بازدید 4145
اقتصاد در گذر زمان

از «امضای قرارداد پرداخت وام بانک جهانی به ایران» تا «شایعه آغاز سهمیه بندی بنزین»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۴۹۷۷
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 29 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی دهمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

10 اردیبهشت 1344، قرارداد پرداخت وام چهل ميليون و پانصد هزار دلاري به ايران، با بانك جهاني به امضا رسيد.

10 اردیبهشت 1356، منابع فرانسوي گفتند بحث بر سر خريد 6 نيروگاه هسته اي از فرانسه، از جمله موضوعات مورد مذاكره طرف ايراني با «ژان پير خوركاد» وزير تجهيزات فرانسه است كه امروز وارد تهران شد.

10 اردیبهشت 1390، نمایندگان مجلس با محدود کردن اختیار دولت در افزایش قیمت حامل‌های انرژی، درآمدهای یارانه ‌ای دولت در سال ۹۰ را حدود ۳۰ درصد از آنچه در لایحه بودجه پیشنهاد شده بود، کاهش دادند.

10 اردیبهشت 1391، همزمان با مخالفت رییس کل بانک مرکزی با سیاست تثبیت نرخ ارز، نشانه‌ هایی از پذیرش تدریجی دلار آزاد از سوی دولت مشاهده می‌ شود؛ سال گذشته پس از اعلام نرخ ۱۲۲۶ تومان برای دلار سیاست ‌های تعزیراتی شدیدی برای حفظ این نرخ به صورت دستوری اجرا شد. اوج این اقدامات منع صرافان از درج نرخ ‌های بازار آزاد و الزام شرکت ‌های دولتی به فروش ارز حاصل از صادرات با نرخ رسمی بود.

10 اردیبهشت 1393،  سخنگوی دولت گفت: «براساس توافق‌نامه ژنو کل دارایی‌های آزاد شده ایران که در حد 2.4 میلیارد دلار بود، آزاد شده است.» او همچنین تاکید کرد که ایران در تلاش است تا این پول را به طور نقد وارد ایران کند. 

10 اردیبهشت 1394، وزارت صنعت، معدن و تجارت فهرست ممنوعیت خرید ۱۹۲ قلم کالای خارجی دارای مشابه تولید داخل توسط دستگاه‌های مشمول را اعلام کرده است.

10 اردیبهشت 1396، حیاط خلوت شرکت ‌های دولتی در نظام بانکی تخریب شد. ولی‌الله سیف رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: گام نخست انتقال حساب شرکت‌ های دولتی به بانک مرکزی به‌طور کامل برداشته شد. با این اقدام، چرخه معیوبی که در سال‌ های گذشته، میان شرکت ‌های دولتی با بانک ‌های نگهدارنده حساب ‌ها ایجاد شده بود، از کار افتاد. رسوب وجوه در میان بانک‌ ها و اعطای تسهیلات با ترجیحات رانتی، زمینه فساد را در حساب ‌های دولتی فراهم آورده بود.

10 اردیبهشت 1397، ابرتورم اقتصاد ونزوئلا این بار در بازار سهام این کشور نمود پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که شاخص بورس کاراکاس از ابتدای سال ۲۰۱۷ بیش از ۷۰ هزار درصد صعود کرده است. کاهش ۹۹ درصدی ارزش پول ملی ونزوئلا و تورم افسارگسیخته عامل اصلی رشد دسته‌جمعی قیمت سهام این کشور است. این نمونه عبرتی برای طرفداران سیاست‌های تورمی به بهانه رونق بورس است. وضعیتی که نشان می‌دهد این بار رشد بازار سهام به‌عنوان آینه اقتصاد نه به معنای رشد اقتصادی، بلکه جولانگاه تورم‌های پنج رقمی است.

10 اردیبهشت 1398، طی خبری اعلام شد که طرح سهمیه‌بندی بنزین احتمالاً‌ از ساعت 24 روز پنج‌شنبه مورخه 12 اردیبهشت ماه آغاز می‌شود و قیمت بنزین سهمیه‌ای احتمالا ۱۰۰۰ تومان در هر لیتر باقی خواهد ماند.

 

منابع: روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان