بازدید 10988
پیمانه اقتصادی

عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۲۱ دلار / سقوط ۵۷ درصدی فروش یک خودروساز به خاطر شیوع کرونا / اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمز شد، دلار در بازار ارز بالا رفت، روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد، تقاضا برای نفت عربستان کاهش یافت، بانک‌ها هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی را ارایه نکردند و قیمت سکه در بازار امروز را در بر دارد.
کد خبر: ۹۷۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷ 06 May 2020

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس تهران قرمز شد، دلار در بازار ارز بالا رفت، روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد، تقاضا برای نفت عربستان کاهش یافت، بانک‌ها هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی را ارایه نکردند و قیمت سکه در بازار امروز را در بر دارد.

بورس تهران قرمز شد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز، با کاهش ۲۶۴۷ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۹۷۷ هزار و ۹۲۳ واحد رسید. همچنین در فرابورس شاخص کل با افت ۱۵ واحدی به رقم ۱۱ هزار و ۱۴۹ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش ۷۰۴ واحدی معادل ۰.۲۷ درصد به رقم ۲۶۰ هزار و ۱۳۵ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت ۲۲۴۲ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد، عدد ۳۰۸ هزار و ۱۳۴ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش ۱۴۸۸ واحدی معادل ۰.۷۲ درصد به رقم ۲۰۴ هزار و ۵۰۲ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور، ۱۰۵۱ واحد کاهش معادل ۰.۰۸ درصد را رقم زد و به سطح یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۲۹۹۹ واحد افزایش معادل ۰.۴۲ درصد به رقم ۷۰۹ هزار و یک واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۲۵۸۲۶ واحد کاهش معادل ۱.۲۷ درصد همراه بود و عدد ۲ میلیون و ۴ هزار واحد را به نمایش گذاشت.

احراز هویت غیرحضوری سجام از هفته آینده

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) با انتشار اطلاعیه‌ای از راه‌اندازی عملیات اجرایی احراز هویت غیرحضوری در هفته آینده خبر داد. در این اطلاعیه آمده است: سازوکار فنی، اجرایی و نحوه احراز هویت غیر حضوری ثبت‌نام کنندگان سجام به زودی از طریق این شرکت اطلاع رسانی می‌شود.

دلار در بازار ارز بالا رفت

در معاملات امروز بازار ارز، شاهد رشد نسبی قیمت دلار هستیم، به گونه‌ای که در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور، هر اسکناس دلار آمریکا به نرخ ۱۵۶۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۵۷۰۰ تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز گذشته، ۱۰۰ تومان گران‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به نرخ ۱۷۰۰۰ تومان از مردم خریداری و به قیمت ۱۷۱۰۰ تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، بدون تغییر است. رشد نرخ دلار در صرافی‌های بانکی در حالی است که در بازار آزاد نیز نرخ ارز به ویژه دلار و یورو با افزایش همراه شده است، به گونه‌ای که در حال حاضر، هر اسکناس دلار آمریکا در معاملات بازار آزاد، به رقم ۱۶۲۸۰ تومان رسیده است. یورو نیز ۱۷۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است.

عبور قیمت سبد نفتی اوپک از مرز ۲۱ دلار

به نقل از دبیرخانه سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک)، قیمت سبد نفتی این سازمان دیروز ۲۱ دلار و ۴۴ سنت ثبت شده است، در حالی که دوشنبه (۱۵ اردیبهشت‌ماه) ۱۸ دلار و ۳۶ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل سیزده نوع نفت خام اعضای این سازمان از جمله مخلوط الجزایر، گیراسول آنگولا، سبک رابی گابن، میناس اندونزی، سنگین ایران، سبک بصره، صادراتی کویت، السدر لیبی، سبک بونی نیجریه، سبک عربی عربستان، موربان امارات، مری ونزوئلا و جنو کنگو است.

روند افزایشی قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی افزایش بیش از حد انتظار ذخایر آمریکا که توجه سرمایه‌گذاران را مجددا به ریسک اشباع عرضه و افت تقاضا برای سوخت جلب کرد، با کاهش روبه رو شد. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا روند صعودی پنج روز گذشته را متوقف کرد و با ۲۷ سنت معادل ۱.۱ درصد کاهش، به ۲۴ دلار و ۲۹ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی نفت برنت پس از افزایش در شش روز گذشته، با ۲۰ سنت معادل ۰.۷ درصد کاهش، به ۳۰ دلار و ۷۷ سنت در هر بشکه رسید.

تقاضا برای نفت عربستان کاهش یافت

برخی تحلیلگران و منابع صنعتی اعلام کردند، انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان در ماه مه به حدود ۶ میلیون بشکه در روز، کمترین رقم در تقریباً یک دهه برسد. احتمال دارد با توجه به آسیبی که بحران ویروس کرونا به تقاضا می‌زند، تولید فرآورده‌های پالایشی داخلی عربستان هم سقوط کند. عربستان، همسو با توافق کاهش تولید سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش به نام «اوپک پلاس»، تولید نفت خام خود را در ماه می و ژوئن، با ۲۳ درصد کاهش به حدود ۸ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز می‌رساند. به گفته منابع صنعتی، انتظار می‌رود صادرات نفت خام عربستان برای ماه می حدود ۶ میلیون بشکه در روز باشد که سهم آسیا از این میزان حدود ۴ میلیون بشکه در روز است. یک منبع گفت: صادرات نفت خام عربستان به ایالات متحده آمریکا، کمتر از ۶۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود.

سقوط ۵۷ درصدی فروش یک خودروساز به خاطر شیوع کرونا

شرکت خودروسازی هیوندای کره جنوبی، امروز اعلام کرد، فروش این شرکت در جهان در ماه آوریل ۵۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته، کاهش داشته است. دلیل این افت فروش شیوع ویروس کرونا و تلاش برای کنترل این بیماری از طریق متوقف کردن فعالیت‌های اقتصادی بوده که به کاهش شدید تقاضا برای خرید خودرو و فعالیت نمایندگی‌ها منجر شده است. این شرکت ماه گذشته میلادی گفته بود که انتظار دارد، طی سال جاری فروش خودرو در تمام بازار‌های جهان، پایین بوده و فقط در چین بهبود نسبی داشته باشند. این شرکت در سه ماه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۸ درصد کمتر خودرو فروخته است.

اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم بازار با تولید مجدد پراید

هنوز چند ماهی از خبر مدیرعامل سایپا مبنی بر خروج پراید از خط تولید نمی‌گذرد در یکی دو روز گذشته این گاوشیرده سایپا قیمت ۹۰ میلیون تومانی را در بازار تجربه کرد؛ قیمتی که حتی تعجب کارشناسان و فعالان بازار را برانگیخته است. سعید عبداللهی عضو اتحادیه نمایشگاه داران خودرو پایتخت در این زمینه معتقد می‌گوید: ما نیز همچون سایر اقشار مردم از قیمت ۹۰ میلیون تومانی پراید متعجبیم و معتقدیم که دلیل اصلی آن نبود عرضه خودرو در بازار است.

در این میان، معاون بازاریابی و فروش سایپا با اشاره به افزایش قیمت پراید در بازار گفت: این خودروساز آماده است در صورت لزوم و موافقت مراجع فرادستی فروش پراید را برای تنظیم بازار از سر بگیرد. حسین کاظمی افزود: اتفاقی که پس از توقف تولید محصولاتی مانند پیکان و زانتیا افتاد، درخصوص خودرو پراید نیز رخ داد و با انتشار خبر توقف تولید، قیمت آن در بازار آزاد به شکل غیرمنطقی افزایش پیدا کرده است. کاظمی گفت: این قیمت‌های سرسام آور خودرو‌ها از جمله پراید هیچ ارتباطی به شرکت خودروساز ندارد و توسط واسطه‌ها و مالکان خودرو‌ها و یا با قیمت سازی سایت‌های مجازی انجام می‌شود. وی خاطرنشان کرد: تولید دو مدل پراید ۱۳۲ و ۱۱۱ متوقف شده، اما خط تولید پراید ۱۳۱ برای انجام تعهدات قبلی همچنان فعال است و با افزایش ظرفیت آن و برای کاهش قیمت‌ها می‌توان عرضه پراید را از سر گرفت.

قیمت سکه در بازار امروز

قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید، امروز چهارشنبه هفدهم اردیبهشت ۱۳۹۹ در معاملات بازار آزاد تهران به ۶ میلیون و ۶۳۰ هزار تومان رسید. همچنین هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان، نیم سکه ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان و ربع سکه یک میلیون و ۸۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شد. قیمت سکه یک گرمی در معاملات روز جاری اعلام نشده است. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز ۶۴۹ هزار و ۳۸۱ تومان است.

بانک‌ها هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی را ارایه نکردند

بانک مرکزی اعلام کرد: بانک مرکزی هیچ سفارش فروش اوراق بدهی دولتی از طرف بانک‌ها دریافت نکرد که نشان‌دهنده کفایت نقدینگی در بازار بین‌بانکی و عدم نیاز به تغییر ذخایر با اجرای عملیات بازار باز است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
پراید نود میلیون تومان ؟؟؟؟ رئیس جمهور ، وزیر صنعت ، مجلس ، قوه قضائیه از خواب بیدار شوید مردم داد شان را به چه کسی ببرند ؟؟؟
خودروسازها مردم رو با بهانه حمایت از تولید داخل به خاک سیاه نشاندند
با منت میگه پراید رو دوباره براتون میزنیم
و هم چنین آمادگی ایران خودرو برای تولید پیکان با کیفیت مدل ۱۳۴۶
احراز هویت غیر حضوری رو از طریق خط موبایلی که توسط شخص ثبت شده انجام بدین و تراکنش های مالی هم به حساب بانکی همان شخص واریز میشه، دیگه چه ضرورتی برای ثبت نام حضوری هست؟؟؟ در گذشته هم به ثبت نام حضوری نیاز نبود، ولی ادارات فقط کاغذ بازی رو دوست دارن
خرید خودرو با این قیمتها حماقت محضه...
هرروز بیچاره ترازدیروز
اعلام آمادگی سایپا برای تنظیم چی دقیقا پراید 90 میلیونی
پراید 7 تومنی رو کردن 70 تومن بعد میگن بزارید تنظیمش کنیم نشه 100 تومن
!!!!!!!!!
....مردم را به خیر پراید امید نیست شر نرسانید وجان ومال مردم را تلف ننمایید هر چند که دلالان عاملین غیر رسمی خود خودرو ساز هستندو......!!!!!؟؟
مردم را به مرگ ميگيرند تا به تب راضي شوند اول 90 ميليون بعد به مردم ميدهند 60 ميليون انوقت مردم به خاطر 30ميليون انها رادعا هم خواهند كرد
پراید رو باز دوباره ثبت نام کنید والله که راضی هستیم به خدا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۸
قرار شد که جمع نبندیم،لطفا بفرمایید که راضی هستم به خدا.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار