بازدید 15488

همتی: مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی و دارو نداریم

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت که طبق گفته رییس کل بانک مرکزی دولت شرایط مطلوبی در بحث ذخایر ارزی بانک مرکزی دارد و هیچ مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی و دارو ندارد.
کد خبر: ۹۹۰۰۶۴
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶ 12 July 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، محمد خدابخشی با اشاره به حضور رئیس کل بانک مرکزی و معاونانش در جلسه این کمیسیون گفت: آقای همتی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از مشکلات ارزی کشور و ارز مربوط به کالا‌های اساسی، به سوالات نمایندگان پاسخ داد. ایشان همچنین اعلام کرد، بخشی از ۴.۸ میلیارد دلار ارز یارانه‌ای که در اختیار واردکنندگان بود به بانک مرکزی بازگشته است.

وی افزود: براساس گزارش آقای همتی، دولت به دلیل داشتن شرایط مطلوب در بحث ذخایر ارزی بانک مرکزی هیچ مشکلی برای تامین کالا‌های اساسی و دارو ندارد.

نماینده مردم الیگودرز با اشاره به اظهارنظر تعدادی از نمایندگان در این جلسه گفت: علی‌رغم اعلام دولت مبنی براینکه سیاست‌های ارزی شناور مدیریت شده دارد، اما مسئولان در این مورد خلاف قانون برنامه ششم توسعه عمل کردند یعنی تثبیت نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی در حقیقت مغایر سیاست‌های برنامه پنج ساله بود. سوال بعدی نمایندگان درباره اقدام بانک مرکزی برای سوق دادن اقتصاد کشور به سمت واردات با اختصاص ارز به کالا‌های غیراساسی و غیرضروری و حتی کالا‌های دارای مشابه داخلی بود که آن‌ها با این اقدام موجب هدر رفت منابع ارزی شده و در نتیجه شرکت‌های صوری و کاغذی تشکیل شد.

خدابخشی ادامه داد: برخی نمایندگان نسبت به عدم کنترل قیمت کالا‌های اساسی در کشور انتقاد کرده و گفتند، چرا با وجود محدودیت منابع ارزی در سال ۹۷ بیش از ۸ میلیارد دلار به واردات کالا‌های غیرضروری، لوکس و تجملی اختصاص پیدا کرد. همچنین بخشی از مابه‌التفاوت ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی به کالا‌های غیراساسی از برخی واردکنندگان دریافت نشده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه تصریح کرد: آقای همتی در پاسخ به نمایندگان اعلام کرد، پاسخ برخی سوالات به طور اختصاصی در حوزه وظایف من نیست و نیاز به همراهی دیگر مسئولان هم وجود دارد، به طور مثال بحث توزیع ناعادلانه ارز و مدیریت نقدینگی که اثر منفی بر روی قیمت ارز در کشور داشته است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی