کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس تابناک مطرح کرد

چگونه تفکر فرصت موقت سرمایه گذاری را از ذهن سرمایه گذاران بورسی پاک کنیم؟

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن گفت: پایداری نقدینگی در بازار سرمایه و ایجاد نگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاران، موضوعی است که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم، چنانچه بازار سرمایه را صرفاً فضایی برای عملیات سفته بازانه برای سرمایه‌گذاران ترسیم کنیم، پایداری در چنین فضایی به شدت کاهش می‌یابد.
کد خبر: ۹۷۷۰۵۸
تاریخ انتشار: ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۲ 08 May 2020

چگونه تفکر فرصت موقت سرمایه گذاری را از ذهن سرمایه گذاران بورسی پاک کنیم؟

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن گفت: پایداری نقدینگی در بازار سرمایه و ایجاد نگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاران، موضوعی است که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم، چنانچه بازار سرمایه را صرفاً فضایی برای عملیات سفته بازانه برای سرمایه‌گذاران ترسیم کنیم، پایداری در چنین فضایی به شدت کاهش می‌یابد.

محمودرضا خواجه نصیر در گفت و گو با خبرنگار بورس تابناک اظهار کرد: بازار سرمایه در این روزها تیتر نخست خبرگزاری های کشور اعم از اقتصادی و غیر اقتصادی است، دلیل اصلی این موضوع نیز توجه و علاقه بسیاری از مردم در سطوح مختلف برای ورود به بازار سرمایه است، مباحث بسیاری مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد، تفکیک آن به دو بخش بهتر می تواند تحلیل ها را مشخص کند.

وی ادامه داد: ورود سرمایه‌گذاران و نقدینگی به بازار سرمایه به عنوان یک موضوع مطلوب و مثبت ارزیابی می شود و هیچ فردی در این مساله شکی نداشته و هیچ اقتصاددانی نمی‌تواند منکر این شود که بهترین مکان برای هدایت نقدینگی به بازار سرمایه است و طبیعتاً در چنین شرایطی امکان استفاده از سرمایه‌ها در فضای سرمایه‌گذاری وجود دارد؛ بنابراین، اگر اتفاقاتی افتاده که تاکنون منجر به ورود مردم و اطمینان آنها به بازار سرمایه شده، اتفاق مثبتی بوده و باید این را به فال نیک گرفت.

خواجه نصیر در پاسخ به این پرسش که مجموعه اتفاقات در بازارهای موازی، وضعیت کشور و فضای اقتصادی رخ داده که منجر به ورود سرمایه گذاران به بازار سرمایه شده، و برای استفاده از این شرایط و تداوم و دوام آن باید چه کرد، گفت: با توجه به نقدینگی قابل توجهی که به بازار سرمایه سرازیر شده، هدایت این نقدینگی باید مد نظر باشد و این موضوع اهمیت بالایی دارد و باید مد نظر باشد.

وی تصریح کرد: طبیعتا چنانچه دارایی های که در بازار سرمایه وجود دارد، ثابت بوده و تغییری نداشته باشد و نقدینگی وارد شود، به لحاظ تعدادی و ارزشی این نگرانی وجود دارد که همچون هر بازار دیگری، با افزایش قیمت ها مواجه شویم و به نقطه ای برسیم که ارتباط قیمت و دلایل سرمایه گذاری که در بورس سودآوری و ارزش دارایی های شرکت هاست، منحرف شده و در چنین شرایطی رشد قابل توجه قیمت ها علی رغم مولفه های سرمایه گذاری نگران کننده بوده و منجر به اظهار نظرهایی شده که برخی اقتصاددانان و تحلیلگران در این روزها نگرانی خود را نسبت به آن بیان کرده اند.

راه حل چیست؟

مدیرعامل تامین سرمایه تمدن در ادامه تاکید کرد: راه حل این است که سرمایه گذاری ها به سمت مناسبی هدایت شود، بسیاری از سرمایه گذاران در بازار سرمایه باید با آنچه بازده انتظاری معقول در بازار است، آشنا شوند و به دنبال بازده های ناشی از capital gain  و صرف افزایش قیمت سهام بدون در نظر گرفتن مسائل بنیادی نباشند و انتظارات برای آنها ایجاد نشود که پس از مدتی و به دلیل عدم تداوم آن، سرمایه گذاران دلزده شده و این نقدینگی مجددا از بازار سرمایه خارج شود.

وی با بیان اینکه برای تعمیق بازار سرمایه و پایدار کردن نقدینگی در این بازار نیاز به مجموعه ای از اقدامات داریم که حتماً باید انجام شود، افزود: یکی از اقدامات، واگذاری هایی است که از دارایی‌های دولت، بانک‌ها و نهادهای دیگر در این شرایط انجام می‌شود و نکته دوم افزایش سرمایه و جذب نقدینگی برای توسعه و ایجاد پروژه های مولد است.

وی تاکید کرد: این بدان معناست که نباید نقدینگی صرفاً به رشد دارایی‌های فعلی بدون تغییر در ماهیت و توسعه کیک سرمایه‌گذاری در کشور بینجامد، چون در چنین شرایطی به نظر می رسد نقدینگی صرفاً منجر به افزایش قیمت دارایی های فعلی می‌شود و هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه برای تمام افرادی که از آن دفاع و یا برای آن برنامه‌ریزی کردند که برنامه ریزی اقدام مثبتی است برای افزایش تولید، اشتغال و بهبود کارایی در کشور بوده و بتوانیم از سرمایه گذاری هایی که در کشور انجام می‌شود استفاده بهینه کنیم و طبیعی است باید به این مساله اهمیت  دهیم.

جنبه بازدارندگی اطلاق حباب به بازار سرمایه

خواجه نصری ادامه داد: واقعیت‌های کلان اقتصادی کشور و مولفه‌هایی موثر در تصمیم گیری برای سرمایه گذاران بسیار مهم است و تحلیلگران این روزها بر اساس همین موضوع، وضعیت اقتصادی را با قیمت های سهام مقایسه و برخی تحلیلگران از الفاظی مثل حباب در بازار استفاده می‌کنند و این موضوع خود می‌تواند جنبه بازدارندگی داشته باشد.

پایداری نقدینگی و ایجاد نگاه بلندمدت سرمایه گذاری

وی افزود: پایداری نقدینگی در بازار سرمایه و ایجاد نگاه بلندمدت در سرمایه‌گذاران موضوعی است که باید برای آن اهمیت ویژه‌ای قائل باشیم، چنانچه بازار سرمایه را صرفاً فضای برای عملیات سفته بازانه برای سرمایه‌گذاران ترسیم کنیم، پایداری درچنین فضایی به شدت کاهش می‌یابد.

خواجه نصیر خاطرنشان کرد: برای تداوم حضور مردم و استفاده از این شرایط باید اقداماتی انجام شود، طبیعتا حمایت های انجام شده از طرف دولت و سخنان مسئولان در سطوح مختلف برای تشویق مردم به سمت بازار سرمایه و وضعیتی که بازار برای بازدهی ایجاد کرده اتفاق مبارکی را رقم زده و مردم به بازار سرمایه اعتماد کردند اما این پایان کار نیست، این ابتدای راه است.

وی تاکید کرد: سیاست گذاران باید برای واگذاری دارایی ها دولتی و بانکی ها در قیمت‌های مناسب با مسائل بنیادی و همچنین جذب سرمایه به سمت طرح‌های توسعه جدید، اشتغال و تولید در حقیقت رسیدن به مولفه هایی که بتواند هدایت نقدینگی به بازار سرمایه را در پی داشته باشد، اقدام کنند.

چگونه تفکر فرصت موقت سرمایه گذاری را از ذهن سرمایه گذاران بورسی پاک کنیم؟

وی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از مردم که نقدینگی خود را وارد بازار سرمایه کرده‌اند مکرر این سوال را مطرح می کنند که روند صعودی بازار تا چه زمانی ادامه دارد، تاکید کرد: مفهوم این سوال این است که مردم دقیق و مستمر شرایط بازار را رصد می‌کنند و در صورتی که احساس کنند روند بازار تغییر خواهد کرد، منابع خود را از بورس خارج می‌کنند. نکته این است که همه سیاست گذاران و فعالان و برنامه‌ریزان اقتصادی باید تلاش کنند تفکر خروج منابع به محض تغییر روند از ذهن سرمایه گذار پاک شده و  به فکر تثبیت بازار سرمایه باشند.

وی تاکید کرد: اگراین تثبیت وجود داشته باشد تفکر بازار گذرا و فرصت موقت سرمایه‌گذاری از فکر و ذهن مردم پاک می شود و این تثبیت نیازمند این است که این نقدینگی تعمیق و بازده ها در ذهن سرمایه‌گذاران معقول شود.

خواجه نصیر تصریح کرد: با توجه به کاهش نرخ سود بانکی و هدایت نقدینگی به بازار سرمایه، سرمایه‌گذاران با بازدهی انتظاری ۴۰ تا ۵۰ درصد در سال می توانند به خوبی در این بازار بمانند و آن را با هیچ جای دیگری عوض نکنند بنابراین اینکه مردم صرفاً بازار سرمایه را صرفا فرصت گذرا بدانند، امر نامطلوبی است و کوبیدن بر طبل رشد بازار با سرعت زیاد نیز غلط است، روند و شیوه رشد بازار باید ملایم ولی همیشگی و مداوم و چنان باشد که سرمایه‌گذاران در هیچ مقطع زمانی منابع خود را از بازار خارج کنند.

وی تاکید کرد: این موضوع مستلزم این است که بازار سرمایه را به فرصت سرمایه گذاری مداوم برای مردم تبدیل کنیم و مداوم و مستمر فرصتهای سرمایه گذاری ایجاد و سعی کنیم فرآیند و رشد نقدینگی و رشد شاخص به خوبی ممکن باشد.

خواجه نصیر با بیان اینکه زمانی که نقدینگی را به سمت بازار سرمایه هدایت کنیم باید به فکر جذب آن باشیم، ادامه داد: جذب به مفهوم نگهداری و بعد خروج نقدینگی از این بازار به بازارهای موازی نیست و باید واقعا به فکر جذب سرمایه‌گذاری باشیم.

وی افزود: جذب یعنی نقدینگی که وارد بازار سرمایه شده در این بازار بماند و سرمایه گذاران نگاه کوتاه مدت را رها کند و بمانند و بدانند باید در دوره های بلند مدت تری در این بازار بماند تا سودهای معقولی کسب کنند و از این تفکر که مدت کوتاهی در بورس بمانند و از شرایط استفاده کرده، سپس منابع خود را خارج کنند، حذر کنند در غیر این صورت به نظر می‌رسد در میان مدت شاهد تغییر شرایط بازار باشیم، بنابراین تاکید موکد این است که در خصوص جذب نقدینگی و حفظ آن در بازار سرمایه بررسی اساسی شود.

مدیر عامل تامین سرمایه تمدن خاطرنشان کرد: این مسئله مستلزم این است که فرصت سرمایه گذاری مداوم برای مردم تبدیل کنیم و طبیعتاً مسیرهای جذب، هدایت و نهادینه کردن فرایند‌های حفظ سرمایه در بازار باشد و به این فکر کنیم که اگر مردم در بازار سرمایه گذاری کردند، باید برای آنها مشوبق های در نظر گرفته شود که این مشوق‌ها در حقیقت به شرکت‌ها داده شود وافرادی که اکنون مردم را به حضور در بازار سرمایه تشویق می کنند، شرکت‌ها را از بعد تولید، قیمت‌گذاری و سودآوری رصد و سعی کنند همیشه در سیاست ها و برنامه های خود رویکردی داشته باشند که سودآوری این شرکت ها بهبود یابد؛ وقتی سودآوری شرکت ها بیشتر شود مردم نیز سود می کنند.

وی در پایان گفت: به عبارت دیگر، این یک رابطه دوطرفه بین سودآوری مردم و شرکت‌هاست؛ بنابراین صرفاً تحریک مردم برای ورود نقدینگی به سمت بازار سرمایه کفایت نمی‌کند باید حتما به این سمت برویم که شرکت‌ها را سودآور کنیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
هر وقت مثل بقیه ی کشورهای تراز اول خرد را سرلوحه ی کارمون قرار دادیم و از پایه شروع کردیم به ساختن میشه امیدوار بود که در آینده به اون اهدافی که شما برشمردید رسید در غیر اینصورت فراموش کن.
حبابه آقا ... حباب
بورس داره نفس های اخرشومیکشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
چطوری دلال دلار ؟
حسود هرگر نیاسود
کسانی که می ایند در بورس به امید حداقل ۵ برابرشدن سرمایه هایشان هستند نه مثلا دو سال پولش را بگذارد و در نهایت سود در حد بانکی ۱۸ درصدی بگیرند و از انجا فرار کنند
بهترین هدیه برای افرادی که بدون هیچ علم و دانشی سرمایه رو وارد کاری میکنند، از بین رفتن سرمایه شونه

دیروز یا زود دولت هم از این بازار ارزاق میکنه و خارج میشه ولی امیدوارم درس خوبی به این جماعت داده بشه که ژست

گرگ وال استریت نگیرند
این احراز هویت آنلاین سجام چطوریه؟
خیلی تابلویه داره گول میزنه
جمع آوری سرمایه های داخلی بدون تکنولوژی موثر وبروز شده که تولید کارخانه ها و موسسات تولیدی را بالا ببرد همان حباب است ،مگر دولت در نظر داشته باشد با غرب و بخصوص آمریکا از در دوستی وارد شود تا تکنولوژی و حرکت پول را در جهان به نفع ایران تغییر دهد!۸
بلند مدت یعنی چند سال؟ بنده 20 سال قبل پول یک اپارتمان 80 متری را دادم سهام پارس الکتریک خریدم با گذشت دو دهه اگر الان این سهامو بفروشم توان خرید تنها 3 متر از ان اپارتمان را دارم.
برای هر بازاری که یک رشد غیرمتعارف و غیر واقعی داشته باشد از کلمه حباب استفاده میشود
یکی از مشکلاتی که بورس در کشورهایی مثل ما دارد این است که قیمت یک سهم باید بر اساس سوددهی یا پیش بینی سود دهی باشد و در این موارد تورم کمکی به بالا رفتن قیمت سهام نمیکند چون ممکن است تورم به زیان شرکت و یا کارخانجات هم باشد
نیازی به بحث کردن نداردراستش رابهمه بگوئیم ویادشان بیاندازیم که دوسال پیش چه برسرسرمایه خیلیهاآمدهرچه داشتندحتی خانه مسکونیشان رافروختنددلارخریدند که روزی ده درصدسودمیکردووقتی ریالها ته کشید دلارسقوط کردوعده زیادی بخاک سیاه نشستندباهمین پادآوری حواس آنکه بایدبفهمدجمع میشود
بورس فعلی در اثر اغراق بیحد و حباب سرسام آور دیگه بورس نیست
زلزله زلزده بهتون اگه به هم رحم نکنید
اگه اختلاف طبقاتی باشه
اگه مظلومی آه بکشه
اگه یتیمی آه بکشه
اگر بینوایی گرسنه باشد
اگر جوانی از بیکاری رنج بکشد
اگر تهمت بزنید به هم اگر غیبت کنید و دروغ را به سخره بگیرید و هزران اگر دیگر ... منتظر عذاب باشید
تک تک مردم مسئولند حتی شما که الان این پیام را خواندی
امیدی به مسئولان نبوده و نیست و نخواهد بود
خودمان باید فساد و تبعیض و ناعدالتی را نابود کنیم
بال زدن پروانه در افریقا دنیا را متحول می کند
تصمیم شما به یاری دیگران و فکر کردن عمل کردن به آن دنیا را متحول می کند چه برسد به ایران
دریا از قطره ها تشکیل شده
تعداد قطره های دریا مشخص است اما ما نمی دانیم
اگر بی تفاوت باشیم و موارد بالا رخ دهد منتظر باشید
خبرهای بدتری در راه است
3 روز منفی بخوره پاک میشه
مطلب رو خوب ادا کردن ولی متاسفانه مانند همیشه دیمی عمل کرد این رشد شاخص باید در طول سال اتفاق می افتاد تا مردم عام براحتی حس میکردن که صبر بهترین بازده رو داره ولی خراب کردن .
متاسفانه سفته بازی در بورس، ارز و مسکن عمدتا توسط شخصیت های حقوقی انجام میگیره که عمدتا اشخاص حقیقی هم برای جا نماندن از این سودها دنباله رو آنها میشوند. این اشخاص حقوقی شامل بانک ها، صندوق های سرمایه گذاری و سایر ارگانهای اقتصادی کشور میباشند.
کدام ابله میاید سرمایه اش را بگزارد جایی که اکثر شرکتهایش در حال ورشکسته شدنند...
پراید ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومن!
اگه روزی پراید به کانال ۳۵تا۵۰ میلیون تومان برگشت، حباب رو درک کردیمک ولی اگر برنگشت ، حباب معنی نمیده
خودرویی که ۸۵٪ قطعاتش داخلیه الان قیمتش اینه ، آیا حباب نیست ؟
خب ایا خرید و فروش هم نمیشه ؟ پس حباب زمزمه ای احمقانست بر وضعیت کنونی
هر کی رفته سهام خریده برای کوتاه مدت و سفته بازی بوده. دیده دولت داره دون می پاشه خواسته یه سودی کنه. بورس دژپسند همتی محکوم به شکست است و چون آنها بی اعتبار هستند.
وزارت اقتصاد میاد از پیش فروش سکه معاف از مالیات مالیات غیر قانونی مطالبه میکنه چه اعتباری به بورسش هست.
بسلامتی ومبارکی ومیمنت
سکه شد ۷ میلیون تومان !!!!!
ارزش ریال روزبه روز که نه ساعت به ساعت داره کمتروکمترمیشه
علی برکت الله !
در کل بهترین بازار در شرایط فعلی بورس می باشد و تحلیل شما بسیار درست و منطقی ایست حیف از بیسوادانه بازار های رقیب که جز حباب برای منافع شخصی خودشان درک دیگری از بازار ندارن
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر