بازدید 4667
اقتصاد در گذر زمان

از «ورود مورگان شوستر آمریکایی به ایران» تا «تا جریمه 7 بانک بزرگ به دلیل تخلف ارزی»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۲ 11 May 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و دومین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

22 اردیبهشت 1290، مورگان شوستر آمریکایی در رأس هيأتي از مقامات کشورش جهت اداره امور مالي ايران وارد تهران شد.

22 اردیبهشت 1309، محمدعلي فروغي وزير اقتصاد وقت ايران، وزير امور خارجه ايران شد. فروغي يكي از اعضاي برجسته فراماسونري و جزء اولين و مؤثرترين عناصر تهاجم فرهنگي غرب به ايران در عصر پهلوي بود.

 22 اردیبهشت 1311، مجلس شورای ملی پس از بحث و مذاکرات زیاد سرانجام با یک بند از یک لایحه دولت درباره صادرات «مروارید» مخالفت کرد.

تنزل قیمت برنج خبر دیگری است که برای عامه مردم در آن سال‌ ها خبر خوشی به حساب می ‌آید. دلیل این امر از قرار معلوم به صادر نشدن برنج از بازارهای شمالی باز می ‌گردد. به این ترتیب سی کیلو برنج در سال 1311 معادل سه تومان و هفت قران شده است. زراعت چای هم در این سال، به واسطه مساعد بودن هوا و استقبال زیادی که از کشت و زرع و ایجاد مزارع چای شده، در وضع خوبی به سر می ‌برد.

اداره کل تجارت هم با توجه به روند کاهش و افزایش مدام قیمت ‌ها دست به کار شده و شروع به تهیه مقدمات اجرای قانون تثبیت قیمت ‌ها کرده است.

در تجارت یک ماهه انگلیس برخلاف ایران که واردات بر صادرات فزونی گرفته بود، تقلیل فاحشی در واردات و ترقی زیادی در صادرات صورت گرفته است. 

22 اردیبهشت 1313، علی‌اکبر داور، وزیر مالیه به کنترات کلیه مستخدمین بلژیکی گمرکات خاتمه داد و به طور کلی امور گمرکات ایران به مامورین ایرانی واگذار شد و دکتر محمدحسین سجادی به عنوان اولین مدیر ایرانی گمرک منصوب شد.

22 اردیبهشت 1330، مهندس حسیبی به معاونت وزارت دارایی انتخاب شد و از طرف دولت به عنوان قائم‌ مقام دارایی و نماینده دولت در کمیسیون مختلط معرفی شد.

22 اردیبهشت 1339، قانون تاسیس سازمان بنادر و کشتیرانی به تصویب رسید.

22 اردیبهشت 1341، مهندس ناصر معتبر، مدیرعامل کفش ملی در مصاحبه ‌ای که با مطبوعات انجام داده، به شهرداری تهران پیشنهاد کرده است برای کمک به کارخانه‌ های تولید داخلی اجازه دهد واحدهایی مثل کفش ملی در بسیاری از نقاط پر رفت‌ وآمد شهر کیوسک ‌هایی برای عرضه محصولات خود داشته باشد تا به این وسیله محصولات این نوع کارخانه‌ ها ارزان ‌تر و بدون واسطه و به طور مستقیم از تولید به مصرف به دست مردم برسد.

22 اردیبهشت 1345، دولت آلمان 8 میلیون تومان از تعهدات زمان جنگ را به ایران پرداخت.

22 اردیبهشت 1349، گزارش نمايندگان سازمان ملل در مورد جدائي بحرين از ايران در نشست شوراي امنيت به تصويب رسيد و استقلال بحرين رسميت يافت.

22 اردیبهشت 1351، در جراید اقتصادی کشور اعلام شد در مراسمی که در محل کارخانه جنرال تایر و رابر ایران برگزار شد، اولین مرکز آزمایش لاستیک در خاورمیانه، به وسیله دکتر مختار، معاون وزارت اقتصاد گشایش یافت.

22 اردیبهشت 1353، واحد جدید پتروشیمی شیراز آغاز به کار کرد.

22 اردیبهشت 1389، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات با بیان ‌اینکه اعلام اسامی‌دانه درشت‌ های بدهکاران بانکی نیاز به حکم دستگاه قضایی دارد،‏ گفت: در‌ این لیست اسامی‌آقازاده‌ ها نیز می ‌گنجد.

22 اردیبهشت 1390، معاون وزیر کار با بیان اینکه تاکنون با راه ‌اندازی ۶۴ منطقه آزاد و ویژه اقتصادی در کشور موافقت شده است، گفت: در حال حاضر تنها ۱۷ گونه از این مناطق در کشور فعال شده است که فعال‌ سازی سایر مناطق نیز در دستور کار است.

22 اردیبهشت 1393، مشاور اقتصادی رئیس ‌جمهور، هفت سال باقیمانده از دهه ۹۰ را سال ‌هایی سرنوشت‌ ساز برای اقتصاد ایران توصیف کرد. مسعود نیلی در جمع تعدادی از اقتصاددانان و دانشجویان گفت: پایان سن اشتغال متولدین دهه ۶۰ و وضعیت تحریم ‌ها را دو دلیل اصلی اهمیت این سال ‌ها است. وی هشدار داد اگر تا پایان دهه ۹۰ برای اشتغال متولدین دهه ۶۰ کاری انجام نشود با توجه به گذر سن ‌شان از ۴۰ سالگی، دیگر نمی ‌توان برای آنها کاری کرد.

22 اردیبهشت 1394، در حالی که کمتر از دو ماه به ضرب ‌الاجل مذاکرات هسته ‌ای ایران باقی مانده، فروپاشی تحریم ‌ها آغاز شده است. آخرین شواهد این موضوع زمانی به ‌دست آمد که ۹ هواپیمای تجاری دست دوم، به ایران آمدند تا ناوگان هوایی ماهان ایر را تقویت کنند. هر چند ممنوعیت فروش قطعات یدکی به ایران در خلال یک قرارداد موقت در انتهای سال ۲۰۱۳ لغو شد، اما آمریکا، شرکت‌ های غربی فروشنده هواپیما به ایران را تهدید به تحریم کرد.

22 اردیبهشت 1395، پرویز خسروشاهی، قائم مقام پیشین بیمه مرکزی ایران به سمت ریاست بیمه مرکزی ایران منصوب شد. رئیس قبلی به دلیل حقوق های نجومی از سمت خود استعفا داد.

22 اردیبهشت 1397، حسن روحانی، رئیس ‌جمهوری در ستاد اقتصادی دولت از وزارت خارجه خواست که گفت‌ وگوهای مستقیم با چین، روسیه و کشورهای اروپایی درباره الزامات تداوم برجام را برنامه‌ ریزی کند. روحانی همچنین از دستگاه‌های اقتصادی و بانک‌ ها خواست که در اجرای سیاست‌ های جدید ارزی، هدف تسهیل فرآیند تولید و تجارت را دنبال کنند و بخش خصوصی نیز از فرصت پیش آمده در انضباط ارزی، به نفع تولید و اشتغال و آرامش در بازارها استفاده کند.

22 اردیبهشت 1398، هفت بانک از جمله سه بانک مطرح آمریکایی به‌دلیل تخلف در تراکنش‌های ارزی خود جریمه شدند. به گزارش رویترز، دو منبع آگاه گفته‌اند بانک‌های آمریکایی «بارکلی»، «سیتی» و «جی پی مورگان» به همراه بانک‌های «اچ‌اس‌بی‌سی» انگلیس، رویال بانک اسکاتلند، «یو‌بی‌اس» سوئیس و «بی‌ان‌پی پاری با» فرانسه توسط کمیسیون نظارت بر رفتار بانک‌های اتحادیه اروپا به‌دلیل آنچه تخلف در تراکنش‌های ارزی خوانده شده است، جریمه شده‌اند.

منبع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر