بازدید 8804

انتشار جزئیات توافق عبدالله و غنی در رسانه‌ها

رسانه‌های افغانستان نوشتند: "محمد اشرف غنی" رییس جمهوری منتخب و "عبدالله عبدالله" رییس اجرایی دولت و رقیب رئیس جمهوری در انتخابات اخیر ریاست جمهوری درباره تشکیل یک هیأت نظارت پنج نفره شامل شخصیت‌های قومی و سیاسی برای جلوگیری از نقض توافق‌نامه صلح بین دو طرف توافق کردند.
کد خبر: ۹۷۸۶۷۸
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۲:۲۲ 16 May 2020
به گزارش تابناک به نقل از ایرنا، در متن توافق‌نامه که در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته، آمده است: عبدالله عبدالله رهبری شورای عالی مصالحه را با پنج معاون برعهده خواهد گرفت.

براساس این سند، دو معاون شورای عالی مصالحه معاونان عبدالله در تیم ثبات و همگرایی خواهند بود و معاونان دیگر شورای عالی مصالحه با مشورت رئیس جمهوری معرفی می‌شوند.

براساس این توافقنامه، رئیس شورای عالی مصالحه شورا را با مشورت رییس جمهوری، طرف‌ها و رهبران سیاسی، رئیسان دو مجلس (نمایندگان مردم و سنا) جامعه مدنی، و نخبگان کشور تشکیل خواهد داد.

وظایف عبدالله نیز در این توافقنامه ذکر شده است که وی رهبری روند صلح، رهبری نشست‌های شورای عالی مصالحه ملی و صلاحیت تعیین مقام‌ها و کارمندان اجرایی و اداری این شورا و مقام‌های وزارت دولت در امور صلح را برعهده خواهد داشت.

شورای عالی مصالحه صلاحیت امور مربوط به روند صلح را تثبیت، تصویب و رهبری خواهد کرد.

براساس این توافقنامه، تصمیم‌های شورای عالی مصالحه ملی براساس اکثریت آراء با در نظر داشت مصالح افغانستان گرفته می‌شود و این تصمیم‌ها و تصویب‌ها نهایی هستند و عملی شدن آنان الزامی است.

بر اساس این سند، اشرف غنی در صورت لزوم نشست‌های مشورتی شورای عالی مصالحه ملی را برگزار می‌کند.

شورا در هماهنگی با ادارات مربوطه دولت شامل ایجاد اجماع ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی در امور صلح، جلب کمک‌ها و پشتبانی بین‌المللی برای پیشبرد بهتر امور صلح برای بازسازی پس صلح با طالبان خواهد بود.

همچنین برای عبدالله در تمامی مراسم مرتبط به صلح تدابیر امنیتی، تشریفات و جایگاه شخص دوم کشور درنظر گرفته می ‪‌شود. معاونان وی از پروتکل، امنیت و تشریفات دولتی برخوردار خواهند بود.

براساس این توافق، شورای عالی مصالحه بودجه‌ای مستقل خواهد داشت و گفته شده که بودجه شورای عالی مصالحه از طرف حکومت تامین می‌شود و در کنار آن، شورا برای پیشبرد بهتر امور صلح کمک را بین‌المللی نیز دریافت خواهند کرد.

در توافق‌نامه آمده است که عبدالله صلاحیت اجرا و هزینه بودجه این شورا را خواهد داشت و از تحقیق و تفحص مستثنا نیست.

شورا متشکل از رهبران سیاسی، شخصیت‌های ملی، نمایندگانی از مجلس نمایندگان، احزاب سیاسی، قومی، جامعه مدنی، زنان و جوانان است.

در توافقنامه آمده است که این شورا دو بخش دارد: مجمع عمومی و کمیته رهبری. صلاحیت‌ها و وظایف هردو بخش در اصول وظایف داخلی این شورا تنظیم می‌شود.

اعطای رتبه مارشالی به ژنرال «عبدالرشید دوستم» رهبر حزب جنبش ملی و معاون سابق ریاست جمهوری که در این دور از متحدان عبدالله بود، براساس فرمان رئیس جمهوری و عضویت وی در شورای عالی دولت و شورای امنیت ملی خواهد بود.

سهم پنجاه درصدی در کابینه و توافق دیدگاه و شایستگی درباره معرفی استانداران و برکناری‌ها نیز بر بنیاد دلایل قانونی انجام خواهد شد.

گفته شده است که حدود ۱۱ وزارتخانه نیز براساس توافقنامه به عبدالله واگذار خواهد شد.

برخی منابع گفته اند که فراهم کردن فرصت برای برگزاری انتخابات شورا‌های استانی، شورا‌های شهرستان‌ها برای تکمیل شدن ارکان لویه جرگه (مجلس بزرگان افغانستان) در فرصت ممکن، برگزاری انتخابات شهرداری‌ها خواهد بود.

این منابع نوشته اند که تعیین هیأت برای طرح و تعدیل قانون اساسی برای تغییر ساختار حکومتی پس از برگزاری انتخابات شورا‌های شهرستانها، اصلاحات انتخاباتی تعدیل قانون احزاب سیاسی در مطابقت با اصلاحات انتخاباتی از مهم‌ترین بخش‌ها درباره اصلاحات هستند.

دولت افغانستان و عبدالله عبدالله تاکنون درباره صحت و یا عدم صحت این توافقنامه که به رسانه‌ها رسیده است، اعلام موضع نکرده اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست
آخرین اخبار