بازدید 79395
دو نامه از دو سوی جبهه خونین شهر

نامه بی‌ثمر صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

محسن رخصت طلب از راویان و ثبت کنندگان برجسته تجربیات دوران دفاع مقدس در این باره یادآور شد: صدام در بخشی از نامه خود که استیصال و درماندگی در آن مشاهده می‌شود و از خرمشهر با عنوان جعلی محمره نام می‌برد، می‌گوید: «فرزندان مردان و زنان دلیر امت عرب، شما بازماندگان نبرد قادسیه هستید. امروز چشم همه عراق به شماست. شما مدافعان ناموس و کودکان عراق هستید. محمره ناموس شماست. محمره...»
کد خبر: ۹۷۹۵۶۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۷:۳۰ 24 May 2023

نامه بی‌ثمر صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

مدتی پس از نامه محسن رضایی، فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس به رزمندگان و فرماندهان برای گسیل همه امکانات به سمت خرمشهر که پیروزی عظیم و تغییر معادلات جنگ تحمیلی به ایران را در پی داشت، صدام حسین نیز در زمان محاصره سربازان عراقی در خرمشهر توسط رزمندگان ایران، نامه مشابهی زد، اما این نامه تاثیری شبیه به نام فرمانده ایرانی نداشت و سربازان عراقی به سرعت تسلیم شدند.

به گزارش «تابناک»؛ در حالی که ارتش ایران در شرایط پس از انقلاب و بحران‌های داخلی و پس از کودتای نافرجام نقاب و از هم گسیختگی سازمانی قرار داشت، ارتش بعث عراق در سال ۱۳۵۹ حمله سراسری خود را با حمایت مالی و مستشاری کشور‌های عربی و غربی به خاک ایران آغاز نمود.

ارتش عراق حداکثر طی سه ماه پیشروی ده‌ها شهر و هزاران روستا و هزاران کیلومتر مربع از خاک ایران را اشغال کرد. اما از نظر نظامی به هیچ یک از اهدافش کامل دست نیافت و در بدترین شرایط تاکتیکی و جغرافیایی با مقاومت دلیرانه ارتش و نیرو‌های مردمی متوقف شد.

این تجاوز و اشغال، ارتش عراق را در یک عمل انجام شده گرفتار کرده بود که راه پس و پیش نداشت و در عین حال ایران در شرایطی قرار گرفته بود که یا باید ذلت شکست و اشغال سرزمین خود را می‌پذیرفت و یا از کیان و شرافت خود پاسداری کند.

محسن رخصت طلب از راویان و ثبت کنندگان برجسته تجربیات دوران دفاع مقدس که در طول دوران دفاع مقدس در کنار فرماندهان ارشد حضور داشت، درباره تغییر مسیر جنگ که به صورت عمده با فتح خرمشهر رخ داد، در روایت خواندنی آورده است: امام خمینی (ره) با درایت مثال زدنی و با پشتوانه ملت غیرتمند ایران گزینه دوم را انتخاب و مردم و نیرو‌های نظامی و ژاندارمری و سپاه پاسداران را به برنامه‌ریزی جهت آزادسازی سرزمین‌های اشغالی و تنبیه متجاوز رهنمون کردند.

نامه صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان سازمانی نوپا که با ماموریت حفظ دستاورد‌های انقلاب درگیر بحران‌های داخلی بود بخشی از توان خود را وارد جبهه‌های جنگ نمود و در اندک زمانی ضمن کسب مهارت‌های نظامی به سازماندهی واحد‌های رزمی اقدام نمود و با انجام عملیات چریکی و محدود علیه دشمن بعثی علاوه بر به دست آوردن سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین، نقاط آسیب پذیر دشمن را شناسایی و برای مقابله با نیرو‌های متجاوز برنامه‌ریزی کرد.

مطابق طراحی‌های مشترک انجام شده توسط فرماندهان ارتش و سپاه پاسداران مجموعه‌ای از عملیات‌ها با نام کربلای یک (شکست محاصره آبادان) تا کربلا دوازده (فتح کربلا) طراحی شد که پس از شکستن حصر آبادان و آزادسازی بستان و آزادسازی سایت در جبهه شوش، آزادسازی خرمشهر چهارمین طرح از مجموعه عملیات دوازده گانه مذکور به اجرا درآمد.

شهر و بندر خرمشهر به عنوان یک هدف استراتژیک برای هر دو طرف جبهه جنگ از بیشترین حساسیت برخودار بود و حکم کلید پیروزی را برای طرفین بازی می‌کرد؛ لذا فرماندهان عراقی همه امکانات خود را برای حفظ آن بسیج کردند و فرماندهان ایران نیز همه توان و نبوغ خود را برای آزادسازی آن به کار گرفتند.

رخصت طلب در ادامه روایت خود یادآور شد: سپاه پاسداران پس از عملیات‌ ثامن الائمه و طریق القدس و فتح المتین با به غنیمت گرفتن هزاران دستگاه خودرو، تانک، نفربر، انواع توپخانه، انواع سلاح‌های ضدهوایی و سلاح‌های سنگین و نیمه سنگین و سازماندهی و گسترش یگان‌های رزمی به سازمانی انقلابی و با تجریه تبدیل شده بود و با نگاهی نو به شیوه‌های رزمی خصوصا رزم در شب و ضربه به نقاط ضعف دشمن توانسته بود، معادلات صحنه نبرد را به نفع ایران تغییر دهد و در همین شرایط به فاصله اندکی پس از عملیات فتح المبین عملیات بیت المقدس را با مشارکت ارتش جمهوری اسلامی ایران طراحی و اجرا نمود.

برای به دست آوردن موفقیت در این عملیات دو تدبیر خاص مد نظر فرماندهان ایران مورد توجه قرار گرفت؛

۱- سرعت در طراحی و اجرای عملیات
۲- تاکتیک ویژه عبور از رودخانه کارون

فاصله بین اتمام عملیات فتح المبین و آغاز عملیات بیت المقدس تنها سی روز بود و به هیچ وجه دشمن تصور نمی‌کرد نیرو‌های ایرانی بتوانند در این مدت زمان محدود وارد عملیات بزرگی شوند و باید قبول کنیم که تصور دشمن صحیح بود و برای طراحی و شناسایی و آماده سازی و سازماندهی هزاران نیروی رزمنده به ماه‌ها زمان نیاز است.

اما با طراحی عملیات‌ دوازده گانه، فرماندهان سپاه پاسداران برای عملیات‌های مذکور تیم‌های شناسایی و برنامه‌ریزی را فعال کرده بودند و همزمان با اجرای یک عملیات، چند عملیات دیگر در حال شناسایی و طراحی بود و این چیزی بود که تصور آن در محاسبات دشمن برای یک سازمان نو پا (سپاه) باور پذیر نبود.

 تشریح عملیات بیت المقدس از زبان امیر حسنی سعدی 

امیر حسنی سعدی از فرماندهان ارشد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس در جلسه تشریح عملیات بیت المقدس نقل کردند: «اواسط عملیات فتح المبین یک شب پس از اتمام جلسه مشترک با فرماندهان سپاه شهید حسن باقری به من گفت:‌ می‌خواهم جایی بروم شما مایل هستید با من بیایید؟
پرسیدم: کجا برویم؟
پاسخ داد: نپرسید اگر می‌آیید برویم.
امیر حسنی سعدی گفت: قبول کردم و با خودرو ایشان حرکت کردیم و پس از طی مسیر زیادی در منطقه دارخوین و کنار ساحل رودخانه کارون متوقف شدیم.
پرسیدم: این وقت شب اینجا چکار داریم؟
شهید حسن باقری: می‌خواهم جایی را به شما نشان بدهم.

امیر حسنی سعدی گفت: «کنار رودخانه کارون وارد یک سنگر شدیم که تعدادی از نیرو‌های اطلاعات رزمی سپاه در آنجا بودند.

شهید باقری به مسئول آن‌ها گفت: برویم. او آمد و در ساحل رودخانه کارون سوار یک قایق پارویی شدیم و در ساحل دشمن
در غرب رودخانه پیاده شدیم.

در میانه رودخانه به حسن باقری گفتم: کجا می‌روید اینجا منطقه دشمن است.

باقری: نگران نباشید اینجا امن است.

در آن سوی رودخانه یک سنگر کوچک و کوتاه بود داخل آن شدیم و عناصر اطلاعات قرارگاه نصر سپاه روی نقشه آخرین وضعیت دشمن و محل استقرار آن‌ها و شناسایی‌های خود را برای ما تشریح کردند و بعد ما بازگشتیم. من تعجب کردم که فرماندهان سپاه حین عملیات فتح المبین شناسایی عملیات بعدی را انجام داده و تا این حد پیشرفت کرده بودند.»

این راوی برجسته دفاع مقدس در ادامه متذکر شد: یک ماه پس از پایان عملیات فتح المبین، عملیات بیت المقدس آغاز شده است، اما مطابق اسناد و مدارک موجود بخشی از فرماندهان سپاه و گروهی از نیرو‌های اطلاعات از مدت‌ها قبل روی عملیات مذکور کار کرده‌اند و به همین دلیل نتایج آن فعالیت‌ها در به نتیجه رسیدن طراحی عملیات بسیار موثر بوده و یک ماه زمان مورد اشاره فقط برای آماده سازی یگان‌ها و انتقال تجهیزات به منطقه بوده است لذا دشمن نتوانست آمادگی لازم را برای مقابله با هجوم رزمندگان ایران کسب نماید.

این شیوه رفتار فرماندهان سپاه پاسداران، یعنی مخفی نگه داشتن فعالیت‌ها به منظور غافلگیر نمودن دشمن تا پایان جنگ به کررات مورد استفاده قرار گرفت و هر گاه این روش کامل اجرا شد درصد موفقیت رزمندگان در آن عملیات بسیار بالا بود و البته گاهی هم در جبهه خودی عواملی عمدا یا سهواً باعث نشر اطلاعات شدند که تبعات آن را در برخی عملیات‌ها مانند والفجر مقدماتی و کربلا چهار می‌توان مشاهده کرد.

پیاده سازی یک عملیات که هزاران نفر دست اندرکار آماده سازی آن هستند کاری بسیار سنگین و پیچیده است و تجربیات جنگ نشان داد که برای کسب موفقیت در این زمینه نه تنها دشمن بلکه نیرو‌های خودی را نیز باید فریب داد تا اصل تاکتیک و اقدامات واقعی از غیر واقعی برای هیچکس آشکار نشود.

اقدام محسن رضایی برای جذب نیروی رزمنده

به عنوان نمونه آقای محسن رضایی فرمانده کل سپاه پاسداران در دوران دفاع مقدس برای جذب نیروی رزمنده مورد نیاز عملیات بیت المقدس تلفنگرامی را دقیقا روز آغاز عملیات برای فرماندهان سپاه در سراسر کشور ارسال کرده است.

ایشان در ۱۳۶۱/۲/۱۰ خطاب به فرماندهان سپاه می‌گوید: برادران عزیز، با یاری خدای بزرگ و با اسم مولای متقیان عملیات را شروع کردیم. هم اکنون خرمشهر، این سرزمین حماسه و خون، در انتظار ورود فرزندان دلیر اسلام است. دل‌های ملت برای آزادی خونین شهر می‌تپد و دشمن خدا و رسول خدا در مقابل یورش‌های سربازان قدرتمند اسلام به خواری و ذبونی کشیده شده است.

نامه صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

برای در هم کوبیدن آخرین سنگرهای کفر صدام و آزادسازی خرمشهر عزیز و پادگان حمید لازم است بر شما برادران تمام توان خود را برای اعزام نیروهای سپاه و اعزام مجددی های بسیج به کار بندید و آنها را سازمان یافته با هماهنگی مرکز سریع به جنوب اعزام نمایید و تا حد امکان از امکانات منطقه [استان] برای تجهیز این نیروها استفاده شود. بقیه تجهیزات در جنوب تامین خواهد شد.

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
محسن رضایی»

صدور این نامه در این تاریخ نشان دهنده آن است که فرماندهی سپاه با تکیه بر نیروهای موجود در یگان ها و منطقه جنگی عملیات را برنامه‌ریزی کرده و قصد آغاز آن را دارد.

بدیهی است که انجام عملیات با درصد موفقیت بالا اما در جغرافیا و نیروی محدود نسبت به انجام عملیات در جغرافیا و نیروی گسترده و ریسک پیروزی متزلزل برای فرماندهی کل بسیار حائز اهمیت بود و او گزینه اول را انتخاب کرده است و اتفاقا تبعات این انتخاب را می توان در اجرای بخشی از طرح بزرگ عملیات بیت المقدس مشاهده کرد.

محسن رخصت طلب در ادامه این روایت تاکید کرد: مطابق طرح مکتوب قرارگاه مرکز کربلا قرار بود این عملیات پس از رسیدن به مرزهای بین المللی در خاک عراق تا آستانه شهر بصره در ساحل شط العرب ادامه پیدا کند اما به دلیل کمبود نیروی رزمنده به آزادسازی خرمشهر اکتفا می شود و عملیات در خاک عراق از دستور کار خارج می شود.

همان طور که اشاره شد، نکته اساسی در طراحی عملیات علاوه بر سرعت عمل در اجرای آن برای غافلگیر کردن دشمن. ، موضوع تاکتیک عملیات عبور از رودخانه کارون است.

با این تاکتیک دو حرکت بسیار هوشمندانه و پیچیده از سوی فرماندهان ایران علیه دشمن اجرا شد.

انتخاب عملیات دشوار عبور از رودخانه برای ارتش های بزرگ دنیا با امکانات فراوان کاری فوق العاده محسوب می‌شود و علاو بر آن برای ارتش های کلاسیک استفاده از جاده و زمین مسطح امری طبیعی و منتج به پیروزی است و در عملیات بیت المقدس نیز وجود جبهه اهواز و جاده آسفالت اهواز به خرمشهر تاکتیکی بود که مورد نظر اکثریت فرماندهان نیروی زمینی ارتش قرار داشت اما فرماندهان سپاه با توجه به تجربه عملیات های گذشته، پرهیز از نقاط قوت دشمن و حمله به نقاط ضعف آن را تاکتیک موفقی می پنداشتند.

علاوه بر آن با انجام عملیات از جبهه اهواز تا رسیدن به هدف یعنی خونین شهر می بایست علاوه بر جنگ رودررو بیش از صد کیلومتر با دشمن بجنگیم تا به هدف برسیم که این توان در اختیار نیروهای ایرانی قرار نداشت اما از جمله محاسن عبور از رودخانه، نداشتن جبهه مستحکم و حمله به قلب دشمن و امکان توسعه عملیات به پشت، پهلو و راس جبهه دشمن و دستیابی به خرمشهر با حداقل مسافت بود.

این تاکتیک با موفقیت کامل به اجرا درآمد و در مرحله اول جاده آسفالت اهواز به خرمشهر و در مرحله دوم مرز بین المللی و نهایتا در مرحله سوم و چهارم خونین شهر آزاد شد.

اجرای موفقیت آمیز این تاکتیک چنان ضربه هولناکی بر پیکره ارتش عراق و برنامه‌ریزی فرماندهان آن وارد کرد که تا پایان عملیات نتوانستند آن را جبران نمایند و پذیرش شکست و تسلیم تنها راه پیش روی آنها بود. اما دشمن که در گرداب تدابیر فرماندهان ایرانی گرفتار شده بود به تلاش های مذبوحانه و پرخسارت خود ادامه داد که نتیجه آن اسارت حدود پانزده هزار نفر از نیروهایش توسط سپاه اسلام بود. بزرگ‌ترین اشتباه دشمن تصمیم به مقاومت در شهر خرمشهر بود.

در حالی که بیش از پانزده هزار نفر از سربازان و افسران عراقی در خرمشهر بودند و شهر در محاصره نود درجه‌ای رودخانه کارون و اروند رود و رزمندگان اسلام قرار گرفته بود، صدام حسین به عنوان رئیس‌جمهور و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق در 1361/3/2 طی نامه ای به فرماندهان و نیروهایش در خرمشهر پیامی را صادر می‌کند.

متن عربی این نامه که در آرشیو مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس نگهداری می‌شود با امضای دفتر قاعد اعظم و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق خطاب به فرماندهان و نیروهای مستقر در محمره صادر شده است.

صدام در بخشی از نامه خود که استیصال و درماندگی در آن مشاهده می‌شود و از خرمشهر با عنوان جعلی محمره نام می‌برد می‌گوید:

«فرزندان مردان و زنان دلیر امت عرب، شما بازماندگان نبرد قادسیه هستید.
امروز چشم همه عراق به شماست.
شما مدافعان ناموس و کودکان عراق هستید.
محمره متعلق به عراق است.
محمره بغداد است. محمره کرکوک است. محمره بصره است. محمره حاصل خون سربازان دلیر عراق است.
محمره ناموس شماست. محمره...»

این نامه یک روز قبل از فروپاشی دژهای مستحکم ارتش عراق در حومه خونین شهر صادر می شود و ضمن اعلام آن از رادیو بغداد بصورت تلفنگرام برای فرماندهان ارشد ارتش عراق از جمله سرهنگ زیدان فرمانده نیروهای عراقی مستقر در خونین شهر ارسال می شود.

نامه بی‌ثمر صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

اما بخت یار آنها نبود و لحظه‌ای بعد سرهنگ زیدان که در حال جابجایی در میان مواضع خودشان بود، روی مین می‌رود و کشته می‌شود. در همین زمان هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها پل ارتباطی خرمشهر به منطقه ابوالخصیب عراق را که می‌توانست در عقب‌نشینی نیروهای محاصره شده موثر باشد بمباران و منهدم می‌کنند و همزمان با تصرف پل نو توسط یگان‌های قرارگاه فجر و نصر ایران و انسداد تنها جاده ارتباطی نیروهای عراقی در غرب خرمشهر یگانهای قرارگاه فتح نیز از شمال شرق وارد شهر می شوند.

در این لحظه احمد کاظمی فرمانده تیپ 8 نجف اشرف به قرارگاه مرکزی کربلا اعلام می‌کند خرمشهر آزاد شد و نیروهای عراقی فوج فوج در حال تسلیم شدن هستند و ما امکانات لازم برای تخلیه آنها به پشت جبهه را نداریم و به ما کمک کنید.

این پیام برای فرماندهان ارشد قرارگاه کربلا بسیار غیرمنتظره بود، زیرا پیش بینی می‌شد هزاران نیروی عراقی مستقر در خونین شهر مقاومت کنند، لذا سرهنگ صیاد شیرازی، فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش به برادر محسن رضایی می‌گوید: پیام احمد کاظمی باور کردنی نیست؛ من با بالگرد به منطقه می‌روم و به شما گزارش می‌دهم.

نامه بی‌ثمر صدام حسین برای حفظ اشغال خرمشهر پس از نامه محسن رضایی برای آزادسازی خرمشهر

لحظاتی پس از پرواز بالگرد حامل فرمانده نیروی زمینی ارتش، ایشان طی تماسی از فراز آسمان با فرمانده وقت سپاه می‌گوید: احمد کاظمی درست گفته است، شهر سقوط کرده و هزاران سرباز عراقی در حالی که پیراهن و پارچه های سفید در دست دارند در حال خروج از خرمشهر هستند و از روی جاده آسفالت به سمت اهواز در حرکتند، هر چه می توانید اتوبوس و خودرو برای انتقال آنها به پشت جبهه ارسال کنید.

و بدین ترتیب در کمتر از 24 ساعت پس از صدور پیام صدام به نیروهایش خرمشهر آزاد شد و حدود پانزده هزار نفر از سربازان و افسران عراقی به اسارت سپاه اسلام درآمدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵۲
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۵۳
بهتر نیست وقتی چیزی رو نمیدونید علکی واسه خودتون حرف نزنید؟؟!
اسم قبلی خرمشهر محمره بوده و تا کنکون تمام مردم محلی و عرب شهرشون رو با این نام خطاب میکنند و ربطی به انقلاب، جنگ، صدام و بعثی ها ندارد. اسم محمره جعلی نیست، اسم ریشه ای این دیار محمره است و در زمان رضا شاه ملعون به خرمشهر تبدیل شد مثل ارومیه که بعد از انقلاب اسمش برگشت اما کماکان شهر های خرمشهر همون نام رضا شاه باقی ماندن و ربطی به ضد انقلابی ندارد. ایران از قومیت های مختلفی تشکیل شده و همه درکنار هم زندگی میکنیم پس لازم است به اعتقادات ، رسوم ، زبان و فرهنگ یکدیگر احترام بگذاریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
درود و سلام بر روح پر فتوح و ملکوتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی و شهیدان عزیر که اجازه نداند ذره ای از خاک ایران عزیز به دست دشمنان بیافتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
معمره نام روستایی است در اطراف خرمشهر که جزو بخش خرمشهر است . به دلیل نزدیکی به هم و بعدا گسترش خرمشهر به آن خرمشهر گفتند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
با احترام تمام و همدلی با هم میهن عزیزی که متن را نوشته اند ،عرض می شود که وجود نامهای محلی منافاتی با نامگذاریهایی ملی و کشوری ندارند مثلا در تهران فلان محله را بنا به سابقه دره گرگی می نامیده اند و لزومی ندارد که شورای شهر همین نام را ب ای نامگذاری جدید آن بکار ببرد .البته آزادی این محفوظ است که بین قدیمی ترها از نامی که برای ایشان آشناتر است استفاده کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
باشه عزیز احترام بگذاریم به یکدیگر

نام درست و حقیقی کشور عراق کنونی ایراک هست که نامی کاملا ایرانی هست
نام درست شهر بصره بهسرا هست که نامی کاملا ایرانی هست
نام درست شهر اهواز هرمز اردشیر هست
بغداد نامی کاملا ایرانی و به معنای خداد هست
نام درست دریای جنوبی ایران دریای پارس هست

باز هم برای شما بنویسم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
کجایند مردان بی ادعا و مدافع وطن که هشت سال،جانانه دفاع کردند از خاک این مرز و بوم


و کجایند آن هشتاد نفر نماینده
شاسی بگیر .شرمتان باد


بالاخره یک روزی باید تقاص شو به این ملت پس بدهند

مسئولین ارشد نظارتی چرا اسامی شون را اعلام نمی کنند؟
.
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
اقای دانشمند ناشناس 10:40
نام عراق به نام شهرِ سومری اوروک بازمی‌گردد. اوروک نام اکدی شهر سومری اوروگ بوده‌است. اور نامی بوده که سومریان برای اشاره به «شهر» استفاده
می‌کردند.
بفرمایید معنی کلمه جعلی ایراک رو از کجا آوردی؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
اونجوری باشه اسم عیلام باستانش بگرد ببین چی بوده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
ناشناس ۱۰:۴۰ از همین جا دستان شما را میبوسم آفرین بر شما و وطندوستی ظما
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
نام این شهر را اعراب بعد از حمله به ایران عوض کردند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
ناشناس ۱.۴۰
نام درست پرتقال همان پرتغال خودمان است و اون منطقه متعلق به ایران است. نام درست کشمیر کشمش هست و اونجا هم ماله ماست. اصلا آمریکا را ما کشف کردیم. بابا ول کنید این تمدن را
الان کجائیم؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
من سراسر دهه هشتاد را در خرمشهر زندگی کردم. حتی یکبار نام محمره از زبان خرمشهریها نشنیدم. این واژه در گذشته های دور به کار میرفته و منسوخ شده و دوباره به زبان انداختن آن ربطی به مردم عادی ندارد بلکه از سوی جریانهای نِوبعثی ترویج میشود.
درود خدا بر همه فاتحان خرمشهر،و یاد حاج احمد کاظمی برای همیشه در تاریخ ایران زمین جاودان است، (و سرلشکر محسن رضایی این دلاور مرد ایران زمین لایق رئیس جمهور شدن هستند)به امید خدا رای میارند.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
آقای رضایی هیچ کارنامه اقتصادی در این مدت نداشتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
شما هم لایق معاون رئیس جمهور شدن هستید. دروووود
اینطور که نوشتید ارتش هیچ کاره بوده، حسنی سعدی هم به عنوان فرمانده ارتشی رفته کارآموزی! خجالت بکشید. از نقش همه نیروها درست صحبت کنید و بی طرفانه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
تابناک یه جوری تیتر زده که این نامه باعث آزادی خرمشهر شده و ارتش هیچکاره بوده همین دیشب سیما برنامه ای با نام تنها شجاع نترس از نقش خلبانان دلیر نیروی هوایی بخصوص گردان شناسایی که با ارسال عکسهای هوایی پل عراقی‌ها بر روی اروند رود و موقعیت نیروهای دشمن را تهیه و کمک ارزشمندی به فتح خرمشهر کردند را نشان داد حال تابناک فقط گیر داده به یک نامه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
چرا از تکاوران دریایی ارتش یاد نکردید
سیدمهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
همه به وضوح میدونن که آزادی خرم شهر و عملیات بیت المقدس به فرماندهی ارتش و لشکر پیروز خراسان انجام شده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دوست من کی گفته امیر حسنی سعدی رفته کارآموزی! خاطره‌ای از قول خود ایشون نقل شده، اگه دروغه حتماً تکذیب می‌کنند؛ شما که مطلع نیستی چرا عصبانی میشید یا مگر وکیل امیر هستید!؟
درود به رزمندگان ارتش و سپاه و فرماندهان دلاور این دو نیرو که آبروی اسلام و ایران را حفظ کردند.
نام تاریخی و قبلی خرمشهر ، محمره است و ربطی به صدام و جنگ و غیره ندارد خوب است که قبل از نوشتن هر مطلبی نیم نگاهی به واقعیت های تاریخی هم بندازید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
احسنت بر عادل
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
از کدام واقعیت میگویی شما محمره فقط نا یک روستا بوده و بس.اصلا میدانی محمره یعنی چه؟برو تاریخ بخوان.
شاید از لحاظ تاریخی شما درست بگید و خرمشهر محمره بوده ولی چون دولت بعث عراق و صدام جنایتکار ادعای این شهر داشت و اصرار به استفاده از نام عربی آن جهت برانگیخته کردن احساسات عربی مردم خوزستان داشت و با این دسیسه و حیله در صدد اشغال بخشی از خاک ایران زمین داشت این شهر را باید بعنوان بخشی از خاک همیشگی ایران زمین بعنوان خرنشهر نامید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
اشتباه منفی زدم
شهروند خوزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
شما هم از تاریخ چیزی نمیدانید در قدیم شهر خرمشهری وجود نداشت کل خرمشهر و آبادان را شهر وهومن اردشیر یا همان بهمنشیر میگفتند که الان نامش بر روی رود بهمنشیر مانده است البته اگر خلق عربیها مانند گذشته دست به جعل نام بهمنشیر نزنند.لطفا تاریخ بخوانید تا حرف علکی زده نشود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
عرب جماعت قبل از اسلام پاشون رو تو خوزستان نذاشته بودند . به برکت اسلام طوایف عرب سر خوردن تو خوزستان شوش دانیال هزار سال پایتخت عیلامیان و بعد هخامنشیان بود عرب کجا بود . خوزستان قلب و پایتخت ایران بود هزار سال قبل از ورود اعراب به ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
ناشناس ۱۴:۳۹ اخه تو از تاریخ چی میدونی که میگی عرب قبل اسلام در خوستان نبود. اتفاقا اعراب و اقوام سامی اهالیه اولیه و فعلی این سرزمین هستند. و تو با هر عقیده و بهانه نژاد پرستانه ای که داری نمی تونی واقعیات رو تحریف کنی. محمره شهری است که رضا خان اسمش رو تغییر داد اما مردم هنوز هم به همین نام را می شناسند و مردم از این نام از ان یاد می کنند
بردیا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
باسلام ودرود به همه اقوام ایران زمین کاری با نام قدیم و جدید ندارم فقط الکی درسته نه علکی،اگر باز سایت تابناک به جرم توهین چاپ نکنه
دو ساله محسن رضایی فرمانده اقتصادی دولت هست اما خبری از انجام وعده ها نیست.
..... در همین زمان هواپیماهای جنگنده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران تنها پل ارتباطی خرمشهر به منطقه ابوالخصیب عراق را که می‌توانست در عقب‌نشینی نیروهای محاصره شده موثر باشد بمباران و منهدم می‌کنند .....
.
.
و 19 هزار نفر از ارتش عراق در محاصره نيروهاي ايراني قرار مي گيرند كه بيشترشان اسير مي شوند.
.
و خدا رحمت كند بزرگ كرد ايران زمين مرحوم سرگرد خلبان (( محمود اسكندري )) را . خدايش بيامرزد.
فتح خرمشهر فتح عادی نبود حیف که حتی یک فیلم از این فتح بزرگ و خدایی ساخته نشده است حیف حیف از آن رشادتها و آن جانفشانی ها
آقاي محسن رضايي !
چه خبر از هزار صفحه برنامه اقتصادي و كنترل تورم و ارزاني ؟ شما كه دكتراي اقتصاد داشتيد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
دکترای اقتصاد با نمره 20
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
واقعا حیف...امروز عده ای که فقط فکر شاسی بلند رانتی هستند و نه مردم و کشور همه پستها را اشغال کرده اند
بله بله نامه محسن رضایی باعث فتح شد و ارتش اصلا اون موقع نبود
اقای رضائی چه خبر از شعار های انتخاباتیان ؟؟؟ همه چیز ارزان شده جیب های پدران مملو از پول شده سفره خانوارها پر از نعمت ؟ تمامی بازارها رونق رو به پیشرفت میباشد سفرهای استانی اقای رئیسی پر از دستاورد و حالا نوبت به سفر های خارجی شده تا دستاوردها را برای سایر کشور ها بیان نمائید و الگویی برای دنیا باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۸:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
مگر تومان پول ملي جزو ٥ ارز مهم جهان نشده ؟
در سالگرد آزاد سازی خرمشهر و به میمنت خون شهدای عملیات مذکور، امروز بلیط هواپیما را سی در صد گران کردند
نمیشه آقای محسن رضایی یکی از این نامه ها برای آقای رییسی بنویسه
مردیم از گرونی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۳
خیر. تمام انتقادها و شکایات فقط علیه دولت یا طیفی که همسو با حاکمیت نباشه پذیرفته میشه فقط
شما‌ چطور‌ در مورد فتح خرمشهر حرف میزنید ولی‌ در مورد نقش ارتش قهرمان‌ و افسران‌ وطنپرست‌ و شجاع ما که‌ نقش اساسی در این امر داشتن‌ چیزی نمی گوئید‌ ؟!
دلاوران‌ لشکر‌ ۹۲‌ اهواز‌ خدا رحمت کند‌ شهید‌ تیمسار‌ نایکی فرمانده‌ لایق‌ عملیات‌ جنوب‌ ولشکر‌ ۹۲‌ زرهی‌ اهواز‌ ،
لشکر‌ ۸۸‌ پیروز‌ مشهد‌ اگر اشتباه‌ نکنم‌ که واقعا‌ برای ازادسازی‌ مناطق‌ اشغال‌ شده‌ دلیرانه‌ رزمیدند‌ و افتخار‌ افریدند‌ سرلشکر‌صیاد‌ که روحش شاد‌ جای خود دارد‌ !
بسیج‌ و سپاه‌ ...... شاد باد روح‌ شهدای‌ خرمشهر‌ !
چه‌ نسلی‌ بود‌ واقعا‌ که .......
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۴
اسم سرگرد خلبان محمود اسکندری هیچ وقت از قلم نیندازید روحش شاد
چرا نام جعل میکنید // محمره نام اصلی این شهر بوده قبل از اینکه صدامی باشد یا انقلابی ذر ایران صورت گیرد احترام بزارید به قومیتهای مستضعف ایران
سلام و درود خداوند بر شهیدان . سلام و درود خداوند بر رزمندگان . سلام و درود خداوند بر کسانیکه همچنان در راه امام راحل و شهیدان باقی ماندند و رنگ عوض نکردند .
نظرات مردم خیلی جالب تر از خود متن هست! آقایون اینکاره نیستید برید کنار. اون زمان روحانی ( که اون هم اینکاره نبود!) کلی سنگ انداختید تو کارش که بلد نیست و ما بلدیم و اگه بیایم ال میکنیم. الان که دو سال گذشته و عمر مجلس که داره تموم میشه، همچنان تو فکر این هستید که همه چیز رو گردن روحانی بندازید!! هیچ کدومتون این کاره نیستید و حناتون دیگه برا مردم رنگی نداره
ارتش نقش اصلی رو داشت
عزیزان هدف بحث محمره و خرمشهر به جان هم انداختن مردم ایران علیه همدیگر است. اصلا راجع به آن حرف نزنید. بروید سراغ بحث راجع به مسایل اصلی کشور: اقتصاد، اشتغال، ازدواج
اعتراضات به حق اقتصادی قشر مظلوم توسط جنبش فواحش دزدیده شد
چرا بعضی‌ها اینقدر مسائل رو باهم قاطی می‌کنند و ماستها رو میریزند تو قیمه و برعکس؛ امروز سالروز فتح خرمشهر بود و درباره سپاه و ارتش و رزمندگان و محسن رضایی بعنوان یکی از فرمادهان قطعی ۸ سال دوران دفاع مقدس که هیچ مغایرتی هم با نقش ارتش قهرمان در جنگ ندارد صحبت شد؛ چه ربطی به کار فعلی ایشون و نقششون در امور اقتصادی فعلی دولت یا موفق‌بودن و نبودنشان در این حوزه دارد جنابان؛ التماس کمی انصاف و ادب!؟
یادی کنیم از سرگر خلبان محموداسکندری بازدن اون پل معروف باعث پیروزی ایران شد روحش شاد یادش گرامی
سلام بر مدافعان غیور وطن سلام بر زنان و مردانی که در راه آزادی نام میهن ایران عزیز استقامت و پایداری کردند سلام بر پیروان امیرالمومنین که پرچم شرف و غیرت و عزت را در خرمشهر برافراشتند خداوندا تورا سپاس بر این نعمت میگوییم بر ما منت بگذار تا ادامه راه ظهور مهدی فاطمه را هم تکمیل کنیم تا همه دنیا از دست استکبار رها شود تا در همه جا تنها تو پرستیده شوی که تنها تو لایق پرستشی
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
آخرین اخبار
وب گردی