درج نماد «دارا یکم» در بورس

سهام دولت و صندوق‌های قابل معامله در راه بورس؛ آیا مردم با خرید ETF دارایی جدید خواهند داشت؟

از امروز نخستین دوره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز شده، ولی هنوز پرسش‌های زیادی در مورد این واگذاری برای مردم وجود دارد؛ از جمله این پرسش‌ها این که سهام دولت را بخریم یا نخریم؟!
کد خبر: ۹۷۶۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۰ 03 May 2020

سهام دولت و صندوق های قابل معامله در راه بورس؛ آیا مردم با خرید ETF دارایی جدید خواهند داشت؟

در دو سال اخیر و با اعمال تحریم های ظالمانه آمریکا علیه کشورمان، صادرات نفت و به دنبال آن درآمدهای نفتی دولت با چالش های جدی رو به رو شد و این موضوع موجبات کسری بودجه را فراهم کرد.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ دولت راهکارهای مختلفی برای جایگزینی درآمدهای نفتی در نظر گرفته؛ از جمله این راهکارها افزایش سطح درآمدهای مالیاتی با جلوگیری از فرارهای مالیاتی، کاهش معافیت های مالیاتی و تعریف پایه های مالیاتی جدید بود.

با شیوع ویروس کرونا از اواخر سال گذشته و نچرخیدن چرخ کسب و کارها، تحقق درآمدهای مالیاتی در سال جاری اندکی با ابهام رو به رو و سعی شد تا راهکارهای دیگر برای تامین درآمدهای دولت به شکل جدی تری دنبال شود.

شاید با توجه به اقبال عمومی که این روزها به بورس نشان داده می شود، یکی از بهترین راهکارها، فروش سهام دولت در برخی شرکت های دولتی به مردم از طریق صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) در بورس بود؛ راهکاری که علاوه بر افزایش درآمدهای دولت به مردمی شدن اقتصاد و خصوصی سازی نیز کمک می کرد.

فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری مورخه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ حاضر شده بوده در مورد محل مصارف درآمد‌های حاصل از این واگذاری‌ها گفت: محل خرج آن جزو منابع بودجه است. گاهی بسیار فانتزی فکر می‌کنیم، در شرایطی که بودجه بدون نفت را تجربه می‌کنیم، کرونا مانع از فعالیت‌های تجاری شده و تحریم ما را تحت تاثیر قرار داده باید به دنبال تامین منابع مالی جدید باشیم لذا عرضه سهام دولتی کاری است که آثار تورمی و مالی منفی ندارد و اتفاقاً کوچک‌سازی دولت را نیز به همراه دارد و رابطه دولت و بازار را به نحو بهینه تنظیم می‌کند.

به هر صورت، شورای عالی بورس در جلسه یازدهم فروردین ماه سال جاری، بر اساس قانون بودجه سال ۹۹ و همچنین به استناد اصل ۴۴ قانون اساسی (خصوصی سازی)، سازوکار اجرایی واگذاری باقی مانده سهام دولتی شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه را تصویب کرد. بعد از آن در ۱۶ فروردین ماه، مصوبه‌ای به این منظور از سوی فرهاد دژپسند، وزیر امور اقتصادی و دارایی به اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری ارائه و بلافاصله توسط هیات وزیران تایید شد و تصمیم به واگذاری سهام بسیاری از بنگاه‌های دولتی کلید خورد.

از امروز چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹، نخستین دوره واگذاری سهام شرکت‌های دولتی از طریق صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) آغاز شده است؛ بنابراین، بورس اوراق بهادار تهران، امروز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صندوق سرمایه‌گذاری در سهام قابل معامله واسطه گری مالی یکم با نماد «دارا یکم» در فهرست نرخ صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس درج شد.

اما هنوز پرسش‌های زیادی در مورد این واگذاری برای مردم وجود دارد؛ برای نمونه برای بسیاری این پرسش مطرح است که صندوق سرمایه گذاری قابل معامله چیست؟ یا اینکه آیا برای خرید سهام دولت نیاز به کد بورسی است؟ تا چه میزان سهم می‌توان از دولت خرید؟ تا کی زمان برای خرید سهام دولت هست؟ به کجا باید مراجعه شود؟ چه سهم‌هایی قرار است فروخته شود؟ در این مطلب قصد داریم تا به برخی از این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

صندوق سرمایه گذاری چیست؟

قبل از اینکه بدانیم صندوق سرمایه گذاری قابل معامله چیست، نیاز است تا با خود صندوق های سرمایه گذاری آشنا شویم.

صندوق های سرمایه گذاری یکی از روش های غیرمستقیم سرمایه گذاری در بورس است و برای کسانی طراحی شده که آگاهی و یا وقت کافی برای سرمایه گذاری در بورس ندارند. در واقع صندوق های سرمایه گذاری نهادهای مالی هستند که به منظور مدیریت حرفه ‌ای وجوه سرمایه‌ گذاران، با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، تأسیس شده اند و تحت نظارت آن سازمان فعالیت می‌نمایند.

چند نوع صندوق سرمایه گذاری وجود دارد؟

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه ایران فعال است؛ اما در یک تقسیم‌بندی کلی، صندوق‌های سرمایه‌گذاری در قالب هشت گروه اصلی دسته بندی می‌شوند؛

  • صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت
  • صندوق سرمایه گذاری در سهام
  • صندوق سرمایه گذاری مختلط
  • صندوق سرمایه گذاری شاخصی
  • صندوق قابل معامله (ETF)
  • صندوق های نیکوکاری
  • صندوق های تامین مالی
  • صندوق های اختصاصی بازارگردان

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) چیست؟

عملکرد اصلی صندوق ETF یا Exchange Traded Fund سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی های فیزیکی است. می توان گفت مهم ترین ویژگی این صندوق ها، داد و ستدپذیری واحدهای سرمایه گذاری آنها در بازار سرمایه است. یعنی شما هر زمان که دوست داشته باشید، می‌توانید به شیوه معاملات سهام عادی، یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را بخرید، یا چند واحد از آن را بفروشید.

صندوق ETF واگذاری های دولت شامل چه سهامی است؟

دولت سه صندوق سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) برای واگذاری های خود در نظر گرفته که عبارتند از:

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری های مالی

این صندوق شامل سهام باقی مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت‌های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت است (از امروز واگذاری سهام این صندوق آغاز شده است). تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق 20 درصد می باشد.

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله خودروسازی و صنایع فلزی

این صندوق شامل سهام باقی مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در ایران خودرو، سایپا، شرکت ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه. تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق 25 درصد می باشد.

  • صندوق سرمایه گذاری قابل معامله صنایع پالایش و پتروشیمی

این صندوق شامل سهام باقی‌مانده دولت یا شرکت‌های دولتی در شرکت پالایش نفت تبریز، پالایش نفت بندرعباس، پالایش نفت اصفهان و پالایش نفت تهران. تخفیف در نظر گرفته شده برای این صندوق 20 درصد می باشد.

همان گونه که عنوان شد، از امروز چهاردهماردیبهشت ماه سال جاری، فروش سهام دولت در شرکت های بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت در قالب صندوق ETF آغاز شده است. به گفته فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد ارزش این صندوق ۲۳ هزار میلیارد تومان است که با تخفیف 20 درصدی به ۱۶ هزار میلیارد تومان می‌رسد.

آیا برای خرید واحدهای صندوق ETF نیاز به کد بورسی است؟

پاسخ خیر است و داشتن کد بورسی جهت خرید سهام صندوق ETF الزامی نیست.

اشخاصی که کد بورسی دارند، می توانند پذیره ‏نویسی واحدهای این صندوق را از طریق کارگزاری‌های بورس و سامانه‌های آنلاین معاملاتی انجام دهند.

اشخاصی که کد بورسی ندارند، می توانند برای خرید سهام صندوق ETF از طریق بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، ملت، تجارت، صادرات و قرض‌الحسنه مهر ایران اقدام به پذیره نویسی کنند. در واقع متقاضیان می‌توانند غیر حضوری و با مراجعه به درگاه‌ بانک‌های مذکور نسبت به پذیره‌نویسی اقدام کنند و یا حضوری و با مراجعه به بانک های مذکور این کار را انجام دهند.

چقدر سهم می توان از دولت خرید؟

سقف خرید یا سرمایه گذاری توسط هر شخص حقیقی (هر کد ملی)، ۲۰ میلیون ریال (دو میلیون تومان) در نظر گرفته شده است. البته اشاره به این نکته ضروری است که وزیر امور اقتصادی و دارایی در مصاحبه اخیر خود گفت: اگر هشت و نیم میلیون نفر در این فراخوان شرکت کنند، سقف ۲ میلیون تومان در نظر گرفته می شود، اگر ۱۲ میلیون نفر شرکت کنند سقف در نظر گرفته شده یک میلیون تومان خواهد بود و اگر ۳۴ میلیون نفر شرکت کنند، سقف لحاظ شده ۵۰۰ هزار تومان می‌شود لذا میزان سهامی که به هر فرد تعلق می گیرد بستگی به میزان مشارکت مردم در فراخوان دارد. وی همچنین افزود: کسی که در یک صندوق یک میلیون تومان سهام دارد می تواند در دو صندوق دیگر هم ثبت نام کند.

ویژگی بارز این واگذاری، بهره‌‌مندی کلیه ایرانیان، از تخفیف ۲۰ درصدی است.

برای خرید چقدر زمان وجود دارد؟

مهلت در نظر گرفته شده برای خرید سهام صندوق سرمایه گذاری قابل معامله واسطه گری های مالی که شامل سهام بیمه البرز، بیمه اتکایی امین، بانک‌ صادرات، بانک ملت و بانک تجارت می باشد از امروز چهاردهم اردیبهشت ماه لغایت 31 اردیبهشت ماه است.

برای خرید محدودیت سنی وجود دارد؟

خرید برای تمام شهروندان ایرانی دارای کد ملی امکان‏پذیر است و هیچ گونه محدودیت سنی برای متقاضیان وجود ندارد.

آیا شرکت ها هم می توانند واحدهای صندوق های ETF را خریداری کنند؟

پذیره ‏نویسی واحدهای سرمایه ‏گذاری موضوع این دستورالعمل صرفاً شامل اشخاص حقیقی ایرانی بوده و اشخاص حقوقی نمی‌توانند در پذیره‏ نویسی شرکت کنند.

از چه زمانی می توان این واحدها را معامله کرد؟

دو ماه بعد از تخصیص واحدها، معامله آنها امکان پذیر است و خریداران می توانند به تدریج طی ماه های آینده و در فرصت مناسب نسبت به دریافت کد بورسی جهت تسویه وجوه اقدام کنند.

سهام دولت را بخریم یا نخریم؟

پرسش آخر که پاسخ داده خواهد شد، این است که بالاخره این سهام را بخریم یا نخریم؟

این پرسش را با یک مثال پاسخ می دهیم. در ابتدا باید گفت که برای این واگذاری تخفیف ۲۰ درصدی در نظر گرفته شده است اما باید توجه کرد، فرمول قیمت‌گذاری بر اساس سی روز کاری اخیر است.

به عنوان مثال متوسط قیمت سهام بانک ملت در سی روز کاری اخیر، حدود ۱۰۱۱ تومان بوده است که با ۲۰ درصد تخفیف ۸۰۸ تومان باید واگذار شود. امروز چهاردهم اردیبهشت ماه ۱۳۹۹ قیمت سهام بانک ملت ۱۶۴۵ بوده و خرید این سهم در حال حاضر برای فرد خریدار سود خوبی را دارد، اما باید در نظر داشت که این واحد‌های خریداری شده دو ماه بعد قابل معامله هستند و تا آن زمان مشخص نیست وضعیت بورس چگونه خواهد بود؛ هر چند هم اکنون بورس اوضاع بسیار خوبی را تجربه می‌کند و قیمت سهام روز به روز در حال رشد است؛ بنابراین با قبول ریسکی که وجود دارد، به نظر می‌رسد فرد می‌تواند اقدام به خرید واحد‌های صندوق ETF کند.

در پایان نباید از انتقاد برخی اقتصاددانان و کارشناسان اقتصادی نسبت به مدیریت دولتی صندوق چشم پوشی کرد. هرچند پاسخ وزیر اقتصاد به این گروه این است که قانون بودجه امسال این اجازه را به ما داد تا برای یک دوره مدت داری، مدیریت صندوق توسط دستگاه تخصصی باشد و این گونه آزادسازی‌ها اولین تجربه دولت و کشور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۶۰
فیلم ژاپنی در سی سال پیش از تلویزیون پخش می شد. موضوع فیلم یک مهندس الکترونیک جانی بود که در یکی از قطارهای سریع السیر ژاپن بمبی کار گذاشته بود. بمب را به صورتی تنظیم کرده بود که که اگر سرعت قطار به زیر 150 کیلومتر می رسید فعال می شد. حالا جریان بورس ایران شده است. دیگر کنترل ان از دست مدیران اقتصاد و بانک مرکزی خارج شده و انها می دانند که اگر سرعت رشد 5 درصد در روز شاخص منفی شود بازار بورس ایران از خط خارج می شود. ولی ایا ادامه این سرعت هم باعث داغ شدن ریلها و خارج شدن قطار اقتصاد از ریل یا رسیدن به انتهای ریل نمی شود؟!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
فیلم زیاد دیدی. عمو جان بعد از شهادت سردار سلیمانی یه مدت بورس منفی 5 درصد بود و بعدش آرام آرام رشد کرد. الان هم به دلیل کسری بودجه دولت داره سهامش رو می فروشه تا بزنه به زخم زندگی. دلیل رشد بورس هم همین است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
فعلا که یک سالی هست قطار داره روی ریل با سرعت بالای 150 سال حرکت میکنه .ما هم سوارش هستیم . منفجر هم که بشه باز هم ارزش ریسکش رو داره

اانفجار لذت بخش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
همين جوري از خودت يه چيزي نوشتي ها. يا از بعضي سايت هاي مشخص كپي پست كردي.يعني چه سرعت رشد منفي شود بورس از ريل خارج مي شود. اگر تو بورس بودي مي ديدي كه چقدر روزهاي منفي داشته. حالا اين چند روز رو كه تازه واردها با هيجان خريد مي كنند رو استثا كنيم روزهاي منفي كم نداشتيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
ذات بازار بورس در دنیا همینه روند صعودی داره روند نزولی داره روند اصلاح و استراحت هم داره ولی انتقاد بیشتر شماها سیاسی زده است تا اقتصادی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۴
بازار بورس بالا و پایین زیاد داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
اینم یه ترفند دیگه برای بدبخت تر کردن مردم.
ناشناس
| United States of America |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
به 1853. ان برای بورسهایی است که طبیعی کار می کنند. در هیچ بورس معتبری حتی در اوج رونق اقتصادی یک کشور سابقه نداشته که رشد مثبت بورس برای بیشتر از سه یا چهار روز انهم برای یک درصد در روز بیشتر افزایش یابد و تازه انهم بلافاصله با یک یا دو روز منفی کاهش می بابد. ولی در بورس ما روزی سه درصد و اخیران 5 درصد برای 60 روز به طور مداوم افزایش می یابد. همین است که می گوییم به محض اینکه رشد کاهش یابد ناگهان تعداد بیشماری از افراد بی تجربه از وحشت برای فروش هچوم می برند و نتیجه تمام بازارهای موازی به هم می ریزد و خیلی ها تصور می کنند خانه خراب شده اند. ایا باز هم می خواهند از پول ملت ایران ضرر انها بپردازند؟
داستان را میشود اینطور فهمید
بعضی از شرکت ها و بانک ها ورشکسته اند ولی بعضی از شرکت های دولتی مانند پتروشیمی ها و یا پالایشگاه ها سود ده ،ادغام این شرکت ها با هم برای تقویت شرکت های ورشکسته و یا با بازده ضعیف است از پشتوانه "کاخانه های مادر دولتی یا سهام عدالت و نفت ملی" حال اگر تولید که به عواملی از قبیل تحریم ،مرقوبیت تولید و رقابت تولیدی متصل است حل نشود ،در نهایت این شرکت ها فقط از پشتوانه تغذیه می کنند و آنرا نابود!
وقتی رشد اقتصاد منفی شده و بسیاری از کارخانجات و صنایع با ظرفیت پایین تولید میکنند، دقیقا بفرمایید بورس چطور رشد مثبت داره؟ این فقط یک سوداگری جدید است که معلوم نیست چه زمانی حبابش خالی میشه و بسیاری ورشکسته میشن. ضمنا آن 2 میلیون تومان سهامی که دولت میخواد واگذار کنه چه دردی از دردهای اقشار متوسط و ضعیف رو التیام میده؟
پاسخ ها
شهاب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
بخاطر گرانی دلار تولیدات داخلی رونق پیدا کرده ضمنا بورس تهران سالیان سال به ارزش های خنده دار و قیمتهای بسیار پایین بدلیل عدم اشنایی مردم معامله میشد که اون دوران دیگه تمام شد
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
به همون دلیل که قیمت پراید رشد کرده بورس هم رشد میکنه. مگه به پراید آپشن خاصی اضافه شده که قیمتش نجومی بالا رفته برادر؟؟؟؟؟ همه چیز توی رونق و این چیزا خلاصه نمیشه .
در کل بورس در هیچ جای جهان چیز بدی نیست اما به این بورس خودمان شک دارم !!!!
خدا به داد مردمي برسد كه اندك سرمايه اي دارند ودربورس ريسك ميكنند خيلي خطرناك است اين وضعيت بورس درايران
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
شما بگو کجا سرمایه گذاری کنیم؟
طلا و سکه، ارز، خونه، ماشین.... همش که بار مالی و تورمی ایجاد میکنه. باز بورس رونق میده با پولی که به صنایع تزریق میشه
بمب ساعتی بنام بورس درست کردین که مدام داره شماره معکوسش برای منهدم کردن اقتصاد بخط پایان نزدیکتر میشه . چهار نفر هم با ولع سیری ناپذیر و طمع سود یکشبه و یامفت بدون اینکه بدونن بورس با سینه یا صاد ریختن سهام پاره خریدن آخه گفتن سود روزانه 4 تا 5 درصد ( هر روز و هر روز ) رو تا ابد تضمین می کنیم !!! وجدانا این سناریوی تیر خلاص به اقتصاد با بورسی که بزودی دیوارۀ سدش میشکنه و سیل ویرانگر راه میندازه نوشتۀ کیه ؟
تو بورس چه خبره!

روزی 5 درصد رشد؟؟؟؟

یعنی 100 میلیون گذاشته باشی

روز اول میشه 105 میلیون
روز دوم میشه 110.25 میلیون
روز سوم میشه 115.7625 میلیون
روز چهارم میشه 121.550625 میلیون
روز پنجم میشه 127.62815625 میلیون
روز ششم میشه 134 میلیون
روز هفتم میشه 140.7 میلیون
روز هشتم میشه 147.7 میلیون
روز نهم میشه 155.13 میلیون
روز دهم میشه 163 میلیون
روز یازدهم میشه 171 میلیون
روز دوازدهم میشه 179.58 میلیون
روز سیزدهم میشه 188.56 میلیون
روز چهاردهم میشه 198 میلیون
....
....
....
روز بیست و هشتم میشه 400 میلیون

یعنی سود 4 برابر بدون کار کردن!!!

حباب نیست پس چیه!!!

جالبه دلالان بورسی و سفته بازان میان تو این وبسایت هامیگن همه چیز 4 برابر شده و بورس هم باید 4 برابر بشه!
عزیزم همه چیز 4 برابر شده ولی بورس 12 برابر شده
در ضمن زمانی (فروردین 98 نسبت به دی 96) که همه چیز 3 برابر شد، بورس 20 درصد رشد داشت!
فروردین 98 شاخص بازده بورس روی 100 هزار بود و الان اردیبهشت 99 روی 957 هزار هستش!

بورس برمیگرده به 150 هزار واحد خواهیم دید
طلای 18 میشه 2 میلیون! خواهیم دید
دلار میشه 50 هزار تومن! خواهیم دید

نمیشه شما همه چیز 4 برابر بشه و حقوق کارمند رو هم بیای 3 برابر کنی! با عقل جور در نمیاد

البته که بورس به نفع مملکت و مردم و دلالان بورسی هست ولی به ضرر کسانی هست که چیزی از بورس نمی دونن

با سپاس
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
داداش این خبرا که می گی نیست
نمادها بسته میشن برای افزایش رشد 20 و 50 درصدی چند روز بعلاوه اگه حجم مبنا پر نشه روزی 1 ‌‌ درصد سود داری و اگه ابطال بشه که صفر میشه روزت خلاصه دنگ و فنگ داره
آره میره بالا اما نه با محاسبات نجومی شما
الان یه سهم خوب و بنیادی توی این یکماه و نيم پرش 100 درصد داده که با محاسبات شما نمیخونه
لطفاً اول تحقیق بعد حرف
با این قیمت شما اگر دو ماه بعد هم ارزش سهام بانک ملت نصف هم شود تازه میشه همون مبلغ پذیره نویسی که ضرری توش نیست!
کلک دولت جهت فروش سهام خود و دریافت پول در این اوضاع خراب و در عین حال باقی ماندن هدایت شرکتها در دست نورچشمی ها و خرید سهام فروخته شده در زمان مناسب توسط اربابها
غلط املائی:
قاتون = قانون
بورس نورچشمی اکنون در استانه فتح ابرکانال یک میلیون واحدی است !!!
این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
شاخص بورس ایران تا آخر تا امسال عدد 10 میلیون را لمس خواهد کرد
اقا این اموال مال کیه؟
برا مردمه بیت الماله و دولتی
خیلی ممنون الان داری چکارشون میکنی؟
میفروشم به مردم!
امروز که قیمت ها و نرخ رشد سهامهای خودم رو دیدم، واقعاااا ترسیدم. آخه این همه رشد؟ این همه مثبت؟ نباید یه استراحتی داشته باشه سهام؟؟ واقعا ترس داره این همه سود توی یه مدت کوتاه. یا ارزش پولمون کم میشه یا اینکه این حباب یهویی میترکه و زیر پای همه رو خالی میکنه
امروز که قیمت ها و نرخ رشد سهامهای خودم رو دیدم، واقعاااا ترسیدم. آخه این همه رشد؟ این همه مثبت؟ نباید یه استراحتی داشته باشه سهام؟؟ واقعا ترس داره این همه سود توی یه مدت کوتاه. یا ارزش پولمون کم میشه یا اینکه این حباب یهویی میترکه و زیر پای همه رو خالی میکنه
بزرگترین اشتباه تاریخی دولت در جذب نقدینگی تبلیغ های گسترده و روزانه بورس و مردم پول بدست و طمع کار و همیشه در صف و عاشق هجوم برایی یک شبه پولدار شدن . این است ماجرای ما. دیگه خود دولت چنین فکری نمی کرد این همه هجوم و حمله به سمت بورس صورت بگیره و الان خودشون هم رفتن صف های خرید سهام تا از آشی که خودشون پختن نوش جان کنن دیروز صف سکه، دلار،مسکن و امروز هم بورس و دوباره تورم و این بار ابر تورم بورسی که اونم خواهیم دید، البته نفرمایید اقتصاد دانای ما کجا هستن تا از عواقبش مردم رو آگاه کنن و هشدار بدن ولی من میدونم کجا تشریف دارن از سکه و دلار و مسکن سودشون رو کردن و اومدن بیرون و الان دارن موج سواری بورس رو میکنن و وقتی سهام هاشون رو فروختن و بال و بندیل رو بستن میان انتقاد میکنن که کار دولت اشتباه بود و ما هشدار داده بودیم حالا از این ماجرا چه کسانی سود می برن؟؟ با اجازه همین اقتصاد دانهای عزیز ، فرصت طلب ها و آقازاده ها.حالا ببینید چه بر سر مردمی که ناشیانه وارد بورس شدن میاد خدا بهشون رحم کنه
اگر سهام بانک ملت رو واقعا ۸۰۰ تومن میفروشند که بعید هست چشم بسته بخرید.بخصوص اگر دید بلند مدت برای سرمایه گذاری دارید.بانک ملت فقط ۷ میلیارد دلار ذخایر ارزی داره.مطمئن باشید دولت راحت میتواند در این قیمت سهم رو در چند بلوک هم نقدا عرضه کنه و نیاز به فروش خرد به مردم نیست.احتمالا هدفشون بیشتر جمع کردن نقدینگی و کنترل بازار های موازی بخصوص دلار هست.تا فروش سهام
همه چی گرون شده به کنار، شما الان دقت کن دیه یه ادم شده دو تا ماشين پژو.
مگه اسلام نگفته دیه 1000 تا گوسفند باید باشه، پس چرا اجرا نمیشه؟
پاسخ ها
مهدی -
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
چه ربطی داره؟!! تو بندر عباس به اون گرما ناخن گیر دونه ای بیست و پنج زار هست
به نظرم صدا و سیما و دولت باید در ضمینه بورس اطلاعات کلاسه بندی شده و دقیق بدن و با برنامه های مختلف مردم رو بیشتر ترغیب به اوردن نقدینگی در این مسیر بکنن برای اینده مملکت به جز این راهی نیست و الان نباید دولت و صدا سیما کم کاری کنند از طرف دیگر بایستی دید ایا صنعت فعلی توانایی ارتقا سطح کیفی و فناورانه محصولات خود را دارد یا نه .. بایستی این پول ها در جهت افزایش سطح تکنولوژی و کیفیت محصولات تولیدی شود دولت نباید منتظر باشد تا تولید کننده پول حاصل از بورس رو برای درخواست دلار برای خرید تجهیزات پیش بانک مرکزی ببرد و دولت با گران فروختن دلار اثرات مثبت این حرکت ملی رو خنثی کند دولت الان باید قیمت دلار را پایین بیاورد و از این راه به تولید بیشتر و درنتیجه کاهش قیمت ها و عبور از بحران تورم و رکود کمک کند .. اما آیا دولت چنین خواهد کرد ؟
خدا به داد پس اندازهای مردم برسد
...
دیری نمی پاید با ترکیدن این بادکنک که بیش از ظرفیت باد و متورم شده است ، اقشار ضعیف با سرمایه های اندک به امید کسب سود بالا در آن سرمایه گذاری کرده اند اندوخته های ناچیز خود را نیز از دست داده و فریادرسی نخواهند داشت .
در تمام دنیا در زمان بحران کرونا دولت ها به مردم پول دادند در ایران دولت دارد از مردم پول می گیرد خیلی هم خوشحال هستند
زمان احمدی نژاد هم عده ای سود ۳۵ درصد از موسسات میگرفتند. بعدا پولهاشون خورده شد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
عجب نامردی هستی
زمان احمدی نژاد یا زمان روحانی؟
اینم نگفتین که اون قیمت 800 نمیتونه باشه و گفتن قیمت نباید از قیمت 70 درصد قیمت روزش کمار باشه. اینم میگفتین بد نبود. با این حساب نهایتا 30 درصد تخفیف میشه. جوری که شما نوشتین خواننده حس میکنه 50 درصد قیمت تخقیفه
فقط نفری دو ملیون؟ دیگه اینکه نشد سرمایه گذاری. پول یه کفش ورزشیه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
شما متوجه نشدی.مقاله رو خوب بخون.مقاله روشنگر هست.نوشته دولت برای جبران کسری بودجه خودش اقدام به فروش این سهام کرده،و چون به فکر مردم هم هست و نمیخواد که زیاد ضرر کن و چند ماه دیگه بعنوان متضرر و مالباخته بیان تجمع که آقا ما پولمون رو میخوایم،مبلغ سهم هر نفر رو کم در نظر گرفته که مردم زیاد نسوزن
سوال مهم: برای خرید محدودیت سنی وجود ندارد ولیی برای فروش باید کد بورسی داشت و محدودیت سنی دارد. چگونه مشکل فروش را حل خواهند کرد؟ مگر اینکه بگویند سهام به اسم بچه ها باشد تا سن قانونی!
پاسخ ها
مهدی -
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۵
اطلاعاتت ناقص هست . مطالعه کنید
چرا نمی گویندکه سود این سهام چگونه برداخت می شود
دکتر امیرحسین مزینی، اقتصاددان:
رونق اخیر بورس، حباب گونه است
مگر اتفاقی افتاده که هر روز در بازارسرمایه رشد داریم؟
این رشدها به هیچ وجه با واقعیت‌های اقتصاد ایران همخوانی ندارد
هشدار می‌دهم وضع نگران کننده و غیرطبیعی است
احتمال دارد چیزی شبیه بحران موسسات مالی غیرمجاز رخ دهد
سلام
اساتید متخصص بورس
مملکتی که تحت شدید ترین تحریم هاست با هیچ کشوری نمیتونه تعاملات بانکی داشته باشه
رشد اقتصادیش منفیه
چطور شاخص بورسش صعودی و مثبته؟!!!!!
قطعا حبابه
به جای تورم در نقدینگی
تورم در سرمایه داریم
موقت میشه سود به جیب زد از این آب گل آلود
اما قطعا در دراز مدت بورس سود اور نیست
چون سهام شرکت هایی را می خری که ورشکسته هستند یا ورشکیته خواهند شد
مقاله بسیار خوبی بود.تشکر.
بورس در شرایط فعلی ایران،محل خوبی برای کسب سود هنگفت بصورت سفته بازی هست.یعنی کسایی که اطلاعات بورسی دارند،به بصورت اطلاعات و ارزیابی شخص خودشون،یا دسترسی به اطلاعات از ما بهترانی.
مطمئنا در مرحله اول با سود خوبی همراه خواهد بود .
آن هم به دلیل جذب اعتماد بقیه مردم در دو دور بعد.
اما بیشترین هدف دولت جمع نقدینگی از یک سو و تامین کسری بودجه از سوی دیگست. اما با توجه به کشش صنعت ایران و اقتصادش همه ی این کارها مسکن بسیار موقت هستند
من خواستم امتحان کنم ببینم این پذیره نویسی چطوریه پول از حسابم کم شد ولی نهایتا گفت خطا. خب یعنی چی راحت تر از این نمیتونن پول ملتو بالا بکشن.
ربات تریدراتومات رو از سایت آسیک بوتز بگیر خودتو راحت کن .البته آسیک بوتز به لاتین سرچ کن
چقدر بعضی دوستان مغرضانه در مورد بورس ایران نوشتند.اتفاقا بهترین شرایط برای توسعه شرکت های بورسی و عبور از اقتصاد نفتی فراهم شده.اگر این شرایط درست هدایت بشه در چند سال آینده تاثیرش تو اقتصاد و زندگی مردم دیده میشه
آقا میشه پول رو برداشت یعنی پشیمون شده باشیم
حالا ما بخریم یا نه؟؟؟
الان تا دو ماه دیگه فقط خداوند میدونه که چه اتفاقی خواهد افتاد ، پس توکل بخدا ، بی اذن خداوند برگی از درخت نخواهد افتاد
داداش ماکه خریدیم دیگه این پولا پولی نیست که بخوای راجع بهش فکرکنی زندگیمونو باختیم اینم روش
با سلام من در آپ ثبت نام کردم برای پیگیری از سهم خود باید به کجا مراجعه کنم؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
اینجور بیان شده دولت. سه صندوق. خودش.از مشارکت بانکها به عموم مردم. واگذار کرده . قبلا. سود این سه صندوق.
۲۰۰هزار تومن سهم دولت راخریدم چطوروارد خرید وفروش شوم
سلام ما ای تی اف اول دومیلیون با برنامه ایوا ثبت نام کردیم ودو میلیون کم شد حالا نمی دونیم به کجا مراجعه کنیم
کاش جواب ماهارو میدادند
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار