بازدید 8840
۲

دورخیز برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی در عید فطر

ارزیابی عمده ناظران حکایت از آن دارد که کشاندن عموم مردم به سالن‌های سینما پس از بازگشایی سالن‌ها، بسیار دشوار خواهد بود و فیلم‌هایی که در دو نوبت نخست اکران قرار گیرند و کنسرت‌ها و تئاترهایی که پیش‌قراول اجرا می‌شوند، با مخاطب حداکثری، شبیه مخاطب اکران اول و دوم نوروز مواجه نخواهند شد.
کد خبر: ۹۷۳۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۹ 20 April 2020

دورخیز برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی در عید فطرشواهد نشان می‌دهد برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی و ازسرگیری فعالیت عرصه‌های هنری در ایران پس از ماه مبارک رمضان دورخیز جدی از سوی تصمیم گیران این عرصه‌ها انجام شده و بازگشایی این مجموعه‌ها و چرخش دوباره زنجیره اقتصاد هنر کشورمان، با فرارسیدن عید فطر آغاز خواهد شد و برای عبور از بحران اقتصادی حوزه هنر، نخستین گام‌ها از سوی اهالی این حوزه برداشته خواهد شد.

به گزارش «تابناک»؛ چند روز تا آغاز ماه مبارک رمضان باقی است و در این همین فاصله، برنامه ریزی و تدارک برای بازگشایی سالن‌های سینما پس از این ماه مبارک و در عید فطر آغاز شده است؛ اقداماتی که به گفته مقامات سینمایی صرفاً برای در نظر گرفتن یک پیش بینی و آمادگی است و همه چیز به نظر ستاد ملی کرونا بستگی دارد. با این حال رایزنی برای انتخاب فیلم‌های اکران عید فطر ـ که نخستین نوبت اکران عمومی سال هزار و سیصد و نود و نه خواهد بود ـ نشان می‌دهد موضوع جدی‌تر از اینهاست و احتمالاً سالن‌های سینما در خردادماه بازگشایی می‌شوند.

البته سینما در عرصه تنها نیست و در صورت بازگشایی سالن‌های سینما، سالن‌های تئاتر نیز فعال خواهند شد و کنسرت‌های موسیقی نیز از سر گرفته خواهند شد. تصمیم‌گران این عرصه‌ها در حال بررسی گزینه‌های جذابی هستند تا با عرضه این محصولات هنری در نوبت نخست پس از بازگشایی، اقبال عمومی را مجدداً متوجه اقتصاد هنر کنند و آب رفته را به جوی بازگردانند. در این مسیر حتی نام برخی فیلم‌هایی که قرار است در اکران عید فطر به نمایش درآید، در افواه عمومی مطرح شده و در عین حال رقابت شدیدی برای به دست آوردن اکران عید فطر مشاهده نمی‌شود.

دورخیز برای بازگشایی سالن‌های سینما، تئاتر و موسیقی در عید فطر

ارزیابی عمده ناظران حکایت از آن دارد که کشاندن عموم مردم به سالن‌های سینما پس از بازگشایی سالن‌ها بسیار دشوار خواهد بود و فیلم‌هایی که در دو نوبت نخست اکران قرار گیرند و کنسرت‌ها و تئاترهایی که پیش‌قراول اجرا می‌شوند، با مخاطب حداکثری شبیه مخاطب اکران اول و دوم نوروز مواجه نخواهند شد و برخی ناظران نیز اساساً ارزیابی بدبینانه‌ای دارند و تاکید می‌کنند محصولاتی که در بدو بازگشایی فعالیت‌های فرهنگی عرضه می‌شود، شکست تجاری خواهند خورد و قربانی دوران گذار خواهند بود. به همین دلیل رغبت کمتری برای اکران عید فطر امسال نسبت به اکران‌های اول و دوم سال و حتی اکران عید فطر سال‌های پیش وجود دارد.

قابل پیش بینی است که مجوز فیلمبرداری پروژه‌هایی که سکانس‌های محدودی از آنها باقی مانده در روزهای آینده صادر و آغاز فیلمبرداری سایر آثار نیز به زمان بازگشایی سالن‌های سینما در عید فطر موکول شود. مشخص نیست این وضعیت چه تبعاتی با خود خواهد داشت، چرا که باید تا یک ماه دیگر صبر کرد و دید ابعاد کرونا در ایران به چه سطحی رسیده اما به نظر می‌رسد فشار اقتصادی که به همه عرصه‌ها از جمله فعالیت‌های هنری وارد آمده، باعث شده اهالی این حوزه بیش از هر زمان در پی ازسرگیری فعالیت‌هایشان به هر قیمت ممکن باشند.

با این حال به نظر می‌رسد ضروری باشد پروتکل‌های جدی برای بازگشایی فعالیت‌های تولیدی فرهنگی و همچنین اماکن فرهنگی و هنری طراحی و اجرا و بر این اجرا نیز نظارت جدی شود، چون در همین دوران ممنوعیت تولید فیلم و سریال نیز شاهد رفتارهای خودسرانه‌ و خلاف سلامت عمومی اهالی سینما بودیم که در مواردی از سوی کارگروه مقابله با کرونا در خانه سینما اعلام شد؛ بنابراین، اگر کل فضا آزاد شود و نظارت جدی نباشد، مشخص نیست چه اتفاقاتی از حیث شیوع کرونا رخ دهد و چه تبعاتی داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
شنونده با ید عاقل باشد شاید دولت به خاطر ملاحضات خوشد بخواهد تمام کسب و کاهار باز باشند مردم خودشون باید دودوتا چهار کنند
بر فرض باز کنید، کدام آدم عاقلی حالا حالا ها اینجور جاها میره؟ یا مسافرت یا....؟؟؟ قبل از کرونا هم بهداشت اینجور جاها بد بود چه برسه به حالا!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر
آخرین اخبار