بازدید 9701

شاخص‌های فرزندآوری باید عوض شود

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: ساختار جمعیت شامل سه گروه جمعیتی کمتر از ۱۵ سال یا جمعیت پایه، ۱۵ تا ۶۴ سال یا جمعیت مولد و سن کار و سالمندان یعنی بیشتر از ۶۵ سال است.
کد خبر: ۹۷۹۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۴ 20 May 2020

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، محمد اسماعیل اکبری، اظهار داشت: جمعیت مولد یا سنین کار و افراد بین ۱۵ تا ۶۴ سال باید حدود ۷۰ درصد از کل جمعیت را تشکیل دهند تا چرخ اقتصادی کشورهای بچرخد و گروه پایه نیز باید حدود ۲۰ درصد از جمعیت کل باشند تا همیشه ساختار جمعیتی حفظ شود. اگرچه قدری نسبت جمعیت سالمندان در کشور افزایش یافته اما وضعیت ایران از نظر ساختار جمعیتی، مناسب است.

وی افزود: از سال ۹۷ تا سال گذشته، ۱۷۰ هزار نفر کمتر در ایران به دنیا آمدند و با خدمات بهداشتی و درمانی نیز مراقبت‌ها تقویت شده و سن مرگ و میر و همچنین امید زندگی، افزایش یافته است. بنابراین در این شرایط، میزان متولدین کاهش و میزان سالمندان، افزایش می‌یابد و در این صورت، ساختار جمعیت به هم می‌ریزد.

مشاور عالی وزیر بهداشت یادآور شد: نرخ رشد جمعیت در حال حاضر بسیار پایین و کمتر از یک درصد بوده و سطح جانشینی، افت کرده است و قادر به سطح جانشینی و جایگزینی جمعیت نیستیم. هر وقت هر بحران طبیعی و انسانی به وجود می‌آید و یا در زمینه‌های علمی، دانشگاهی به دلیل حضور جوانان، موفقیت داریم، متأسفانه نسبت‌های ساختار جمعیت به هم می‌خورد و تعداد جوانان کم می‌شود.

اکبری ادامه داد: برای جبران و تقویت نرخ رشد جمعیت، همه ساختارهای حاکمیتی و حتی تولیتی عملکرد مناسبی نداشته اند. در طول یکسال گذشته به سختی بعضی از دستورالعمل‌های ضد جمعیتی وزارت بهداشت را جمع آوری کرده ایم. مشکل اصلی این است که باید سبک زندگی تغییر کند و صدا و سیما باید در خصوص افزایش جمعیت، به مردم و خانواده‌ها آموزش دهد.

وی خاطرنشان کرد: درست است که مسائل اقتصادی در افزایش جمعیت بسیار مهم است اما سبک زندگی، مهم‌تر از این مسائل است. مقام معظم رهبری که مسائل جمعیت را پیگیری و دلسوزی می‌کنند و ابلاغیه جمعیت توسط دولت و معاون اول به دستگاه‌های مختلف ابلاغ شد اما پیگیری صورت نگرفت که چه اتفاقی افتاده و آیا اقدامات خاصی انجام شده یا خیر.

مشاور عالی وزیر بهداشت گفت: مردم را باید در مورد افزایش جمعیت، آگاه کنیم چون پشتوانه‌های مذهبی و سیاستگذاری بسیار قوی داریم و در هر سخنرانی از مقام معظم رهبری در مورد اهمیت جمعیت و رشد آن می‌شنویم.

اکبری افزود: تک فرزندی بلای جان فرزندی است که به دنیا می‌آید و ظلم است به فرزندی که تنهایی به دنیا بیاید و خوب است که فرزندان، خواهر و برادر داشته باشند.

مشاور عالی وزیر بهداشت در پایان با تاکید بر اینکه شاخص‌ها را باید برای فرزند آوری و تربیت فرزندان عوض کنیم، گفت: وجود خانه‌های بسیار بزرگ و خودرو، عاملی برای فرزند آوری و تربیت آنها نیست. جمعیت مبنای توسعه اقتصادی است به عنوان نمونه کشور فرانسه ۵ درصد از درآمد ناخالص خود را برای فرزندآوری هزینه می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۸
مشاور عالی وزیر بهداشت شما تو ایران ایران زندگی میکنی ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
با این اوضاع و احوال ما هم از پدران و مادران خود شاکی هستیم چرا ما را بدنیا آورده اند
واقعا بايد شك كرد اين گونه افراد داراي تحصيلات دانشگاهي . آكادميك هستد
با اين تفاسير بايد سالها قبل كشور هاي اسكانديناوي و يا المان و هلند نابود ميشدند.............................
اگر حکومت بتواند اقتصاد را درست کند نیازی نیست به صدها مشکل ریز و درشت دیگر بپردازد، آنها خود به خود درست میشوند از جمله ازدواج و فرزند آوری
با این وضعیت اقتصادی ؟
فقر و بیکاری و تورم و تحریم و محدودیت های کلافه کننده که در هیچ جای دنیا نیست را به جان مردم انداخته اند و دنبال فرزند آوری هم هستند !
جناب مشاور عالی ! مردم‌ نان ندارند بخورند. مشکلشان خانه بزرگ و خودرو نیست. دلیلی ندارد در این شرایط بد اقتصادی فرزند بیاورند تا سر چهارراه از شما خواص گدایی کنند. بهتر است خودتان و سایر خواص جور بقیه را بکشید و فرزند بیاورید و در کانادا بزرگش کنید.
از وضع مردم حیا کنید و این حرفها را لااقل الان نزنید
اقا به شما چه مربوط است؟وکیل بچه دار شدن مردم هم هستید؟اقا بچه نمی خواهند به شما ربط دارد؟
گویا اعلام کردن جمعیت ازدواج نکرده ها بسودتان نیست!
افراد مجرد استخدام در اداره ها و سایر جاها مقداری باید اجبار باشد. اولویت با متاهلین باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۳۱
الان در اداره ها به افراد مجرد بیشتر اهمیت می دهند
اینا فقط شعار می دهند که باید نرخ فرزند آوری را بالا ببریم
الان مراخصی برای خانمهای باردار را حذف کردند و بیچاره تا لحظه اخر 9 ماه باید برود اداره و یا اینکه مرخصی بدون حقوق بگیرد و بدتر اینکه هیچ کدام از آزمایش ها غربالگیری را بیمه قبول نمی کند
الان برای آزمایش Nipt باید مبلغ دومیلیون پانصد بدید
الان دولت هیچ حمایتی نیکند و فقط شعار می دهند
متاسفانه قشر مفت خور با انواع رانت زاد و ولدش زیادتر و قشر مولد کم کم از بین می رود .
مرد حسابی تو خودت حاضری بچه داشته باشی ولی نتونی بفرستیش مدرسه یک نمونه اش سیستان و بلوچستان، یا اینکه توی یک آپارتمان 60 متری 6 نفر زندگی کنند
خوب بدنیا اوردن فرزند در کشوری که اینده شغلی برایش متصور نیست، و در ان دچار هزاران مشکل خواهد شد و جوانان ان اکثرا در ارزوی مهاجرت بسر میبرند خیانت به ان فرزند است. هر گاه کشوری درست کردید که همه ارزوی زندگی در ان داشته باشند فرزند اوری اتفاق خواهد افتاد در غیر اینصورت دستوری نمیشود
بر اساس نظریه های اقتصادی، رشد جمعیت تیغ دو لبه است. در جوامغ توسه نیافته افزایش جمعیت باعث افزایش فقر و فلاکت میشه مثل بعضی کشورهای آفریقایی که بالاترین نرخ رشد جمعیت در جهان را دارند اما از نظر شاخص های توسعه و رفاه در قعر جدولند، و اما در جوامع پیشرفته مثل آمریکا و اروپا افزایش جمعیت باعث توسعه کشور میشه چون امکانات کافی برای توسعه کشور و تعالی جمعیت جدید فراهم هست. پس اینکه بدون توجه به وضعیت اقتصادی کشورمان فقط برای افزایش جمعیت تبلیغ کنیم در حالیکه حد اقل امکانات برای زندگی مردم از جمله کار، خوراک، پوشاک و مسکن مهیا نیست هیچ دردی از مشکلات دوا نمی کنه بلکه به کشورهایی مثل سومالی، اتیوپی، اوگاندا و ... که بالاترین نرخ رشد جمعیت وبالاترین تعداد فرزند در خانواده (بطور متوسط چهار تا شش فرزند) در جهان را دارند، تبدیل می شویم.
مردم خبر سيما را ديگه قبول ندارند مي خواهييد با حرف تلوزيون بچه داربشن ؟ مشكل مالي مردم بايد حل بشه
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # انتخابات # روز دختر # نمایشگاه کتاب
آخرین اخبار
وب گردی