گام بلند مجلس برای اصلاح قانون انتخابات در دقایق پایانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی کار خود، قانون انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را اصلاح کردند تا به گفته خودشان هزینه ارائه گزارشات کذب و مغرضانه علیه کاندیدایی را گرفته و همچنین فرصت بیشتری به هیات های اجرایی و شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها بدهند تا در نهایت حق نامزد انتخاباتی تضییع نشود.
کد خبر: ۹۷۶۵۰۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۰ 05 May 2020

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در روزهای پایانی کار خود، قانون انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراها را اصلاح کردند تا به گفته خودشان هزینه ارائه گزارشات کذب و مغرضانه علیه کاندیدایی را گرفته و همچنین فرصت بیشتری به هیات های اجرایی و شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها بدهند تا در نهایت حق نامزد انتخاباتی تضییع نشود.

به گزارش تابناک بعد از برگزاری انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی اعتراضات و انتقاداتی عمدتا از سوی نمایندگان فعلی رد صلاحیت شده نسبت به گزارشات ارائه شده به هیات های نظارت و اجرایی و حتی شورای نگهبان مطرح شد مبنی بر اینکه استنادات آن ها برای رد صلاحیت، گزارشاتی نادرست و کذب بوده و کاندیداها هم فرصت کافی برای دفاع از خود نداشتند. وجه دیگر هم مهلت قانونی کوتاه بررسی مدارک در شورای نگهبان و هیات های اجرایی است که امکان خطا را تشدید می کند کما اینکه اخیرا شورای نگهبان بعد از تائید انتخابات مدرک سینا کمالخانی منتخب تفرش را رد کرد و او از وارد شدن به مجلس بازماند.

با همین نگاه تعدادی از نمایندگان بعد از تعطیلات اجباری مجلس بنا بر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا طرحی با قید دوفوریت برای اصلاح قانون سه انتخابات مجلس،‌ ریاست جمهوری و شوراها ارائه کردند که استقبال دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا روبرو شد؛ اکثریت نمایندگان نیز در 27 فرودین سال جاری دو فوریت آن را با تمامی حواشی اش تصویب کرده و در 3 اردیبهشت بلافاصله وارد بررسی کلیات و 10 ماده آن شده و ماده 1 را به تصویب رساندند.

جلسات مجلس برای سرکشی به حوزه های انتخابیه یک هفته تعطیل شد و با شروع مجدد جلسات پارلمان در 14 اردیبهشت، 9 ماده باقی مانده این طرح تصویب و برای اعلام نظر به شورای نگهبان ارسال شد؛ برخی معتقدند اعمال این اصلاحات می‌تواند هر گونه شائبه درباره احراز صلاحیت ها را رد کند و زمینه ساز اصلاح برخی کاستی‌ها مانند اعمال نظر شخصی به جای اعمال قانون و جلوگیری از تضییع حق نامزدها به دلیل گزارش‌های مغرضانه و در نهایت خدشه به اعتماد مردم به دلیل رد صلاحیت نامزدهای انتخابات شود.

مروری بر آن چه نمایندگان تصویب کردند

ماده 1 ؛ نمایندگان مجلس هیات های اجرایی و نظارت را موظف به ارائه گزارشات مربوط به رد صلاحیت به داوطلبان کردند و اینکه باید بعد از شنیدن توضیحات و دفاعیات نتایج بررسی ها را به او اعلام کنند. اگر داوطلب رد صلاحیت شده مدعی خلاف واقع بودن گزارشات یا جعلی یا نادرست بودن مستندات باشد می تواند ظرف مهلت ۵ روز پس از اعلام نتایج بررسی اعتراض توسط هیاتهای مذکور، نزد محاکم قضایی صالح علیه دستگاه، مقام و یا شخص گزارش دهنده حسب مورد شکایت کند. اگر گزارش ارائه شده خلاف واقع،جعلی یا نادرست باشد، دستگاه، مقام یا گزارش دهنده به مجازات حبس یا محرومیت از حقوق اجتماعی ( دو سال انفصال از خدمات دولتی و عمومی) درجه شش محکوم می شود.

ماده۲؛ نظارت استصوابی شورای نگهبان اصلاح شد به گونه ای که این نظارت شامل مراحل اجرایی انتخابات از جمله تایید و رد صلاحیت نامزدها طبق مواد قانون انتخابات مجلس است.

ماده ۴؛ در این ماده موارد دیگری را به عنوان شرایط انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان در انتخابات مجلس اضافه کردند که مهمترین آن این است که از این پس عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با اقرار او و عدم التزام عملی داوطلب به اسلام با حکم قطعی دادگاه صالح مبنی بر فساد مالی یا اخلاقی وی به اثبات می‌رسد. همچنین ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها فقط مراجع چهارگانه است و گزارش‌های خارج از مراجع چهارگانه قابل استناد و عمل نیست.

ماده ۵؛عضویت دادستان‌ها در هیات‌های اجرایی حوزه‌های انتخابیه مجلس لغو شد.

ماده ۶؛ تعداد معتمدین محلی و اصلی در بررسی صلاحیت کاندیداها از ۸ نفر به ۹ نفر افزایش یافت.

ماده8؛ فاصله زمانی ثبت‌نام نمایندگان تا روز اخذ رای باید حداقل سه ماه باشد؛ این عبارت به انتهای ماده 45 قانون انتخابات مجلس اضافه می شود که مربوط به اعلام داوطلبی کاندیداها است که در آن مشخص شده داوطلبان نمایندگی باید چه زمانی برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

ماده ۹ ؛ مدت زمان بررسی صلاحیت داوطلبان در هیات‌های اجرایی از ۱۰ روز به ۱۵ روز افزایش یافت.

ماده ۱۰؛ مهلت شورای نگهبان برای بررسی شکایات نامزدهای رد صلاحیت شده در انتخابات مجلس از سوی هیات مرکزی نظارت از ۲۰ روز به ۳۰ روز افزایش پیدا کرد.

در جریان تصویب جزئیات این طرح به خصوص درباره نظارت استصوابی مباحثی که از سوی برخی نمایندگان مطرح شد که عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنشی توییتری تاکید کرد: «عدم تایید صلاحیت نمایندگانی از همه گرایش‌های سیاسی در مجلس دهم نشان داد که شورای نگهبان با هیچ کس عقد اخوت نبسته و در اعمال قانون فارغ از نظرات سیاسی آنها اقدام می‌نماید».

موضوعی که این واکنش توییتری علیرضا رحیمی عضو هیات رییسه مجلس را به دنبال داشت:«عدم تایید صلاحیت نمایندگانی از همه گرایش‌های سیاسی پوششی برای مبرا کردن شورای نگهبان از اشتباهاتش درتشخیص و تصمیم شده است، هیچکسی انتظار ومطالبه عقد اخوت از اعضای شورای نگهبان ندارد. مهم این است که اعضای شورا، از وظایف قانونی خود تخلف نکنند ونسبت به عملکرد وتصمیمات خود پاسخگو باشند.»

علی رغم تمامی حواشی پیرامون بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات، باید منتظر اعلام نظر شورای نگهبان ماند و اینکه اساسا این موضوع به عمر مجلس دهم می رسد یا اینکه تکلیف نهایی آن در دستان نمایندگان مجلس یازدهم خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
خیلی ضعیف!
بسیار عالی. هیچکس نباید به بهانه ای از پاسخگویی مبرا باشد. دیگر با این قانون حق کسی ضایع نخواهد شد و سلیقه افراد هم نقشی نخواهد داشت. این یکی از بهترین دستاورد مجلس است.
نوشدارويي بعد از مرگ سهراب امدي
عقده گشایی است نه اصلاحات. بیشترشون به دلایل اخلاقی و مفاسد مالی رد صلاحیت شدن.
پاسخ ها
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
انهایی که به دلیل حرف زدن رد شدن چی؟؟
شورای نگهبان نباید اجازه بده برخی ردصلاحیت شده ها با تصویب قانون مجددا وارد مجلس بشن
ی قانون تصویب کنن که ملت بفهمند چرا رد صلاحیت شدن. ملت حق دارن از مفاسد مالی و اخلاقی غربزده ها با خبر باشن
خیلی برای نمایندگان منتخب مردم متاسف هستم برای اینکه نمایندگان در این مدت چهار سال فوانینی تصویب و به تائید شورای محترم نگهبان نیز رسید ولی دولت محترم از آن تمکین نمود و آنها را به دلیل مختلف اجراءنگرد . چه تضمینی وجود دارد قوانین دقایق 90 که تصویب میشود به اجراءگذاشته شود بجای اینکه نمایندگان به طرح قوانین جدید رویآورمد از دولت بخواهند چرا قوانین مورد تصویب رسید به اجراءنگذاشته است و قوانین کشور را با قوانین دقیقه 90 به چالش نکشانند وبرای خود نمره قابل قبولی که نداشته اند را قابل قبول جلوه دهند.
مصداق آب در هاون کوبیدن در لحظه آخر
اینها اگرر نماینده 80 میلیون ایرانی با 50 میلیون رای هم بودند و با حداکثر ارا تصویب میکردند ماست سفید اسسست.
فقط کافیه شورای نگهبان بگه نیست خلاص
پرده آخر
به نظر من شورای نگهبان باید تخصصی بشه. اعضای شورای نگهبان باید از تخصص های مختلف باشن تا بتونن در مورد انواع تخصص های افراد نظر بدن. مساله دوم باید احزاب قوی داشته باشیم که فردی که میخاد کاندید بشه اول در انتخایات درون حزبی شرکت کنع و اونجا صلاحیتش تایید بشه. بعد بیاد برای کاندیدای نهایی و حسابی هم مردم بشناسنش. نه اینکه یه فردی بخواد در طول یک هفته خودش رو به مردم معرفی کنه که مسلما زمان کمی هست
وقتی 70 درصد اختیارات و تصمیم گیری های مهم و اساسی مملکت در دست افراد و یا نهادهای غیر انتخابی است ، اصلاحات از طریق انتخابات یا غیر ممکن و یا حرکت آن لاک پشتی است.
نه به انتخابات نمایشی و فرمایشی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
اگر 70% اختیارات دست نهادهای غیر انتخابی است
پس چرا تو برای رأی دادن به روحانی تو صف چند کیلومتری وایسادی؟
به جای فرافکنی و کی بود کی بود من نبودم
مسئولیت انتخاب اشتباه خودتان را بپذیرید
مشارکت زیر ۳۰ درصدی را نمیتوان رقابت نامید
امسال مجلس ، سال بعد نوبت ریاست جمهوری
کلا امید مردم ناامید شد.
اصلاحطلبان با کارنامه فضاحتبارشان همه چیز را به رقیب بدتر از خودشان باختند
مردم قربانی هر دو جناح بوده ، هستند ، خواهند بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
مشارکت زیر 30% آرزوی اصلاحات بود
که محقق نشد
45% شرکت کردند
ریاست جمهوری هم بیشتر شرکت می کنند
دست کم 60%
علی مطهری در گفت‌وگو با سالنامه روزنامه سازندگی: من در مجموع با دخالت نهادهای خارج از مجلس در کار مجلس موافق نیستم. معتقدم خود نمایندگان باید درباره امور تصمیم بگیرند. حتی در مورد نظرات رهبری هم معتقدم بهتر است این نظرات از طریق شورای نگهبان اعمال شود. یعنی اگر رهبری با طرح یا لایحه‌ای مخالف هستند نظرشان را به شورای نگهبان بگویند تا آنها این نظر را اعمال کنند؛ اما مجلس آزاد باشد. اینطور نباشد که دائم بگویند پیغامی از بیت آمد. این خوب نیست. چون بیت هم به معنای خود رهبری نیست. ممکن است کسی در بیت نظری داشته و این را به مجلس منتقل کند در حالی که نظر رهبری نباشد. در مواردی واقعاً معلوم نیست که نظر خود رهبری است یا افراد دیگر. لذا بهتر است نظرات رهبری از طریق شورای نگهبان اعمال شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۶
مجلس نماینده مردم است
باید مستقل و بدون زیر فشار بودن تصمیم بگیرد و تصمیمات اجرا شود،البته با شرط اینکه نماینده اکثریت مردم باشد.!
کدام نماینده مردم
مجلس کیلویی چند
اینها به تنها چیزی که فکرنمیکنند همین مردم هستند
دوستان اینکه جنابان رای نیاوردند به گردن شورای نگهبان نیاندازند دلیلش بی تدبیری و ضربه ایست که به مملکت زدند با کار نکردنشان به مردم و اینکه دو روز مانده به انتخابات، کرونا را مطرح کردند و اینکه از رای آوردن سر لیست اصلاح طلبان ۶۶هزار رای آورد از اینها مشخصه که مردم به خاطر عملکردشون به اونا رای ندادند فرافکنی نکنند
گرانی و عملکرد ضعیف دولت دلیل اصلی مشارکت کم مردم در انتخابات است
چهار سال خواب ،‌چه زود از خواب بیدار شدند ؟ گرگ گله را درید ، چوپان در خواب ناز ؟ ،، بازگشت فقر دوران قاجاریه به ایران ؟
اره منتظر باشید همین فردا تصویب میشه دلتون خوشه ها
جالبه ... تا لان نماینده ها به قانون اعتراضی نداشتند و قانون خوب بود. حالا که به ضرر خودشون تموم شد تازه به فکر افتادند که قانون رو عوض کنند.
این جنابها مسکن مهر را هفت سال تعطیل کردند و کشور را به این روز انداختند خیلی هم در مورد مسکن مهر بد و بیراه گفتند دیروز معاون جناب میگه برای اینکه اشتغال ایجاد شود وکسب کار و صنعت های ویژه ساختمان فعال شود باید مسکن ساخته شود اونم بعد از هفت سال چق در خوابشان سنگینه، عجب یک بام و دو هوایی
اصلاح قانون انتخابات یا انحصار پارلمان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار