بازدید 10798
۷
پاسخ وزارت فرهنگ و ارشاد به «تابناک» درباره جبران خسارات بحران کرونا

درخواست ۵۱۳ میلیارد از سوی اهالی فرهنگ، هنر و رسانه / پرداخت قطعی ۴۱ میلیارد تسهیلات و ۷.۵ میلیارد حق بیمه

البته توضیحات معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاوی پاسخ شفاف به این پرسش نیست که آیا در نهایت رقمی از سوی نهادهای بالادستی مشخصاً برای جبران خسارات کرونا تخصیص یافته و اگر تخصیص یافته این رقم چه میزان است؟
کد خبر: ۹۹۴۹۰۷
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۱ 05 August 2020

درخواست 513 میلیارد از سوی 35339 تن از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه / پرداخت قطعی 41 میلیارد تسهیلات و 7.5 میلیارد حق بیمهپس از آنکه «تابناک» خواستار شفاف سازی درباره رقم کمک‌های تخصیص یافته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارات کرونا شد، معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اشاره به اینکه چه میزان کمک برای جبران خسارات کرونا برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شده و چه میزان تخصیص یافته، به بیان بخشی از تلاش‌ها برای جبران خسارات از جمله پرداخت ۴۱ میلیارد تومان تسهیلات کرونایی و ۳۵ میلیارد تومان حف بیمه بسنده کرد.

به گزارش «تابناک»؛ پس از تداوم تعطیلی اماکن فرهنگی و هنری، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نامه‌های جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام خسارات وارده به بخش فرهنگ و هنر ایران متاثر از کرونا، خواستار اقدامات حمایتی متناسب با ابعاد این خسارات شد؛ برآوردی که به گفته وزیر ارشاد جامع بوده و خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن در نظر گرفته شده و ابعاد ماجرا به ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری منتقل شده بود.

در متن نامه وزارت فرهنگ و ارشاد در برآورد خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، خسارت اهالی فرهنگ در سه بخش فرهنگی معادل ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال، هنری معادل ۳,۵۰۳,۱۷۰ ریال و رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال معادل ۲,۷۸۲,۹۲۱ ریال تفکیک شده‌اند که سرجمع این ارقام ۹,۷۶۰,۹۲۱ ریال اعلام شده است. در کنار این ۹۷۶ میلیارد تومان، بیش از ۱۷۹ میلیارد تومان نیز به عنوان خسارات مورد نیاز برای اداره صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شده که مجموع کمک بابت حق بیمه هنرمندان معادل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال، مجموع کمک سرانه درمان هنرمندان معادل ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال و مجموع کمک بابت جبران خسارت و بیکاری هنرمندان معادل ۱,۴۳۹,۵۳۸,۰۵۹,۵۰۰ ریال به عنوان رقم تفکیکی اعلام شده است.

درخواست 513 میلیارد از سوی 35339 تن از اهالی فرهنگ و هنر و رسانه / پرداخت قطعی 41 میلیارد تسهیلات و 7.5 میلیارد حق بیمه

در واقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۵۵ میلیارد تومان برای حفظ حیات عرصه فرهنگ و هنر ایران درخواست کرده بود اما از آن زمان تاکنون میزان خسارت وارد آمده به اهالی فرهنگ به مراتب افزایش یافته و اکنون شرایط برای تداوم حیات بسیاری از اماکن فرهنگی و هنری به ویژه اماکن و فعالیت‌های خصوصی، ناممکن شده است.

در همین زمینه «تابناک» چندی پیش پرسید: «آیا به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رقمی برای جبران خسارات‌ ناشی از کرونا پرداخته شده است؟ اگر پاسخ منفی است، چرا به نامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقعی نهاده نشده است؟ اگر پاسخ مثبت است، آیا این رقم بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان یا در همین حدود است و در صورتی که رقمی به این منظور به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تخصیص یافته، چرا میان فعالان این عرصه توزیع نشده است؟»

اکنون معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به پرسش‌های «تابناک» توضیحاتی داده که حاوی پاسخ شفاف به این پرسش نیست که آیا در نهایت رقمی از سوی نهاد‌های بالادستی مشخصاً برای جبران خسارات کرونا تخصیص یافته و اگر تخصیص یافته این رقم چه میزان است؟ با این حال این معاونت در بخشی از توضیحاتش تاکید کرده که ۳۵ میلیارد تومان برای پرداخت حق بیمه اهالی فرهنگ و هنر در نظر گرفته شده که ۷.۵ میلیارد تومانِ آن پرداخت شده و مابقی در مرحله تخصیص است. همچنین از میزان ۵۱۳ میلیارد تومان درخواست جبران خسارت کرونا، ۴۱ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات (وام) به اهالی فرهنگ پرداخته شده است.

پاسخ معاونت توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بدین شرح است: «ضمن استقبال از پیگیری و انعکاس خبری دغدغه‌‏های وزیر محترم در حمایت از فعالان فرهنگی، هنری و رسانه‏ای و نیز جبران خسارات وارده به این بخش در اثر شیوع بیماری کرونا، به آگاهی می ‏رساند رایزنی‏ های فشرده‏ برای تأمین معیشت و نیز جبران خسارت فعالان این بخش از اسفندماه سال گذشته با معاونان محترم رئیس ‏جمهور، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تأمین اجتماعی آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

با توجه به خسارات روزافزون کسب و کارهای این بخش ناشی از محدودیت‏ ها و بیکاری‏‌های تحمیلی مستمر، نشست‏های شورای گفتگوی بخش خصوصی فرهنگ، هنر و رسانه با حضور صنوف و تشکل ‏های فعال برگزار شد و در همین راستا طرح بسته‏‌های حمایتی ویژه ‏ای در حال پیگیری است. لازم به یادآوری است، تحقق بخشی از اهداف حمایتی به قرار زیر است؛

- تصویب و تأمین مبلغ سیصد و پنجاه میلیارد ریال (۳۵۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ ریال) حق بیمه اعضای صندوق اعتباری هنر:
از مبلغ فوق به میزان ۷۵ میلیارد ریال از خزانه دریافت و مابقی در مرحله اختصاص اعتبار می‌باشد.

- تا تاریخ امروز ۱۲ مردادماه جاری، ۱۴۴۲۰ واحد کسب و کار فرهنگی، هنری و رسانه‏‌ای با ۳۵۳۳۹ نفر شاغل فعال تقاضای دریافت بالغ بر ۵,۱۳۱ میلیارد ریال تسهیلات کرونایی را در سامانه کارا ثبت کردند. تاکنون بالغ بر ۴۱۶ میلیارد ریال پرداخت شده است.»

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۷
می شه نام دریافت کنندگان تسهیلات و کمک ها به همراه مبلغش را نیز بفرمایین
بنده را به بانک معرفی کردند برای وام. کارمندمحترم بانک ازبنده پرسید شغلت چیه عرض کردم هنرمندم گفت هنرهم شد شغل.....گفتم راست میگی ...شغل را اقای خاوری داشت وووو
بنده یک کارمند هستم با یک خانواده 5 نفره وبیست و اندی سابقه کار هیچ ممر ودرآمد موثر دیگری هم بغیر حقوق ومزایا ندارم " حدود 5 میلیون تومان " واگر تا ده سال دیگر هم حقوقم را افزایش ندهند هیچ مشکلی نخواهم داشت و راضی هستم منتهی مراتب به این شرط که تورم افزایش پیدا نکند / هر نوع تزریق پول بجامعه باعث تورم شده و فقط وفقط سرمایه داران و اکثریت کسبه سود آنرا میبرند
خلاصه با اين كرونا ووضعيت خالي خزانه شده دولت مردم زياد به فكر كمك هاي دولتي نباشند
مسولین محترم . ، آیا کرونا ویروس تنها به اهالی صنعت ،و فرهنگ ،و کسبه و بازاری آسیب وارد نموده است ؟ یا اینکه به همهٔ مردم ایران ، بنابه اظهارات خود مسولین مبارزه با کرونا برای هر خانوادهٔ سه ، چهار نفره حداقل ماهی یک میلیون ششصد هزار تومان هزینه های مربوط به اجرای پروتکلهای ارایه شده تحمیل شده است ؟ گویی اینگونه است که هر کسی دستش درازتر است ،سهم بیشتری از اعتبارات ملی بر میدارد ؟،،
سلام وقتی اصحاب هنر از پرداخت مالیات معافند کمک در شرایط ضروری نیست
واقعا جای تاسفه. همه منتظر دولتن. همه هم طلبکار.
خوب بفرمایید دولت از کجا باید این هزینه ها را تامین کند؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار