بازدید 35761

یک دعوای جناحی دیگر بر سر منافع ملی در سیاست خارجی؛ این بار سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

با اعلام تصویب پیش‌نویس سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، مناظره جدیدی در عرصه سیاست خارجی میان طیف‌ها و جناح‌های مختلف کشور شکل گرفته است و هر کدام دیگری را «انگلوفیل» و یا «چینوفیل» معرفی می‌کند! مناظره‌ای که بیش از آنکه مبنای روابط بین المللی داشته باشد، سیاسی و ناشی از نزاع جناحی است؛ نزاعی که همواره بوده و اجازه نداده جریان سیاست خارجی کشور در مسیر درستی هدایت شود.
کد خبر: ۹۸۷۸۴۸
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۷:۱۸ 01 July 2020

ماجرای سند همکاری 25 ساله ایران و چین چیست؟/ چرا به این سند حمله می شود؟

بین الملل تابناک: در چند دهه گذشته، همواره هرگونه جهت گیری سیاست خارجی دولت ها و نظام سیاسی مخالفان و موافقان جدی داشته که این موافقت و مخالفت ها بیش از آنکه در چارچوب منافعع ملی باشد، سیاسی، جناحی و مبتنی بر تمایلات فردی و نه ملی است.

با اعلام تصویب پیشنویس سند 25 ساله همکاری ایران و چین، مناظره جدیدی در عرصه سیاست خارجی میان طیف ها و جناح های مختلف کشور شکل گرفته است و هر کدام دیگری را «انگلوفیل» و یا «چینوفیل» معرفی می کنند!

با اعلام تصویب پیش‌نویس سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین، مناظره جدیدی در عرصه سیاست خارجی میان طیف‌ها و جناح‌های مختلف کشور شکل گرفته است و هر کدام دیگری را «انگلوفیل» و یا «چینوفیل» معرفی می‌کند! مناظره‌ای که بیش از آنکه مبنای روابط بین المللی داشته باشد، سیاسی و ناشی از نزاع جناحی است؛ نزاعی که همواره بوده و اجازه نداده جریان سیاست خارجی کشور در مسیر درستی هدایت شود.

این نزاع و رقابت سیاسی، جناحی و باندی بر سر منافع و مصالح سیاست خارجی کشور آنقدر جدی است که حتی محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور سابق که توسعه دهنده سیاست خارجی چین محور و شرق محور کشور بوده نیز در موضع گیری عجیب و غافلگیرکننده خود، به سند همکاری ایران و چین تاخت!

احمدی‌نژاد در سخنانی عجیب گفته است: «شنیده‌ایم که در حال مذاکره هستند و می‌خواهند یک قرارداد جدید ۲۵ ساله با یک کشور خارجی منعقد کنند و هیچ کس هم خبر ندارد.»

طبق گزارشی که سایت دولت بهار، نزدیک به آقای احمدی‌نژاد منتشر کرده است، وی در دیدار با جمعی از مردم استان گیلان افزود: «هر قراردادی که مخفیانه و بدون در نظر گرفتن خواست و اراده ملت ایران با طرف‌های خارجی منعقد شود و برخلاف منافع کشور و ملت باشد، معتبر نیست و ملت ایران آن را به رسمیت نخواهد شناخت.»

این موضع گیری احمدی نژاد به خوبی نشان می دهد که سیاست خارجی کشور تا چه اندازه در گرو جناح بندی ها سیاسی و منافع حزبی است. کسی که خود پرچمدار رابطه به شرق در دوران ریاست جمهوری اش بود، اکنون رابطه بلندمدت با چینی ها را برنمی تابد!

در همین راستا، مجیدرضا حریری رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به قراردادهای مختلف دولت آقای احمدی نژاد با کشور چین تاکید کرد، در روزهای اخیر شبکه‌های معاند نظام روی اظهارات اخیر رئیس‌جمهور پیشین به شدت تمرکز کرده‌اند. اما باید این نکته را خاطرنشان کرد در زمان آقای احمدی‌نژاد قراردادهای مختلفی با کشور چین منعقد شد، در این بین این سوال مطرح می‌شود که چطور آن زمان همکاری مشترک با چین، واگذاری مملکت به چینی‌ها نبوده اما در زمان دولت فعلی انعقاد قرارداد همکاری دو جانبه به معنای واگذاری کشور و مملکت است؟!

اما ماجرای قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین چیست؟

در حالی که هنوز جزئیات دقیق و روشن این سند منتشر نشده است، موضع گیری های محکمی علیه آن مطرح شده است؛ به گونه ای که این موضع گیری ها به کف جامعه نیز سرایت کرده است! شاید بتوان گفت مخالفان این سند همکاری با چین به دنبال فشار اجتماعی برای جلوگیری از پیشبرد این سند باشند! سندی که به نظر می رسد می تواند تحولی مهم و قابل اتکا برای سیاست خارجی کشور تلقی شود.

دکتر محسن شریعتی نیا متخصص امور چین و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی در یادداشتی که در روزنامه دنیای اقتصاد نوشت، به این مساله پرداخت و مسیر توسعه روابط ایران و چین را پیچیده ولی مهم ارزیابی کرد.

شریعتی نیا در این رابطه نوشت: ایران در دهه‌های اخیر همواره در پی شکل‌دهی به «کار راهبردی» با قدرت‌های شرقی بوده است. البته هیچ‌گاه مختصات این کار راهبردی چندان روشن نشده اما می‌توان گفت بهره‌گیری از اهرم این‌قدرت‌ها برای کاستن از فشار آمریکا در کانون این استراتژی قرار دارد. همکاری با روسیه در سوریه مهم‌ترین نمونه تحقق هرچند موقت و محدود «کار راهبردی» است. از یک دهه پیش تلاش‌هایی برای شکل‌دهی به‌کار راهبردی با چین نیز آغاز شد. در سال ۲۰۱۶ رئیس‌جمهور چین پس از ۱۴ سال به ایران آمد و کار مشترک برای تدوین سند جامع همکاری راهبردی مورد توافق قرار گرفت. اکنون و پس از ۴ سال دولت ایران آن را تایید کرده است. آنچه از کلیات منتشر شده پیداست، این که سند یک نقشه راه است. تدوین نقشه راه در سیاست خارجی ایران سابقه چندانی ندارد. اما در چین سند نویسی و چارچوب دهی به روابط با دیگر کشورها و مفهوم‌بندی آن اهمیت دارد. چین با بسیاری از کشورها روابط خود را در قالب نقشه راه تعریف کرده است.

وی افزود: چین با حدود ۸۰ کشور روابط خود را در قالب «مشارکت راهبردی» تعریف کرده است. مشارکت راهبردی به معنایی که در سیاست خارجی چین به‌کار می‌رود و در بیانیه مشترک و نیز احتمالا سند آمده، با «اتحاد» تفاوت کلیدی دارد. در اتحاد، شبیه آنچه در بند ۵ پیمان ناتو آمده، طرفین به یکدیگر تعهد امنیتی می‌دهند. اما در مشارکت راهبردی که چین تعریف کرده است این کشور تعهد امنیتی سنگینی برعهده نمی‌گیرد. از همین روست که چین با ۸۰ کشور موافقت‌نامه مشارکت راهبردی دارد اما تنها به پاکستان و کره شمالی تضمین امنیتی تلویحی داده است. بنابراین آنچه اهمیت دارد آن است که «کار راهبردی» با «مشارکت راهبردی» تا چه میزان همپوشانی دارند. از آنجا که متن سند هنوز انتشار نیافته، نمی‌توان برآورد کرد که به کدام‌یک نزدیک‌تر است. این سند ممکن است بسط بیانیه مشترک همکاری راهبردی که در ۲۰۱۶ و در پایان سفر رئیس‌جمهور چین منتشر شد، باشد. کانون آن بیانیه بند ۵ بخش سیاسی است که در آن آمده «طرفین درخصوص مسائل مهم مربوط به منافع اصولی کشورها از جمله استقلال، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی از یکدیگر حمایت قاطع می‌کنند. طرف ایرانی کماکان به سیاست چین واحد قاطعانه پایبند است. طرف چینی نیز از «برنامه توسعه» طرف ایرانی حمایت کرده و از افزایش نقش ایران در امور منطقه‌ای و بین‌المللی پشتیبانی می‌کند.» این بند تعهدات چندانی برای ایران ایجاد نمی‌کند و تعهد مشخصی هم به چین تحمیل نمی‌کند.

نه می‌توان این سند را نماد دوره‌ای جدید در روابط برشمرد و نه اهمیت آن را نادیده گرفت. طراحی استراتژی‌ها و اسناد اهمیت چندانی ندارد، اجرای آنها اهمیت کلیدی دارد.

 این کارشناس مسائل چین همچنین عنوان کرد: نقشه راه روابط ایران و چین در جهانی تدوین می‌شود که به‌طور فزاینده‌ای سیال می‌شود. جهان ما ناشی از پیامد کرونا در چند ماه به اندازه چند دهه تغییر کرده است. این سیالیت تداوم خواهد یافت و کشورها را در مسیرهای جدیدی قرار خواهد داد. مهم‌تر آنکه نقشه راه در جهانی تدوین می‌شود که جهان فروپاشی توافق‌هاست. برجامی که به روایتی دواده سال بر سر آن مذاکره شد دو سال بیشتر دوام نیاورد؛ بنابراین نه می‌توان این سند را نماد دوره‌ای جدید در روابط برشمرد و نه اهمیت آن را نادیده گرفت. طراحی استراتژی‌ها و اسناد اهمیت چندانی ندارد، اجرای آنها اهمیت کلیدی دارد.

در همین رابطه، احمد زیدآبادی روزنامه نگار و فعال اصلاح طلب نیز نوشت: واقعیت این است که در شرایط کنونی روابط بین‌الملل چیزی به عنوان “شرق” در مقابل “غرب” وجود ندارد که بتوان از چرخش به شرق و غرب در سیاست خارجی یک کشور از آن یاد کرد. به عبارت بهتر، چین و روسیه که بعضاً از آنان به عنوان “شرق” یاد می‌شود، نگاهی دو قطبی به نظام بین‌الملل ندارند و کشور‌های جهان نیز در چنین چارچوبی روابط خود را با آن‌ها تنظیم نمی‌کنند.

وی افزود: در حقیقت، روابط چین با آمریکا و متحدان اروپایی و آسیایی‌اش، ترکیبی از همکاری و رقابت است و تمایلی به تبدیل این روابط به دشمنی در آن دیده نمی‌شود. بنابراین، پکن در حوزه‌های حساس منطقه‌ای و بین‌المللی معمولاً محتاطانه گام برمی‌دارد و عمدتاً به دنبال نظم و ثباتی است که امکان سرمایه‌گذاری و مبادلات اقتصادی را برای این کشور تسهیل کند. برای نمونه، چین در خاورمیانه می‌کوشد با همۀ کشور‌های منطقه بخصوص اسرائیل و عربستان و ایران، روابط گرم و متوازنی برقرار کند و نزدیکی به یکی را به بهای دوری از دیگری با منافع خود سازگار نمی‌بیند.

در نهایت ذکر این نکته ضروری است که باید از نگاه صفر و صدی به سیاست خارجی کشور و جهت گیری ها، قراردادها، توافقات و... دوری کرد. بدون تردید حمله به سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین بدون آگاهی از جزئیات دقیق آن قابل تامل است!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۳
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۱۱۹
چقدر جالب
خوب مفاد توافق را اعلان عمومی کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
و بعد از همه پرسی تصمیم بگیرید!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
ما بیش از هزار سال با چین رابطه تجاری داریم .ودر تاریخ کشمکش بزرگی هم با این کشور نداشته ایم چون انسانهای شرقی دارای پیشینه تمدن بیشتری هستند
ناشناس
| Spain |
۰۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
معدن های دست آقای فلانی جنگل ها دست پسر آقای فلانی شکر دست آقای فلانی ۱۳۰ اسکله غیر مجاز دست نهاد فلانی آب و خاک مال کشورهای عربی دریای خزر مال روسیه نفت مجانی مال سوریه و ونزوئلا جزیره کیش و قرارداد آنچنانی مال چین شعار مرگ بر آمریکا مال مردم اقامت آمریکا مال مسولین وخوانواده آنها اختلاس ماله وابستگان بقدرت گرسنگی مال مردم همه با هم پیش به سوی انتخاب ریاست جمهوری
ناشناس
| United States of America |
۰۵:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
احتمالا حمله مغول ها به ایران کشمکش بزرگی نبوده نه؟ حتما میخوای بگی اونها چینی نبودن و مغول بودن اما به رابطه تجاری که میرسه جاده ابریشم رو چینی میدونی! به هر حال اون چینی که بهش مینازی همون امپراطوری مغول بود!
نااشنا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
همه این کش قوس ها به دلیل مراکز قدرت بیشماربی مسئولیت است دراین کشور رییس جمهور در حد مقام درجه 4 هم نیست این هرکی به هرکی تنها راه ان یا حکومت اسلامی یا جمهوری اسلامی اگر یکی ازاین ها در راس مملکت باشد مملکت نفس راحت وازاین اشوب بلوا هم خلاص میشود ودنیا میداند با کی طرف است
چون چین را می شناسیم میگیم این همانند ترکمنچای دیگری است . چین نمی خواهد کشوری دیگر تولید کننده باشد و فقط می خواهد طرف مقایل مصرف کننده باشد . در طرحهای نفتی جنوب همه چیز را از چین می اوردند و چیزی را در ایران تهیه نمی کردند حتی دمپایی و همه دستورالعمل ها چینی بودند و...
مردم باور دارند ما عملا مستعمره چین و روسیه هستیم و اسم امریکا بد در رفته . بیچاره امریکا
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
بیچاره آمریکا
کودتای ۲۸ مرداد و حمایت از صدام و زدن هواپیمای مسافربری ایران و کشتن سردار و دزدی و بلوکه اموال و...... همه کار چینی ها بوده و اسم آمریکا بد در رفته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
اوج بیسوادی رو میشه در کامنت محمد دید

وای خدایاااااااااااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
لطفا يكي از اقدامات چين در قبال ايران كه مصداق قرارداد تركمانچاي است ذكر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
ناشناس 7:40 - قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان هر چند تابناک این رو چاپ نمی کنه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۵
محمد تاریخ کشورت رو از دیرباز بخون نه فقط تاریخ معاصرت رو
تابی یک بام و دو هوا هستی
این مقاله ات درست بود اما در خصوص امریکا و اروپا جور دیگه مقاله میزنی
حرف مفت نزنید از کدام تحول حرف می زنید؟؟؟؟ چین شریکی است که بتوان با آن به تحول رسید؟ تحول وقتی مطرح است که دو کشور هم پای یکدیگر باشند چطور ممکن است کشوری که نه از نظر اقتصادی و نه حقوقی و نه سیاسی و نه نظامی ما در قد و قواره اش نیستیم بخواهد با یک قرارداد استعماری برای ما تحول درست کند؟ همین کشوری که سینه چاک آن شده اند به خاطر تحریم های آمریکا حاضر نیست پول نفت را آزاد کند بعد می روند با این کشور قرارداد چه امضا می کنند؟؟؟؟ این تحول برای چین است و خسارت برای ما، اصلا چرا پنهانی باید چنین قراردادی مطرح شود؟ پس همین مجلس انتصابی چه کاره است؟ اگر ننگی در این قرارداد نیست چرا شفاف به همه مردم اعلام نمی کنند مفاد آن چیست؟ لابد این هم مثل بخشیدن خزر دستور داده شده که بروند بخشی از کشور را ببخشند و صدایش را هم در نیاورند !!!! حالا قلم به مزدها را مامور کرده اند که بیایند توجیه کنند که تحول است ما اصلا نمی خواهیم با چین و روسیه رابطه داشته باشیم این خواست مردم ایران است اگر شک دارید همه پرسی برگزار کنید و مطمئن باشید اکثر مردم ایران نمی خواهند رابطه اینچنینی با چین و روسیه داشته باشیم
همه اینها را گفتید، ولی روزی که همه جزئیات این برنامه آشکار شود، خواهیم دید که محنتوا و نتیجه ان چیزی بیش از وابستگی بیشتر به چین نخواهد بود، همان چینی که به گفته شما در پی ثبات در جهان است، ولی، جنگ افروزی در کره و تشکیل حکومت خمرهای سرخ در کامبوج را در کارنامه درخشان خود دارد، و البته بارها نشان داده است که چنانچه منافعش اقتضاء کند، در قامت یک کشور کمونیستی، بسیار کمتر از کشورهای غربی و حتی آمریکا، به بشریت، اصول اخلاقی، و موازین انسانی اهمیت می دهد، و گواه آن رفتارش با اقلیت ها، از جمله اویغورهای مسلمان، و نیز همین ماجرای کرونا است. همه می دانند که در این کشور اعدامی ها را تکه پاره می کنند و اجزای بدنشان را برای از ما بهترانشان در می آورند، کاری که در آمریکا، و حتی اسرائیل نیز کسی آن را به خواب هم نمی بیند، و ما قرار است طوق بندگی این کشور را به گردن آویزیم، و چون با شیطان بزرگ در افتاده ایم، پس روا است که به دامن هر دیوی پناه ببریم!!!!!
بدون تردید دفاع از سند همکاری 25 ساله ایران و چین نیز بدون آگاهی از جزئیات دقیق آن قابل تامل است!
اصلا با کدام دانش ، سواد و هوش اظهار نظر می کنند ؟!
بیچاره مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
چرا بیچاره؟؟ ما مردم ایران خودمان انتخاب کردیم، به قول یک دکتری
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
مردمی که عرضه ندارن حقشونو بگیرن هرچی سرشون بیاد حقشونه فقط مثل ماست نگاه میکنن دنبال کار خودشونن
احمدی نژاد فقط بگه 800 میلیارد درآمد نفتی رو چطوری خرج کرد؟،کجا برد؟ همین کافیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
نصف زیر ساخت های ایران مال دوره احمدی نژاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
آره راست میگی ، نصف زیرساخت ایران رو احمدی نژاد ساخته، نصف بقیه اش رو مشائی ساخته !!! خخخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
نصف صنعت برقی که اان استفاده می کنی مال دوره احمدی نژاد است که ساخته و شما خاموشی به ان صورت ندارید در حالی که قبل احمدی نژاد یادمون نمی رود هر یک روز یک بار برق نداشتیم والان هم این دولت هم فقط 20 درصد ان را ایجاد کرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
23:52
به جای تمسخر و نشان دادن شخصیت واقعیت یه نگاهی به آمارهای راه و سیمان و تلفات حوادث رانندگی مسکن و پتروشیمی و نیروگاه برق بندازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
بقیه دولت ها از جمله همین دولت هم همین کار رو بکنن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
قرصاتو میخوری سر وقت؟ هنوز حالت بده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
انسان قابل تغییر است .احمدی نژاد هم سطح تفکرش ارتقا پیدا کرده است.
کدام یک از قرارداده ای بین المللی این دولت به نفع ایران بوده؟
حالا هم خببر امده اقای زنگنه باز دوباره باعث شده ایران جریمه گازی بشود و این اقا هم راست راست راه می رود بعد از این همه خسارت در گذشته و حال
شما هم که در خصوص اصل مطلب چیزی ننوشتتید حداقل مثل برجام جزئیات سند همکاری را نقد می کردید
حرف بی خود نزن
کل اقتصاد ایران 450 میلیارد دلار ارزش دارد ان وقت وقتی قرارداد 500 میلیارد دلاری بسته می شود اسمش چی هست تابناک؟
غیر از واگذاری کل اقتصاد به یک کشور؟
احمدی نژاد این کارها می کرد؟قرارداد می بست با چینی ها ولی به این شکل مرموز
در ضمن این به چه دلیل یواشکی می رود سند 2030 یا اب و هوایی پاریس امضا می کند که به ضرر کل کشور تمام شده و می شود یاfatfکه قایمکی می رود امضا می کند و با مخالفت نهادهای ناظر روبرو می شود ولی چین و روسیه می گویند چون شما امضا کردین ولی نهادهای ناظر شما تایید نکردن و می روید در لیست سیاه مثل قبل نمیتوانیم با شما کار کنیم جتی قبلا که در لیست سیاه بودین
برو تابناک بچه گول نزن
اگر سند داری رو کن و بده همه متخصصین بررسی کنند اگر درست بودو همه تایید کردن نه فقط دوستان دولت بیا افاضه کن
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
فکر مکنی اگر احمدی نژاد رئیس جمهور بود اینکار را نمیکرد!؟
این عملیات نتیجه منتقی پایه گزاری های احمدی نژاد است!
کشورو مستعمره چین کردین اون از دریای عمان و خلیج پارس اینم از شمال. روی کشور یه خورده غیرت داشته باشین
متاسفانه دولت روحانی 4سال پیش مست اروپای وحشی شده بود علتش هم نداشتن کارشناسان خبره سیاست خارجی و گروه اقتصادی باعث رنجش چین و روسیه شد اما سران این کشورها بخاطر احترام به اقتداررهبری و سپاه عزیز کنار نرفتند.بردگان غرب بویژه زنگنه دو ضربه اساسی به صنعت گاززدند یکی کرسنت ویکی هم ترکمنستان
تابناک چرا چپکی می گی؟؟ دولت غربگدا که بعد از برچام به کل از چین و دیگر کشورهای غیر غربی رویگردان شد الان 25 سال کشور را متعهد کرده است به چین!! نکته ی اصلی دیگر مخفیانه بودن مفاد است درست مثل مفاد قراردادها ی نفتی با توتال یا کار با پژو و دیگر پنهانکاری های این دولت فشل.
جالب است که چین با امریکا رابطه سیاسی و تجاری دارد و هیچ ایرادی هم به او وارد نیست ولی ما خودمان به چین امتیاز میدیم در حالی که از امریکا وحشت داریم. ایراد از کدام‌است؟ از ما یا چین و امریکا؟
اگه به نفع کشور بود هیچ دلیلی برای پنهان کردن وجود نداشت ، اما مثل قراردادی که با روسیه بستن درمورد دریای خزر و کل دریای خزر رو بزل و بخشش کردن ، این قرارداد هم قراره مایه ننگ کشور باشد
صدای مردم هم دربیاد به پا هم میزنند ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
سهم خزر فرق دارد وسهمتون هم تازه بیشتر شده ولی هنوز نهایی نشده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
ننگ بر ساندیس خورها که علنا میگن "سهمتون" از خزر بیشتر شده .... انگار خودشون رو ایرانی نمیدونن که بگن "سهممون" " بیشتر شده
چین رو هم از دست بدید ، اصلا تاریک دنیا کنیم . راحت ! کدوم کشور الان میاد بک‌دلار سرمایه گذرای کنه با این اوضاع تحریم ؟ یه دوست واسه خودمون گذاشتیم ؟ گرچه پدر و مادرانموم خواستن متفاوت باشیم !!! سن ما اونوقت قد نمی‌داد !
مشکل در وهله اول 25 ساله بودن قرداد است کی میرود قرارد به این مهمی را 25 ساله ببنید مرگ ترکمنچای است در وهله دوم مفاد و مواد قرداد که گویا مردم نا محرم هستند تا از ان مطلع شوند و در وهله سوم سابقه کشور چین و سهم عظیمی که در کشور ما دارد نمونه ان خودروهای چینی است در حالی که هیچ کشوری متقاضی این خودرو نیست ایران بزرگترین بازار عرضه خودرو های چینی شده و همچینی در دیگر محصولات چینی عملا تولیدات چینی تولید کشور و صنعت را نابود کرده اند.
همه امید به این است که در شورای امنیت از ایران دفاع کند. خب بعدش؟ معلومه چینی ها را نمی شناسید. فقط و فقط پول می شناسند و البته گسترش حکمرانی
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
موضوع را خوب درک کردی
امیدوارم از ترس آمریکا به دام چین نیفتیم. مهم فقط منافع ملی مهم است چیزی را امضا نکنیم که استقلال سیاسی واقتصادی کشور که هزاران هزار نفر برای آن در طول تاریخ زحمت کشیده اند با یک امضا به هدر دهیم.
احمدی نژاد عوام و پوپولیست هست.
بسیار عاشق شهرت و محبوبیت و روابط اجتماعی است.
دیده یک عده افراد بی اطلاع در شبکه های اجتماعی به چین و روسیه بد و بی راه می گویند می خواهد بر این جریان سوار شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
شخصا بشدت با احمدی نزاد و کارکردش در دولتهای نهم و دهم مخالفم
ولی در مورد این قرار داد بلند مدت یکجانبه استعماری با چین کاملا درست گفته است
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
حق است
خیلی زرنگ باشیم، میشیم کره شمالی.
ایران به دلیل دشمنی با غرب و امریکا و فریز اقتصادی، در نهایت به حیاط خلوت چین و روس تبدیل میشه. چیزی شبیه کوبا،‌ونزوئلا، اکوادور و به ویژه کره شمالی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
انشالله کسانی که این خیال را دارند این ارزو را به گور ببرند
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
اگر بمب را داشتیم بله!
بد نیست دوستان نگاهی به قرادادهای چین با کشورهای دیگر بیندازند تا متوجه شوند چین دنبال چیست و چه می دهیم چه میگیریم همین قرداد های جاده ابریشم یا یک کمربند یک جاده چین خود گویاست بسیاری از کشورهایی که در مسیر این جاده قراد دارند چنان در دام چینی ها افتاده اند که نه راه بیرون رفت دارند نه راه ماندن، دولت چین به اسم توسعه حمل و نقل و ایجاد راه و بندر برای جاده ابریشم به این دولت ها وام و تسهیلات سنگین داده بعد پروژه ها را هم به پیمانکاران چینی و شرکت های چینی با نیروی خود در این کشورها ها واگذار کرده عملا از این جیب به ان جیب بعد دولت هایی که نتوانستند بدهی این وام ها را پرداخت کنند چینی ها بنادر وجاده ها و در واقع سرزمین انان را غصب کرده اند حالا اینجا چیزی که مردم فهمیده اند این است که در این قردارد 25 ساله ایران با چینی ها می ایند برای خودشان در ایران جاده ابریشم باز می کنند خودشان هم انجام می دهند ایران هم پولش را پرداخت میکند و بعد از راه اندازی هم کشور می شود ترانزیت چین برای کسب ثروت و قدرت بیشتر چین، در صنعت نفت و گاز هم به همین شکل نفت و گاز ایران را با تخفیف کلان می برند و با توجه عدم دانش کافی و مهارت مورد نیاز آنان در زمینه نفت و گاز و پالایشگاه و استخراج می توان حدس زد که وضعیت به کجا ختم می شود همانجایی که در پروزه های قبلی چین در ایران دیدم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۳
قرارداد بستن اشکالی نداره اونهایی که میببتدن بلید مواظب باشن و اگه اشتباهی کردن و امتیازی دادن حسابی بازخواست بشن مثبگلا همین برجام که اینهمه به منافع ملی خسارت زده باید مسئولینش رو محاکمع کنیم که دیگر بخاطر منافعدجناحی کسی منافع ملی را فدا نکند
والا مال حرفی نداریم فقط نگران عکس العمل آمریکا هستیم.
برای حمایت سیاسی فقط به کشورهای دوست مثل چین و روسیه باج میدیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
برای کینه ورزی بیهوده با آمریکا داریم هزینه میدیم
جالبه که اولین کشوری که انقلاب ایران را به رسمیت شناخت همین آمریکا بود
یادش بخیر 40 سال پیش ما از چین جلوتر بودیم
چون عملکرد چین در دریای عمان و خلیج فارس و پاکسازی ان از همه موجودات زنده و مرده ان را دیده اند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
دولت چین انجا نیست بلکه شرکت چین رفته قراردا بسته و اقایان یا از ساده لوحی یا از عمد چشمشمون را بستند روی این که همه ماهی را می گرفتند درحالی که باید ماهی خاصی را صید می کرد و با ورود مقام قضایی مسوول ان برکنار شد
تابناک تو خودت صبح خبر از روزنامه همدلی گذاشتی بابت 4000نیروی امنیتی چین حالا دعوا رو به جناحهها تقلیل میدی؟
دعوای جناحی بر سر سند 25 ساله معنا ندارد. هر گروهی بر سر کار بود باید چنین تصمیمی میگرفت.وقتی تحت تحریمهای غیر انسانی آمریکا و و سایر همپالگیهایش هستیم ناچارا برای حفظ منافع ملی باید قراردادهای اینچنینی را با چین و سایر کشورها منعقد کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
بجای فروختن کشور به این و یا ان بهتر نیست که در کار های خودمان تجدید نطر کنیم و با جهان از در صلح صحبت کنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
بهنام جان شدیدا در اشتباه هستی چون نمی دانی که شعار اصلی انقلاب ما "نه شرقی، نه غربی" بود
برای رفع ابهامات و بهم ریختگی افکار جامعه، متن قرارداد را منتشر کنند.
این که کاری ندارد...
حیف خون همت ها و باکری ها و صدها هزار شهید که اجازه ندادند یک وجب خاک سرزمینمان بدست اجنبی بیفتد. و حالا در پستوها ۳۹ در صد خزر را به بی دینهای روسی و جای جای خاک این وطن را دو دستی تقدیم بی دین ترین و خوفناکترین استثمار کننده بشر می کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
وقتی که داد می زدیم این دولت حافظ منافع ایران نیست همین خود شما داشتی به به می کردی از کارهاش
25 ساله کنترل کاملی به ما نمی دهد باید در زمان های 4 سال به 4 سال تمدید شود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
اول شفاف توضیح داده شود و بعد از همه پرسی تصمیم گرفته شود.
والله اگر از درون این توافق ایران-چین یک منفعت خوب اقتصادی برای کشور بیرون بیاد، بنده حاضرم تا خود چین پیاده برم و ازشون تشکر کنم. ولی میدونم اینها با ما راه نمیان، این چینی ها حتی نفتی که از ایران خریداری میکردن رو دیگه انجام نمیدن یا خیلی کم خرید میکنند. پولش هم حاضر نیستن به ایران پس بدهند. چطوری همکاری کنیم؟؟؟
چینی‌ها اگر قابل اعتماد بودند از قرارداد پارس جنوبی و آزادراه تهران شمال نمیرفتند
از اون عکس معلومه که چین پر ستاره میخواد ایران کوچولوی ما رو بخوره.
خدا بهمون رهم کنه.
ما خاعن به ملت و مملکت در این چند صد سال کم نداشتیم.
هم کدوم به اسم و نوعی این مملکت رو تاراج کردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
رحم _ خائن
دلار رو بیارید به 10 تومان، با چین یا ماچین یا روسیه یا هر کشوری دوست دارین توافق کنید. ولی جان هر کسی دوست دارین دلار رو بیارین پایین که داریم بدبخت میشیم.
سفیر چین در ایران مرد پر نفوذ و مرموزی است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
سخنگو‌ مجازات می کند.
کیانوش یه اعتراض کرد چطوری برکنارش کردن؟ تو میگی مستعمره نیستیم؟
چین در جال فروپاشی هست و بزودی نابود خواهد شد.اخرین تیرش همین سلاح ویروس ووهان بوده که به جان جهانیان انداخته است
خیلی واضح هست که با توجه به اینکه ایران در این شرایط اسفناک اقتصادی در موضع ضعف قرار دارد چین دست بالا را خواهد داشت و باز هم با سیاست خارجی ضد آمریکایی به دامن چین و روسیه امتیاز افتاده ایم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
دقیقا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
یا بهتر است بگویی این دولت از اول ترسو بوده و باج دادن به دیگران ولی نترس دولت بعدی قطعا حسابی جبران می کند وادادگی این دولت
قرارداد را کاملا شفاف منتشر کنید تا دلسوزان واقعی ایران آن را بررسی کنند. چرا پنهان‌کاری؟ .. همه حق دارند بدانند.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
بخصوص به همه پرسی گذاشته شود
پیشنهاد می‌شود در راستای تحکیم روابط دوستانه بین دو کشور ایران تعدادی ازبرخی رو به منطقه سین کیانگ چین فرستاده تا به ایغورها زبان چینی و فارسی بیاموزند!!
ترکمانچین چای
وای بر امضا کنندگان این قرارداد خفت بار
خلاصه بايد به يك قدرتي تكيه بدهيم
حالا چرا 25 سال!؟ مگه چکار می خوان بکنن که ارزشش 25 ساله؟
چنین رابطه گستره ای با چین برای ایران سم و خودکشی است لازم نیست دکترای اقتصاد داشته باشی با موضوع را بفهمی خیلی ساده:
چین بدلیل "نیروی کار ارزان فراوان"، کارخانه دنیا لقب گرفته است پس به دو چیز نیاز دارد: 1) تکنولوژی 2) مواد خام.
آیا ما صادر کننده تکنولوژی هستیم؟ خیر. چین به ما به چشم یک معدن می بیند و تولیدکنندگان ایرانی دشمن چین بحساب می آیند.
لطفا برای ماندن در قدرت، ایران را در بین ابرقدرت های دنیا قرار ندهید کاری که قاجار کردند اما آثار چنین سیاستی در قرن 21 بسیار فاجعه بارتر خواهد بود سیاستمداران کشورهای مانند افغانستان و ویتنام، ابرقدرت ها را در کشورشان به بازی گرفتند عاقبتشان چه شد؟ تاریخ از شما چه خواهد نوشت؟
روابط با چین باید در سطح خورده بازرگانان باشد نه بیشتر. آنهم با وضع تعرفه منطقی فقط برای تحریک تولید داخل.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
تا چشم باز کنی،تمام سهام عدالت را جینی ها خریده و کشور هم مالشون میشه!
تکنیکشان آب را گل آلود کردن و ماهی گرفتن است. آقا شما بگویید میلیاردها دلار را به مجوز ملت ایران به ونزوئلا حاتم بخشی کردید؟
اشتراکات ما با چین در چیست ؟؟؟!!!
چین با متحد خود شوروی چه کرد ؟ نتیجه حمایتش از کره شمالی چیزی جز بدبختی برای مردمش و انزوای این کشور به ارمغان آورده است ؟
خدا کند مسئولان به خودشان بیایند !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
قرار است ارشاد شوند و به اسلام روی بیاورند.
همکاری با روسیه در سوریه؟!
اینو پیروزی میدونید؟ دستاورد این همه هزینه برای ایران چی بود؟
روسیه و چین کی برای ایران خیر داشتن؟
همین کرونا یه نمونه ی سادس
چند سال دیگر ظریف دوله مانند وثوق دوله فحش می خورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
هر کسی که ذره ای از خاک این وطن را ببخشد ناسزا ولعن ابدی نثارش خواهد شد
مطمیناً یک خیانت بزرگ پشت این ماجراست وگرنه چرا مخفی باشه مگه سرزمین ایران مال مردم نیست با چه مجوزی سرزمین اقتصاد و‌.... ایران رو میبخشن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
برای در قدرت ماندن و حمایت برادر قوی تر!
آقا چرا پیش داوری می کنید. تا یک دهه آینده چین تبدیل به قدرت اول اقتصادی جهان می شود و ایران باید از این فرصت استفاده کند و برای توسعه اقتصاد خود از آن بهره بگیرد.
تا کی باید با تمام دنیا بجنگیم ؟ مگر آریکا چه ارمغانی برای شرکای خود داشته که بعضی ها چشمشان هنوز به غرب هست؟ غرب به خاورمیانه به دید گاو شیرده نگاه میکند.
باید به این قرارداد به دید مثبت نگاه کردو مطمئنا با کار حقوقی بر روی آن منافع ایران در ان تامین خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
شما فک میکنی چین چطوری به خاورمیانه نگاه میکنه؟
همکاری با چین یعنی نابودی کامل فرهنگ و اقتصاد و تفکر اون کشور.
از کسایی بپرس که چین رفت و امد دارن. حکومت و ملت کاملا عقب مانده و بی اخلاق
سهراب
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۱
هرکسی که با چینیها کار کرده میدونه که در دروغ ،نیرنگ،زالوصفتی و کفتارصفتی در جهان تک هستند.به هیچ عنوان لایق شراکت نیستند!
حیف و میل دلارها جواب نداد کلا کشور رو دارید میفروشید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
حیف که تابناک سانسور چی نمیزاره و گرنه که ...............
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۴/۱۲
کشور تقسیم شده متاسفانه
با منطق بعضیا فروختن کشور به چین برای مبارزه با امریکا مشکلی نداره؟!!!
تمام وجودتونو تضاد گرفته
خواهشا اسم قاجارو نیارید دیگه
یاد مصاحبه ظریف قهرمان و امیرکبیر زمان افتادم که میگفتن بهش برای چی خلیج فارس دادی اجاره دادی میگفت نه اجاره نیست صید میکنن یک چیزم به ایران میدن رشید پوور میگفت خب این اسمش اجارس دیگه میگفت نهکه نیست زودتر این یکسال تموم شه تا ایران اجاره به چین ندادن
اگر مشکلی نیست پس چرا تا حالا پنهانکاری کردید و حالا که صداش درآمده میگید چیزی نیست؟!اگر چیزی نیست، مفادش رو به اطلاع عموم برسانید چرا اینکار رو نمیکنید؟!...کاملا روشن هست که قرار داد ننگین هست.چین درست برعکس اروپا که در فکر رفاه عمومی هست به علت عقاید مارکسیستی و کمونیستی به ملت خودش رحم نمیکند چه رسد به ملت کشور ما.به یاد قرارداد 1919افتادم
آنچه مسلم است اگر چنین دستش به منابع نفت و گاز و ذخایر کانی ایران برسد تا آخرین ذره را خواهد بلعید . بهر حال باید به شکم یک ملیارد و چهارصد میلیون چینی جواب داد . حکایت آمدن چینی ها ، عملی شدن عینی ضرب المثل خوردن کنگر و انداختن لنگر است وای بر حال ملت چون بیرون کردن این بختک دیگه کار حضرت فیله
چرا میخواهید مارا با ابر قدرت اینده درگیر کنید
تابناک با کلمات خوب بازی کردی . کافیه تو گوگل سرچ کنی تا از مفاد آن با تمام جزئیاتش آگاه شوی . این قرارداد همکاری نیست . پیش فروش ه .
همین آقای احمدی نژاد 10 ماه دیگه بشه رئیس جمهور و این قرارداد را بگذارند جلویش امضا میکنه بعد اگر بپرسند چرا میگوید نه این اون نیست اون قرارداد هزارتا اشکال داشت ما مرتفع کردیم درصورتیکه یک واو تغییر نمیدهند .!!!!!!! متاسفانه تمام تصمیمات مملکت ما شده اینجوری طرف تا خودش انجام میده تعریف و تمجید میکنه تا دیگری بخواهد انجام دهد رگ گردن باد میکند.! و این یعنی دو رویی و نفاق . و تا میپرسی چرا با وقاحت تمام میگوید ما که نباید رقیب را تایید کنیم باید تا میتوانیم تخریب کنیم .! حالا بحق و ناحق مهم نیست .
چین وروسیه دو استعمارگر جدید .کشورها را با جنگ واختلاف ضعیف ودربرابر امریکا قرار میدهند تا به نیات خود که غارت منابع است برسند
احتمالا تیم پارس جنوبی هم باید تو لیگ چین بازی کنه
هر چه ميكشيم از رابطه با روسيه و چين پدر سوخته است.
سیاست خارجی ما معقول نیست. باید با تمام کشورهای دنیا رابطه ای متوازن و بر اساس قدرتدداخلی ارتباط گرفت تا زمانی که بخواهیم به شرق و غرب به عنوان راه حل نهایی بنگریم ضرر می کنیم. متاسفانه قاجار هم همینطور بوده. اما هرگاه قدرات داخلی بالا برود و سپس توازن روابط با همگان اجرا شود نتنها بهانه ای برای دشمنان خارجی نیست بلکه دشمنان داخلی و خائنین هم کاملا عرصه انحصار طلبی و موش دوانی پنهنی خود را از دست می دهند و بیشتر شناخته می شوند.
نه... نه غربی
زمان ترکمنچای و گلستان هم خیلی‌ها شیرینی پخش کردند...
آقای دولت بهههاااااار، شما لطف کنید درباره میلیاردها دلاری که تو کشورهای ناشناخته آفریقا و آمریکای جنوبی سرمایه گذاری کردین و هیچ سودی که نداشت تمامی سرمایه ها را هم بر باد دادید توضیح بدهید و نگران باشید.
پیشنهاد میکنم عکس پروفایلهاتون رو تو تمام شبکه های اجتماعی یه عکس وارونه از نقشه ی چین یا وارونه پرچم چین یا یه علامت نفی روی پرچم چین بذارید.
غربی ها برای ارتباط با ایران چندین پیش شرط دارند دوستی با اسرائیل، ترویج فرهنگ غرب، تغییرات در نظام سیاسی، همسویی یا غرب در مسائل بین المللی تازه با این شرایط باز هم ممکن هست خواستار ورود آزاد کالا و صنعت مونتاژ غرب، تجزیه ایران و حق سرنوشت اقوام، کم کردن تولید انرژی به بهانه لایه ی اوزون، مسئولیت پذیری جهانی در پذیرش پناهندگان چند قاره جهان و چه و چه و چه هستند و پیش شرط هایشان تمامی ندارد.
ولی چین روسیه هند ترکیه و به عبارتی شرقی ها برای ارتباط با ایران هیچ پیش شرطی ندارند. بنابراین ما از روابط نزدیک با شرق خوشحال می شویم.
غربی ها هم هر وقت سر عقل آمدند همین طور. البته الان خودشان کنار کشیدند وگرنه دست ما به سمتشان دراز بود منتها بدون پیش شرط هایشان.
چین متحد طبیعی ایران هست وهر دو تحت فشار ظالمانه ی استکبار جهانی قرار دارند
این که مفاد قرارداد باید از افکار عمومی پنهان باشد خوب چیزی است ولی نباید اعلام شود ما پنهان کار هستیم و ... چون افکار عمومی دقیقا ریشه ی مشکلات را نمی داند.
وقتی پشت به منطق می کنید، نتیجه همین می شود.
کشتی های چینی داشتند کف خلیج فارس رو جارو می کردند،هر چی موجود زنده بود،صید می شد.تور ماهیگیران محلی خالی شد.اگه دوباره قراره قراردادی بسته بشه که کف منافع ما رو جارو کنند و شکم مردم خالی بمانه،همون بهتر که قرادادی بسته نشه.
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی