بازدید 5030
اقتصاد در گذر زمان

از «تصویب پرداخت وام شرافتی در هیات وزیران» تا «بازداشت رئیس سابق سازمان خصوصی سازی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۹۶۱۸۵
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 13 August 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و سومین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

23 مرداد 1325، هیات وزیران تصویب کرد به فارغ ‌التحصیلان دانشکده ‌ها و هنرستان ‌های فنی و کشاورزی و دامپزشکی و مخترعین وام شرافتی به مبلغ 50 هزار ریال اعطا شود.

23 مرداد 1334، جامع ترين قرارداد پس از كودتاي 28 مرداد 1332 در ابعاد سياسي، اقتصادي، فرهنگي، گمركي، مالي، دريانوردي و امنيتي در 23 ماده ميان ايران و آمريكا به امضا رسيد.

23 مرداد 1341، بودجه سال 1341 با ششصد میلیون تومان کسری به تصویب هیات وزیران رسید.

23 مرداد 1348، هویدا، نخست‌ وزیر که دست به تغییراتی در کابینه زده بود وزیران تازه را به این شرح معرفی کرد: حسن زاهدی- وزیر کشور، دکتر محمد یگانه- وزیر آبادانی مسکن و دکتر ایرج وحیدی- وزیر کشاورزی.

23 مرداد 1354، کلیه ناظرین صنفی در تهران که تعداد آنها قریب به دوهزار نفر بود از کار برکنار شدند.

23 مرداد 1356، روزنامه نيويورك تايمز نوشت طي ماه هاي مارس و ژوئن سال جاري (اسفند گذشته تا خرداد سال جاري) 7 ميليون دلار به صادرات خاويار ايران خسارت وارد شده كه عمدتاً نتيجه ورود فاضلاب صنايع شوروي به درياچه خزر است.

23 مرداد 1357، بانک مرکزی گزارشی منتشر کرد. در آن گزارش آمده بود که در 9 ماهه سال قبل سه میلیون تن محصولات غذایی و مواد خام کشاورزی از خارج وارد ایران شده است که نسبت به سال قبل افزایش حدود 54 درصدی را نشان می‌ دهد و صادرات مواد غذایی ایران و مواد خام کشاورزی فقط 183 هزار تن بوده است.

23 مرداد 1389، به دنبال اعطای مجوز از سوی شورای پول و اعتبار، بانک مرکزی آیین‌نامه اجرایی معاملات آتی ارز- ریال را ابلاغ کرد.

23 مرداد 1392، بانک جهانی در گزارشی شاخص تورم ایران در سال ۲۰۱۲ میلادی را ۳/۲۷ درصد اعلام کرد که پس از بلاروس و سوریه رتبه سوم را بدین لحاظ به خود اختصاص داد.

23 مرداد 1393، حضرت آیت ‌الله خامنه ‌ای در اجرای اصل صد و پنجاه و هفت قانون اساسی، با صدور حکمی آیت ‌الله حاج‌ شیخ صادق آملی‌لاریجانی را برای یک دوره‌ دیگر، به ریاست قوه قضائیه منصوب کردند.

23 مرداد 1395، لغو روادید بین ایران و ارمنستان اجرایی شد.

23 مرداد 1396، سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، احمد توکلی، سیدمحمد میرمحمدی، سیدمحمد صدر، محسن مجتهد شبستری و رئیس ستادکل نیروهای مسلح به عنوان اعضای جدید به ترکیب مجمع تشخیص مصلحت نظام اضافه شدند.

23 مرداد 1397، پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد پیشنهاد دولتی‌ها مبنی‌بر قبول سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را رد کرد.

23 مرداد 1398، پوری حسینی رئیس سابق سازمان خصوصی سازی از سوی دستگاه قضایی کشور بازداشت شد.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان