بازدید 22851
وقتی به جای توجه به فعالان حوزه گردشگری، واردات در دستور کار قرار می‌گیرد

نعل وارونه وزارت گردشگری با واردات هتل کپسولی!

یکی از ابهامات در این خصوص، مقاصد معرفی شده برای استقرار این هتل‌های کپسولی است؛ شهر‌هایی از جمله تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز که همه از جمله شهر‌هایی هستند که هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی دارند و در حال حاضر هم هتل‌های دیگری در بطن شان در حال احداث است؛ هتل‌هایی که یکباره رقیب وارداتی متفاوتی یافته اند که امتیازاتی ویژه در اختیارش قرار خواهد گرفت!
کد خبر: ۹۸۴۴۱۴
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۵ 14 June 2020
تابناک اجتماعیبرای رونق گردشگری چه باید کرد؟ بیایید کمی در این باره تعمق کنیم و بعد پاسخ عملی وزارت گردشگری به این سوال را مرور کرده و شگفت زده شویم!

به گزارش «تابناک»؛ روز گذشته و لابلای اخبار مختلفی که تولید و منتشر می‌شوند و بسیاری شان مستقیم و غیرمستقیم به کرونا و آثار و بلایای ناشی از شیوع از آن در ایران و جهان مرتبط هستند، خبری منتشر شد که در نوع خود عجیب بود؛ رونمایی از هتل‌های وارداتی به ایران.

بر اساس این خبر، وزارت گردشگری کشورمان از نمونه اولیه هتل‌های کپسولی رونمایی کرد؛ مراسمی با حضور وزیر گردشگری که در محل این وزارت خانه برگزار و طی آن دو کپسول اقامتی رونمایی شد که وارد کننده آن‌ها کانون اتومبیلرانی و جهانگردی کشورمان است و بر اساس برنامه اعلام شده، قرار است در فاز نخست ۲۰۰ عدد از آن‌ها وارد و در چند شهر کشورمان فعال شوند.

درباره نسخه‌ای از اقامتگاه‌ها سخن می‌گوییم که احتمالا حدس زدن منشا پیدایشش چندان دشوار نباشد؛ تخت خواب‌هایی که به امکانات جانبی محدودی مجهزند و نخستین سازنده شان معماری ژاپنی است که احتمالا از ایده اقامات بسیاری از شاغلان در شهر‌های پرجمعیت کشورش مانند توکیو الهام گرفته است.

البته این ایده دیگر متعلق به این کشور نیست و هتل‌های کپسولی در چندین کارخانه در چند کشور جهان از جمله چین ساخته می‌شوند و مشتریان پر و پا قرصی در بسیاری از کشورها ـ از جمله کشور‌هایی که امکانات اقامتی مناسبی برای گردشگران ندارند ـ دارند؛ اقامتگاه‌هایی محقر که به لطف سیستم گرمایش و سرمایش قابل قبول، جای مناسبی برای گذران شب هستند.

نسخه‌ای مدرن و امروزی برای گذران شب برای گردشگرانی که قصد خوابیدن در چادر را ندارند و مقوله امنیت هم برایشان بسیار کلیدی و مهم است تا جایی که حاضر هستند برای اقامت در این کپسول‌ها دست کم شبی ۴۰ دلار بپردازند! هزینه‌ای گزاف که برای اقامت در بهترین هتل‌ها در ایران هم کفایت می‌کند!
 

همین یادآوری کافی است تا چرایی واردات این کپسول‌ها ـ که نام و شکل و شمایلش بی شباهت به کپسول‌های زیستی که موجودات زنده در آن‌ها قرار می‌گیرند و به فضا پرتاب می‌شوند، نیست! ـ به کشورمان جلب توجه کند. چرایی واردات تخت خواب‌هایی که می‌شود با قیمت خریدشان، اقامتگاه دائمی ساخت و در آن‌ها به گردشگران خدمت ارائه کرد.

این سوال زمانی بیشتر جلب توجه می‌کند که بدانیم اساسا مشکل گردشگری در کشورمان، اقامتگاه نیست، چون به رغم برخی ادعاها، گلایه همیشگی صاحبان هتل‌ها و حتی آن‌هایی که اقامتگاه‌های بوم گردی دایر کرده اند، خالی بودن اتاق هایشان است؛ اتفاقی که جز در برخی ایام محدود در سال، به عینه قابل مشاهده است.

به این ابهام، مقاصد معرفی شده برای استقرار این هتل‌های کپسولی را هم باید افزود: شهر‌هایی از جمله، تهران، مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز که همه از جمله شهر‌هایی هستند که هتل‌ها و اقامتگاه‌های متعددی دارند و در حال حاضر هم هتل‌های دیگری در بطنشان در حال احداث است؛ هتل‌هایی که یکباره رقیب وارداتی هم یافته اند؛ رقیبی که معلوم نیست چه میزان وارد خواهد شد و آیا بازارشان را نابود خواهد کرد یا خیر.

نکته جالب توجه دیگر درباره این هتل‌های وارداتی، مکان‌هایی است که قرار است این کپسول‌ها در آن‌ها قرار گرفته و خدمت ارائه دهند؛ فرودگاه‌ها، پایانه‌های مسافربری، راه‌آهن و کمپ‌هایی که احتمالا محل ورود گردشگران هستند. هر جایی که بشود به این کپسول‌ها خدماتی مانند سرویس بهداشتی ـ که کپسول‌ها از داشتنش محروم هستند ـ و حمام و حتی امنیت ارائه کرد و در معرض دید گردشگران ورودی هم باشد.
 

رقابتی نابرابر با هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر مانند بوم‌گردی‌ها


رقابتی نابرابر با هتل‌ها و اقامتگاه‌های دیگر مانند بوم‌گردی‌ها و امثال آن‌ها که شانس برنده شدن هتل‌های کپسولی را بیشتر می‌کند و کیست که نداند نتیجه آن هرچه باشد، برنده شدن میراث فرهنگی و صنایع دستی کشورمان نیست. اتفاقی که رقم زننده آن نه افراد و مجموعه‌های دور از این میراث ها، که وزارت گردشگری و میراث فرهنگی کشورمان است!

وزارت خانه‌ای که در این چند ماه اخیر که شیوع کرونا آسیب‌های زیادی به بسیاری از مشاغل و کسب و کار‌ها از جمله در حوزه گردشگری وارد آورد، تقریبا نقش تماشاچی را ایفا کرد و یکی از جدی‌ترین اتفاقاتی که میزبانی کرده و به نوعی رقم زده، رونمایی از هتل‌های کپسولی و ارائه وعده واردات انبوه این کپسول‌ها در آینده است!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۲
هتل کپسولی برای کشورهایی مانند ژاپن مناسب است و خواستگاه آن نیز ژاپن بوده است. زیرا از وسعت جغرافیایی بسیار کمی برخوردار است. دولت تدبیر! لطفا کمی تدبر و تفکر....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
اكر با ارز 4200 وارد نشده اشكالى ندارد در غيررر اينصورت بايد.....
واقعا متاسفم ، بنده طی سال گذشته هتلم رو تو مشهد با سی درصد ظرفیت و پایین ترین قیمت راهبردم که فقط کسی رو اخراج نکنم، الان هم که سه ماهه کامل تعطیلیم، نمیدونم این آقایون این ایده ها رو از کجا میارند، واسه اینجور چیزا دلار دارند ولی برای خودرو که قیمتش سر به فلک کشیده دلار ندارند. خودرو تولید داخلیه ولی هتل باید از خارج بیاد، واقعا اینها رو کجای دلمون جا بدیم.
البته رویارویی با تصمیمات عجیب وغریب در این کشور موضوع تازه ایی نبوده و نیست ولی واقعا" در این کشور که پراست از انواع و اقسام مهمانسرا و هتل و مسافرخانه و هتل با تعداد ستاره های مختلف و در روزگاری که ویروس کرونا بر سر گردشگری تمام دنیا بخصوص کشورما سایه انداخته و با توجه به کمبود منابع ارزی این کپسولهای خواب با چه اولویتی به نسبت دارو و غذا وارد شده اند و چه مدت مسافر باید بیاید تا حداقل هزینه یکعدد از آن تامین شود
اینکار اتفاقا کار بسیار مثبتی است
و داشتن امکان استقرار و استفاده یک مسافر برای استراحت موقت در محل ترمینالهای اتوبوس و قطار و فرودگاه در تمام دنیا وجود دارد
و بسیار منطقی است
چرا مالکان هتل ها ممانعت میکنند ؟
آیا بهتر نیست تا خود آنها برای خرید و راه اندازی این کپسولها اقدام کنند ؟
و امکان استفاده مسافرین را متنوع و میسر کنند ؟
تو وارداتش کلی سود بردن
بیایید به همه چیز با دید منفی نگاه نکنیم. مزایای خودش را دارد.
این چیزا که تو این کشور عادیه
احتمالا در این شرایط که ارز برای هیچ چیز نداریم
1- یا در مقابل نفت مون بهمون انداختن (پس آش کشک خاله است)
2- یا پورسانت خوبی در این معامله بوده

وانمود میکنیم داریم نفهمیدیم و داریم دنبال پرتقال فروش میگردیم!!!!!!
در این شرایط نامناسب کرونا که کلی آدم در هتلها و اقامت گاهه شغلشون را از دست دادند واقعا دستشون درد نکنه!
طرح مسخره و وارداتی. ببینید چقدر بیت المال حیف و میل شد.
بابا هدف واردات و خرج کردن دلارهای کمیابی است که برای داروی قلبی وجود ندارد ولی برای این چیزهای بنجل پیدا می شود به هر حال باید خرج شود و از قبل انها احتمالا یک لفت و لیسی هم باشد برخی مسیولان را در هیچ قفسه عطاری نمی توان یافت
در ایران منابع مالی کم نیست. برنامه ریزی درست طبق منابع کشور نایاب است.
همه می خواهند نبض غرب را بگیرند و برای ایرانی نسخه بپیچند.
"استعمارنو" یعنی شستشوی مغزها، طبق خواسته های خود هدایت کردن.
چند تا سوال دارم:

1- صدا از داخل بیرون میره؟
2- ما خریدیم که تولید خارجی ها جهش کنه؟
3- این مسئولین خجسته ما کی تموم میشن؟
4- این همون مسکن مهر نیس که قرار بود تا پایان این دوره ریاست جمهوری تحویل ملت بشه؟
5- بچه ها کجا بخوابن؟
6- واسه اینم باید شناسنامه و کارت ملی بدیم تا بتونیم شب توش بخوابیم؟
7- تلویزیون نداره؟
8- چه جوری مطمئن باشیم که هموطنان گرامی با کپسول پیک نیکی توش نمیخوابن؟
9- تراس واسه قلیون کشیدن داره؟
10- اگر یه خارجی یه کاسه آش رشته بخوره بعد شب توی اینا بخوابه به مشکل نمیخوره؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۵
خدا لعنتت کنه اینقدر خندیدم دل درد گرفتم
ببینید وارد کننده اش کیه! پسر کیه؟ داماد کیه؟
یکی از علل مهم تصادفات رانندگی خواب آلودگی راننده های خودروهای شخصی است که بعلت نبودن هتل یا مسافرخانه و یا ارزان نبودن آنها مجبورند شبها رانندگی کنند.بنظر من بهتر هست از این کپسولهادر مراکز خدمات گردشگری بین راهی استفاده شود تا این مشکل تصادفات دراثرخستگی و خواب الودگی رفع گردد.
یکی از علل مهم تصادفات رانندگی خواب آلودگی راننده های خودروهای شخصی است که بعلت نبودن هتل یا مسافرخانه و یا ارزان نبودن آنها مجبورند شبها رانندگی کنند.بنظر من بهتر هست از این کپسولهادر مراکز خدمات گردشگری بین راهی استفاده شود تا این مشکل تصادفات دراثرخستگی و خواب الودگی رفع گردد.
ای وای از این مسئولین بی مسولیت ،دلشون خوشه دارن کار می کنند..
تابلو بوی رانت میاد
این همان وزارتخانه ای است که در زمان سازمان بودنش مجموعه ما پیشنهاد طرحی را دادیم که یک ریال برای سازمان هزینه نداشت فقط نیاز به حمایت معنوی داشتیم لیکن با 15ماه پیگیری به جایی نرسید این سازمان /وزارت با این تشکیلات و مدیرانش فشل و از هم گسیخته است و امیدی به اصلاحش نیست.
اتفاقا ایده خوبیه که در جاهایی که هتل نیست و یا افرادی که نیاز به استراحت چند ساعته دارند و جاهایی که امکان ساخت هتل را ندارد.اما متاسفانه بخاطر رانت های ایجاد شده در همه زمینه ها و عادت بد تکفیر هر چیز نویی که به کشور وارد میشد و میشود،بخاطر عده ای معدود باید از چیزهای جدید تا مدتی چشمپوشی کنیم.
رقابت کنید حسادت نکنید
اگه قیمتش ارزون باشه برای فرودگاه، راه آهن و ترمینال خیلی هم خوبه چون مشتریان اینطور جاها فقط میخوان یک شب را در امنیت و راحتی بخوابند تا فرداصبح دوباره سوار وسایل حمل و نقل بشوند و اصولاً این افراد با گردشگران و مشتریان معمول هتلها و اقامتگاهها متفاوتند که برای گردشگری اومدند.
به نظرم گزارش شما بدبینانه است. این کپسول ها در فرودگاهها و ترمینال ها که مسافران مدت زمان طولانی باید منتظر بمانند بسیار کاربردی است. ضمن اینکه سرمایه گذار این طرح بهتر از هر کسی می داند اگر قرار باشد نرخ 40 دلاری برای استفاده از آن تعیین کند طیف وسیعی از مشتریان داخلی را از دست خواهد داد.
اولاً بعیده قیمت اجاره آن در ایران مشابه با خارج از کشور باشه (البته در خارج از کشور از شبی ده دلار به بالاست) و قعطا در ایران ارزانتر است. دوماً تنوع بخشی به اقامت یکی از روش هایی است که باعث جذب توریست بیشتر میشه. سوماً قرار نیست این وسیله جای هتل یا بومگردی را بگیرد و اگر هتل ها کمبود مسافر دارند بعلت کمبود زیر ساخت های گردشگری است که باعث شده توریست کمتری داشته باشیم و با اضافه کردن این کپسول ها یکی از زیر ساخت ها بهبود پیدا می کند و باعث جذب گردشگر میشه
وقتی اسم اتومبیل رانی اوردی مشخص شد که برای عده ای محدود وارد کردن تا کیف کنند
گردشگر پولدار خارجی که ارز به کشور میاره و خرید می کنه صنعت گردشگری را رونق می ده که مل زیر ساخت فرهنگی آنرا نداریم
ترکیه و امارات در این زمینه موفق بوده اند
عربستان هم وفق خواهد شد
ولی ما چون باید عقاید و سلائق مختلف را به جامعه تحمیل کنیم امکان پیشرفت نداریم
تبلیغات منفی هم در دنیا علیه ما فراوان انجام می شه و خودمان هم با پخش شدن فیلم های مربوط به کتک زدن زنها در پارک و خیابان به دلیل حجاب به آن دامن می زنیم
بی جهت برای هتل و دیگر زیر ساختها نباید هزینه کرد
از دولتی که برای آب خوردن هم نگاه به خارج و واردات دارد این چیزها عجحیب و بعید نیست....
نویسنده:یک هتل دار! آقا چرا اینطور به ماجرا نگاه می کنید؟ این وسیله هم در جای خود و در برخی نقاط کشور پهناوری مثل ایران می تواند مفید باشد ضمنا دنیا دنیای رقابت و انتخاب مشتری است اگر به هر دلیل فرد یا خانواده ای این فضا را برای اقامت ترجیح داد هیچ اشکالی ندارد...
حالا پیگیری کنید که در این خریدها چه رانت و سودی برای واردکننده بوجود میاید.
اقتصاد یعنی رقابت. همینه . کاریش نمیشه کرد
من تو یه مستند این هتلها رو دیدم و به نظرم خیلی برای خواب هم بده. تو ایران مخصوصا تو شهرستانها مشکل زمین نیست که نشه هتل ساخت. این هتلها به درد کشورهای فوق شلوغ مثل کشورهای شرق آسیا میخوره و یا به درد زمانی میخوره که به یکباره توریست‌ها و گردشگرهای خارجی به ایران سرازیر بشن و ما زمان کافی برای ساختن هتل نداشته باشیم.
مادامي كه براي گردشگري تغيير رويه ندهيم وتوريست خارجي نيايد نبايد انتظار معجزه داشت چند درصد از مردم داخلي توان استفاده از هتلها با اين قيمتها رادارند
رقابت و آپدیت بودن همیشه باعث بالا رفتن کیفیت و کاهش قیمت میشه و این از اصول علم اقتصاده پس بهتره از انحصار گرایی و توجیهاتش دور بشیم
واقعا لازمه عزیز من
مسافرا میان تو فرودگاه راه آهن ترمینال باید کلی اذیت بشن
ولی بهتره ساخت داخل باشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
تو این شرایط کرونا که سفر به حداقل رسیده با این بی پولی و بیکاری حتی استفاده از این هتلهای کپسولی رایگان باشه باز هم مشتری نداره و عاقلانه هم نیست چون احتمال انتقال ویروس کروناداره.
براز افراد و مسافرین ضعیفتر و موقتی که برای چندین ساعت در ترمینالها سرگردان میشوند
اتفاقا بسیار مناسب و مفید است
سود در واردات هست
از کسی که بر اساس روابط فامیلی شده وزیر چه انتظاری دارید؟
حتی این رو هم باید وارد کرد؟ دنبال فساد در کجا دارید می گردید آن وقت؟
ازکرامات شیخ ما اینست که شیره راخورد و گفت شیرین است.
واقعا در این شرایط اقتصادی وحشتناک و کسری بودجه ترسناک و کورنا, اولویت کشور واردات هتل کپسولی که با کلی رانت وارد شده بود ؟؟؟؟
دوست عزیز این هتلهای کپسولی در فرودگاههای بین المللی که مسافران توقف های طولانی مدت دارن استفاده میشه ومسافر می تونه با پرداخت مبلغ معقولی این کپسول رو برای مدت محدود چند ساعت رزرو کنه . بنابراین اصلا به بحث گردشگری و اقامتهای بوم گردی و ... منافاتی نداره چراکه کاربری آنها متفاوت هست .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۰۶:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
فرودگاه کجا؟
شما مثل اینکه متوجه نیستی! چین دستور داده و گفته اینا رو از ما بخرین ایران هم که همیشه حرف آخرو میزنه و میگه به روی چشم
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۶:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
ای شیطون
این کپسول ها رو میشه وارد کرد، ولی خودرو نمیشه وارد کرد. جالب نیست؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Sweden |
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۶
نه
هتل کپسولی اولین باردرژاپن ‌شهرهای توکیو و اْساکا به خاطررفع کمبودهتل و ارزان کردن جابرای توریست‌هایی که توانایی پرداخت هتلهای گران ژاپن رانداشتند بکارگرفته شد الان این کاردرایران مثل ساخت برج میلادوقراردادن آنتن تلویزیون وموبایل بربالای آن باوجود آنهمه کوه های بلند درنزدیکی شهرتهران بودکه تعجب مهندسان ژاپنی راهم برانگیخت!
سلام ؛ شمابهتراست به مسائلی که دراوناتخصص داریدچون طرزمعالجه پزشکان نداشتن کارت خوان وازاین قبیل چیزهای خوش مزه بپردازیدچون گردشگری مقوله دیگریست ودرشان وتخصص ومقام سایت شمانیست شماهرچه بدوبیراه داری به پزشکهابگوماکیف کنیم به این کارهاکاری نداشته باش کنف میشی ها
یادمه زمانی که در شهرستان دانشجوی ارشد بودم و نمیخواستم خوابگاه بگیرم، تنها جایی که میشد کمی استراحت کرد نمازخانه ها بود که یکدفعه میدیدی جمعیت زیادی فقط برای دراز کشیدن حضور دارن و کمی فضا نامناسب میشد برای استراحت. خب اگر همچین امکاناتی باشه گاها خودمون میتونیم استفاده کنیم و اتفاق بدی نیست. حالا اگه فرهنگش راه بیوفته قطعا تولید بومی این محصول هم راه میوفته.
مادام قراره اینها در اکوتوریسم هم استفاده بشه. یکی نیست به این متولیان گردشگری کشور !!!!
نمونه سازی بشه خیلی هم خوبه
از دست این هزینه های زیاد هتلها و مسافرخونه های زشت و کثیف راحت میشیم
کسانی که مخالف هستند با منافع شون در تضاد هست
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار