بازدید 10581

سرنوشت خانه سینما در گرو دو مجمع و انبوهی از غایبین

اگر هیات مدیره‌ای با آرای ۱۴ صنف سینمایی انتخاب شود و سپس ۱۸ صنف دیگر با گرفتن کد صنفی وارد ساختار شوند، لزوماً خود را تابع و همراه با مدیریتی نمی‌دانند که در انتخابش نقشی نداشته‌اند و چالش‌های مدیریتی چند سال اخیر که گاهی علنی شد، به شدت جدی‌تر در دوره بعدی مدیریتی به وقوع خواهد پیوست...
کد خبر: ۹۸۴۸۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۸ 15 June 2020

سرنوشت خانه سینما با دو مجمع تعیین تکلیف می‌شودخانه سینما در سال پیش‌ روی دو مجمع عمومی در پیش دارد تا بلاتکلیفی این نهاد پس از چند سال برطرف شود؛ مجامعی که قرار است به تصویب اساسنامه تازه این مجموعه صنفی و تعیین ترکیب تازه مدیریتی متولی صنوف سینمای ایران منتهی شود اما چه چالش‌هایی در این مسیر وجود دارد و این تغییر و تحولات در چه بستری رخ خواهد داد و صنوف سینمایی را به چه سمت و سویی سوق خواهد داد؟

به گزارش «تابناک»؛ خانه سینما دو مجمع عمومی مهم پیش‌ روی دارد تا پس از چند سال بالاخره وضعیت قطعی این مجموعه صنفی مشخص شود. مجمع عمومی فوق العاده که قرار بود ۱۹ اسفندماه ۱۳۹۸ برپا شود، به دلیل منع برگزاری اجتماعات از جمله مجامع عمومی از سوی ستاد ملی کرونا، اکنون در هشتم تیرماه در سالن ایوان شمس برپا می‌شود، نخستین مجمع است و دستور کار آن، تصویب اساسنامه تازه با صنوفی است که در وزارت کار ثبت شده‌اند و کد لازم را از وزارت کار دریافت کرده‌اند.

روانبخش صادقی دبیر هیات مدیره خانه سینما در پاسخ به این که «تاکنون چند صنف خانه سینما دارای شناسه ملی شده‌اند، گفته است: «از ۳۲ صنف موجود تاکنون ۱۴ صنف دارای شناسه شده‌اند. البته همان طور که می‌دانید، روند قانونی آن کمی پیچیده و طولانی است، اما به هر حالت باید این مسیر طی می‌شد. خوشبختانه دارد بر تعداد صنوف شناسه‌دار هم افزوده می‌شود» و بدین ترتیب احتمالاً همین تعداد صنوف موفق به شرکت در مجمع عمومی و ثبت اساسنامه می‌شوند و در واقع شکل جدید خانه سینما با ۱۴ سینما رسمیت می‌یابد.

سرنوشت خانه سینما با دو مجمع تعیین تکلیف می‌شود

این آمار از ماه‌ها پیش با تغییر چندانی مواجه نشده که نشان می‌دهد این اتفاق چقدر کند پیش می‌رود و چه بسا ماه‌ها دیگر نیز تعداد صنوف ثبت شده که کد لازم را دریافت کرده باشند، به بیست صنف نرسیده است. از قضا برخی صنوف نسبت به عدم حضور در مجمع ثبت اساسنامه معترضند که این اعتراض را در فضای صنفی و خارج از فضای رسانه‌ای مطرح کرده و خواستار تعویق مجمع تا زمان ثبت اکثریت صنوف سینمایی بوده‌اند. با این حال به درازا کشیدن این وضعیت باعث شده تا متولیان امور تصمیم بگیرند تا کار را سریع‌تر به سرانجام برسانند و به وضعیت بلاتکلیف خانه سینما پایان دهند.

چالش بزرگ‌تر مجمع عمومی دوم است که به گفته مسئولان خانه سینما حدود یک ماه پس مجمع بازنگری و تصویب اساسنامه خانه سینما برپا خواهد شد و ماموریتِ آن، انتخاب هیات مدیره جدید است. بسیار بعید است که ۳۲ صنف یا حتی رقمی در همین حدود بتوانند در یک ماه یا حتی دو ماه آینده کد ثبت لازم را از وزارت کار دریافت کنند و بدین ترتیب مجوز حضور در انتخابات هیات مدیره را بیابند. اگر قرار باشد این تصمیم گیری کلیدی بدون حضور اکثریت صنوف و با همین ۱۴ صنف یا چند صنف بیش از این رقم صورت پذیرد، احتمالاً برخی صنوف که در این بازی غایب خواهند بود، انتقادهایشان را علنی بیان می‌کنند و فضا تغییر می‌کند.

اقدام مدیریت خانه سینما در برپایی و تعیین تکلیف سینمای ایران قابل توجه است، اما باید در نظر داشت اگر هیات مدیره‌ای با آرای ۱۴ صنف سینمایی انتخاب شود و سپس ۱۸ صنف دیگر با گرفتن کد صنفی وارد ساختار شوند، لزوماً خود را تابع و همراه با مدیریتی نمی‌دانند که در انتخابش نقشی نداشته‌اند و چالش‌های مدیریتی چند سال اخیر که گاهی علنی شد، به شدت جدی‌تر در دوره بعدی مدیریتی به وقوع خواهد پیوست؛ بنابراین می‌بایست کوشید هیات مدیره آینده خانه سینما، نماینده اکثریت قاطع صنوف سینمایی باشد تا بتواند برخی امور صنفی بر زمین مانده را متکی به رای قاطع اکثریت صنوف سینمایی پیش ببرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر