بازدید 22144
عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت‌وگو با تابناک اقتصادی مطرح کرد

چهار راهکار برای جبران کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی/ دولت از اوراق بدهی برای تامین هزینه‌های جاری استفاده نکند

وحید شقاقی شهری گفت: در شرایطی که بازار سرمایه موقعیت خوبی برای کسب درآمد ایجاد کرده است، رفتن به سمت انتشار و فروش اوراق بدهی، شاید فرصت استفاده از بازار سرمایه را از دولت بگیرد. دولت باید برای تامین مالی اولویت را روی بازار سرمایه قرار دهد.
کد خبر: ۹۹۱۲۶۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۹ 18 July 2020

چهار راهکار برای جبران کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی/ دولت از اوراق بدهی برای تامین هزینه‌های جاری استفاده نکند

تابناک اقتصادیدر اواخر بهمن ماه سال گذشته بود که رسما شیوع ویروس کرونا در ایران تایید شد. با توجه به تاثیراتی که شیوع این ویروس بر اقتصاد چین گذاشته بود، می شد پیش بینی کرد که اقتصاد ایران نیز با چالش های جدیدی رو به رو خواهد شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ تحریم های اقتصادی از یک سو و شیوع ویروس کرونا و تاثیر آن بر روی درآمد‌های نفتی و مالیاتی از سوی دیگر باعث شد تا در همین چهار ماه ابتدایی سال، برخی کارشناسان پیش بینی کنند که بودجه دولت با کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی رو به رو خواهد شد. البته مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی این رقم کسری بودجه را ۱۸۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود که این موضوع با واکنش وزیر اقتصاد همراه شد. فرهاد دژپسند طی مصاحبه‌ای در بیستم خرداد ماه سال جاری گفت: عبارت کسری بودجه درست نیست، زیرا این کسری زمانی اتفاق می‌افتد که هزینه‌ها بر منابع و درآمد‌ها پیشی گرفته باشد. وزیر امور اقتصاد و دارایی ادامه داد: اکنون در ابتدای سال هستیم و تنها پیش‌بینی عدم تحقق مطرح است و بر اساس پیش‌بینی ما عدد اعلامی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی صحیح نیست. وی تاکید کرد: برآورد ما نسبت به عدم تحقق درآمد‌ها طی امسال آن هم در بدبینانه‌ترین شرایط ۱۴۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

تامین ۳۶ هزار میلیارد تومان از کسری بودجه دولت از محل اوراق بدهی

یکی از راهکار‌هایی که دولت و بانک مرکزی برای جبران کسری بودجه در نظر گرفتند، فروش اوراق بدهی بود. بانک مرکزی در مورخه ۲۷ تیرماه سال جاری طی اطلاعیه‌ای در این باره اعلام کرد:

این بانک در چارچوب اجرای عملیات بازار باز که در آن اعطای تسهیلات به بانک‌ها منوط به اخذ وثیقه است، به دولت کمک کرده تا کسری بودجه خود را از طریق انتشار اوراق بدهی و فروش آنها به بانک‌ها و نهادهای مالی غیر بانکی تامین کند. در این روش که «حراج اوراق بدهی دولت» نام دارد، دولت از منابع موجود در بازار پول تامین مالی و از مراجعه به بانک مرکزی و دریافت پول پر قدرت خودداری می کند. در این چارچوب تاکنون هفت مرحله اوراق بدهی دولت حراج شده و حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دولت از این محل تامین شده بدون آنکه نقدینگی جدیدی خلق شود. برنامه تامین مالی کسری بودجه دولت از طرق حراج هر هفته توسط بانک مرکزی برگزار می شود و اوراق دولت به بانک‌ها و نهادهای مالی غیر بانکی فروخته می شود. در این سازوکار بانک مرکزی حراج را برگزار کرده، دولت برنده حراج را مشخص، معامله در بازار سرمایه انجام و در نهایت وجه حراج به حساب خزانه​ واریز می شود.

به هر صورت انتشار و فروش اوراق بدهی، یکی از راهکارهایی است که دولت می توانست برای جبران کسری بودجه خود به کار ببندد. اما پرسش این است که در شرایط فعلی آیا دولت راهکارهای دیگری را برای جبران کسری بودجه دارد؟ آیا انتشار و فروش اوراق بدهی بهترین راهکار ممکن برای تامین کسری بودجه می باشد؟ پیش بینی از میزان کسری بودجه در پایان سال ۹۹ چقدر است؟

راهکارهای دیگر جبران کسری بودجه چیست؟ پیش بینی از میزان کسری بودجه در پایان سال ۹۹ چقدر است؟

دکتر وحید شقاقی شهری عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی گفت: سال ۹۹، سال خاصی برای اقتصاد ایران است و هم اکنون در حال طی کردن یکی از مقاطع حساس تاریخی به لحاظ اقتصادی هستیم. وی گفت: چند اتفاق رخ داد که همه بر هزینه های دولت تاثیرگذار بوده است.

نخست اینکه کشور درگیر ویروس کرونا شد که این ویروس با اینکه یک مولفه بهداشتی و سلامتی است، به شدت بر اقتصاد کشور و دولت تاثیر گذاشت. ویروس کرونا هم هزینه های درونی و مالی را افزایش داد و هم بر تجارت تاثیرگذار بود.

دوم آنکه تحریم ها علیه کشور وجود داشت و باعث شده بود که درآمدهای نفتی کاهش یابد و با شیوع ویروس کرونا و حاکم شدن رکود بر اقتصاد جهانی و کاهش تقاضا برای خرید نفت، این درآمدها بیش از گذشته کاهش یافت. به علاوه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی و نیمه فعال شدن بنگاه ها، درآمدهای مالیاتی دولت نیز کاهش یافت.

سوم؛ اتفاق دیگری که رخ داد موضوع نوسانات نرخ ارز بود که دلایل مختلفی داشت و این نرخ از پیش بینی ها فراتر رفت. همچنین باید به این نکته اشاره کنم که در آبان ماه نیز با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کشور با شرایط خاصی رو به رو خواهد شد.

چهارم این که قرار بود در سال گذشته اصلاحاتی در نظام بودجه ریزی انجام دهیم که این اتفاق عملا رخ نداد و نظام بودجه ریزی با همان روند گذشته و با محوریت افزایش هزینه های جاری ادامه پیدا کرد.

و پنجم آنکه در شرایط فعلی و به دلیل بار تورمی که وجود دارد همه از دولت انتظار دارند به نحوی حمایت های بیشتری از بنگاه ها، فعالان اقتصادی، دهک های کم درآمد و ... انجام دهد.

وحید شقاقی شهری ادامه داد: همه اتفاقات فوق باعث شد که رفته رفته کسری بودجه دولت بیشتر شود و برآورد‌های اولیه حکایت از ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد.

وی افزود: با این شرایط باید به هر حال فکری به حال تامین مالی برای دولت کرد. عضو هیات علمی دانشگاه خورازمی گفت: برای تامین مالی چند راهکار وجود دارد و در شرایط کنونی بین بد و بدتر باید بد را انتخاب کنیم که کمترین هزینه را هم در پی داشته باشد.

شقاقی شهری در مورد راهکار‌های تامین مالی گفت: اول اینکه در سال جاری بازار سرمایه مورد استقبال مردم قرار گرفت. به نظر دولت باید از این فرصت استفاده و شرکت‌های دولتی را در این بازار عرضه و از این طریق منابع درآمدی را کسب کند؛ به مانند عرضه صندوق‌های ETF‌ای که دولت انجام داد و از محل عرضه اولین صندوق ETF حدوداً ۶ تا ۷ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کرد. البته با توجه به سوددهی بالای صندوق اول، احتمالا صندوق‌های بعدی با استقبال‌های بیشتری از سوی مردم همراه شود.

این راهکار، یک راهکار مثبتی است و هم می‌تواند به بازار سرمایه عمق ببخشد و هم می‌تواند به مردمی سازی اقتصاد کمک کند. دولت همچنین می‌تواند در کنار این صندوق‌های ETF بخشی از شرکت‌های خود را مستقیم و بدون تخفیفاتی که در صندوق‌های ETF در نظر گرفته است، در بازار سرمایه به فروش برساند. پیش بینی این است که اگر دولت این راهکار‌ها را در بازار سرمایه دنبال کند، شاید بتواند حداقل ۴۰ تا ۵۰ هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند.

دوم آنکه بخشی از این کسری بودجه را دولت می‌تواند با گسترش پوشش مالیاتی و اجرای پایه‌های مالیاتی فعلی و یا تصویب پایه‌های مالیاتی جدید جبران کند. سوم اینکه دولت می‌تواند به سمت مولدسازی دارایی‌های خود گام بردارد.

دولت کلی اموال مازاد دارد که بلااستفاده مانده و بخشی را می‌تواند بفروشد و بخشی را می‌تواند مولد کند؛ مثلا بخشی از زمین‌های دولتی بلااستفاده هستند و دولت می‌تواند این زمین‌ها را قالب بورس مسکن و زمین عرضه کند.

چهارم اینکه دولت می‌تواند همین موضوع انتشار و فروش اوراق بدهی را دنبال کند که من زیاد بر روی این راهکار تاکید ندارم. دلیل هم این است که با رشد بازار سرمایه و بازدهی که از این بازار کسب می‌شود، تمایلی آنچنانی برای عموم مردم جهت خرید این اوراق وجود نخواهد داشت و صرفاً شاید بانک‌ها آن هم به صورت دستوری این اوراق را خریداری کنند.

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: در شرایطی که بازار سرمایه، موقعیت خوبی را برای کسب درآمد ایجاد کرده است، رفتن به سمت انتشار و فروش اوراق بدهی، شاید فرصت استفاده از بازار سرمایه را از دولت بگیرد. دولت باید برای تامین مالی اولویت را روی بازار سرمایه قرار دهد.

شقاقی شهری تصریح کرد: از هم اکنون قطعا دولت باید برای اصلاح نظام بودجه ریزی تلاش کند، چون ممکن است نیمه دوم سال جاری یا سال آینده شرایط بدتر شود.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی گفت: بدهی خارجی دولت کم است و از نظر بدهی داخلی نیز حدود ۴۰ درصد تولید ناخالص داخلی دولت بدهی دارد که باز هم رقم اندکی است. در دنیا این رقم بالای ۷۰ تا ۸۰ درصد است. نکته اینجاست که در دنیا از بدهی به منظور توسعه زیرساخت‌ها استفاده می‌شود، اما متاسفانه در کشور ما دولت از بدهی برای جبران هزینه‌های جاری استفاده می‌کند؛ خطری که در کشور ما ملموس است این که اوراق بدهی برای جبران هزینه‌های جاری چاپ می‌شود.

وی در مورد پیش بینی خود از کسری بودجه در سال جاری گفت: پیش بینی همین حداکثر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان خواهد بود و رقم کسری بودجه از این مقدار بیشتر نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۵
خب کسری بودجه 150 هزار میلیارد تومانی داره؟؟ با دلار 25000 تومانی میشه 6 میلیارد دلار.... یعنی دلار رو به نقطه ای برسونی که با 6 میلیارد دلار بتونی کسری بودجه رو جبران کنی! احسنت، به این میگن شعبده بازی اقتصادی! مردم این وسط با آب دوغ خیار گذران عمر کنند، اشکال نداره!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
باید با آمریکا گفتگو کرد.
این تنها راه حل است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
ان وقت این نظر پایینی می اید و می گوید با امریکا مذاکره کنیم
یعنی چقدر مغز متفکر داریم در کشور
ناشناس
| Germany |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
اوراق بدهی یعنی زمین سوخته تحویل دولت بعدی دادن!!!یعنی پدری ورشکسته که قروض بعد از مرگش را ورثه باید بپردازند!!
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
برادر مغز متفکر مگر راه دیگری جز مذاکره با امریکا هست شعار دادن خیلی راحت است ولی مثل روز روشن است که اگر ترامپ پیروز انتخابات شود چاره ای جز مذاکره نخواهند داشت اگر امروز هم مذاکره نشده به علت این است که منتظر هستند به امید رای اوردن بایدن و بازگشت او به برجام و ازاد سازی منابع مالی کشور و صادارت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
اگر امروز اعلام شود که ایران و آمریکا کفتگو خواهند کرد، قیمت دلار نصف می شود.
اگر اعلام شود که ایران و آمریکا به توافق رسیدند، قیمت دلار زیر 500 تومان می شود.
ناشناس
| United States of America |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
فعلن که از جیب مردم زدن و ارزش پول مردم را بباد دادند.هم دلار دارند هم طلا و هم زمین که مردم را ببازی گرفته و هر چه میخواهند بر سر مردم میآورند. فقط شعار میدهند و بس.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۹
اوراق قرضه را همه دولت ها چاپ می کنند برای سمت دادن به کار تولید
شما در وسط تهران نشستین و با بازار سرمایه آشنا هستی، ده ها میلیون ایرانی حاشیه نشین و یا کم سواد، حتی نمیدونن سهام رو با "س" می نویسن یا "ص" چطور توقع دارین نقدینگی اندکشون رو به ریسک بذارن وارد بورس کنند؟ دولت اگه توان نداره کسری بودجه رو جبران کنه، چرا با گرانی های کاذب تیشه به ریشه پول ملی زده؟ این ره که میروی رو به دره است، از خواب بیدار بشین.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
دولت شده عین بنگاه اقتصادی دائم میگه پول ندارم ، مرغدارم میگه ندارم گاودار هم میگه ندارم خودروساز هم میگه ندارم و الی اخر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
بورس نه تنها در این شرایط نبایدرشد داشته باشه بلکه باید شاهد یک سقوط بزرگ باشد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۳۰
و ده ها میلیون نفر ندارند که در بورس ورود کنند
(علیرغم اینکه بلدند بورس با س نوشته میشه)
اتفاق خاصی نیافتاده. عملا اقتصاد ایران دلاری شده. یعنی همه چیز با دلار سنجیده می شود. حتی فروشنده گردو و بادام و پسته و فولاد و پتروشیمی هم اگر یک کیلو صادر نکنند ولی باز قیمت جهانی گردو و این اقلام برای انها مهم است و البته به اضافه سودها بیست تا سی و پنجاه درصدی ایرانی را که روی ان می کشند! حالا اصلا کاری ندارند که قیمت اب و برق و گاز و گازوییل و دستمزد کارگر و... در قیاس با خارج از ایران تقریبا مجانی دست مدیر پتروشیمی و فولاد و صادر کننده پسته و گردو را می گیرد. اما کرایه روزانه 2600000 هزاری برای بنز از خارج حتی ارزانتر است. این بنز صفر کیلومتر و مدل 2021 ان حتی با دلار 25 هزار تومنی در خارج از ایران 40 هزار دلار یا یک میلیارد تومن است. ولی رنت روزانه ان 150 دلار است. می بینید که در ایران صد دلار است و خود ماشین 150 هزار دلار یا چهار میلیارد تومن است! پس می صرفد و نتیجه می گیریم ایران ارزانتر از دنیاست و ما پنج به یک از انها جلو هستیم. علی برکت الله
مثل اینکه اقای همتی هم مانند اقای نمکی قهر کرده و یک جمعه در اینساگرام از تثبیت زود هنگام دلار چیزی نگفت و قیمتها به عرش رسید.
بهترين راه همان جيب مردم است كه انتخاب كرده اند خدمات دولتي نمانده كه چندين برابر نشده باشند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
کار دیگه ای بلد نیستند
با باخت ترامپ و انتخاب بایدن و ورود ده ها فروند هواپیما حامل پالت ها دلار و یورو و پوند انگلیس قیمت دلار هزار تومان و حد اقل حقوق کارمندان ۳۰۰۰ دلار ماهی و نمایندگان مجلس نفری ۲۳۰ میلیون تومان معادل ۲۳۰ هزار دلار حق مسکن و هزینه ها متفرقه دریافت میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
خخخخخخخخ
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
حساب شخص کور و کوزه روغن!!!
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
بشین تا بایدن برنده بشه ترامپ رییس جمهور خواهد ماند
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
این نوع تحلیل که بایدن بیاد و پالت های دلار به ایران میاد یکی از بدترین تحلیل هایی بود که در دوران عمرم شنیده بودم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
بایدن اگر بدتر از ترامپ نباشه بهتر از او هم نخواهد بود
از بین 10 نامزد حزب دمکرات بایدن تنها کاندیدایی بود که ترور سردارسلیمانی را محکوم نکرد
حسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
آقا دمت گرم.خیلی وقت بود اینطور نخندیده بودم.انشاالله بری بهشت
همین مقدار کسری بودجه برای چند بار ثابت کردن اینکه بورس با مخ زمین خواهد خورد کافیست
به این اعداد و ارقام بورس باید شک کرد

خودم نیز سهام دارم و بزودی خواهم فروخت. احساس خطر را جدی بگیرید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
اقای سهام دار کمی صبر کن به چینی ها بفروش!
بورس که داره میریزه .................
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
تازه اولشه کجاش را دیدی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
خداروشکر (:
دلار ۲۵۲۵۰
سکه ۱۱۳۰۰
بورس ۳۳۰۰۰ واحد دیگر سقوط کرد !!!
کجایند روزنامه های سینه چاک بورس که هرهفته نموداربازدهی بورس درمقابل بازارهای دیگر رامنتشر میکردند؟؟؟!!!
چرامدتیست خبری از این نمودارهای مقایسه ای نیست ؟؟!!!
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
عجله نکن. خواهید دید که اصلاح میخوره و رشد میکنه مجدد
آقا همتی کجا تشریف داری که مردم و از ریسک خریدن دلار بر حذر بذاری.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
مشغول چاپ پول است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۲۸
رفته گل بچینه
متاسفانه! بماند اینکه عامل اصلی مشکلات اقتصادی سیاست غلط و دیمی دولتها خصوصا دولت فعلی میباشد که میتوانستند با استفاده از ظرفیتهای فوق العاده انسانی و منابع بیشمار خدادادی در کشاورزی و صنعت و معدن و گردشگری و... کشور را در سطح جهان نمونه کنند ، ولی حداقل بجای دامن زدن به سفته بازی و دلال بازی، با اجرای مالیات سنگین بر ااین قشر بی رحم تخریب چی ، که با ثروتهای نجومی، کشور را قربانی منافع نامشروع خود کرده و روز بروز بر سیل ویرانگر خود میافزایند و متاسفانه دولت کریمه ما فقط ناظر و مشوق این قشر ها بوده و مردم محروم بیشتری در زیر پای گرانیها له میشوند و ای کاش این دولت با وضع مالبات سنگین بر این ظالمان بی رحم ، علاوه بر کنترل نقدینگی و ایجاد در آمد برای کشور ، از این افزایش لجام گسیخته قیمتها جلوگیری میکرد و بهترین مثل : آب در کوزه و دولت مردم را تشنه لبان میچرخاند و ...
دیگه راحت ترین کار برای دولت اینه زیر باد کولر بشینه دلار رو بکنه 40 تومن
مردم هم دیگه نون نمیتونن بگیرن...
کار ازین حرفا گذشته زور نزنید
دکتر این دیگه پیشنهاد نمی خواد
اول مستقیما از جیب مردم برمی داریم
دوم
غیر مستقیم از جیب مردم بر می داریم
مانند افزایش نرخ دلار، طلا
سوم و چهارم هم حول مورد اول و دوم می چرخه
دمت گرم اقاي همتي شما درست گفتي ارزو بر جوانان عيب نيست ولي افسوس كه ما نفهميديم منظورت چي بود همون طور كه زمان احمدي نژاد هم نفهميديم وكل هستي مون نصف شد واين مرتبه نابود شد
با افزایش گرانی ها هزینه های دولت هم افزایش می یابد احتمالا کسر بودجه دولت به دو برابر مبلغ ذکر شده برسد
دولت بهتر بود بجای دمیدن هوا در بورس برای مهار نقدینگی اوراق قرضه منتشر می کرد. الان سرمایه گذاران به سود کمتر از 5درصد در روز قانع نیستند!
دولت حتی اگر مالیات اقلام ضد عفونی و شوینده و گرانی دلار ،و سکه ،و طلا را بصورت واقعی بگیرد ، یقینا بیش از مالیات بنگاه هایی که کرونا باعث کاهش فعالیت آنها شده است میباشد ؟،،
دولت حتی اگر مالیات اقلام ضد عفونی و شوینده و گرانی دلار ،و سکه ،و طلا را بصورت واقعی بگیرد ، یقینا بیش از مالیات بنگاه هایی که کرونا باعث کاهش فعالیت آنها شده است میباشد ؟،،
با توجه به استقبال مردم از بازار سرمایه دولت باید نهایت استفاده را ببرد 1- شرکت های دولتی را واگذار کند در بورس 2- طرح های نیمه تمام را دسته بندی و پس از ارزیابی دقیق و شفاف با ایجاد شرکت های سرمایه گذاری و با نظارت دقیق و استفاده از متخصصین متعهد و کار آمد نسبت به تکمیل و بهره برداری آنها اقدام نماید. اگر تحلیل درستی از میزان سودآوری طرح های نیمه تمام در آینده انجام شود قطعا مردم مشارکت خواهند کرد
ترامپ با در صد بالا ی 90 درصد رای خواهد اورد بدون شک چون امریکا تا حالا نظیر چنین ریس جمهوری را نداده و مردم امریکا هم عاشقشن
پس تنها راه نجات از این فلاکت گفتگو با امریکا
چهار راهکار برای جبران کسری بودجه ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی:
دولت فقط یک راهکار میشناسد و آن هم جیب مردم است. آنچه مد نظر شماست که مدیریت میخواهد که دولت اصلا از آن گریزان و اصلا برنامه ریزی هم برای این کار نمیتواند بکند.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست