بازدید 41307

سودجویی کلاهبرداران در سایه فروش امتیاز قرعه کشی خودرو؛ راهکار اساسی چیست؟

پس از پیش فروش خودرو‌ها به روش قرعه کشی، روند آگهی حواله‌های خودرو‌های جدید جهت فروش در فضای مجازی رو به افزایش گذاشت و هجوم سودجویان به سایت‌های خرید و فروش را شاهد بودیم. این در حالی بود که شرایط جدید فروش خودرو‌ها، بیانگر آن بود که سند خودرو‌های پیش فروش شده تا یک سال در رهن خودروسازان خواهد بود و امکان انتقال وجود نخواهد داشت.
کد خبر: ۹۸۵۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۴ 18 June 2020

قیمت خودرو از ابتدای پاییز سال گذشته، روند صعودی به خود گرفت و این روند صعودی تا حدود بهمن ماه سال گذشته ادامه داشت. کار افزایش قیمت خودرو به جایی رسید که رئیس قوه قضائیه نیز در این ماجرا ورود کرد و خواستار همت مسئولین برای جلوگیری از این افزایش قیمت شد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ با شیوع ویروس کرونا در ایران از اواخر بهمن ماه سال گذشته و متعاقب آن تعطیلی مکان های پرتردد جهت جلوگیری از شیوع این ویروس، باعث شد تا نمایشگاه های معاملات خودرو به تعطیلی کشانده شوند. با تعطیلی نمایشگاه های خودرو، فروش خودرو اینترنتی رونق گرفت و قیمت خودروها در فضای مجازی تعیین شد؛ قیمت هایی که بسیار دور از واقعیت بودند و بیشتر ساخته می شدند تا از دل عرضه و تقاضا بیرون بیایند.

روند افزایش قیمت خودروها با باز شدن بنگاه های خودرو نیز همچنان افزایش یافت و سرانجام در سوم اردیبهشت ماه صدای سخنگوی تعزیزات نیز از گرانی بی حد و حصر خودروها بلند شد. سیدیاسر رایگانی طی مصاحبه ای گفت: برای مثال کارخانه اول اسفند سال گذشته قیمت خودروی پژو ۲۰۶ را ۶۷ میلیون تومان اعلام کرده بود، در حالی که در بازار در اول اسفند سال گذشته ۱۰۲ میلیون تومان، اول فروردین امسال ۱۱۲ میلیون تومان و اول اردیبهشت ۱۲۲ میلیون تومان آگهی زده می‌شود که این قیمت سازی، معادل دو برابر قیمت مصوب کارخانه است.

اوضاع در بازار خودرو مناسب نبود تا اینکه تصمیمات جدیدی برای کنترل اوضاع اتخاذ شد؛ از جمله این تصمیمات، بازگشت شورای رقابت به قیمت گذاری خودرو‌ها بود؛ خبری که در اردیبهشت ماه سال جاری رسانه‌ای شد. با حضور شورای رقابت، جلسات ستاد تنظیم بازار هم که چندین بار برگزار شده و بدون تصمیم مشخصی پایان یافته بود، سرانجام در ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۳۹۹با تصمیمات جدیدی برای بازار خودرو به پایان رسید.

در ۲۲ اردیبهشت ماه پس از چانه زنی‌های فراوان میان وزارت صمت، سازمان حمایت، شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار توافقاتی بر سر تعیین قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها و سیستم ثبت نام و فروش خودرو‌ها انجام شد.

 

قرعه کشی راهکار انتخاب خریدار خودرو

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار در جلسه مورخه ۲۲ اردیبهشت ماه گفت: اگر تعداد ثبت نام کنندگان بیشتر از خودروها باشد، فرآیند قرعه کشی در شرکت های خودروساز با حضور مراجع نظارتی انجام خواهد شد. به گفته معاون امور صنایع، مردمی که واریز وجه کرده و نام آنها در قرعه کشی وارد نشده است، می توانند وجه خود را دریافت کرده یا در فروش های بعدی آن را مورد استفاده قرار دهند.

شرایط جدید پیش فروش خودرو چه بود؟

همچنین برای ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش یک ساله خودرو، شروط و محدودیت‌های دیگری نیز گذاشته شد که به شرح زیر بود:

-   هر کد ملی مجاز به ثبت نام یک دستگاه خودروست.

-   حداقل سن خریدار هجده سال در نظر گرفته شده است.

-   داشتن گواهینامه الزامی است.

-   در ۳۶ ماه اخیر متقاضی نباید از ایران خودرو یا سایپا خودرو خریداری کرده باشد.

-   متقاضی نباید پلاک انتظامی فعال داشته باشد.

-   شماره کارت و حساب بانکی باید متعلق به مشتری باشد.

-   سند خودرو به مدت یک سال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند.

-   مشتری ملزم است حداکثر تا سه ماه نسبت به سرویس اولیه خودرو اقدام کند.

سرازیر شدن حواله های برندگان قرعه کشی خودرو به فضای مجازی

به هر حال دو خودروساز بزرگ کشور، با اعمال شرایط فوق قرعه کشی هایی بین متقاضیان خودرو با شرایط جدید برگزار کردند و نام عده ای به عنوان برندگان قرعه کشی خودرو اعلام شد.

با اعلام نام برندگان قرعه کشی خودرو، حواله های خودرو به سمت فضای مجازی و سایت دیوار سرازیر شد و عده ای علیرغم همه محدودیت ها حواله های خود را در سایت های مجازی آگهی کردند.

سودجویی کلاهبرداران در سایه فروش امتیاز قرعه کشی خودرو؛ راهکار اساسی چیست؟

خبرنگار تابناک اقتصادی برای پیگیری این موضوع با یکی از آگهی دهندگان فروش حواله خودرو در فضای مجازی تماس گرفت. وی که حواله فروش خودرو پژو ۴۰۵ SLX را آگهی کرده بود، در مورد نحوه فروش این خودرو گفت: ۶۹ میلیون تومان باید برای تکمیل وجه به حساب ایران خودرو واریز شود که من این ۶۹ میلیون تومان را ندارم که بخواهم برای ایران خودرو واریز کنم و بخاطر همین حواله خودرو را جهت فروش در داخل فضای مجازی آگهی کردم. این فرد در مورد قیمت حواله هم گفت: من قیمت را توافقی زدم و هر کسی قیمت بالاتری گفت، حواله را به او خواهم فروخت. وی در پاسخ به این که با توجه به اینکه سند این خودرو‌ها یک سال در رهن خودروسازان است، بعد با چه ساز و کاری این سند توسط شما به فرد خریدار حواله انتقال خواهد یافت، گفت: به صورت محضری نمی‌توانم بابت سند به فرد خریدار وکالت بدهم، ولی پرس و جو که کردم گفتند، عرف این است که بین دو طرف قولنامه نوشته شود و اندازه مبلغ خودرو هم من به خریدار حواله جهت ضمانت یک سفته پرداخت خواهم کرد. وقتی از ایران خودرو هم حواله خودرو و دعوتنامه را تحویل گرفتم به خریدار حواله تحویل خواهم داد.

سودجویی کلاهبرداران در سایه فروش امتیاز قرعه کشی خودرو، راهکار اساسی جلوگیری از خرید و فروش حواله ها چیست؟

ورود وزارت صمت به ماجرای آگهی فروش حواله های خودرو/ مراقب سودجویی کلاهبرداران باشید

وزارت صمت طی اطلاعیه به تاریخ هجدهم خرداد ماه سال جاری اعلام کرد: به دنبال انجام قرعه‌کشی فروش فوق‎العاده ۲۵ هزار دستگاه خودرو از سوی گروه صنعتی ایران خودرو در ۱۷ خرداد ۹۹ و گروه خودروسازی سایپا در ۱۸ خرداد ۹۹، ضمن هشدار به خریداران امتیاز این خودروها به‌ استحضار می‌رساند؛

  • بر اساس مصوبات کمیته خودرو که با حضور دستگاه های نظارتی از جمله «دادستانی کل کشور» و «سازمان بازرسی کل کشور» به دو خودروساز ابلاغ شده است، به هیچ عنوان امکان صلح یا فروش خودرو به صورت وکالتی تا یکسال وجود ندارد.
  • سند خودروی واگذار شده به مدت یک سال در رهن شرکت خودروساز باقی خواهد ماند، لذا امکان فروش تا پایان دوران ترهین وجود ندارد.
  • پلاک واگذار شده از سوی پلیس راهور به فرد مشمول، به هیچ عنوان قابل انتقال به غیر نیست و مسئولیت هرگونه کشف تخلفات بر عهده دارنده پلاک انتظامی است.
  • خودروی واگذار شده صرفاً با تطبیق مدارک هویتی به فرد ثبت‌نام کننده دارای مشخصات ثبت شده، تحویل داده خواهد شد.

شایان ذکر است، لوح فشرده مرتبط با اسامی افراد منتخب در این دوره از قرعه‌کشی فروش فوق‌العاده، از سوی خودروسازان به دستگاههای نظارتی تحویل شده و امکان هیچ گونه دخل و تصرف در آن وجود ندارد؛ بنابراین، به تمامی هموطنان عزیز هشدار داده می‌شود که مراقب سودجویی کلاهبرداران باشند.

واکنش سایت دیوار به حواله های خودرو چه بود؟

مهدی امیرپور مدیر روابط عمومی سایت دیوار در گفتگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در واکنش به انتشار این حواله ها در سایت دیوار و اقدامات این سایت برای مقابله با این گونه آگهی ها گفت: تا پیش از این ماجراها، فروش حواله خودروها منع قانونی نداشت و دفترخانه ها راهکاری برای انتقال این حواله ها داشتند و دو طرف معامله در این زمینه صلح می کردند. این حواله ها برای یک سال به فرد جدید و به صورت مشروط انتقال داده می شد و بعد از یک سال این انتقال سند خودرو دائمی انجام می شد. وی ادامه داد: بعد از دور جدید پیش فروش خودروها که به صورت قرعه کشی انجام شد، ما حس کردیم که تعداد حواله های فروش خودرو در سایت در حال افزایش می باشد. امیرپور گفت: سایت دیوار تصمیم گرفت که یک روز بعد از ماجرای قرعه کشی ایران خودرو برای کمک به بازار خودرو، انتشار هر گونه آگهی که به عبارت حواله، پیش فروش، فیش، فروش های مدت دار، قرعه کشی، قابل صلح و ... اشاره دارد را ممنوع کند و این ممنوعیت حدود ده روز است که اعمال شده است.

واکنش خودروسازان به ماجرای فروش حواله های خودرو چه بود؟

مصطفی مظفری معاون حقوقی گروه صنعتی ایران خودرو نیز طی مصاحبه‌ای در ۲۴ خرداد ماه ۱۳۹۹ در خصوص عدم امکان انتقال خودرو به فرد دیگر بر اساس اصول و قواعد حقوقی اضافه کرد: شرط عدم انتقال خودرو در ظرف مدت یک سال، شرطی مشروع و قانونی بوده و مخالف مقتضای عقد نخواهد بود. معاون حقوقی ایران خودرو افزود: طبق مصوبات کمیته خودرو در وزارت صمت، امکان انتقال اسناد رسمی خودرو‌های به فروش رفته در طرح فروش فوق العاده و پیش فروش یک ساله وجود ندارد و اسناد به مدت یک سال در وثیقه و رهن خودروساز خواهد ماند. به این ترتیب، صرفا افرادی اقدام به ثبت نام و خرید خواهند کرد که مصرف کننده بوده و قصد فروش خودرو را ندارند.

مجید باقری قائم مدیرعامل سازمان فروش و خدمات پس از فروش سایپا طی مصاحبه‌ای در ۲۵ خرداد ماه سال جاری گفت: اعلام می‌کنم که خرید و فروش امتیاز خودرو‌هایی که با قرعه‌کشی انتخاب شده‌اند و فروش حواله‌ها جرم است.

راهکار اساسی چیست؟

به هر صورت با توجه به اینکه همه نهاد‌ها در ماجرای خودرو‌های پیش فروش شده پای کار آمده اند تا مصرف کننده واقعی خودرو‌های پیش فروش شده را خریداری کند و با هر گونه تخلف برخورد خواهند کرد، مردم هم باید هشیار باشند تا در دام افراد سودجو نیفتند، چون هیچ گونه راهی برای انتقال این خودرو‌های جدید خودروسازان به فرد دیگری وجود ندارد و به نوعی این کار جرم اعلام شده است.

با توجه به اینکه سایت‌های قانونی خرید و فروش هم اکنون با این گونه حواله‌ها در حال مقابله می‌باشند، بعضا دیده می‌شود که این حواله‌ها در بستر تلگرام و اینستاگرام نیز خرید و فروش می‌شوند که جلوگیری از آن تقریباً غیرممکن است؛ بنابراین به نظر می‌رسد راهکار جدی دیگر این است که علاوه بر کنترل فضای مجازی، نهاد‌های ذی ربط باید به دفترخانه‌ها هم به عنوان آخرین حلقه این ماجرا، هشدار‌های لازم را در زمینه هر گونه نقل و انتقالات این گونه حواله‌ها بدهند و برای دفترخانه‌هایی که این کار را انجام دهند، مجازات سنگینی در نظر بگیرند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۱
را حل فقط آزاد شدن واردات بدون تعرفه است انحصار فساد آور است
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
برای دوستان خیلی سخت است که با واقعیت روبرو شوند. اقتصاد ایران به دلیل دهها سال بد مدیریت شدن و دولتی بودن و حالا هم به دلیل کاهش ارزش ذاتی منبع ثروت ان یعنی نفت توانایی تامین یک خودرو برای یک خانواده را ندارد. اگر قرار باشد کره جنوبی با ان همه کار و تلاش و سرمایه گذاری و صادرات بتواند به سختی بریا یک خانواده یک خودرو تهیه کند و ایران هم بدون هیچ کار و تلاشی در قیاس با کره و ژاپن و کانادا و المان و... برای هر خانواده رفاه و خودرویی مانند انها براورد کند اطمینان داشته باشید در ان روز هم جاذبه وچود نخواهد داشت و هم افتاب از غرب طلوع خواهد کرد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
تنها راه حل فروش خودرو در حاشیه بازار هست.اگر از یکسال پیش تا الان این اتفاق رخ داده بود این اتفاقات نمی افتاد.در زمینه خودرو خارجی هم تنها راه حل ممکن واردات کنترل شده خودرو (به صورت محدود )هست.مثل دولت میتوانست تا حدود یک میلیارد دلار اجازه واردات خودرو صادر کنه و با گمرکی صد درصدی حدود ۲.۵ میلیارد دلار نقدینگی رو از کف بازار جمع کنه و دولت هم یه درآمد خوب نصیبش میشد و هم بانک مرکزی چیزی حدود ۲.۵ میلیارد دلار نقدینگی رو با این روش از کف بازار جمع می کرد.که برای کنترل نرخ ارز موثر بود قیمت خودرو هم اینقدر بالا نمی رفت.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
اونوقت برخی از آقایون از کجا ثروت کلان به جیب بزنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
با کدوم دلار ؟؟؟؟ دلاری که باید صرف واردات غذا و دارو بشه ؟؟؟ اونوقت خود شخص جنابعالی باید بری یه نون بخری ۲۰ هزار تومن و در حالیکه داری نونتو گاز میزنی ، ماشین بازی بچه پولدارارو توی خیابونها با ماشین های لوکس خارجی ببینی
واردات خودرو کلا باید ممنوع بشه حتی توسط مجوزهای خاص که به ورزشکارها و جانبازان و غیره میدن تا مدیران و پولدارها هم مجبور بشن همین تولیدات داخلی را سوار بشن. بعد مطمئن باش کیفیت هم افزایش پیدا میکنه چون جون خودشونو هم باید بذارن توی همین خودروهایی که به مردم عادی قالب میکنن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
با پول پراید میشه یه اکنست خرید. فکرشو بکنید. خدایا چرا آخه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
دو چیز در ایران راهکار نداره
1: دلال بازی
2: کلاهبرداری
راهکار اصلی تولید خودرو است
20 سال پیش همین مشکل با سیم کارت تلفن همراه وجود داشت اپراتورها با تزریق قطره چکانی سیم کارت به بازار ، سیم کارت ها را به قیمتهای نجومی میفروختند و اجازه کاهش قیمت را نمیدادند ولی در نهایت با افزایش تولید قیمت به یکصدم کاهش یافت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
هر نوع محدود کردن فروش به دلالی و افزایش قیمت کمک می کند وقتی این دو خودروساز نمی توانند جوابگوی بازار داخلی باشند بهتر است نباشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
زمانی که قیمت سکه تمام طلا 80 تومن بود قیمت یک ثبتنامی برای قرعه کشی سیم کارت 450 تومن بود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
تولید خودرو بیشتر از نیاز هست.منتهی کسانی که نیاز ندارن خودروها رو میخرن و تو خونه به عنوان یه دارایی سرمایه ای انبار میکنن.باید خودرو به قیمت حاشیه بازار عرضه کنن.تقاضا میاد پایین شک نکن.
یحیی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
ناشناس1623 مشکل ایندو خودروساز نیستند.مشکل مافیای خودرو است که نه اجازه واردات میدهد نه اجازه نظارت برکیفیت وقیمت فروش خودروهای داخلی
پنجشنبه ۲۹ خرداد ساعت ۱۶:۰۵
دلار(اسکناس) ۱۸۹۰۰
دلار(حواله) ۱۹۲۰۰به بالا
دلار کانادا ۱۴۱۵۰
سکه ۷۸۵۰۰۰۰
دلار رسما وارد کانال ۱۹۰۰۰ تومان شد!
علی برکت الله !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
ارزو بر جوانان عیب نیست !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
دلالی توی ایران،نان در خون هموطن ردن و خوردن آن است.
آیا قرار بود بعد از سال ها حمایت های همه جانبه دولت از خودروسازان داخلی به قرعه کشی فروش برسیم اگر این حمایت ها از هر بخش دیگری مانند کشاورزی ، صنایع دستی ، نساجی ، گردشگری و ....... شده بود حالا معادل درآمد نفت از این بخش ها ارز آوری داشتیم دولت با محدود کردن فروش با بهانه مبارزه با دلالی به کلاهبرداری کمک می کند آیا هر خانواده ای که یک خودرو دارد دلال است
من فقط نشستم یه گوشه نگاه میکنم .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
نگاه می کنی و می خندی
یا
نگاه می کنی و به حال و روز این مردم گریه می کنی
که برای خرید خودرو میرن ثبت نام می کنن تا تو قرعه کشی برنده بشن
اونوقت می گن ضریب هوشی ایرانیا کمه و بعد بهمون برمی خوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
به افق؟؟؟
خودروسازان به برکت دولت و مجلس رقبب خارجی ندارند در داخل هم با پایین نگه داشتن تولید باعث بوجود امدن قیمتهای نجومی میشوند
ببینین دلار در اینده میترکه دوما واردات را ازاد کنید
پاسخ ها
علی
| Germany |
۲۰:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
پسر جان ما مردم میترکیم. دلار. چیزیش نمیشه. اقا
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
من سال هاست که منتظرم دلار بترکه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۹
مگه دلاری برای واردات مونده؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
ما میترکیم نه دلار
وقتي عرضه وتقاضا هم خواني نداشته باشند وقتي انحصار در دستان چند نفر باشد وقتي اجازه رقابت بدون رانت را ندهند ودست اخر مديران کارنابلد ديگر چاره اي نداريم
یعنی با اینهمه کارشناس و دکتر و پروفسور در بدنه دولت با اینهمه هزینه حقوق و ... نمیتونن شرایطی رو فراهم کنن تا کسی نتونه از این کارا بکنه؟؟
راهکار:
1- استعلام از وضعیت خودروهای واگذار شده و توقیف خودروی واگذار شده
2- اخذ تعهد از خریدارا مبنی بر خودداری از هر گونه معامله تا یکسال و در صورت انجام توقیف و مصادره خودرو
3- جریمه به میزان 2 برابر قیمت خودرو برای خریدار و فروشنده خودرو و ضبط خودرو
4- مسدود کردن سایت هایی که اقدام به انتشار این آگهی ها میکنن
بازم بگم؟؟؟
راهکار اینه که جمع کرد رفت ازین مملکت فقط. هیچی درست نمیشه هر روز بدتر میشه ...
پاسخ ها
خويي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
كجا وبا كدام سرمايه اين نخجوان هم از ما ويزا ميخواهد
در روش فروش از طریق قرعه کشی رانت وجود دارد و مقابله با ان دشوار است . از ابتدا باید فروش فوری با قیمت کمی پایین تر از حاشیه ی بازار در دستور کار قرار میگرفت و پس از تسلط در بازار بتدریج قیمت ها را کاهش میدادند .مثل اقدام بانک مرکزی در رابطه با دلار . تصمیم های عجولانه عافبت خوبی ندارند .البته این وضعیت در بازار خودرو معلول است ، در سایر بازارها هم رشد شتابان قیمت وجود دارد . هدف متقاضیان هم سودجویی نیست ،تبدیل پول به دارایی مطمئن است .اگر تمام التهابات به دلالان نسبت داده شود راهکارها غلط از اب در می آیند .مدیران ما خیلی زود جوگیر میشوند و بدون بررسی علتها و معلولعا به راهکارهای پر خطا و کم نتیجه میرسند .تورم دلیل این اوضاع است و باید بصورت جدی و با تکیه بر دانش اقتصاد با ان برخورد شود .دولت باید استقلال بانک مرکزی را باور داشته باشد
اتفاقا جرم اینست که خودروساز تمامی پول را بگیرد و یکسال سند را پیش خودش نگهدارد مگر می شود سند در برابر چه وثیقه ای نگه میدارید...من خودم هیچی برنده نشدم که ذینفع باشم. این چه صیغه ای چون من نمی توانم نیاز شما را برآورده کنم پس تو به جای ناتوانی من تاوان پس بده

اگر دولت و حاکمیت دستشان توی جیب مردم نباشد با همین قیمت دلار 19000 تومان بگن هر کس می تواند ازهر راهی که می تواند ماشین با حداکثر 5 سال عمر وارد کند ببین خودروسازها آیا برای خودروهاشان لنگ پهن نمی کنند ...
خوب الان تمامی خودروسازهای جهان به دلیل کرونا با عدم استقبال فروش روبرو و در آستانه ورشکستگی هستند الان برای صادرات خودروهاشان سینه خیز هم می آیند شما هم در این مقطع برای مدتی بگذار مردم خودشان تکلیفشان با خودروسازان روشن کنند تا آنها به خودشان بیایند
راهکار فقط بازار رقابتی سالم هست که متاسفانه در این چند دهه که مافیاها و سلطان های مختلف وابسته رشد سرطانی داشته اند با وجود سیستم فعلی کشور ما غیر ممکن است و نه تنها نمی تواند هیچ مشکلی از مردم را حل کند بلکه هر سال دهها مشکل دیگر برای مردم درست می کند....
نابلدی وعدم مدیریت وانحصارورانت راتفسیربه سودجویی نکنید اول بازاررو متعادل کنید بعد شعارتولیدملی سردهید قیمت پراید 5میلیونی چرا90میلیون باید باشد 8میلیون ثبت نام برای 25000دستگاه اینو بفهمید تیم اقتصادی عرضه وتقاضا اینوبفهمید
آزاد کردن واردات خودرو که درهیچ کشوری جز کره شمالی وکوبا نظیرندارد. وبرای اینکه تولیداخلی هم صدمه نبیند یک مالیات ورودی منطقی (نه مثل قبل 3برابراصل قیمت خودرو) رابرقرار کنند وهم مردم ازیک حق اولیه خود که استفاده ازخودروهای روز دنیا بهره مند شوند هم برای دولت درامد ایجاد شود.هم شرکتهای خودروسازداخلی نتوانند اینهمه سواستفاده کنند. البته بعضی ها کمبود ارز را بهانه میکنند که قابل توجیه نیست چون واردات با ارز ازاد صورت میگیرد ودرصورت ممنوعیت واردات خودرو با همان ارز سیگار شکلات ادامس لباس قاچاق و...وارد میشود.
یکی از دلایل اصلی موافقان ممنوعیت واردات خودرو صرفه جویی ارزی است .این حضرات به این مسئله ساده توجه نکرده اند که خودرو را بخش خصوصی وارد میکند ومالیات کلانی هم به دولت میده چون اصولا خودرو به طور قاچاق قابل ورود نیست .ولی اگر واردات قدغن باشد همین 2 میلیارد دلاری که صرف واردات خودرو میشد بصورت کالاهای قاچاق غیرقابل کنترل وارد میشود وهم دولت ازدارمدی کلان محروم میشود هم صنایع ذیربط مثل پوشاک وکفش وتنقلات و...اسیب جدی از بابت واردات قاچاق میبینند. یعنی ضرر هم برای دولت هم برای ملت ...
میگویند واردات خودروباعث تجملگرایی میشود.به فرض چنین باشد وقتی خوددولت اذعان دارد به علت ضعف سیستم مالیاتی نمیتواند مالیات حقه اشرافی ها رابگیرد یک راهش همین واردات خودروهای لوکس است .اشکالی دارد یک پولدار خودروی 2 میلیاردی واردکند و دولت 4 میلیارد ازین ثروتمند گرفته خرج فقرا کند؟؟
هیچ جای دنیا خرید و فروش اتومبیل اینگونه نیست این دو خودروساز خون مردم را در شیشه کردند
مگر در آمریکا و انگلیس اتومبیل ژاپنی و کره ای به فروش نمی رود
....
یکی از معاونان وزارت صمت فرموده بود تولید خودروهای بی کیفیت باعث ایجاد دههاهزار شغل درزمینه تعمیرات مختلف خودرو شده. با این حساب مثلا خانه ها وساختمانها راهم قلابی بسازند که زود خراب شوند وبرای کارگران رشته های مختلف ساختمانی ایجاد شغل شود. .....!!!!!!!!!!!
ما سه نفر از یه خانواده هر دو دوره ثبت نام کردیم متاسفانه برنده نشدیم خیلی بی انصافی هست واقعا
شما هر چقدر هم بگویید قرعه کشی کردیم و نظارت بر قرعی کشی کردیم و فلان و بیثار ...مردم خروجی را می بینند...من به عنوان شهروند که "هیچوقت" خودرو نداشتم نه خودم اسمم درومد نه کسی رو دیدم که اسمش درومده باشه و از طرفی بازار خودرو از نظر قیمتی فرق چندانی نکرده و با چشم میبینم که همچنان دلال بازی وجود داره

پس بیخود زحمت نکشید و نگویید که قرعه کشی کردیم و مثلا همه چیز عادلانه است.....نگویید دست دلالان کوتاه شده....
در بازار خودرو هیچ خریداری وجود ندارد حالا شما بگو پژو یک میلیارد با این وضعیت اشفته بازار ماشین هیچ ادم عاقلی نسبت به خرید اقدام نمیکند البته خیلیها با گذاشتن کامنتها و مقاله های تحریک امیز باعث تنش در این موضوع میشوند قیمت ماشین به زودی کاهشی میشود امیدوارم افراد تحت تاثیر یک سری حرفها فریب نخورن و متظرر نشوند وقتی جنسی در بازار باشد ولی متقاضی نباشه قیمت را مصرف کننده تعین میکند امروز تماس گرفتم برای پراید نمایشگاه دار قیمت 74 داد باورتون میشه گفتم من 70 میدم در جا قبول کرد اینجا بود که فهمیدم این قیمتها واقعی نیست
چهل سال است که از زبان مسئولین ، کلمه "راهکار" را میشنویم اما هر سال دریغ از پارسال
یک زمانی بانکها برای برنده شدن خودرو قرعه کشی می کردند و برندگاه خوشحال بعداز پیشرفتهایی که در مملکت به وجود آمده مثلا خودروسازها برای فروش قرعه کشی می کنند و برندگان برای خرید چندین برابر قیمت خوشحالی می کند.؟؟؟؟؟
اینها دلال نیستند که اگر دلال بود خودش پول متشین را واریز می کرد و در اینترنت آگهی نمی داد
مردم فقیر و بی پولی و بدون ماشین هستند که این فرصت را غنیمت می دانند و می خواهند از این شانسی که نصیبشان شده پول در بیاورند
بادخالتهائی که دولت دراموراقتصادی میکندمردم تشویق به دلالی وواسطه گری بجای کاروتلاش میشوند بخاطرهمین تنبلی جامعه شهری وروستائی رافرگرفته شهرستانی چون کاردرشهرستان وروستابرایش سخت است اتومبیلی دست چندم میخردبه تهران برای مسافرکشی میآیدوچون محل زندگی مشخصی نداردشبهادراتومبیلش اطراق میکندوقراراست که ازدولت مسکن رایگان هم تحویل گیردآخراین شدمدیریت مملکت ببینیدچه عاقبتی درانتظارمان است مثلاقرعه کشی برای خریداتومبیل بدترین روش است دولت اگرازهزینه های عمرانی بکاهدوحتی متوقف کندبمراتب بهترازتشویق مردم به کسب درآمدبدون زحمت است،
نوشته برخورد پلیس باتفاخرو ماشین های لوکس
چقد بدبخت شدیم که توی امارات این ماشینها هیچه براشون برای ما باید تفاخر باشه.
آقایون چرا نگاهی به خودتون نمیندازین چرا ما نباید بهترین ماشینهای دنیا رو سواربشیم.
تفاخر چیه چرا نباید کاری کنن اقایون که فقر نباشه تاهمه سوار این ماشینها بشن.مگر کشور فقیری هستیم
مشکل از رانت و ثروت اندوزی برخی هتست
چقدر بی کفایتی.چقدر ناتوانی.اون از بازار مسکن که دلال خون مستاجرو می مکه اینم از خودرو
...
7 میلیون نفر ثبت نام کردن ، کلی بزرگان و اساتید نشستن فکر کردن که چه کنند فقط نیاز مند های واقعی خودرو ثبت نام کنن بعد از 100 تا بند و تبصره یک شبه اعلام میکنند ثبت نام رایگان واریز بعد از قرعه کشی ، من نمیفهم
آقایان مگه اتاق فکر ندارند ؟ تاحالا تو تاریخ ایران انقدر آدم ماشین ثبت نام نکرده بودن ، آخه این چه کاری بود کردین.... به خدا جونم به لبم رسید تو این مملکت انقدر کار کردم آخرشم نتونستم یه ماشین بخرم ...
حداقل ۱سال وارادت با تعرفه بسیار پایین را آزاد کنید تا همه صاحب ماشین شود ‌بعد هم دوباره انحصار را راه بندازید
شروع نکرده معلوم بود که: دو گروه از این موضوع سود میبرند! 1. دولت 2. رانت خواران و دلالان!
راهکار چیست؟
راهکار آن همانطور که یک فرد بدون تحصیلات عالیه نیز میداند رقابت در تولید و واردات خودرو میباشد! بطوری که اجازه ورود و مونتاژ و در نهایت, تولید 100 در 100 آن در کشور میباشد!
البته در موضوع واردات نباید گروه و یا فردی خاص امور را در دست بگیرند بلکه هر کس بخواهد بتواند اتوموبیل وارد کند!
از همون اول هم معلومه این روشها جواب نمیده, راه حلش بصورت موقت فروش به قیمت آزاده, ولی از آنجا که بالا رفتن قیمت خودرو به علت بهبود فنی خودرو نیست, کل مابه التفاوت قیمت آزاد و قیمت مصوب (که البته قیمت مصوب شورای رقابت صرفا باید در شرایط فعلی کشور اعمال گردد و نه به عنوان راه دائمی و طولانی مدت) باید به عنوان مالیات دریافت شه تا خودرو ساز هوس نکنه که با کم فروشی قیمت رو بالا ببره.
راه طولانی مدت هم تصویب یه قانونه که مثلا بعد 10 سال واردات خودرو آزاد شه تا خودرو ساز بدونه فقط همین مدت وقت داره تا کیفیت خوردو را بهبود بده اگر نداد لاجرم بازار رو از دست داده نه اینکه به بهانه اشتغال خون ملت رو تو شیشه کنن.
تولید را بیشتر کنید تا ین مردم ایقد زجر نکشند.
پاسخ ها
زینال جزیره ای
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۳۰
ماشالله چقدباهوشی
طرف پول نداره واریز کنه حواله اش را می فروشه وصرفا یه پولی به جیب می زنه، خلاصه همون آش و همون کاسه، و ماشین مستقیم به دست مصرف کننده به قیمت کارخونه نمی رسه. اونوقت اونهایی که تابحال از کارخونه ماشین نگرفته اند وشانس برنده شدن در قرعه کشی را نداشته اند دوباره باید بروند بازار آزاد ماشین بخرند. این کارها در قرن 21 نوبر است تنها راهش عدم حمایت از خود روسازهای داخلی وآزاد ک دن واردات است این کارها کلا فساد آور و رونق دادن هرچه بیشتر به دلالی و واسطه گری است.
تنها راهکار این قوقضاییه ورود کنه چرا قشر ضعیف باید از همچی توی این مملکت محروم باشن نه خانه نه ماشین ... الان بیشتر مردم شرمنده زنو بچشون هستن
مشکل خودرو نیست. مشکل پول ملی است. هر رو داره بی ارزش تر میشه. مردم می خوان سرمایه هاشون رو نجات بدن. به هر دری می زنن. یکیش هم ماشین. شروط اولیه ایران‌خودرو برای مشخص کردن مصرف کننده واقعی درست بود ولی برداشتنش. علت رو نمیدونم.
هرکاری بکنید چه قرعه کشی وچه ثبت نام وهر ترفند دیگر آنکس که به دلالی ومفت خوری و تحصیل مال از راه نا مشروع برای خود راهی باز کرده و به اعمال نامشروع خود ادامه خواهد داد متاسفانه کسی راه حرام را طی نموده دیگر بازگشتش از آن محال است
مانمیدونیم این ماشیناراکی برد همش افتاددست دلالادوباره بعدیکی که احتیاج داره قرعه بهش نمیفته
در شرایط کنونی فقط با واردات خودروهای کارکرده میشه بازار را کنترل کرد با 5000 دلار میشه یک خودرو با کیفیت خارجی مدل 2016 خرید که الان در کشور ما بالای 500 میلیون تومان است
امتحانش مجانی هست خدا را گواه می گیریم قیمت خودروهای تولید داخل حداقل 50 درصد (کارخانه)پایین میاد
‌من با هزار ارزو ماشین برنده شدم حالا می خوام پولم رو از بورس با ۶۰ درصد ضرر خارج کنم بریزم به حساب شرکت نمی تونم...منیکه خودم نیاز دارم شما وادرم می کنید بدم به یکی دیگه....
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار