بازدید 29459

گمانه زنی‌های مختلف از سفر ظریف به دمشق/ تحول مهمی در راه است؟

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز دوشنبه در سفری یک روزه با استقبال فیصل مقداد قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه وارد دمشق شد؛ سفری که مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفت و گمانه زنی‌های متعددی در مورد آن مطرح شده است.
کد خبر: ۹۷۳۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۱ 21 April 2020

گمانه زنی های مختلف از سفر ظریف به دمشق/ تحول مهمی در راه است؟

بین الملل تابناک: محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر دیروز دوشنبه در سفری یک روزه با استقبال فیصل مقداد قائم مقام وزیر امور خارجه سوریه وارد دمشق شد؛ سفری که مورد توجه رسانه‌ها و ناظران بین المللی قرار گرفت و گمانه زنی‌های متعددی در مورد آن مطرح شده است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، دیروز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: در سفر ظریف به دمشق، طیف وسیعی از مسائل مطرح می‌شود. او افزود: لازم بود بعد از مدت‌ها که دیداری بین مقامات ایران و سوریه نبود، یک سفر و دیدار برای هماهنگی امور به ویژه در شرایطی که الان در آن قرار دهیم انجام شود و این سفر اخیرا برنامه‌ریزی شد و ظریف در آنجا راجع ‌به تحولاتی که در منطقه رخ داده و همین‌طور تحولات در داخل خاک سوریه در مبارزه آن‌ها علیه تروریسم، رایزنی و تبادل‌نظر خواهد کرد.

پیگیری روند آستانه

پیگیری روند آستانه و برگزاری دور جدید آن، یکی از مهم‌ترین اهداف سفر محمد جواد ظریف به دمشق در شرایط کنونی است. اهمیت چارچوب آستانه در حفظ تمامیت سرزمینی سوریه، مبارزه با تروریسم و فراهم کردن زمینه‌های شکل‌گیری قانون اساسی جدید سوریه است که زمینه را برای گفت‌وگو‌های سیاسی طرف‌های درگیر این بحران فراهم می‌کند.

قرار بود در اسفند (۱۳۹۸) نشست سران سه کشور روند آستانه (ایران، روسیه و ترکیه) درباره صلح سوریه در تهران برگزار شود که به دلیل شیوع کرونا این نشست برگزار نشد.

در همین خصوص یک روزنامه الوطن سوریه خبر داد که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران قرار است در جریان سفر به دمشق، پس از دیدار با مسئولان سوری، مسائل مربوط به نشست آتی آستانه را بررسی کند.

به گزارش فارس، یک منبع دیپلمات خارجی در دمشق به الوطن گفت: هدف از این سفر، «رایزنی با مسئولان سوری پیش از نشستی است که قرار است چهارشنبه آتی، وزرای خارجه کشور‌های ضامن روند آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار کنند.» او همچنین تاکید کرد که نشست وزرای خارجه کشور‌های ضامن روند آستانه، از طریق ارتباط ویدئویی برگزار خواهد شد. پیشتر «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه مدعی شده بود، «روند آستانه» که حدود سه سال پیش برای حل و فصل مسالمت‌آمیز مسائل سوریه توسط ترکیه، روسیه و ایران تشکیل شد، دچار فروپاشی شده است و باید ببینیم ترکیه، روسیه و ایران چه کاری می‌توانند برای احیای روند آستانه انجام دهند.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در اهمیت برگزاری نشست آستانه گفت: روند آستانه به‌عنوان مهم‌ترین روند سیاسی ـ که ممکن است به شرایط بهتری در این وضعیت فعلی بینجامد ـ همچنان در دستورکار کشور‌های عضو از جمله ایران قرار دارد و بنا بود نشست سران عضو روند آستانه را در تهران داشته باشیم که به دلیل کرونا این امر به تعویق افتاده، ولی این به آن معنا نیست که رایزنی‌ها و هماهنگی‌های ما در این زمینه مختل شود؛ بنابراین سفر ظریف در زمان مناسبی انجام شد و امیدوارم به نتایج خوبی منجر شود.

در این راستا، دکتر اسامه دنوره، تحلیلگر مسائل سیاسی و راهبردی در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک گفت: نقش ایران به عنوان یکی از سه کشور ضامن روند آستانه در چندین محور کلیدی است.

این تحلیلگر سوری گفت: ایران روابط اقتصادی و سیاسی مستحکمی با ترکیه دارد و در بسیاری از مواقع ترکیه راه‌های تنفس بسیاری برای ایران ایجاد کرده است و این کشور توانست از این طریق شدت تحریم‌های اقتصادی را کاهش دهد. از سوی دیگر ایران شریک راهبردی سوریه و روسیه در جنگ با تروریسم است.

اسامه دنوره، که عضو پیشین هیات سوری در مذاکرات آستانه است، در ادامه گفت: ایران علیرغم مشارکت در جنگ با تروریسم می‌تواند میان تمام طرف‌ها نقش میانجیگر ایفا کند به خصوص اینکه با بسیاری از کشور‌های منطقه با خطری مشترک روبه روست که امنیت داخلی و اتحاد آن‌ها را تهدید می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: مسئولان وزارت خارجه ایران پیش از این چندین بار خواستار میانجیگری میان سوریه و ترکیه شدند و خود شخص محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران نیز آخرین بار در ماه فوریه خواستار این میانجی‌گری شد.

این تحلیلگر سوری در ادامه با اشاره به اینکه نقش ایران در این مرحله منطقی و مطلوب است، تأکید کرد: تلاش ایران چه در زمینه میانجیگری باشد یا غیر آن، مورد استقبال ضمنی ترکیه و سوریه قرار دارد، زیرا این دو کشور، از هر تلاشی برای از بین بردن رکود در عرصه سیاسی و راهبردی، استقبال می‌کنند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر، احتمال فعالیت مجدد روند کمیته قانون اساسی یک تغییر مثبت است که در راستای کاهش تنش نظامی است. کاهش تنش نیز می‌تواند تأثیر مثبتی بر وضعیت میدانی داشته باشد و به پیشروی منجر شود که نقطه آغاز توافق کشور‌های ضامن آستانه به عنوان مقدمه‌ای برای حرکت به سمت راه حل بحران سوریه باشد.

وضعیت میدانی ادلب

وضعیت میدانی ادلب دیگر محور سفر محمد جواد ظریف به دمشق و رایزنی با مقامات سوری است. در شرایط کنونی و میدانی سوریه، ادلب یکی از مهم‌ترین گره‌های بحران سوریه است که تمرکز تروریست‌ها و برخی حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی بر آن قرار گرفته است، به‌ ویژه تمرکز ترکیه بر ادلب و مناطق اطراف آن به نگرانی‌ها از ادامه بحران دامن زده است.

حضور نیرو‌های مسلح ترکیه در خاک سوریه و اطراف ادلب هم با خواسته دولت مرکزی و خواسته دو کشور دیگر ضامن روند صلح آستانه یعنی ایران و روسیه در تعارض قرار دارد؛ از همین روی، حضور ظریف در دمشق می‌تواند تکلیف اوضاع امنیتی ادلب را بیش از گذشته روشن کند؛ بنابراین، تعیین‌تکلیف وضعیت امنیتی ادلب و کنترل کامل این استان توسط حکومت سوریه، یکی از دغدغه‌های تهران و دمشق است.

ارتش ترکیه در ماه‌های اخیر به بهانه نظارت بر آتش‌بس ده‌ها نقطه دیده‌بانی در استان ادلب ایجاد و حجم وسیعی از نیرو‌های نظامی خود را در مناطق شمالی سوریه مستقر کرده است. گفتنی است، در حال حاضر، بخش اعظمی از استان ادلب در اشغال تروریست‌هاست. ارتش سوریه نیز چندی پیش در چندین عملیات توانست مناطق گسترده‌ای از حماه، حلب و ادلب را آزاد کند که با توافق آتش‌بس، فعلا این عملیات متوقف است.

احیای روابط با اعراب

روزنامه فرامنطقه‌ای "رأی الیوم" در بخش سخن سردبیر به بررسی سفر "محمدجواد ظریف" وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به دمشق پرداخته و این سفر را در پیوند با رویکرد کشور‌های عربی برای عادی‌سازی روابط با دمشق و همچنین تهران عنوان کرده است.

در این مقاله آمده است: شاید هدف اعلام‌شده سفر محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران به دمشق در روز دوشنبه و دیدارش با "بشار اسد" رئیس‌جمهور و "ولید المعلم" وزیر خارجه سوریه و دستیاران وی، روابط دوجانبه ــ که این "کلیشه‌ای" رسمی است که همیشه به‌کار برده می‌شود ــ و نیز (گفتگو درخصوص) آنچه درباره نشست سه‌جانبه و قریب‌الوقوع روسیه، ترکیه و ایران برای رایزنی درباره کمیته تدوین قانون اساسی و اوضاع در ادلب عنوان می‌شود، باشد، ولی در این مجال کوتاه می‌توان گفت که این سفر تلاشی برای اطلاع مقامات ایران از وضعیت سیاستِ در‌های بازی است که به‌صورت فزاینده به‌روی دمشق و رهبری سوریه باز می‌شود و این روند طی روز‌ها و هفته‌های اخیر شدت گرفته است.

بیشتر توضیح می‌دهیم و می‌گوییم ایران، که روز دوشنبه از زبان "سید عباس موسوی" سخنگوی وزارت خارجه‌اش آمادگی‌اش را برای گفتگو و احیای روابط بدون شروط با همسایگانش در خلیج (فارس) اعلام کرد، می‌خواهد از روند سیاست در‌های باز کشور‌های عربی در قبال دمشق و رهبری آن مطلع شود و شاید هم علاقه‌مند است خواه مستقیم یا غیرمستقیم و خواه به‌صورت جزئی یا کلی، شریکی باشد که از این وضعیت بهره‌مند شود، چون سوریه و ایران در یک سنگر، یعنی سنگر محور مقاومت، ایستاده‌اند.

سه تماس و یک اظهارات مطبوعاتی تجسم یک تغییر شتابنده در سیاست‌های در‌های باز عربی برای سوریه است؛ نخستین تماس از سوی "محمد بن‌زاید" ولیعهد امارات، دومی از سوی "محمد ولد الغزوانی" رئیس‌جمهوری جدید موریتانی و سومین اقدام نیز از سوی "هیثم بن طارق" پادشاه جدید عمان انجام شد که همه این تماس‌های رهبران مستقیم با بشار اسد، جهت تبریک سالروز استقلال سوریه صورت گرفت، ولی در واقع، این تماس‌ها نشانگر حسن نیت‌ها و مُهری برای ورود به مرحله‌ای جدید و عادی سازی روابط با دمشق است.

"عبدالمجید تبون" رئیس‌جمهوری الجزایر اقدامی جسورانه اتخاذ کرد و در گفتگو با شبکه تلویزیونی "روسیا الیوم" تأکید کرد که سوریه از کشور‌های مؤسس اتحادیه عرب است و الجزایر یا هر کشور عربی دیگر هرگز اجازه نمی‌دهند که این کشور آسیبی ببیند. التبون با این اظهارات، در‌های نشست بعدی اتحادیه عرب در الجزایر را کاملاً برای سوریه باز کرد تا آن را به کرسی خود در این اتحادیه بازگرداند.

زمانی ‌که می‌گوییم ایران می‌خواهد از روند سیاست‌های در‌های باز کشور‌های عربی درخصوص سوریه بیشتر مطلع شود، منظورمان این نیست که می‌خواهد بخشی از آن باشد، به‌ویژه این‌که کشور‌های عربی حوزه خلیج (فارس)، یا بیشتر این کشورها، تمایلی قوی دارند که از بحران ویروس همه‌گیر کرونا به‌عنوان مقدمه‌ای برای آشتی با همسایه ایرانی‌شان و کاستن از شدت تنش با آن استفاده کنند، به ‌ویژه با توجه به این‌که انتظار می‌رود در نقشه جدید سیاسی، نظامی و اقتصادی جهان تغییراتی شکل بگیرد و این تغییرات اکنون در حال ظاهر شدن است.

خیلی خلاصه می‌گوییم، سوریه دروازه جهان عرب به ‌سوی ایران و دروازه ایران به‌ سوی جهان عرب است و موضوع قابل توجه این که این دروازه به ‌سرعت و به‌ دلایل عدیده‌ای، که در اینجا مجال ذکرش نیست، در حال بهبود یافتن و پیشرفت است و این پیشرفت یکی از دلایل سفر ظریف به دمشق به ‌شمار می‌رود.

بعید نمی‌دانیم که تماس بعدی با رئیس‌جمهوری سوریه از سوی همتای تونسی‌اش "قیس سعیّد" باشد که بار‌ها مخالفتش را با محاصره سوریه اعلام و از موضع آن مبنی بر مخالفت با عادی‌سازی (با اسرائیل) تمجید کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۵
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۶۱
اهداف سفر ظریف به سوریه: چند دیدار دیپلماتیک، چند خنده، چند عکس و وعده کمک‌های بیشتر و نفت مجانی.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
بدبخت. نفت اربابت شده منفی 43 دلار و نفت ما 20 دلار خخخخخ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
جناب ۱۵.۲ این شما نبودید یه زمانی ادعا میکردید ارباب مان به دنبال نفت ماست اگر نفت خلیج فارس به آنان نرسد از سرما و گرما میمیرند حال خبر از ارزانی نفت شان میدهید ؟؟؟ عجب
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
بدبخته 15:24 یخورده مطالعه کنی میفهمی چه چرتی گفتی! اون قیمته نفت معاملات آتیه نه قیمت نفت واقعی! ضمنا اگه نفته شیل و برنت به 10 دلار برسه نفت ما میشه 7 دلار !
ناشناس
| United States of America |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تحول چیه؟ ظریف از بعد از سفر نیویورک در مهرماه دیگر هیچ کشور امریکای شمالی و اروپایی از او دعوت نکرده. یه چند ماه هم هست که به خاطر کرونا هیچ جا نرفته بود. بچمون پوسید تو تهران. از زمان خدمت سربازی در نیویورک جواد یاد نداره که این همه مدت تو تهران مونده باشه. گفته حالا حداقل هواپیما دولت را بر داریم برای یک سفر بریم سوریه و ساحل مدیترانه. وزیر خارجه ای که جتی در امدن اسد به تهران کسی ازش سراغی نمیگیره و تحول از ان شوخی های خنده داره!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
۱۵:۲۴
انسان دون و فرومایه با این ادبیات با مردمش صحبت میکنه , زشته خجالت بکش
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
حرف های شبکه های ماهواره ای رو تکرار نکن
ایرج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تابناک لطفاسانسورت شامل پیامهای سخیف مثل پیام15:34هم بشودعده ای یادگرفتن تاکسی اظهارنظرخلاف نظرشان دادبلافاصله ازکلمات درشان خودشان مثل اربابت وآلبانی نشین استفاده میکنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
ناشناس 15:24 بخند که دوران به کام و تو و دوستان چینی ات است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
آقا ما چه راضی باشیم چه نباشیم منطقه دچار بحران هایی شده و ما هم درگیر هستیم ترکیه و عربستان هم هستند
من هم دوست داشتم هیچ تنشی در منطقه نبود و تمام کشورهای آن دارایی و توانشون رو صرف آبادانی کشورهای خود می کردند
ما هم داریم تنش هایی از جنس تنش های اروپا در دهه 30 و 40 میلادی را پشت سر می گذاریم
به هر حال ذات بشر این است که خیلی کم تجربه می
گیرد
دست روی دست بگذاریم و کاری نکنیم عربستان و ترکیه و آمریکادر کشورهای همسایه قدررت میگیرن
به نظر شما اون موقع وضعیت امنیت کشور پهناور ما چه شرایطی پیدا می کنه؟
نمی بینید پاکستان 20 ساله نمی گذاره افغانستان ثبات پیدا کنه
قانون دنیا این هست قوی ضعیف رو حذف می کته
اولین،بهترین و الویت دارترین کار توجه به خواست اکثریت مردم داخل ایران هست که همچنان توجه ای به آن نمیشه!
کافیه مثلا برید توییتر ظریف ببینید وقتی توییت میکنه چه تعداد موافق و مخالف داره، حا مشگلات سوریه وغیره ابتدا در گیرو حل مشگلات داخلیست،
پاسخ ها
ساسان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
همیشه اکثریت درست نمی گن
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
نتیجه تصمیمات اقلیت حق به جانب را داریم بچشم می بینبم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
اکثریت تو ایران همیشه اشتباه کرده.
به عنوان یک بی طرف میگم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
در تمام دنیای پیشرفته و موفق و در اکثر نزدیک به تمام آنها
خواست و نطر ، اکثریت بر اقلیت ارجحیت داشته
و یکی از دلایل اصلی پیشرفت کشورهای توسعه یافته
و رضایت و آرامش اکثریت مردم شان
همین تبعیت از خواست اکثریت مردم بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
ساسان خان ؛ اولاً همیشه حق با اکثریت است ، چون درصد وجود افراد باهوش و منطقی در اکثریت بیشتر از اقلیت است . در ثانی ؛ وقتی اکثریت مردم چیزی رو میخوان باید مسئولان به آن عمل کنند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
15:33
اتفاقا الان 7 ساله داریم نتیجه ی انتخاب اکثریتو میبینیم
ظریف شاید یکی از ناخوشایتدترین چهره سباسی ایران باشه،دلیلش هم دو چهره بودن اوست،یعنی انچه که تلاش داره نشون بده نیست،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
ما مسئول قضاوت های خودمون درباره دیگران در نزد خدا خواهیم بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
موافقم، فکر نمیکنم در بین تمام وزرای خارجه تاریخ ایران کسی از این جواد آقا نچسب دار داشته باشیم
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
نه بابا ؟
واقعا چیه ؟
نظر اکثربت مردم ابران غیر قابل انتشار هست!!تابناک تو بگو چرا؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تابناک معلوم نیست چی شده آی پی های کانادا و انگلیس خیلی فعال شدند حالا با فیلتر شکن یا هرچی!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
ناشناس
| - |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲

علاوه بر دشمنان با آی پی کانادا و انگلیس , منم از آلبانی در کمپ منافقین دارم این پیامو میذارم , پول هم از اسرائیل گرفتم اگر دلت خنک میشه
فقط اگر دوست داشتی یه ذره از اون روی مثل سنگ پاتون کم کنید
با تشکر
تحولات مهمي در راه است؟! خسته نشديد از اين تيترهاي گنده و توخالي!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
شما هم خسته نشدید از کف و هورا کشیدن واسه اربابتون ترامپ و بعد ضایع شدن؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
ناشناس 1527

ارباب کدومه ؟ ترامپ کیه ؟
آنچه که ما مردم عادی با پوست و گوشت خودمون داریم حس میکنیم ؛ بدبختی و نداری و فلاکته . که این هم تقصیر مسئولان است (چه اصلاح طلب چه اصولگرا) .
یک اختلاف جزیی در سوریه بین حاکمیت و مخالفان تبدیل به جنگی 9 ساله شده که چند کشور را د رگیر خود کرده است.چند سال قبل از 1357 درگیری بین حکومت پادشاهی عمان با شورشیان ظفار در آن کشور رخ داد در کوتاهترین زمان خاتمه داده شد.نمیدانیم مقایسه حوادث عمان با سوریه درست است یا خیر.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
خیر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
این عزیز نشسته فقط جواب نظرات رو میده تابناک مشاور استخدام کردی
آقای دکتر در این وضعیت اقتصادی کشور بهتر بود تلفنی تبادل نظر می شد (هزینه هواپیما ،محافظان و........) !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
حوصله اش از خونه نشستن سر رفته بوده گفته بریم یه سر یه بشارمون بزنیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
تو چمدونش سوغاتى برده . با تلفن نمى شد ، نقل و انتقال بانكى هم ممنوع
چه تحول مهمی کشورهای دیگه راهش نمی دن پا شده رفته سوریه
تحول كدومه ؟ سال به سال دريغ از پارسال.
فقط برای دادن دلارهای نقد چون از طریق بانکی غیر ممکن است
پاسخ ها
مجید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
سعی کن از نعمت عقلی که خدا مجانی بهت داده درست بهره ببری
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۸:۲۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
مجید جان دلبندم به اظهارات مقامات پس از برجام مراجعه کن که میگفتند مجبور بودیم دلارها را به صورت چمدانی منتقل کنیم
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
حتما این رو از شبکه خارجی شنیدی ؟
مگه نه ؟
ناشناس
| Austria |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
مجید جان ساندیستو بزن
خداوند متعال شاهد همه چی هست.
تابناک ! کارمند پاسخگو استخدام کردی ؟ مرد باش پای جوابات بزن تابناک !
این ادبیات "ارباب" " اربابتون" رو هم جمش کن، دیگه مشتری نداره !!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
طرفداری عده ای از هر کار غربی ها چیزی به جز ارباب و پادو بودن رو به ذهن نمیاره دوست عزیز.
این نگاه مطلق مثبت به غرب خطرناکه.
ناشناس
| Netherlands |
۲۰:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۲
شما مشتری اولشی
ظریف از بیکاری گفته یه سر برم سوریه .
به به سلطان توییت و ماله ! 24 ساعت بود خبری ازشون نبود...
سانسورچی برات آرزوی خوبی و سلامتی ندارم
اگه نگیم نامحبوب ترین وزیر خارجه در طول تاریخ قطعا میتونیم بگیم بی خاصیت ترین! کافی است به تعداد کشور های دوست و دشمنمون در ایتدای انتصاب ایشون و در حال حاضر توجه کنیم، سال 92 تعداد کشور های دوستمون خیلی بیشتر و تعداد کشورای دشمن خیلی کمتر بود ولی به لطف پرفسور حقوق بشر الان درست بر عکسه! البته همینم در مورد آقای رئیس جمهور، رئیس دفتر نور چشمی ایشون، معاون اول، تیم اقتصادی و... متاسفانه قابل تعمیمه!
من کارمند وزارت امور خارجه هستم از زمان دکتر ولایتی تاکنون

اینقدر که در دوران آقای ظریف رفیق سالاری بوده در زمان هیچ وزیری نبوده است
جوری نوشته "تحول" من فکر کردم رفته المان ژاپن.....
بابا کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی. دست بردارید از سماجت شاید اعتماد و توجه به داخل سودمند ار باشه یک با امتحان کنید.
ارباب تو كيه ؟
تحول مهم، خرید تابلو ۳۰ میلیون دلاری برای همسر بشار !
یک تحولی که شداین بودکه اسراییل همزمان با ورودجوادیه جایی درسوریه رو بمباران کرد!
پول هایی که به جای آبادانی ایران در عراق و سوریه و لبنان و یمن و غیره خرج می شود چرا ؟
امیدوارم عمق استراتژیک کشور به جای سواحل مدیترانه در داخل پیگیری شود
بغیر از سوریه و یه چند تا کشور میکروسکپی فقیر کی ازش استقبال میکنه؟! اگه چین و روسیه هم راش میدن واسه بهره برداری های ده ها میلیاردی از کشورمونه1
یک تعدادی مفت خورتایک نفرانتقادمیکنه
میادزیرکامنت مینویسه
اربابتان
غرب پرست
حقوق بگیر
بمیربابامفت خور
ظریف: ۱۰۰۰ دستگاه کمک تنفسی لازم داریم. تحریم مانع از واردات آن است.
ترامپ: هزاران دستگاه کمک تنفسی اضافی داریم. آماده‌ایم به ایران بدهیم.
ظریف: نمی‌خواهیم. ما به‌زودی دستگاه کمک تنفسی صادر می‌کنیم.
حتما رفتن از سوريه پول قرض بگيرند
برا دیدن تابلوی 30 میلیون دلاری خریداری شده اقای اسد برا همسرشون رفته
مرگ بر تابناک فاشیست....
روزنامه های روسی تیترهای عجیب و غریبی علیه بشار اسد زدن شاید شرق با غرب به توافق برسد.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی