوه بر شکستن رکورد خط اعتباری در پسابرجام روند اعتبار خارجی به ایران شتاب گرفت.

2 شهریور 1398، به نقل از مرکز آمار اتحادیه اروپا، متوسط نرخ بیکاری تعدیل‌شده ۱۹ کشور عضو منطقه یورو در ژوئن ۲۰۱۹ به ۷.۵ درصد رسید که ۰.۱ درصد کمتر از رقم ثبت شده برای ماه قبل و ۰.۷ درصد کمتر از رقم ثبت شده مدت مشابه سال قبل است. این نرخ بیکاری هم‌چنین کمترین نرخ بیکاری ثبت شده در منطقه یورو از ژوئیه ۲۰۰۸ تاکنون نیز محسوب می‌شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان