بازدید 33845
سرنوشت نامه رئیس رسانه ملی

چه کسی نفوذی در صداوسیما بود؟

جریان‌هایی که در سال‌های اخیر به دنبال برکناری مرتضی میرباقری به هر ترفندی بوده‌اند، تلویحاً انگشت اشاره را به سمت او گرفتند، اما در کنار این اتهامات غیرمنصفانه، به نظر می‌رسد آنچه شاهدش بودیم، یک عکس العمل شتاب زده بود. البته شاید متولیان رسانه ملی نظر دیگری دارند که در این صورت، اگر ادعایی هست که در آن ماجرا ردپایی از نفوذی‌ها بوده، با گذشت بیش از دو ماه، وقت آن رسیده که پرسید این نفوذی کی بوده و چرا هیچ اتفاقی نیفتاد؟
کد خبر: ۹۸۳۶۱۸
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۰:۲۲ 11 June 2020

چه کسی نفوذی نفوذی در صداوسیما بود؟پخش واپسین قسمت‌های فصل ششم سریال پایتخت با حواشی فراوانی همراه شد که به واسطه بازسازی آشکار دو سکانس از دو فیلم فارسی با محوریت زوج وثوقی و گوگوش بود؛ موجی از انتقادات که منجر به دستور رئیس سازمان صداوسیما برای بررسی حواشی و برخورد با عوامل وقوع این اتفاق شد و در نهایت قرار بود نفوذی نیز شناسایی شود و اکنون با گذشت بیش از دو ماه، این پرسش باقی است که آیا نفوذی وجود داشت و اگر وجود داشت، چه کسی بوده و چه سرنوشتی یافته است؟

به گزارش «تابناک»؛ فصل ششم سریال پایتخت به کارگردانی سیروس مقدم و نویسندگی محسن تنابنده با حواشی فراوانی همراه بود. سریال فاقد یک داستان منسجم بود که در قسمت‌های متعدد تداوم داشته باشد و با فرم روایی که در پیش گرفته شده بود، می‌توان صدها فصل از این سریال را ساخت، چون بیشتر متمرکز بر کمدی موقعیت‌های تکراری و شوخی‌هایی بود که در قسمت‌های پیشین مشابه‌شان را شاهد بودیم و به همین دلیل برای طرفداران این سریال به اندازه مورد انتظار خنده‌دار نبود.

با این حال، این فصل از سریال پرحاشیه‌ترین فصل بود؛ از بودجه سریال که رقم‌های نجومی درباره آن در شبکه‌های اجتماعی مطرح شد تا آخرین حاشیه که از قضا جنجالی‌ترین‌شان بود، تا جایی که عبدالعلی علی‌عسگری، رئیس سازمان صداوسیما طی دستوری ویژه به مرتضی میرباقری، معاونت سیمای صداوسیما، تاکید کرد: «انتظار دارد ضمن برخورد مناسب، برنامه‌ریزی لازم برای پیشگیری از تکرار چنین مواردی صورت گیرد... لازم است بررسی شود که این اقدام حاصل اشتباه، بی‌توجهی و وادادگی است یا نتیجه عملیات مرموز و فتنه‌انگیز ستون پنجم فرهنگی دشمن؟!»

این دستور در پی سرازیر شدن سیل نقدها صادر شد، تا جایی که حتی سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد نیز در توییتی نوشته بود: «‏پارسال در دیدار نوروزی منزل استاد سیروس الوند رفتم، به یاد ‎خشایار الوند که اولین عید بود که نبود. امسال در پایتخت، غم فقدانش را بیشتر حس کردیم. گویا او بود که به آن جان می‌داد. طنز ملیح و درک عمیق از فرهنگ و سنت ایرانی را در ‎پایتخت به یادگار نهاد. یادش گرامی» و در واقع ابعاد نقدها فراتر از گروهی رفت که برنامه‌شان تغییر مرتضی میرباقری به هر روش ممکن است؛ اما این حاشیه چه بود که این طور فضا را بر هم ریخت؟

چه کسی نفوذی نفوذی در صداوسیما بود؟

در یک سکانس کاراکتر «رحمت» با بازی هومن حاجی عبداللهی به همراه کاراکتر «همسرش» با بازی عاطفه باقری با هیبتی مشابه هیبت حضور بهروز وثوقی و گوگوش در فیلم سینمایی «همسفر» به کارگردانی و نویسندگی مسعود اسداللهی روی موتور سنگین جاده‌های شمال را طی می‌کردند. در سکانس دیگر که بازسازی شده، مربوط به فیلم «ممل آمریکایی» و حضور زوج وثوقی و گوگوش در قایق و یک دیالوگ جنسی است که باز هم شاهد بازسازی هستیم و آن دیالوگ نیز به شکل خاصی در این سکانس گنجانده شده است!

این اتفاق منجر به جنجال‌هایی نیز در شبکه‌های اجتماعی شده و این سکانس‌ها از سوی کاربران مقایسه شده و بعضاً کنایه‌های سنگینی نیز به تلویزیون و سازندگان این سریال شده است. هرچند چنین ارجاعاتی در سینما و تلویزیون بی‌سابقه نیست، نمونه‌ چنین بازسازی واضحی در خاطره‌ها وجود ندارد. در عین حال رئیس صداوسیما از شرایطی خواستار کشف ماجرا شده که به نظر می‌رسد، تیم سازنده آگاهانه این سکانس‌ها را بازسازی کرده و ناظر پخش نیز به واسطه اینکه این فیلم‌ها را ندیده بوده، متوجه ماجرا نشده است!

با گذشت بیش از دو ماه از آن ماجرا و در شرایطی که این سریال نیز به واسطه وضعیت کرونا، به سرانجام نرسید و قسمت‌های پایانی‌اش پخش نشد، این پرسش مطرح است که نتیجه نامه رئیس صداوسیما به معاون سیمای سازمان چه بود؟ آیا اساسا بحث نفوذ مطرح بوده یا آنچه مطرح شده، حدس یا تصور رئیس صداوسیما بوده است؟

هرچند جریان‌هایی که در سال‌های اخیر به دنبال برکناری مرتضی میرباقری به هر ترفندی بوده‌اند، در فضای مجازی تلویحاً انگشت اشاره را به سمت او گرفتند، در کنار این اتهامات غیرمنصفانه، به نظر می رسد آنچه شاهدش بودیم یک عکس العمل شتاب زده بود. البته شاید متولیان رسانه ملی نظر دیگری دارند که در این صورت، اگر ادعایی هست که در آن ماجرا ردپایی از نفوذی‌ها بوده، با گذشت بیش از دو ماه وقت آن رسیده که پرسید این نفوذی کی بوده و چرا هیچ اتفاقی نیفتاد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲۸
فردوسی پور رو چه کسی زیرابش رو زد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
برو بابا
از چند سال قبلش میخواستند برنامه را حذف کنند ولی پادرمیانی ماند
و اینقدر فردسی پور نفهمید که باید خودش برود کنار که با زور بردنش کنار
من سنم به فیلم های قبل از انقلاب قد نمی ده ولی بعد از این سکانس فیلم ممل آمریکایی رو دیدم.
قسمت پایانی کجا بود؟! کل اش همونی بود که پخش شد والسلام. بعد که دیدن گندش در اومده و کار بیخود شده گفتن تموم نشده بود و چند قسمت مونده که مثلا انتقادات رو کمتر کنن والا کل پایتختت شش همونی بود که دیدید!
سازندگان فیلم مسئولند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
به نظر من که همش نقشه بود.
خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ ولمون کنید توروخدا . صدا وسیما مگه اصلا بیننده هم داره ؟!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
!شما؟
مردم رابااین جورحرفها سرگرم کردید
دنبال اون نفوذی باشیدکه اجناس راهرروزگرانترمیکند
دنبال آن نفوذی باشید که به دلیل گران کردن اجاره خانه
اکثریت مستاجرها به زودی چادرنشین میشوند
این همه خوبیها داشت نگفتید . ذهن ها بسیار بسیار مریض دارید.
فاتحه
چه دوست داشته باشند یا نه ،مردم بسیار به هنرپیشه های قبل از انقلاب علاقه مندند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۲
شما از طرف خودت بگو
فقط فیلم بین های حرفه ای می دونستن این دو سکانس مال اون فیلم هاس. اینقدر گقتین و پرداختین به این مسله که همه رو حساس کردین!
اول باید یک مفهوم را تعریف کنیم. "کپی کردن یا بازسازی سکانس یک فیلم"
این کار باید چگونه انجام شود تا این عنوان بدان اطلاق شود؟ صرف اینکه مخاطب با دیدن صحنه ای به یاد یک فیلم خاص بیفتد مشمول این عنوان می شود و یا اینکه باید نکات فنی کار در نظر گرفته شود؟
فرض کنیم در فیلمهایی چنین بازسازی هایی انجام شود آیا بازسازی صحنه ی فیلمهای قبل از انقلاب عملی مجرمانه است و یا صرفا بازسازی برخی صحنه ها از برخی فیلمها مجرمانه است؟
در وقایع مربوط به سریال پایتخت، محتوای صحنه ها با معیارهای صدا و سیما و جمهوری اسلامی در این عرصه تعارضی ندارد و صرفا به دلیل اینکه مخاطب به یاد فیلمی می افتد که بیش از 43 سال از ساخت آن گذشته باید به دنبال عوامل نفوذی و نیروهای سرویس های بیگانه گشت تا عامل این فاجعه را یافت!!!
من می توانم ذه تا صحنه دیگر در این فیلم براتون مثال بزنم هم غیر اخلاقی هم غیر خانوادگی و هم غیر شرعی بوده در این فیلم
آقای میرباقری بازنشسته اس!!! اول پیگیریزکنید چرا یه بازنشسته هنوز چنین سمت مهمی حضور داره و این در حالیست که نیروهای بازنشسته حق ورود به سازمان را ندارند!!!
نفوذی نبوده
تنابنده بعداز سالها ارتزاق از صدا و سیما میخاست با سربلندی و ژست اوپوزیسیونی از صدا و سیما بره و با پخش عامدانه این سکانسها به دنبال ممنوع التصویری در صدا و سیما بود تا بین دوستان و طرفدارانش بگه منرو هم بیرون انداختن
چون در حال حاضر ممنوع التصویری در صدا و‌سیما به بک افتخار ملی و جهانی تبدیل شده
نيم ساعت وقت خواننده رو گرفتين فقط بخاطر يك شبيه سازي ؟؟؟؟؟ از كلمات نفوذي و جاسوس و غيره فكر كردم قصد ترور يا انفجار تو سيما رو داشتند! بابا از اين مسئله مهمتر تو مملكت نداريم كه حالا گير دادين به يك صحنه؟
سلام
در ابتدای خبر عنوان شده است که پخش واپسین قسمت‌های فصل ششم سریال پایتخت پس از پخش از شبکه سوم سیما ؟
در حال که پخش این سریال از شبکه یک سیما بوده است
این نامه آدرس غلط دادنه . وگرنه اگه به مسابل صدا وسیما نگاه کنیم بیشتر مدیریت نا کارامد و انتصابات سفارشی کار را به اینجا رسانده تا جاییکه صدا وسیمایی که میتواند اندازه یک دولت درامد داشته باشه بدلیل کسری و بدهکاری مجبور با تلطیلی شبکه های برون مرزی شده و قس علی هذا
این آقای میرباقری سال 64-65 دردانشگاه شریف درس انقلاب اسلامی وریشه های آن را تدریس میکرد
ببین چقدر ارتقاء پیداکرده
این همه مسائل مهمی مملکتی رو ول کردید.چسبیدید به یه موضوعی که تموم شد رفت، حیف این سایت شمانیست!!!
صوا وسيما نفوذي نميخواهد
شما خودتون که نویسنده ی همین مطلب هستید ظاهراً یادتون رفته که تا سالها حتی آوردن اسم افرادی مثل بهروز وثوقی و گوگوش به نوعی جرم نانوشته محسوب میشد!
صداوسیما تحت کنترل کامل رییسش نیست.
به قوی یک بنده خدایی: مشکل مملکت ما اینه
هیچ سکانس خاصی نبود و فقط راهی بود برای سرگرم کردن مردم و انحراف افکار عمومی از مشکلات مهم و جاری کشور . و الا هیچکس به سکانس 10 ثانیه این همه اهمیت نمیده و اصلا فیلمهای 50 سال پیش دیگر تمام شده اند . آقایان در هر لحظه دنبال روشی هستند تا بلکه مردم به مسائل دیگری سرگرم شوند .
این همه سکانس فیلم تو دنیا شبیه هم هستند. خیلی از اتفاقات روزمره ما آدمها شبیه هم هست.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست