بازدید 5268
اقتصاد در گذر زمان

از «صدور فتوای تحریم تنباکو» تا «پاسخ چین در جنگ تعرفه ها»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۸۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۳ 13 May 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و چهارمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

24 اردیبهشت 1270، امتیاز تنباکو به فتوای میرزای شیرازی لغو شد. این امتیاز در سفر سوم ناصرالدين شاه به اروپا به يکي از مشاوران و نزديکان نخست وزير انگليس به نام «ماژور تالبوت» واگذار شد. شاه قاجار که پس از سیر و سیاحت اروپا پولی در بساطش نمانده بود. در مقابل 25 هزار ليره این امتیاز را به مدت 55 سال واگذار کرد.

24 اردیبهشت 1302، لايحه‌ قانوني امتياز نفت شمال به مجلس شوراي ملي براي بررسي و تصويب، تنظیم شد. اين لايحه در كميسيون فوق ‌العاده‌ نفت تنظيم و براي تصويب به مجلس ارائه شده و داراي 32 ماده بود كه در آنها به مواردي چون: اعطاي امتياز نفت به يك كمپاني مستقل آمریکایي براي استخراج نفت، گاز طبيعي، قير و موم معدني از خراسان، آذربايجان و دو ولايت از سه ولايت شمالي سواحل بحر خزر (گيلان، مازندران و استرآباد)، تعهد صاحب امتياز به قرض دادن مبلغ حداقل 10 ميليون دلار به دولت ايران، نحوه‌ تعيين مدت امتياز، تعهدات صاحب امتياز، شرايط امتيازنامه، سهم دولت ايران از امتياز، وظايف دولت ايران در امتيازنامه، اعلام موارد معاف از ماليات و نحوه ‌رفع اختلاف در تفسير موضوع امتياز، اشاره شد. 

24 اردیبهشت 1305، از امروز عوارض ويزا از اتباع دو كشور ايران و آمريكا لغو شد.

24 اردیبهشت 1311، روزنامه ها خبر رستم مسانی و همراهان او که از هند برای مطالعات اقتصادی و مالی به ایران آمده‌ بودند را به چاپ رساندند.

 24 اردیبهشت 1312، دولت لایحه جدیدی مربوط به قرارداد نفت ایران و انگلیس را تقدیم مجلس شورای ملی کرد و در کمیسیون ‌های مالیه، عدلیه و اقتصاد مورد مطالعه و بحث واقع شد.

24 اردیبهشت 1330، دکترمصدق نخست ‌وزیر طی بخشنامه ‌ای انحلال شرکت نفت ایران و انگلیس را به کلیه ادارات و سازمان ‌های دولتی اعلام کرد.

24 اردیبهشت 1343، موافقتنامه مبادله کالا بین ایران- شوروی براساس قرارداد بازرگانی دو کشور به مدت سه سال امضا شد. حجم مبادلات ایران و شوروی طبق این موافقتنامه دو برابر شد.

24 اردیبهشت 1346، خط تولید پیکان کارخانه ایران ناسیونال افتتاح شد.

24 اردیبهشت 1348، روابط بازرگانی ایران و آلمان شرقی قطع شد.

24 اردیبهشت 1375، بهره برداري از راه آهن بين قاره اي مشهد، سرخس، تجن، امروز با حضور مقامات عالي رتبه 50 كشور جهان از جمله روساي جمهور عضو «اكو» آغاز شد. با افتتاح اين خط آهن «جاده تاريخي ابريشم» احيا شد.

24 اردیبهشت 1390، محمود احمدی نژاد رییس ‌جمهور در نامه ‌هایی جداگانه خطاب به مسعود میرکاظمی، علی ‌اکبر محرابیان و صادق محصولی، از «پایان مسوولیت» آنها در وزارتخانه ‌های نفت، رفاه و صنایع خبر داد.

24 اردیبهشت 1393، موسی الرضا ثروتی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس از طرح جدیدی در مجلس خبر داد که بر اساس آن شرکت‌ های زیرمجموعه بانک‌ های دولتی و غیردولتی منحل می ‌شدند.

24 اردیبهشت 1396، غلامرضا میری نایب رئیس شورای ملی زعفران از رشد ۶۰ درصدی صادرات زعفران در سال ۹۵ خبر داد و گفت: سال گذشته ارزش صادرات طلای سرخ ۲۵۳ میلیون دلار بوده است.

24 اردیبهشت 1397، مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور قراردادهای بین ‌المللی آخرین وضعیت قراردادهای خرید هواپیما از سه شرکت بزرگ را اعلام کرد. اصغر فخریه کاشان با اعلام خبر موافقت «ای ‌تی ‌آر» برای تحویل هواپیما به ایران پیش از آغاز مجدد تحریم‌ ها، گفت: با شرکت ‌های ایرباس و بوئینگ نیز مذاکراتی صورت گرفته و انتظار می ‌رود این شرکت ‌ها مواضع خود را در هفته جاری بیان کنند.

24 اردیبهشت 1398، پس از آنکه دولت آمریکا روز جمعه تعرفه وارداتی 200 میلیارد دلار کالای چینی را از 10 به 25 درصد افزایش داد چینی‌ها نیز از یک ژوئن بر واردات 60 میلیارد دلار کالا از آمریکا تعرفه اعمال می‌کنند.

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان