بازدید 10545

ماجرای دستبرد تبهکاران مخوف به محموله طلا

کد خبر: ۹۷۹۱۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۰ 17 May 2020

همه چیز طبق نقشه پیش می رفت. با وجود این یک بار دیگر جزئیات دستبرد به محموله طلای اتوبوس را مرور کردند. طبق محاسبات تبهکاران، اتوبوس سفید رنگ که شب قبل از زابل به مقصد مشهد حرکت کرده بود، حدود ساعت 7 به عوارضی می رسید.

به گزارش خراسان، هنوز 3 ساعت دیگر فرصت داشتند تا آخرین قطعه پازل را تکمیل کنند. اسلحه وینچستر را زیر صندلی خودروی پژو پارس نقره ای گذاشتند که بامداد بیست و یکم اردیبهشت از بولوار دانشجوی مشهد سرقت کرده بودند. اسلحه را «س» (یکی از سارقان) چندی قبل به مبلغ 3.5 میلیون تومان خریده بود اما آن ها برای اجرای بی نقص این نقشه شوم به یک خودروی دیگر هم نیاز داشتند به همین دلیل هر چهار نفر درون پژو پارس نقره ای سرقتی نشستند و به طرف خیابان اقبال لاهوری رفتند و خودروی پژو پارس سفید رنگی را از حاشیه بولوار سرقت کردند. حالا دیگر همه مقدمات فراهم شده بود.

نگاهی به ساعت انداختند و در حالی که داخل هر خودرو دو نفر از تبهکاران مخوف نشسته بودند به سوی بزرگراه شهید شوشتری حرکت کردند تا در محل عوارضی منتظر اتوبوس سفید رنگ بمانند. اطلاعات تبهکاران بسیار دقیق بود به گونه ای که چند دقیقه بعد اتوبوس سفید رنگ در حالی که سکوت فضای صبحگاهی را می شکست از عوارضی عبور کرد.

سرنشینان خودروهای پژو نیز که با بودن مسافران داخل اتوبوس اوضاع را مناسب نمی دیدند با فاصله حدود 500 متری به تعقیب اتوبوس پرداختند تا این که اتوبوس در اطراف پایانه مسافربری و در نزدیکی بولوار عدل خمینی(ره) متوقف شد. در این هنگام هشت چشم تبهکار حرکات و رفتارهای راننده اتوبوس را زیر نظر گرفته بود. دزدان مسلح می دانستند که قرار است فردی برای تحویل محموله سنگین طلاها به راننده مراجعه کند. این انتظار زیاد طول نکشید چرا که راننده و سرنشین یک دستگاه پراید منتظر اتوبوس بودند و به محض پیاده شدن مسافران راننده پراید کنار اتوبوس رفت و در حالی ساک حاوی 9 کیلو و 300 گرم طلای ذوب شده را تحویل گرفت که راننده اتوبوس سعی می کرد استرس و نگرانی خود را پنهان کند.

با وجود این «احمد» راننده 35 ساله پراید، محموله طلا را به سرنشین 20 ساله داد و به طرف کارگاه طلاسازی حرکت کرد اما وقتی به دلیل مسدود بودن اطراف میدان، از دوربرگردان بولوار نامجو وارد بزرگراه شد، ناگهان از آینه خودرو، پژو پارس سفید رنگی را دید که او را تعقیب می کند. راننده 35 ساله که احساس ترس کرده بود با نگرانی پدال گاز را فشرد تا به میدان الغدیر رسید ولی در یک لحظه پژو از او سبقت گرفت و مسیر حرکتش را سد کرد اما به دلیل توقف ناگهانی پژو، برخوردی بین دو خودرو رخ داد. پراید سوار که دیگر یقین داشت تبهکاران قصد دستبرد به طلاها را دارند وحشت زده دنده عقب گرفت تا از کنار پژو فرار کند ولی پژوی نقره ای راه فرار او را بسته بود. هنوز سرنشینان پراید در شوک بودند که صدای هولناک شلیک گلوله در فضا پیچید.

دو تن از سرنشینان پژو درحالی که اسلحه وینچستر و چاقو در دست داشتند به طرف پراید هجوم بردند. «احمد» از شدت ترس قفل مرکزی را زد اما مهاجمان مسلح که صورت خود را با ماسک بهداشتی پوشانده بودند، دو تیر هوایی دیگر شلیک کردند و با ایجاد فضای رعب و وحشت، به طرف سرنشین پراید حمله ور شدند.

آنان با قنداق اسلحه، شیشه پراید را شکستند و در حالی که موجی از ترس را در منطقه به راه انداخته بودند، ساک حاوی طلاهای ذوب شده را از سرنشین 20 ساله پراید گرفتند اما پژو پارس سفید به دلیل تصادف با پراید از جاده خارج شده بود و قادر به حرکت نبود به همین دلیل دزدان مسلح، بلافاصله به درون پژوی نقره ای پریدند و به سمت شهرک عسگریه گریختند. پرایدسواران که نمی خواستند به همین راحتی قربانی نقشه شوم تبهکاران شوند، ضمن دادن گزارش سرقت مسلحانه به پلیس 110، به تعقیب پژوسواران پرداختند ولی آن ها با سرعت سرسام آوری ویراژ می دادند و به چیزی جز فرار از مهلکه نمی اندیشیدند.

پرایدسواران که در میان خودروهای متعدد عبوری بزرگراه گیر افتاده بودند بعد از چند دقیقه تعقیب، پژوسواران را گم کردند و ناامیدانه به پل الغدیر بازگشتند جایی که پژوی سفید رنگ روی جدول حاشیه بزرگراه باقی مانده بود. گزارش اختصاصی خراسان حاکی است، با حضور نیروهای کلانتری در محل وقوع حادثه، تحقیقات مقدماتی آغاز و مشخص شد که پژو پارس سفید رنگ یک روز قبل از وقوع سرقت مسلحانه از بولوار دانشجو سرقت شده است.

با تشکیل پرونده مقدماتی و با توجه به اهمیت و حساسیت ماجرا، بی درنگ رئیس پلیس خراسان رضوی وارد عمل شد و با صدور دستورات ویژه ای به کارآگاهان ورزیده پلیس آگاهی خراسان رضوی از آنان خواست با به کارگیری توان علمی و تخصصی، هرچه سریع تر برای دستگیری تبهکاران مسلح اقدام کنند.

به همین دلیل گروه با تجربه ای از کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی خراسان رضوی به فرماندهی وهدایت سرهنگ محمدرضا غلامی ثانی (رئیس اداره جنایی) درحالی رصدهای اطلاعاتی را آغاز کردند که به دستور سرهنگ جواد شفیع زاده (رئیس پلیس آگاهی) گروهی از کارشناسان تخصصی اداره اطلاعات جنایی نیز به یاری گروه ویژه عملیاتی آمدند.

از سوی دیگر حساسیت خاص سردار «محمدکاظم تقوی» به جرایم مخل امنیت عمومی، موجب شد کارآگاهان با نظارت مستقیم و استفاده از کوله بار سال ها تجربیات انتظامی رئیس پلیس خراسان رضوی در چند شاخه اطلاعاتی و عملیاتی به پیگیری پرونده تبهکاران مسلح بپردازند. هنوز ساعتی از دستبرد مسلحانه نگذشته بود که کارآگاهان، خودروی پژو پارس نقره ای را در منطقه سیدی مشهد پیدا کردند که رها شده بود اما بررسی های اولیه طبق فرضیه دقیق کارآگاهان نشان داد که خودروی مذکور نیز سرقتی و چند ساعت قبل مورد دستبرد قرار گرفته است. در عین حال با اثر برداری از خودروی سرقتی، سلاح وینچستر از زیرصندلی آن کشف شد و این خودروی آسیب دیده نیز به مقر انتظامی انتقال یافت.

بنابر گزارش اختصاصی خراسان، جلسه تجزیه و تحلیل این جرم مسلحانه که موجب ایجاد وحشت در مردم شده بود، دقایقی بعد از این ماجرا به ریاست سرهنگ شفیع زاده در اداره جنایی پلیس آگاهی برگزار شد و فرضیه های پلیس با چهره نگاری فوری از متهمان فراری مورد بررسی های دقیق قرار گرفت.

کارآگاهان با توقیف اتوبوس و استفاده از ردیابی های تخصصی به سرنخ هایی دست یافتند که نشان می داد تبهکاران مسلح از طریق صحبت های راننده اتوبوس از ماجرای حمل طلاهای ذوب شده، مطلع شده و این نقشه شوم را زیرکانه طرح کرده اند.

کارآگاهان دایره مبارزه با سرقت های مسلحانه پلیس آگاهی، باجمع آوری مستندات انکارناپذیر موفق شدند روز بعد از این ماجرا، چهار متهم پرونده را شناسایی کنند که دوتن از آنان در منطقه قاسم آباد حضور داشتند بنابراین کارآگاهان در دو عملیات جداگانه و ضربتی درحالی که توسط سرهنگ غلامی ثانی هدایت می شدند، دو متهم به نام های سهیل و امیر را دستگیر کردند و به اتاق بازجویی اداره جنایی انتقال دادند.

متهمان که ابتدا منکر ارتکاب هرگونه جرمی بودند، در نهایت با مشاهده دلایل مستند و انکارناپذیر کارآگاهان، لب به اعتراف گشودند و به تشریح ماجرای سرقت مسلحانه پرداختند.

یکی از متهمان در بازجویی های تخصصی گفت: وقتی خودروی سرقتی پژو نقره ای را در منطقه سیدی رها کردیم، هر چهار نفر سوار بر خودروی من شدیم که در همان منطقه پارک کرده بودم. سپس به طرف منزل آباد رفتیم و طلاها را که به صورت شمش درآمده بود، درون منزلی مخفی کردیم اما روز بعد احتمال دادیم که پلیس رد طلاها را بزند و ما را دستگیر کند، بنابراین نقشه دیگری کشیدیم. طلاها را از آن جا به باغ پدر «امیر» (یکی از متهمان دستگیر شده) در منطقه شاندیز بردیم و آن جا زیر خاک مخفی کردیم. گزارش اختصاصی خراسان حاکی است، گروه عملیاتی کارآگاهان بی درنگ و با هماهنگی قضایی به باغ مذکور رفتند و طلاها را از زیر خاک بیرون کشیدند.

این گزارش حاکی است، با صدور دستورات ویژه‌ای از سوی بازپرس محمودی (قاضی شعبه 901 دادسرای عمومی و انقلاب)، تحقیقات گسترده برای دستگیری متهمان فراری درحالی آغاز شده است که بررسی ها برای کشف زوایای پنهان این پرونده سرقت مسلحانه همچنان ادامه دارد.

بنابر گزارش خراسان، سکاندار امنیت خراسان رضوی نیزضمن قدردانی از تلاش 72 ساعته و بی وقفه کارآگاهان اداره جنایی پلیس آگاهی، به روند پیچیده اطلاعاتی این پرونده اشاره کرد و گفت: حمل طلا با اتوبوس آن هم بدون رعایت نکات امنیتی، به یقین موجب وسوسه مجرمان و تبهکاران می شود که باید بنکداران و طلافروشان با همکاری اتحادیه ها، برنامه هایی را برای پیشگیری از وقوع چنین جرایم خطرناکی طرح ریزی کنند.

سردار محمد کاظم تقوی از سوی دیگر به مجرمان و خلافکاران نیز هشدار داد: یقین بدانید که در صورت ارتکاب جرایم مخل امنیت عمومی، پلیس مجرمان را از هر سوراخی بیرون می کشد و به دستگاه عدالت تحویل می دهد به طوری که مجازات های سنگینی در انتظار آنان است.

وی افزود:پس قبل از هرگونه ارتکاب جرم، ابتدا به عاقبت آن بیندیشید و دست از اعمال خلاف بردارید. سردار تقوی همچنین با تقدیر از صدور دستورات ویژه قضایی برای دستگیری اعضای این باند تصریح کرد: عملیات پلیس برای ریشه‌یابی این پرونده ادامه دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان