بازدید 15430

آیا افت قیمت نفت، رسانه‌های عربی فارسی‌زبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

اداره شبکه‌های تلویزیونی به عنوان پرهزینه‌ترین فعالیت تبلیغاتی در لندن، به هزینه‌ای بسیار کلان نیاز دارد و سالیانه ده‌ها میلیون پوند بودجه می‌طلبد و در این میان، ایران اینترنشنال که برای جذب منابع انسانی بی بی سی فارسی و منوتو به عنوان رقبایش دستمزد‌های کلانی پرداخت می‌کند، جزو پرهزینه‌ترین کانال‌های خبری در بریتانیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۹۷۵۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۵ 29 April 2020

کاهش شدید قیمت نفت اختلالات جدی در فضای کسب و کار به ویژه در کشور‌های صادرکننده عمده نفت داشته است؛ اما آیا این وضعیت تاثیری در سرمایه گذاری‌های این کشور‌ها داشته و مشخصاً می‌توان روی رسانه‌های عربی فارسی‌زبان تاثیر بگذارد، یا شیوخ پشت این رسانه‌ها، منابع محدودشان را در این شرایط در راستای حفظ این رسانه‌ها اختصاص خواهند داد و تغییر در ریتم فعالیت این شبکه‌ها رخ نخواهد داد؟

به گزارش «تابناک»؛ افت شدید قیمت نفت، منجر به سیاست‌های اقتصادی انقباضی و صرفه جویی کشور‌هایی شده که صادرکننده عمده نفت بودند. شماری از کشور‌های عربی نظیر عربستان و امارات متحده عربی ـ که علاوه بر نقش عمده در بازار نفت، تکیه اقتصادی‌شان به صادرات نفت بوده ـ جزو کشور‌هایی هستند که مجبور به بهره برداری از ذخایر ارزی و پس انداز‌هایی برای حفظ ثبات اقتصادی شده‌اند و اگر این قیمت نفت و وضعیت اقتصادی تداوم یابد، بحران‌های جدی در پیش دارند.

بخشی از منابع مالی که کشور‌ها در سال‌های اخیر اختصاص داده‌اند، فضاسازی رسانه‌ای علیه ایران بوده و این فضاسازی از چند طریق رخ داده است. فعالیت در شبکه‌های اجتماعی ـ که منجر به مسدود شدن حجم بالایی از اکانت‌های ضدایرانی توییتر در چند نوبت شده ـ یکی از روش‌های پیچیده است که شواهد نشان می‌دهد توسط دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشور‌های عربی هدایت می‌شود و به عنوان یک وظیفه سازمانی همچنان در جریان است. در کنار این روش‌ها، برخی کشور‌های عربی به ویژه عربستان، اقدامات علنی نظیر راه اندازی شبکه‌های تلویزیونی فارسی زبان یا تاسیس بخش فارسی رسانه‌های انگلیسی‌زبان را نیز اجرایی کرده‌اند.

آیا افت قیمت نفت، رسانه‌های عربی فارسی‌زبان را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

ام بی سی پرشیا و ایران اینترنشنال که علنی با سرمایه این کشورهای عربی و تحت مدیریت آنها اداره می‌شوند، از گران‌ترین سرمایه‌گذاری‌های عربستان و متحدانش برای افزایش نفوذ در میان افکارعمومی و تاثیرگذار بر فضای ایران است. اداره شبکه‌های تلویزیونی به عنوان پرهزینه ترین فعالیت تبلیغاتی در لندن، به هزینه‌ای بسیار کلان نیاز دارد و سالیانه ده‌ها میلیون پوند بودجه می‌طلبد.

در این میان، ایران اینترنشنال، که برای جذاب منابع انسانی بی بی سی فارسی و منوتو به عنوان رقبایش دستمزدهای کلانی پرداخت می‌کند، جزو پرهزینه‌ترین کانال‌های خبری در بریتانیا محسوب می‌شود.

این وضعیت باعث شده این پرسش پیش آید که آیا شیوخ عرب حاشیه خلیج فارس همچنان توان پرداخت هزینه‌های سرسام آور این شبکه‌های فارسی زبان‌شان را دارند یا در این مرحله تغییر مسیر می‌دهند و همچون بسیاری از اقدامات‌شان یکباره رهایش می‌کنند؟

پاسخ به این پرسش وابسته به مدت زمان بحران کرونا در سطح جهان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و دوره زمانی است که رکود تاریخی قیمت نفت تداوم یابد. اگر شرایط بحرانی حاکم بر بازار نفت استمرار یابد، دور از انتظار نیست که این شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس، مجبور به بازنگری در هزینه‌های کلان رسانه‌ای علیه ایران شوند.

بنابراین باید صبر کرد و دید قیمت نفت تا چه زمان در این سطح که حتی استخراجش نیز مقرون به صرفه نیست، باقی می‌ماند و بحرانی که اقتصاد جهان به ویژه کشورهای متکی به نفت را در بر گرفته، فروکش می‌کند؟ تداوم افت شدید قیمت نفت، نه تنها بر تحرکات رسانه‌ای، بلکه بر مجموعه تصمیمات کلان کشورهای عربی تاثیرگذار خواهد بود و می‌توان منجر به تجدیدنظرشان در اقدامات و تحرکاتی شود که تاکنون نیز تنها با تکیه بر منابع حاصل از فروش نفت و درآمدهای بادآورده امکان‌پذیر بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۳
کو کجاست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
بودجه یک سال ایران اینترنشنال، پول توجیبی یک ساعت پسر ملک سلمان هم نیست.
ایرانی
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۹:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
چند ده ملیون دلار پرهزینه حساب میشه؟! اگه شما راست بگین این پول یه ماشین یا ساعت شاهزاده هست و برای شما زیاده
اصلا
همانطور که العالم و دیگر رسانه های ما با قیمت نفت بسته نشد اینها هم بسته نمی شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
از معیشت و رفاه کم میکنند و این رسانه ها را سر پا نگه میدارند.
چهارشنبه دهم اردیبهشت
بورس نورچشمی امروز هم رکورد جدیدی ثبت کرد و‌شاخص کل ۳۲۰۰۰ واحد رشد کرد( رشدش دادن)
بورس اکنون در استانه فتح ابرکانال ۹۰۰ هزارواحدی است وظرف چند روز اینده از یک میلیون واحد هم عبور خواهد کرد !!! این روزها رشد ۲۰-۳۰ هزارواحدی بورس تبدیل به یک اتفاق عادی شده و چیزی که در سالهای قبل در مدت چند ماه رخ میداد حالا در ظرف چند ساعت اتفاق می افتد !!! هیچکس هم به هشدارهای اقتصاددانان متعهد و دلسوز درمورد عنقریب بودن انفجار حباب عظیم بورس اهمیتی نمیدهد
باادامه این روند بزودی زود تاریخ در مورد سقوط عظیم بورس نیویورک درسال ۱۹۲۹ و خودکشی ها وسکته های پس از ان تکرار خواهدشد
این خط اینم نشان !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
باشه تو راست میگی برو دلاراتو بکوب سرت ک گرون نشد
ناشناس
| Germany |
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اقای خط و نشانی،بورس ما منابع داخلی را مفت در اختیار دارد و بهمین جهت خریدار ،و سپس و در اخر همان نیویورکی و بقیه پودار ها ساحبش میشن!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اقا همه جا نوشته ها هست،
اولا یک شبکه ای که علیه یک حکومت فعالیت میکنه. لزوما علیه اون کشور فعالیت نمیکنه. بهتره به جای واژه ضد ایرانی از عبارت شبکه های حامی اپوزوسیون نام ببرید.
دوما، برای عربساتنی که صد ها میلیارد ذخیره ارزسپی داره اختصاص چند صد میلیون دار به ازای تاثیر فکری که میتونه بر مردم کشور رقیب خودش بزاره ، اصلن مبلغی نیست که بخواد به چشمش بیاد.
بد نیست نگارنده حداقل با شهامت دلیل پر مخاطب بودن این شبکه ها نزد مردم ایران رو هم بیان کنه!!!
چقدر باهوشید شما واقعا !!!!
به مزدک بگید سریع جمع کنه بیاد ... خخخخخ
چی رو به چی ربط میدید،اسطوره های تحلیل ،همه تو تابناک جمع شدند.
10 میلیون پوندبرای اعراب پوله؟
چه چیزهایی را به هم ربط میدهید. هزینه ایران اینترنشنال پول خورد محمد بن سلمان هم نمیشود.
نمیدانم چرا فکر میکنید کاهش قیمت نفت باعث میشود وضع عربستان خراب بشود. هشتاد سال نفت فروختند و تبدیل به احسن کردند. همین الان اگر نفت نفروشند میتوانند راحت کشورشان را با سود سهام آمریکا و اروپا اداره کنند.
متاسقانه چین قدرت بعدی است باید با واقعیت کنار اومد بعدها اونا زیرساخت های دنیارو دستشون می گیرن و قانون گذاری می کنن وتعیین تکلیف می کنن
مگر اینکه کشورهای دیگه تلاش زیادی کنن و از چین خارج بشن ومخصوصا امریکا و هند ژاپن و اروپا و کره علیه چین کاری کنن دانششونو زیاد کنن و اقتصادشونو قوی تر کنن
وگرنه مقالاتی که خوندم نشون میده همه مقالات به این اعتقاد دارن که چین تا 2050 قدرت اول دنیاس این نشان میده کمونیست برخلاف تصور از همه قدرت مندتر میشه وهمه چیزو از آن خودش می کنه
پاسخ ها
تورج
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
بنظر من جمعیت بالا در ابتدا نقطه قوت چين بود که با نیروی کار ارزان اقتصاد دنیا رو مال خود کنه. ولی در بلند مدت جمعیت بالا با درآمد بالا استاندارد های بالاتری برای زندگی میخواهد و این مسئله پاشنه آشیل چین خواهدبود. باید دید باز هم کمونیسم می‌تواند راه حلی هاین مسئله پیدا کند.؟!
قطعا هزینه ای که میکنند خیلییییی از صداوسیما کمتره
و برعکس صداوسیما، برنامه هاشون متنوع هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
تابناک تفسیر هاش نیم بند شده ،یه نگاه به 42000 کارمند صدا وسیما بندازه غصه اینو بخوره که ملت باید تاوان سقوط صدا وسیما رو بده
هیچ وقت یک عربستانی را با خودتان مقایسه نکنید. فرض کنید الان دولت سعودی یا امارات بگویند مردم ما دیگر یک ریال یا درهم نداریم به شما بدهیم چه اتفاقی می افتد هیچ. شهروند سعودی و اماراتی از سود سپرده خود در بانک های اروپا و آمریکا استفاده میکند یا ملک و املاکی که دارد یا سود سهام. امارات که اصلا تاجر هستند و کاری به پول نفت ندارند.
افت قیمت نقت،بحران اقتصادی به اضافه بحران کرونا زمینه را برای فروش صنایع نفت بشکل سهام در بازار های داخلی و در نهایت در بازار های خارجی فراهم کرده است.
در نتیجه و در نهایت نفت از دست کشور های منطقه خارج خواهد شد و به سرمایه داری بین اللمللی انتقال خواهد یافت.
آیا در ایران که این صنعت ملی باقی خواهد ماند؟
شیوخ کشورهایی که گفتید اونقدر سرمایه دارند که تا مدتها بتوانند به هزینه در این خصوص بپردازند. از طرفی از سرمایه داران صهیونیست که شاهرگ اقتصادی دنیا را در بسیاری موارد در دست دارند هم کمک خواهند گرفت و آنها هم با طیب خاطر کمک خواهند کرد. بنابراین با این امید نباید پیش رفت و فکر دیگری برای مقابله با این تبلیغات باید کرد.
مگه صدا و سیمای مارو تحت تاثیر قرار داده تازه ما که کلا تحریم هستیم اون هم از خیلی مدت پیش
نشریه فوربس: مجموع ذخایر ارزی الآن کشورهای عربی اطراف خلیج فارس 2.1 هزار دلار است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
2.1 هزار میلیارد دلار
تو نگران شبکه ای یا اطلاع مردم از اختلاس؟
هر وفت بودجه شبکه های خارجی صدا و سیمای ما کاهش یافت، بودجه شیکه های خارجی اعراب نیز کاهش می یابد!
عربستان صدها میلیارد دلار در صندوق ذخایرش داره. روزی 10 میلیون بشکه نفت صادر میکرد، جمعیتش یک چهارم جمعیت ایرانه، کاهش درآمد نفتی باعث نمیشه به خاک سیاه بشینه، ما باید فکری به حال خودمون کنیم.
متاسقانه چین قدرت بعدی است باید با واقعیت کنار اومد بعدها اونا زیرساخت های دنیارو دستشون می گیرن و قانون گذاری می کنن وتعیین تکلیف می کنن
مگر اینکه کشورهای دیگه تلاش زیادی کنن و از چین خارج بشن ومخصوصا امریکا و هند ژاپن و اروپا و کره علیه چین کاری کنن دانششونو زیاد کنن و اقتصادشونو قوی تر کنن
وگرنه مقالاتی که خوندم نشون میده همه مقالات به این اعتقاد دارن که چین تا 2050 قدرت اول دنیاس این نشان میده کمونیست برخلاف تصور از همه قدرت مندتر میشه وهمه چیزو از آن خودش می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۶:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
خیر تا پیش از کرونا شاید چنین تحلیلی درست بود اما پس از کرونا رفتار دنیا با چین به کل تغییر خواهد کرد جهان فهمید که اعتماد به یک نظام فاسد کمونیستی و انتقال برخی تکنولوژی های متوسط و پایین به این کشور اشتباه محض بوده است پس از کرونا یقینا سرمایه گذاری های خارجی به شدت در چین کاهش پیدا خواهد کرد تعرفه های سنگین بر برندهای چینی اعمال خواهد شد و خواهید دید که چین کمونیست را متوقف خواهند کرد زیرا اکنون تقریبا ثابت شده است که نظام فاسد چین با انتشار عمدی کرونا در جهان به جنگ بشریت رفت.
اره اين شبكه ها مثل صدا و سيما نيستند كه از هيج جيز تاثير نبذيرند و در هر صورت بودجه دهها هزار ميلياردى و حقوقهاى جند صد ميليونى مجريانش از جيب مردم براخت بشه و به هيجكس هم باسخكو نباشه ، امور جهان بر اساس عرضه و تقاضا ميجرخه و در ايران بر مبناى ايدئولوزى
دست بردار تابناک ماهیت این همه شبکه خبری فارسی زبان در خارج از ایران روشن شده است. بفرمایید تصادفی است که برخی از خبرنگاران آنها قبلا در صدا و سیما کار می کرده اند؟؟؟!!!
تصادفی است که ارشیو کامل صدا و سیما از شبکه من و تو سر در می آورد؟؟!!!!
در ضمن این شبکه به اصطلاح عربی!!! ایران اینترنشنال بیش از صدا و سیما سخنان و سخنرانی های مسئولین را پوشش می دهد!!!!
چقد ساده ای شماها
به ما تو ایران یاد دادن که بگن درامد کشورای عربی فقط از نفته
درسته نفت براشون خیلی مهمه ولی این مدت اینقدر سرمایه گذاری درست و دقیق کردن که عربستان تبدیل به یکی از تصمیم گیرنده های اقتصادی دنیا شده
هیچ اتفاقی براشون نمیوفته نگران خودمون باشید
هورا مزدک برمیگرده ایران
مگه شما شبکه عربی زبان و انگلیسی زبان راه نداختید که به دیگران ایراد میگیرید
این بحث هزینه ای که فرمودید شامل دفتر لندن صدا و سیما هم میشود فکر کنم با توجه به وجود شبکه جام جم در ماهواره وجود این دفتر تنها هزینه است.
عجب تحلیل پشمکی بود. باید به همراه تحلیل گر عزیز منتظر بمانیم ببینیم چه می شود
بجای اینکه بشینین که چه زمانی بودجه رسانه های بیگانه تمام می شود به فکر جبران اشتباهاتی باشید که دستاویز همان رسانه ها برای تبلیغ منفی است
هر چه هزینه داشته باشه، حاضرند پرداخت کن به شرط اینکه بدونن تاثیرگذاره. چون خیلی علاقه دارم که بر روی حداقلی از ایرانیان تاثیر بگذارند
البته فقط این شبکه های ماهواره ای نیست. پادوهاشون در آلبانی و.... تکمیل کننده این حلقه اند
پاسخ ها
جهان
| Germany |
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۰
اون حداقل ایرانی هایی که ازشون یاد کردی از کل بیننده های حداکثری صدا و سیمای داخلی بیشتره عزیزم. تازه تصور کن ماهواره آزاد نیست و اینجوریه
تا نفت از زمین درمیاد عربستان هم هست
از فرط بی پولی، تبلیغ چیپس و پیاز و دستمال کاغذی گذاشتی تو رسانه تابناکت بعد نگران بودجه رسانه های فارسی زبان خارجی هستی. بابا تو دیگه کی هستی
گدا خونه عربستان اینترنشنال و علیرضا نوریزاده در آخر بسته خواهند شد
کشور‌های عربی نظیر عربستان و امارات متحده عربی با تکیه به ذخایر ارزی خود در کوتاه مدت هیچ مشکلی نخواهند داشت
خوشتون بیاد یا نیاد عربستان فقط با حج و توریسم درآمد و وجهه بالایی در میون مسلمانان داره. که اگر بلد باشن که بنظر اینطور میاد دارن وجهه بد تند روهای وهابی رو هم پاک میکنن.
همین سؤال را می شود به این شکل هم پرسید: آیا افت قیمت نفت باعث می شود که تعدادی از دهها کانال الکی و بدون تماشاچی صدا و سیمای میلی جمع بشوند و هزاران میلیارد تومان پول بیت المال به مصارف بهتری برسه؟
این تحلیل مایه تعجب است عربستان میلیون ها برابر این هزینه ها را در اموری دیگر که مورد نیازش نیست هزینه می کند یک مورد آن دعوت از خوانندگان ایرانی بود که همه از پرداخت ها مطلع شدند و نفع و اثری هم برای عربستان نداشت مورد دیگر آن مبالغ کلانی است که به امثال نوری زاده می دهند تا گهگاه برایشان خوش رقصی کنند قماربازی ها و خوش گذرانی های شاهزادگان ، مبالغی که به طور دائم به به عواملشان در کشورهای اسلامی و عربی به عنوان ستون پنجم می دهند که کارکرد آنجنانی برایشان ندارد مهمتر از همه هزینه های هنگفت نظامی و دفاعی است که هیچگاه تفوقی در امور نظامی و دفاعی برایشان ایجاد نکرده است اینانی که ترامپ با زشت ترین القاب و تحقیرهای شکننده خطابشان می کند و خم به ابرو نمی آورند سریع و راحت می توانند به جنگ فرسایشی در یمن خاتمه بدهند و میلیارها هزینه ذخیره کنند درهمین رسانه ها می توانند نیروهای زائد از جمله خیل زنانی که برای سوء استفاده جنسی و مقاصد غیر اخلاقیشان استخدام کرده اند را کاهش دهند و بکارشان ادامه دهند
مثل اینکه بدجایی رو سوزوندن:))
من اصلا دوست ندارم سخنان روحانی و بقیه را بشنوم و ببینم اما هر وقت ایران اینترنشنال را نگاه می کنم یا دارد سخنان روحانی را پخش می کند یا بقیه را ، منم بلافاصله کانال را عوض می کنم مستند حیات وحش نگاه می کنم.
رسانه ملی ما پرهزینه تر و کم بیننده تر است. اینها با ۴ تا برنامه آبکی کلی مخاطب جذب کرده اند و هزینه شان کمتر از ۱۰۰ میلیون دلار است.
فرق شبکه ایران اینترنشنال با شبکه های برون مرزی ایران در این است که اینترنشنال شبکه ای هست که ضد ایران و ملیت ایرانی ست که از قبل انقلاب هم مخصوصا عربستان با ایران مشکل داشته و مترصد از بین بردن سرزمین ایرانه و در نتیجه کار کردن ایرانی در این شبکه را به قضاوت عموم می گذارم.
وقتی ایران رسانه در هزینه العالم رو راه‌اندازی می‌کنه چرا به اونا گیر میدین اول یه خودمون گیر بدیم که دولت در حال ورشکستگی هست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر