بازدید 33685

چرا «اتفاق» رشیدپور شکست خورد؟

«اتفاق» چه در عنوان و چه در تبلیغاتش چنان می‌نمود که قرار است یک اتفاق تازه را در میان تولیدات پرشمار صداوسیما رقم بزند؛ اما به جز دکور عظیم، اتفاق دیگری را رقم نزد.
کد خبر: ۹۸۵۳۰۱
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۵ 18 June 2020

چرا «اتفاق» رشیدپور شکست خورد؟برنامه «اتفاق» به عنوان یکی از برنامه‌های گران‌قیمت تلویزیون در حالی روی آنتن رفت که بر خلاف انتظارات نتوانست تجربه موفقی برای رضا رشیدپور باشد و این برنامه حتی به کف انتظارات، چه در جذب مخاطب و چه در تامین نظر منتقدین دست نیافت؛ اما چرا این برنامه موفق نشد و دور از حد انتظار ظاهر شد؟

به گزارش «تابناک»؛ رضا رشیدپور پس از برنامه «حالا خورشید» که با وجود نقدهای جدی به آن، در جذب مخاطب آن هم در صبحگاه موفق عمل کرده بود، با برنامه «اتفاق» به آنتن شبکه سوم سیما بازگشت. استودیوی بسیار بزرگ، دکور عظیم همراه با تماشاگران، حکایت از ایده‌هایی داشت که قرار بود، مخاطب را شگفت‌زده کند؛ اما این برنامه حرف چندانی برای گفتن نداشت و نتوانست اقبال عمومی را جلب نماید و این وضعیت غیرمنتظره بود.

شاید مهم‌ترین علت شکست «اتفاق» سوژه‌هایی بود که این برنامه به آن پرداخت. سوژه‌ها حرف تازه و شگفت انگیزی برای مخاطب نداشتند؛ هرچند شهرت سوژه‌های برای جذب مخاطب یک برنامه تلویزیونی پراهمیت، تجربه نشان داده می‌توان با سوژه‌های غیرمشهور نیز برنامه پرمخاطب ساخت، مشروط به آنکه این سوژه حرف تازه‌ای برای گفتن داشته باشد که بیننده را غافل‌گیر کند. در مقابل، اگر چهره مشهوری در برنامه‌ای حضور یابد، اما تمام گفته‌هایش تکرار حرف‌هایی باشد که پیش از این در برنامه‌های متعدد مشابه مطرح کرده، چندان جذابیتی برای بیننده ندارد.

چرا «اتفاق» رشیدپور شکست خورد؟

عامل دیگر که در ناکامی این برنامه موثر بود، سبک اجرای رشیدپور بود. رضا رشیدپور لحن خاص خود را در اجرا داشته و این لحن نیز طرفدارانی دارد؛ اما قاعدتاً باید در این لحن حین اجرای یک برنامه صبحگاهی با دیگر برنامه‌ها تفاوتی وجود داشته باشد. در این زمینه، شاید احسان علیخانی نمونه خوبی باشد که با تغییر فضای برنامه‌سازی‌اش از «ماه عسل» به «عصر جدید» کوشید لحن متفاوتی در پیش بگیرد و تا حدودی نیز موفق باشد؛ هرچند اساساً برنامه‌های استعدادیابی نظیر عصر جدید در سراسر جهان مجری ندارد و علیخانی یک عنصر تحمیلی به صحنه است.

در کنار اینها، نباید از تاثیر دکور برنامه غافل شد که باید نسبتی به محتوای برنامه داشته باشد؛ اما این لوکیشن عظیم که ظاهراَ قرار بوده بیننده را مقهور کند، حتی نتوانسته در این زمینه موفق باشد؛ حال آنکه باید در زمان طراحی چنین دکوری در چنان لوکیشنی، نسبت آن را با فضا و محتوای برنامه در نظر گرفت. چنین به نظر می‌رسد الگوی این برنامه برآمده از برنامه «دورهمی»، «خندوانه» و «عصر جدید» بوده اما این برنامه نتوانست آن کارکرد را داشته باشد.

شاید موفقیت نسبی برخی برنامه‌ها با دکور عظیم و مهمانان خاص باعث شده این تصور به وجود بیاید که هر برنامه‌ای با این مشخصات می‌تواند موفق عمل کند؛ اما «اتفاق» نشان داده این فرمول برای هر برنامه‌ای نتیجه بخش نخواهد بود و باید در پی روش‌های دیگری برای جذب گسترده بیننده بود. «اتفاق» چه در عنوان و چه در تبلیغاتش چنان می‌نمود که قرار است یک اتفاق تازه را در میان تولیدات پرشمار صداوسیما رقم بزند، ولی به جز دکور عظیم، اتفاق دیگری را رقم نزد.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
دستمزد ایشان برای هر قسمت از برنامه چقدر است؟
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
به شما چه؟
قیافه جدید رشید پور خیلی داغونه.
به شدت متظاهر شده....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
فروغی پسند شده
در بهترین حالت 25 درصد مردم ایران تلوزیونو دنبال میکنن
من خودم سال هاست که به جز فوتبال واقعا از صدا سیما چیزی تماشا نکردم و به خانودم هم اجازه نمیدم تلوزیون ببینن
شخصا معتقدم صداسیمای ایران تو 15 سال اخیر خصوصا به شدت افت کرده و تبدیل به ابزار برای یه قشر مشخص شده که داره یه دیدگاه به شدت بدو ترویج میده
عملا یه تریبون شده برای یه تعداد خاص
پاسخ ها
جعفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
خوبه ادم هایی با افکار شما در این ممکلت کاره ای نشن. دیکتاتور نباش برادر. بذار تلویزون هم نگاه کنن اعضای خوانواده ت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
برو عمو جان همون ماهواره ات نگاه کن و اموزش به خانواده ات که می دهد برای.....!
بعد نیایی بگی چرا خانواده من این طوری شد!
این امار 25 درصدت هم خوب اومدی!
قبلا که می گفتید هیچ کس نگاه نمی کند!
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
فوتبال مغز واست نذاشته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
اتفاقن شبکه های
تماشا نمایش مستند و ۴ شبکه های خوبی هستن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
مگر عصر حجر است که تو باید به خانواده اجازه دهی معلومه یک تازه به دوران رسیده ای
لوكيشن وپشت صحنه و تجهيزات يك طرف قضيه ميباشد مردم ديگر از سيماي ميلي فراري داده شده اند با لجبازي عده اي تند رور برنامه مورد خواست مردم برنامه نود عادل فردوسي پور بود به چه بهانه اي ان را علارغم طرفداران ميليوني حذف كردند ديگر قديم نيست مردم ديگر به لطف گسترش علم ارتباطي حق انتخاب تماشاكردن دارند اي كاش اين حق انتخاب شبكه هاي وطني بودند اگر ميگذاشتند
مگه تلویزیون میبینی هنوز ؟
پس اون كرونا يابتون چي شد؟ ايران رو كه كرونا برداشته !! فكر كردن مي آن يك چيزي مي گن و بعدهم فراموش مي شه ؟
تبلیغ نکن
از سایت شهر خبر فراری شدیم آمدیم تابناک و خبرگزاری های دیگه دیگه باید از تابناک هم باید فراری بشیم بریم یه جا دیگه دارم جایگزین تابناک را تو اینترنت جستجو می کنم
جناب اقای رشید پور که از تلویزیون قهر کرده بود. دوباره اومده از سفره تلوزیون یه لفت و لیسی بکنه و بره؟
خبری از تلویزیون ندارم و این برنامه رو هم نگاه نمی کنم
مشکل عمده برنامه رشیدی پور خود شبکه سه است. این شبکه با ریزش شدید مخاطب روبروست و می توان گفن مردم با این شبکه قهر کرده اند . من خیلی ها را میشناسم که کانال تلویزونی شبکه 3 را نمی گیرند.
با اینکه انگلیسی بلد نیستم ولی انقدری که جیمی فالون رو دیدم و میبینم، مهران مدیری و رامبد جوان و... رو ندیدم.
سلام خیلی لوس حق بجانب شده فکر میکنه فقط خودش میفهمه بهر موضوغ وبهر چیزی فوری قیافه نقد میگیره ... خیلی خوشحال شدم انشااله همیشه از صدا و سیما برود وبر نگردد .ادم بشدت فرصت طلب حیف پولی که صدا و سیما به او میدهند ...............
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۰:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
وقتی در ستاد انتخاباتی روحانی باشی بعد با فشار اون برگردی صدا و سیما برای اینکه جا بیفتی بشی منقد دولت همین میشه. نمیگم دولت مشکل نداره. داره. سر تا پاش ایراده. ولی زمییر ناخودآگاه هر انسانی میگه این ادم اونی نیست که بخواد انتقاو کنه و منشا حرفش برای چیه.
برای اینکه گفتار و عمل این اقایان (جوان و مدیری و رشیدپور و ...) یکی نیست
اینا مگه کین؟
تفکر اشتباه ما مردم اینا رو گنده کرد
ساعت 11 شب در ماه رمضان مردم خوابندمنکه موفق نشدم حتی یک جلسه را ببینم تا اظهار نظر کنم
منکه اسمشم نشنیده بودم. الان با فیلم و سریالهای ام بی سی کی میاد تی وی ایرانو ببینه. در ثانی من خودم کانال شبکه سه رو از انتن حذف کردم. کانالی که به مخاطلینش ارزش نمیده پشیزی نمی ارزه
سلام. بپذیریم رشیدپور تمام کرده و کی از آن طرف آب سر در بیاورد. باید منتظر ماند و دبد
مجریان تلویزیونی ما منجمله رشید پور با مردم صادق نیستند
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی