بازدید 11926

عبور اجاره بها از سقف دولتی در گرمای تابستان/ چشم انتظاری مستاجران برای دریافت وام اجاره در روزهای پایانی جابجایی؟!

بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیرماه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که رشد اجاره بها در تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در شهر تهران و در کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۲۷.۶ درصد و ۳۱ درصد رشد داشته است.
کد خبر: ۹۹۷۳۵۹
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۰ 18 August 2020
عبور اجاره بها از سقف دولتی در گرمای تابستان/ چشم انتظاری مستاجران برای دریافت وام اجاره در روزهای پایانی جابجایی؟!
 
سقف افزایش اجاره بها رعایت شد؟از اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که شیوع ویروس کرونا در کشور به صورت رسمی تایید شد. این مسئله باعث شد تا از یک سو بسیاری از کسب و کارها با رکود مواجه شوند و در نتیجه قدرت خرید خانوارها به شدت کاهش یافت و از سوی دیگر تامین ارز کشور با مشکلاتی مواجه گشت و قیمت در بازار ارز صعودی شود و این افزایش قیمت در بازار ارز به سایر بازارها از جمله بازار مسکن نیز سرایت کرد و قیمت ها در بازار مسکن هم صعودی شدند.
 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ بنابراین کاهش قدرت خرید خانوار‌ها و افزایش قیمت‌ها در بازار مسکن و در نتیجه افزایش اجاره بها، پرداخت اجاره بها را برای بسیاری از خانوار‌ها مشکل کرد و مساله جابجایی به دغدغه‌ای برای خانوار‌ها تبدیل شد.

سرانجام افزایش بی حد و حصر اجاره بها باعث شد تا دولت اقداماتی را در جهت بهبود وضع موجود در بازار اجاره بها انجام دهد و در جلسه ستاد مقابله با کرونا برای اجاره بها سقف تعیین و همچنین تصمیم گرفته شد که وام ودیعه مسکن پرداخت شود.

محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه جلسه ستاد مقابله با کرونا در هشتم تیرماه سال جاری در این باره گفت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا حداکثر افزایش اجاره بهای واحد‌های مسکونی برای شهر تهران تا ۲۵ درصد و برای کلانشهر‌های دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهر‌ها ۱۵ درصد تعیین شد.

همچنین محمود محمودزاده، معاون وزیر راه و شهرسازی که در هشتم تیرماه ۱۳۹۹ در بخش خبر ۲۱ یکشنبه شب شبکه یک سیما حضور یافته بود، در مورد مصوبه دولت گفت: قرارداد‌های اجاره برای یک سال با ارقام افزایشی جدید تمدید می‌شود و بر اساس مصوبه تا زمانی که شرایط کرونا در کشور وجود دارد این موضوع ادامه خواهد داشت و تا سه ماه بعد از آن هم اجرایی می‌شود.

راهکار دیگر دولت برای کمک به مستاجران پرداخت وام ودیعه مسکن بود. در همین رابطه، حسن روحانی، رئیس جمهور در جلسه هیات دولت در روز چهارشنبه یکم مردادماه ۱۳۹۹ از اعلام مقررات وام ودیعه مسکن مستاجران و ابلاغ آن به بانک‌ها در هفته آینده خبر داد و گفت: سقف این وام برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، شهر‌های بزرگ شامل شهر‌های بالای یک میلیون نفر از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه ۳۰ میلیون تومان و دیگر شهرها، ۱۵ میلیون تومان است که با نرخ سود ۱۳ درصد به مشمولان پرداخت می‌شود.

حالا بعد از گذشت حدود دو ماه از تعیین سقف برای افزایش اجاره بها توسط دولت و همچنین گذشت حدود یک ماه از صحبت‌های مطرح در مورد پرداخت وام ودیعه مسکن، پرسش این است که چقدر سقف تعیین شده برای افزایش اجاره بها رعایت شده است؟ و همچنین پرداخت وام ودیعه مسکن به کجا رسید؟

آیا سقف تعیین شده برای اجاره بها رعایت شد؟

 
شاید گزارش های رسمی منتشره پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن که توسط بانک مرکزی منتشر می شود بتواند پاسخ این پرسش را بدهد؛ هر چند آخرین گزارش منتشره در این زمینه مربوط به تیرماه سال جاری است، می تواند تا حدودی پاسخ مناسبی به پرسش مذکور بدهد. 
 
بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری در تیرماه سال ۱۳۹۹ نشان می‌دهد که رشد اجاره بها در تیرماه سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در شهر تهران و در کل مناطق شهری به ترتیب معادل ۲۷.۶ درصد و ۳۱ درصد رشد داشته است.
 
این رشد اجاره بها در حالی اتفاق افتاده است که طبق مصوبه دولت حداکثر افزایش اجاره بهای واحدهای مسکونی برای شهر تهران ۲۵ درصد، برای کلانشهرهای دیگر حداکثر ۲۰ درصد و در سایر شهرها ۱۵ درصد تعیین شده بود. عملاً مشخص است که رشد اجاره بها در شهر تهران و در کل مناطق شهری از سقف مورد نظر عبور کرده است.
 
این گزارش های رسمی در حالی خبر از عدم رعایت مصوبه دولت می دهند که محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مورخه ۲۴ تیرماه سال جاری طی مصاحبه ای گفت: مصوبه ستاد ملی، بازار پرالتهاب و حباب دار اجاره مسکن را مهار و کنترل کرد. وی ادامه داد: بر اساس گزارش روزانه اتحادیه املاک به‌‌ وزارت راه و شهرسازی،‌ در همه شهرها از دستورالعمل عدم عبور از سقف تعیین شده اجاره‌بها، تبعیت کرده‌اند و ما این موضوع را مدام رصد می‌کنیم. وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: معاملات اجاره مسکن که در سامانه ثبت شده است، نشان می دهد این مصوبه رعایت شده است و مردم هم رضایت زیادی دارند.
عبور اجاره بها از سقف دولتی در گرمای تابستان/ چشم انتظاری مستاجران برای دریافت وام اجاره در روزهای پایانی جابجایی؟!
 

وام ودیعه مسکن به کجا رسید؟

 
بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی، پرداخت وام ودیعه مسکن به منظور ساماندهی بازار اجاره بر اساس تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا و اعلام وزارت راه و شهرسازی، از چهارم مرداد ۹۹ آغاز شد. مهلت ثبت‌نام این وام آن گونه که اعلام شده بود در ساعت ۲۴ روز پنج شنبه ۹ مرداد به اتمام می رسید.  اما پرداخت وام ودیعه مسکن به کجا رسید؟
 
برای پاسخ به این پرسش هم باید به صحبت های محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در مورخه 27 مرداد ماه 1399 در برنامه گفتگوی ویژه خبری رجوع کنیم. وی در این باره گفت: دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده‌اند که  از این میزان حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند.
 
وی گفت: برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تاکنون ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده‌اند که به تدریج به بانک معرفی می‌شوند. ضمن اینکه بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی شدند.
 
اسلامی ادامه داد: ارتباط سیستمی وزارت راه و شهرسازی با شعب بانک‌های ارایه دهنده تسهیلات ودیعه مسکن طبق آخرین جلسه‌ای که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی داشت، نهایی شده است و هیچ مانعی سر راه آن وجود ندارد.
 
وزیر راه و شهرسازی با یادآوری اینکه تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۱۵ میلیون تومان است، گفت: این برنامه برای اولین بار است که برای مستاجران در این شرایط کرونایی ایجاد شده است.
 
همچنین پروانه اصلانی مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی نیز طی مصاحبه ای در 26 مرداد ماه سال جاری گفت: مقدمات پرداخت وام ودیعه مسکن که شامل شناسایی و ثبت نام متقاضیان واجد شرایط استفاده از این تسهیلات بوده توسط وزارت راه و شهرسازی انجام شده است. وی تصریح کرد: هم اکنون اسامی واجدان شرایط دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها اعلام شده است و پیش‌بینی می‌شود با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته در هفته جاری و یا نهایتا هفته آینده، پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران واجد شرایط آغاز شود.
 
اصلانی افزود: ۱۵ بانک از جمله بانک‌های ملت، ملی، سپه، صادرات، پرداخت این تسهیلات را برعهده خواهند گرفت و متقاضیان واجد شرایط می توانند با اعلام قبلی برای دریافت این تسهیلات در زمان اعلام شده به بانک‌ها مراجعه کنند.
 
مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با یادآوری این که وام ودیعه مسکن در تهران 50 میلیون تومان، در سایر کلانشهرهای بالای یک میلیون نفر جمیعت از جمله مشهد، اصفهان، کرج، شیراز، تبریز، قم، اهواز و کرمانشاه 30 میلیون تومان و سایر شهرها 15 میلیون تومان است، گفت: سقف وام ودیعه مسکن طبق اعلام رسمی پرداخت می شود مگر آنکه متقاضیان خود درخواست مبلغی پایین‌تر را داشته باشند.
 

سخن پایانی

 
همان گونه که ملاحظه می گردد دولت دو راهکار جدی برای کنترل بازار اجاره بها در ابتدای فصل سنتی جابجایی ها پیشنهاد داد؛ راهکار اول تعیین سقف برای افزایش اجاره بها بود که عملاً گزارش های رسمی خبر از عدم رعایت این سقف می دهند و این در حالی است که مسئولین ذی ربط معتقدند این سقف ها در حال رعایت شدن هستند. راهکار دوم نیز وام ودیعه مسکن بود که گفته می شود، نهایتاً در هفته آینده، پرداخت آن به مستاجران مشمول طرح آغاز خواهد شد و این در حالی است که هم اکنون دو ماه از فصل سنتی جابجایی ها گذشته و تنها یک ماه دیگر به انتهای فصل جابجایی مانده است. باید دید که تا چه اندازه این پرداخت وام به مستاجران کمک خواهد کرد و با قوانینی که برای پرداخت این نوع وام گذاشته اند چند درصد از مستاجران عملاً به آن دسترسی پیدا خواهند کرد؟
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
آقایون یه شماره واتساپ بدن، تا ملت اجاره نامه های قبلی و امسال رو براشون بفرستن تا ببینن...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
اگر دولت راست میگوید خودش قیمت افزایش 25درصد را /رعایت کند در خودرو -ارز -طلا -بنزین -اهن - مواد غذای -دارو و.................
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
قیمت کمتر کالا و خدماتی است که در این یک سال گذشته دو برابر نشده باشد مشکل تورم است که باید مهار شود فقط اجاره نیست
در شرايط بيكاري درآمد خيلي ها از اجاره تنها يك واحد مسكوني خود تامين مي شود. چرا دولت فكر مي كند همه موجران وضع خوبي دارند؟ و فكر مي كند همه مستاجران وضعشان بد است؟ از جيب يكي به ديگري پرداختن هنر نيست و عين بي انصافي است. درحاليكه دولت خودش همه چيز را دوبرابر كرده به چه حقي براي ديگران سقف پانزده درصد تعيين مي كند؟
صاحبخونه ما مبلغ اجاره رو سه برابر کردن، گفتیم دولت گفته 25 درصد گفت برید از دولت خونه اجاره کنید
پاسخ ها
امیر محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
شما هم باید به مالکت می گفتی من بنا به قانون ستاد کرونا بلند نمی شوم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
صاحبخانه ما هم 100 درصد اجاره را افزایش داد و ما مجبور به جابه جایی شدیم
تو این مملکت اگر پارتی بری - اگر آب بازی کنی و خیلی اگرهای دیگه سه سوته میان جمعت می کنن ولی وقتی پای اینجور چیزا که باید کنترل بشه میاد وسط هیچ کس کاری نمی کنه
آمار 27 تا 31 درصد دقیقا از کجا آمده؟ صاحب خانه بنده 50 درصد روی رهن و 50 درصد روی اجاره کشیده و بخاطر اوضائ کرونا مجبور به تمدید هستم. دولت سامانه ای برای ثبت شکایات مشخص کرده؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
چطوری شکایت کنیم؟ میگه بلند شو
از در و دیوار داره خبرای خوب میریزه پایین. البته برای ثروتمندان، که صد البته برخی از مسوولین هم جزو این گروهند
چرا خودمونو گول می زنیم همه قیمت ها به دلار نگاه می کننند.همه ج
چیزای شیر م غ تا جون ادمیزاد با قیمت ارز بالا و پایین می شه می خوای قیمت رو توهمه چی مهر کنی قیمت ارز رو درست نیست بقیش فقط فیلم و سر کاری
افرادی که توان اجاره در تهران ندارن، باید مهاجرت کنند به شهرهای خودشون، اینطوری تقاضای اجاره کم میشه، و قیمت کمی متعادل میشه. نمیشه 25 درصد جمعیت کشور در یک شهر جمع بشه و انتظار داشته باشیم تبعات اقتصادی منفی نداشته باشه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
تشکر!!!؟؟؟؟
مشکل حل شد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
سال 1358 در تهران به دنیا اومدم و همینجا بزرگ شدم و ازدواج کردم و بدبختانه هنوز مستاجرم. حالا بفرمایید کجا برم که جای شما باز شه؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
شهرستان ها هم وضعیت همینه. درضمن تو از کجا میدونی اونی که توان اجاره رو از دست داده شهرستانی بوده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
محل تولد پدر و مادرم و من تهران هست. تهران شهر من هست یعنی من هم باید برم؟ مثل اون خانمی حرف زدین که گفت هر کی دوست نداره جمع کنه بره
علی
| Germany |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
داداش اگه هر کس تو شهر خودش کار داشت، تهران چه می کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
مشکل افزایش اجاره بها فقط در تهران نیست در استانهای همجوار تهران هم اجاره ها بیداد میکند
سخن پایانی اینکه با توجه به رشد جمعیت دهه 60 دیگر مسکن نباید کالای سرمایه ای باشد و نگاه سرمایه ای به آن بشود
ساخت مسکن ملی باید با سرعت بیشتری صورت بگیرد تا کمبود و کاستی های که سال های قبل بوده را برطرف کند
من مستاجر کارگر انتظاریه کمک بلاعوض یا لااقل یه کمک اجاره نصفه نیمه از دولت داشتم ثبت نام هم کردم ولی وقتی یه حساب کتاب کردم دیدم خیری به من نمیرسه ودادن کارمزد بااین شرایط برام واقعا سخته رفتم از چندتا دوست وفامیل دو میلیون سه میلیون یه پول پیش بدون کارمزد قرض کردم... این هم بگذرد...
همش حرف و حرف. صاحبخونه ما که با تورم افزایش داد و بعد کلی چونه راضی به سقف تعیین شده ینی 25 درصد شد.
فقط این را مردم عادی گناهی ندارند
کسانی که مسول هستند پول بیت المال را می گیرند که برای همین مردم کار کنند و برنامه ریزی کنند !
چاره کار کنترل ونظارت واستفاده از یک سامانه است...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
چاره کار مهار تورم است وقتی ارزش پول در یک سال گذشته حداقل 100 درصد کاهش داشته است نباید انتظار ثبات قیمت ها در دیگر بخش ها را داشت
امروز به عكسهاي دوره دبيرستانم نگاه ميكردم و بياد دوستانم كه در اين عكس طي جنگ تحميلي بشهادت رسيدند افتادم وقتي به وقايع امروز مملكت فكر ميكنم والله بجاي مسئولين از چهره معصوم اين شهداشرمنده ميشوم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
دوست عزیز خوشبحالت که رفتی ازاین مملکت راحت شدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
از مملکت نرفته اند. فیلتر شکن را روشن کرده اند!!!!!خخخخ
تمام تصمیمات دولت به ضرر مستاجر هست , چرا وام و چرا های دیگر ؟؟!! قیمت مسکن را باید مهار کرد با همین طرح ها عملا دولت مهر تایید به قیمت مسکن می زند , سال دیگه مستاجر باید چه کند ؟؟ تنها راه حل کنترل قیمت مسکن می باشد هر تصمیم دیگر به ضرر مستاجر هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۸
قیمت مسکن چطور مهار میشه؟ وقتی آهن از دوسال پیش 2500 بوده و پارسال 4000 بوده و الان حدود 12000 هزار تومنه چطور مسکن کنترل بشه. وقتی بتون از 96 هزار تومن شده 370 هزار تومن. کنترل مسکن یعنی چی؟
اینا همش جزیی از پروژه حرف درمانی هست.اینقدر مصاحبه میکنند تا فصل جابجایی تموم بشه و مردم خودشون با هم کنار بیان و اروم فراموش بشه تا سال بعد.مگه حرف هایی که پارسال زدند رو امسال عملی کردند که انتظار دارید حرف های جدیدشون اجرا بشه؟مسولی که نمی دونه اخر ماه یعنی چی و موعد اجاره نداشته یعنی چی چطوری میتونه دردی رو درمان کنه؟دلم میخواست یه دوماه حقوقشون رو نمیدادند ببینم چیکار میکردند.
دختر بنده مستاجر هستند در شهرستان 57 ميليون تومان پول پيش داده بودند با 700 هزار تومان اجاره حالا امسال گفتند اجار را بايد يك ميليون هشتصد بدهيد با يك بچه كه بيماري خوني لا علاج دارد چكار بكند يك بار هم در اين سايت عنوان كردم درتهيه پول درمان فرزند مانده اند البته قصد ترحم ندارم فقط خواستم درد دل كنم با هم وطنانم وگرنه ميدانم هيچكس به فكر اينگونه افراد نيست
قرارداد سال قبل من یک میلیون دویست بوده امسال صاحبخونه گفته باید 2میلیون و پانصد بدی با کلی چونه و منت و صحبت الان گفته دومیلیون دویست و اگه دوست نداری تخلیه کن.موندم چکار کنم تو این شرایط
مبلغ وام مسکن رو افزایش بده حداقل یه تعداد که میتونن واحدهای 40_ 50 متری بخرن، دیگه زجر مستاجری رو نکشن
خدایا مرگ برای من بزرگترین شرافته راحتم کن
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۵/۲۹
انشاالله زنده باشي هم وطن
.......بابا بر کردید به قانون قبل از انقلاب..خانه به قیمت تمام شده با سود ۱۰ در صد .با تعیین قیمت مصالح بکار برده شده در ان توسط کارشناس دادگستری. سلام درب بنگاهها معاملاتی...ارایه از طریق اینترنت ..ثبت در دفاتر اصلی دولت .......
ما خونه شصت متري در تهران رو پارسال 90تومان پيش داديم با ماهي 900 تومان امسال كرده ،صد تومان پيش ماهي سه ميليون تومان . بعدش با التماس راضي شد ماهي دو ميليون و هفتصد بگيره .
دولت یک ودیعه می خواست بده هنوز انجام نداده چطور انتظار دارد صاحب خانه ها با توجه به این حجم تورم و گرانی از سودشان بگذرن؟
وقتی که امورات یک نفر از اجاره خانه می گذرد و تمام هزینه هایش چند برابر شده است آنوقت مگر مغز ... خورده که اجاره اش را بالا نبرد. وقتی سیمان و آهن و .... چند برابر شود قیمت مسکن چند برابر و بالطبع اجاره خانه هم چند برابر می شود. هیچ موجری مرض ندارد که اگر هزینه هایش بالا نرود اجاره را بالا ببرد.
هر بانکی میری میگن هنوز ابلاغ نشده
چه باید کرد؟؟؟
بابا اون صاحبخونه بدبخت هم توی این مملکت زندگی می کنه دیگه اون هم دختر و پسر دم بخت داره..دانشجو داره..گرفتاری داره .متاسفانه دولت و مسئولین گرانی درست کردن و توپ رو میندازن توی زمین مردم و مردم رو به جون همدیگه انداختن
دولت باید هر سال که میزان افزایش حقوقها را اعلام و اجرایی میکند مثل کشورهای پیشرفته نسبت به اعلام افزایش اجاره بها اقدام نماید به نحوی که ضمانت اجرایی داشته باشد و همگان ملزم به رعایت آن باشند
صاحب خونه ها اجاره ها رو 200 الی ..... درصد زیاد کردن الان حداقل پول پیش شده 200 الی ..... میلیون تومان خدایا به دادمون برس مردم دارن بیچاره میشن از دست این صاحب خونه ها بکجا پناه ببریم صاحب خونه من میگه دخترم تو کانادا خرج داره و دلار گرون شده باید اجاره رو 5 میلیون اضافه کنی ستاد کرونا کیلو چنده ...
قانون مالک و مستاجر سال 76 را لغو کنید تا مردم نجات پیدا کنن
سلام ..... احتراما به اطلاع می رساند که از پرداخت وام ودیعه مسکن خبری نیست ققط برای سر کاری و سرگرمی مردم است لطفا پیگیری کنید و به بانک ها سری بزنید ببنید تا کنون چندتا پرداخت شده است با تشکر از شما ..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر