بازدید 23158
مدیرکل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت وزارت بهداشت

تشخیص ویروس کرونا از پنجم بهمن در کشور ممکن بود / از بیستم بهمن کیت اختصاصی داشتیم / از کیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم / امروز تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا به ۱۲۶ می‌رسد / واردات دو دستگاه تست سریع فوق پیشرفته به کشور

با شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها، تشخیص ویروس به شیوه پان‌کرونا در دستور کارمان قرار گرفت و از پنجم یا ششم بهمن ماه هر روز تست‌هایی در این خصوص در انستیتو پاستور صورت پذیرفت که نتیجه همه منفی بود. البته در این شیوه تنها می‌شود ویروس کرونا را تشخیص داد و نمی‌شود گفت، کدام یک از ویروس‌های این خانواده است و از بیستم بهمن که کیت دریافت کردیم، تشخیص اختصاصی ممکن شد.
کد خبر: ۹۷۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰ 17 April 2020
تابناک اجتماعیمدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از پنجم بهمن توان تشخیص ویروس کرونا در کشور وجود داشت؛ اما دو هفته بعد کیت اختصاصی ویروس جدید را دریافت کردیم.

به گزارش «تابناک»؛ دکتر سیامک سمیعی در نشست خبری با اصحاب رسانه (به صورت آنلاین) گفت: با شیوع ویروس کرونا در برخی کشورها، روز چهارم بهمن ماه جلسه‌ای برگزار شد که بر اساس آن، تشخیص ویروس به شیوه پان‌کرونا (Pancoronavirus) در دستور کارمان قرار گرفت و از پنجم یا ششم بهمن ماه هر روز تست هایی در این خصوص در انستیتو پاستور صورت پذیرفت که نتیجه همه منفی بود.
 
تشخیص ویروس کرونا از 5 بهمن در کشور ممکن بود/ از 20 بهمن کیت اختصاصی داشتیم/ از کیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم
 
وی افزود: البته در این شیوه تنها می‌شود ویروس کرونا را تشخیص داد و نمی‌شود، گفت کدام یکی از ویروس های این خانواده است؛ به عبارتی تست اختصاصی ممکن نبود تا بیستم بهمن که کیت های تشخیصی ویروس جدید در اختیارمان قرار گرفت که البته تعداد آن اندک و در حد چند صد کیت بود و بعد سازمان بهداشت جهانی یک محموله کیت به ایران داد و آزمایشگاه تخصصی آنفلوانزا در دانشگاه تهران هم کار را در این زمینه شروع کرد. کیت های اولیه را به سختی دریافت کردیم و حتی همکارانمان برخی کیت‌ها را از ژنو با خود به ایران آوردند.
 
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در ادامه گفت: هر روز نمونه هایی گرفته و به این دو آزمایشگاه ارسال می‌شد که تا روز سی ام بهمن نتیجه همه آنها منفی بود و از روزی که دو نمونه گرفته شده در قم مثبت شد و اعلام گردید، دو آزمایشگاه دیگر هم که مقدمات انجام تست را فراهم کرده بودند، اضافه شدند تا تعداد آزمایشگاه های تشخیصی به چهار آزمایشگاه برسد؛ آزمایشگاه بیمارستان مسیح دانشوری و آزمایشگاهی در اراک.
 
وی در پاسخ به پرسش دیگری درباره کاربرد کیت‌های ایرانی و چینی در شبکه آزمایشگاهی کشور گفت: اکنون در شبکه آزمایشگاهی کشور عمدتا از کیت‌های ایرانی و کیت‌های معتبر چینی استفاده می‌شود؛ یعنی کیت هایی که دولت چین تایید کرده و آنها در اختیارمان گذاشته اند چون بعد از ایراداتی که برخی کیت های تولیدی شرکت های چینی به وجود آوردند، دولت این کشور سخت گیری های شدیدی را در دستور کار قرار داده تا مانع از آسیب دیدن به وجهه شان شود.
 
سمیعی در ادامه گفت: کیت‌های تشخیصی تولید داخل معتبر هستند و با استاندارد‌های سازمان بهداشت جهانی مطابقت دارند و سوای آن، از روز نخست مکانیزمی در دستور کار داریم که بر اساس آن همه کیت ها را مورد ارزیابی مستمر قرار می‌دهیم و اگر خطایی در آنها گزارش شود ـ که به دلیل تعداد زاید آزمایش ها و همچنین مقایسه مداوم آن ها با نمونه های خارجی، قابل شناسایی است ـ از چرخه خارج و با کیت های دیگر جایگزین می‌شود؛ یعنی کیت ها بعد از ورود به شبکه آزمایشگاهی و مصرف هم کنترل می‌شوند و تعداد زیادی کیت های کره ای و چینی به این شیوه حذف شدند.

وی ادامه داد: اینکه کمتر از کیت های اروپایی استفاده می‌کنیم، به این دلیل است که به محض شیوع ویروس در اروپا، بسیاری از این کشورها صادرات کیت را متوقف کردند و حتی یکی از کشورها که تولید کننده سواب (ابزاری شبیه گوش پاک کن که برای نمونه گیری از مخاط بینی، دهان و حلق مورد استفاده قرار می‌گیرد) است، صادرات این کالا را ممنوع کرد اما چین ظرفیت بزرگی در تولید دارد و از بحران عبور کرده است. البته از یک کیت تولید کره هم استفاده می‌کنیم.
 
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت با تاکید بر تداوم واردات کیت های تشخیصی گفت: کیت‌های ایرانی بین ۹۰ تا ۹۵ درصد با کیت سازمان بهداشت جهانی مطابفت دارد و اگر غیر این بود، اجازه ورود آن را به بازار نمی‌دادیم. کیت‌های تولید داخلی به کمک ما آمدند و کم کم از ظرفیت داخلی بیشتر هم استفاده می‌کنیم، اما هنوز نیاز داریم که واردات داشته باشیم. شیوه تایید کیت های وارداتی هم این است که تیم تحقیق و توسعه انستیتو پاستور کیت ها را بررسی و با کیت های مرجع مقایسه می‌کند و تا زمانی که تایید نکند، آن کیت وارد سیستم نمی شود.
 
تشخیص ویروس کرونا از 5 بهمن در کشور ممکن بود/ از 20 بهمن کیت اختصاصی داشتیم/ از کیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم
 
سمیعی در ادامه در خصوص تعداد آزمایشگاه های تشخیصی در کشورمان گفت: تا دیروز ۱۱۷ آزمایشگاه تشخیص کرونا داشتیم که امروز به ۱۲۶ آزمایشگاه می رسد؛ ۷۱ آزمایشگاه آن در زیر مجموعه دولت و در وزارت بهداشت است و ۴۰ آزمایشگاه خصوصی و پانزده آزمایشگاه وابسته به سایر نهادها هم در این زمینه به فعالیت مشغول هستند. البته این آزمایشگاه ها برای موارد سرپایی آزمایش انجام نمی دهند و تنها نمونه های دانشگاه های علوم پزشکی را بررسی می کنند.

وی افزود: آزمایشگاه هایی تایید می شوند که از لحاظ ایمنی زیستی استاندارد باشند. در مرحله دوم انستیتو پاستور که رهبر این شبکه است، آزمایشگاه ها و کیفیت و توانایی آنها را ارزیابی می کند و به آنها مجوز می دهد. وقتی تصمیم گرفته شده از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، فقط داوطلبان انتخاب شدند و قرار شد با دانشگاه‌های علوم پزشکی همکاری کنند. روند هم به این صورت است که ابتدا آزمایشگاه توسط دانشگاه علوم پزشکی مورد ارزیابی قرار می‌گیرد و اگر تایید شد، به انستیتو پاستور معرفی می‌شوند تا تایید شود.
 
مدیر کل آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره دستگاه ویروس‌یاب کرونا که اخیرا از آن رونمایی شده، گفت: هیچ خبر و ارزیابی از این دستگاه نداریم؛ اما بر اساس مکانیزم ما هر چیزی که بخواهد در سیستم آزمایشگاهی و تشخیصی ما مورد استفاده قرار گیرد، حتما باید از سوی سازمان غذا و دارو تایید شود. سازمان غذا و دارو هم یک اداره کل تجهیزات پزشکی دارد که فرآیند را از آن‌جا آغاز کرده و تمام اقدامات مربوط به ثبت، مطالعه پرونده و... انجام می‌شود.
 
وی افزود: اگر این دستگاه قابل استفاده باشد باید این فرایند را در سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان طی کند. کارشناسان خبره‌ای در این سازمان هستند که می‌توانند این دستگاه را بررسی کنند و اگر نیازمند آزمایش کیفی باشد، به انستیتو پاستور که از جمله بهترین ظرفیت‌های کشور است، رفته و بررسی می‌شود. اگر فرآیند تایید این دستگاه در وزارت بهداشت آغاز شود، می‌توانیم درباره آن اظهارنظر کنیم. متخصصین به تدریج درباره آن اظهارنظر می‌کنند. من اطلاعی درباره این سیستم و نحوه کارش ندارم.
 
سمیعی با تاکید بر اینکه هیچ جای جهان تست برای افرادی که علائم ندارند توصیه نمی‌شود، گفت: آزمایش تشخیصی برای افرادی که علامت ندارند، ضرورت ندارد، مگر برای برخی مشاغل مثل کادر بهداشتی و درمانی یا مثلا افرادی که شاغل حساس دارند و مثلا در سکوی نفتی یا در معادن کار می کنند که در مورد تست این افراد باید برنامه ریزی و سیاستگذاری شود.

وی در ادامه درباره تست های سرولوژیک گفت: این تست ها هم مثل تست های آزمایش مولکولی برای همه توصیه نمی شود و تنها به شکل گیری تصویری کلی از جامعه کمک می کند. مثل عکس ماهواره ای که تصویر کلی و خوبی از بالا از شهر به دست می دهد. اروپایی ها و به ویژه انگلیس که این تست ها را در دستور کار قرار دادند، اشتباه و در دو هفته عذرخواهی کردند. اکنون در انگلیس به دنبال این هستند که روزانه صدهزار تست مولکولی انجام دهند. جمهوری چک هم اعلام کرده که این تست‌ها جواب نداده است.

تشخیص ویروس کرونا از ۵ بهمن در کشور ممکن بود/ از ۲۰ بهمن کیت اختصاصی داشتیم/ از کیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم/ امروز تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا به ۱۲۶ می‌رسد
 
سمیعی در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه آزمایش کرونا گفت: تعرفه برای این آزمایش‌ها از همان ابتدا مشخص شد. این تعرفه ۱۸.۳ تا ۱۸.۴ کا (K) تعیین شده است که در بخش خصوصی حدود ۵۰۰ تومان می‌شود و اغلب کمتر از این دریافت می‌شود. البته این آزمایشگاه‌ها مجاز به گرفتن نمونه‌های سرپایی نیستند، زیرا ما ظرفیت بسیار محدودی داریم، در شرایط تحریم هستیم و آزمایشگاهی که در شبکه ما در حال کار هستند، تحریم را حس می‌کند. ما هر روز با کمبود یک چیزی مواجهیم و باید آن را فراهم کنیم.
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص واردات دو دستگاه فوق پیشرفته به کشور گفت: دو دستگاه جدید تشخیصی از کمپانی‌های معروف هستند که ترامپ هم در سخنرانی اش به آن اشاره کره است. این دستگاه ها می‌توانند در ماه میلیون‌ها تست را انجام می‌دهد و بسیار گران قیمت هم هستند اما شرکت تولید کننده تصمیم گرفته آنها را به کشورمان بفرستد و با تعرفه دولتی به ارائه خدمت بپردازد. فکر می‌کنم تا یک ماه آینده این دستگاه ها وارد شوند و در آینده می‌توانیم از این دستگاه استفاده کنیم. این دستگاه ها در کنار ظرفیت بالا، سرعت بالایی هم دارند و می شود صبح نمونه را در آنها قرار داد و عصر نتیجه را برداشت کرد.
 
مدیر کل آزمایشگاه‌های مرجع سلامت با تاکید بر اینکه دستگاه دیگری هم در داخل کشور داریم که می‌توان با تامین شناساگر و معرف های مصرفی شان، از آنها بهره برد، گفت: تلاش می‌کنیم تعادلی بین تولید داخل و واردات ایجاد و بیشتر از ظرفیت داخلی استفاده کنیم. اما در مورد کیت تشخیص داخل هم برخی ابزار‌های آن را مثل آنزیم باید از خارج وارد کنیم. هوشمندی در این است که بدانیم قرار است تا مدت‌ها با کرونا زندگی کنیم و باید بتوانیم ریسک ابتلا را کم کنیم.

وی افزود: باید به افرادی که کم ریسک هستند اجازه دهیم وارد کار و زندگی شوند و این امکان برای ما فراهم است. برخلاف برخی کشورها که انرژی شان را صرف لاک داون (LockDown) کرده‌اند، در کشور ما به دلایلی از جمله شروع زودتر شیوع، این فضا فراهم آمده که به فاصله گذاری یا به تعبیر دیگر، فاصله برداری هوشمند فکر کنیم؛ هوشمند یعنی همین که برخی جاها بگذاریم و بسته به اینکه از کدام زاویه به ماجرا نگاه کنیم، می شود فاصله برداری هم تعبیرش کرد.
 
سمیعی در ادامه گفت: کرونا قطعا به این صورت باقی نمی‌ماند و باید عادت کنیم که با این موجود زندگی کنیم. در عین حال قرار است یک فاصله‌گذاری هوشمند داشته باشیم که به این معنا که بدانیم چگونه از افراد مستعد به ابتلا حمایت و حفاظت کرده و افراد جوان را که بیمار نشده و یا خفیف مبتلا می‌شوند، در فضای سالم قرار دهیم تا بتوانند کار و زندگی کنند. باید در این زمینه اقدام کنیم. در حال حاضر آزمایش تنها چیزی است که می‌تواند وضعیت یک فرد را از نظر انتقال ویروس مشخص کند که داریم روی آن کار می‌کنیم.
 
وی در خصوص ظرفیت آزمایشگاهی کشورمان گفت: در حال حاضر ظرفیت مان ده هزار تست در روز است که البته با برداشتن یک گام می توان آن را به 15 هزار افزایش داد و در گام بعدی به سادگی قابل افزایش تا 20 هزار تست در روز است. منظور از این گام ها، اموری مانند شیفت بندی، بهره برداری از دستگاه های دیگر و اموری از این دست است که قابل برنامه ریزی و اجراست.
 
تشخیص ویروس کرونا از ۵ بهمن در کشور ممکن بود/ از ۲۰ بهمن کیت اختصاصی داشتیم/ از کیت‌های ایرانی و چینی استفاده می‌کنیم/ امروز تعداد آزمایشگاه‌های تشخیص کرونا به ۱۲۶ می‌رسد/ واردات ۲ دستگاه تست سریع فوق پیشرفته به کشور
 
او در پاسخ به سوالی در خصوص انجام آزمایش در آزمایشگاه های خصوصی با هزینه های مختلف گفت: اینکه در جایی پنهانی تست انجام شود، چه فرد مراجعه کند یا به منزلش بروند و از او نمونه بگیرند، تاثیری در روند کنترل بیماری در کشور ندارد و بر این اساس از ابتدا در جایگاه وزارت بهداشت به همه آزمایشگاه ها تاکید کردیم اگر ظرفیتی دارند، آن را صرف منافع شخصی و محل درآمد نکنند و در اختیار کشور قرارش دهند. این تقاضا به دلیل دیگری هم مطرح شده، از جمله اینکه ممکن است از کیت های بی کیفیت اشتفاده کنند و نتیجه کاذب شود که به قطع زنجیره انتقال کمک نمی‌کند و حتی به انتقال دامن می‌زند.
 
سمیعی تاکید کرد: عمده حجم آزمایش‌ها اکنون در بخش دولتی انجام می‌شود و بخش خصوصی می‌تواند مطابق دستورالعمل با وزارت بهداشت همکاری کند، چون ما تحریم هستیم و درخواست داریم آزمایشگاه‌هایی که ظرفیت تشخیص کووید ۱۹ دارند، ظرفیت و توانایی خود را صرف منافع شخصی نکنند و به بسیج ملی مقابله با کرونا بپیوندند.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره کاهش میزان مراجعه مردم به آزمایشگاه‌ها و ضربه اقتصادی به نظام آزمایشگاهی کشور، گفت: آزمایشگاه‌ها هم از کسب و کار‌هایی هستند که پس از شیوع کرونا آسیب دیده‌اند، چون مردم کمتر به آزمایشگاه‌ها مراجعه می‌کنند و حتی ممکن است نیاز به انجام آزمایش داشته باشند، اما به دلیل ترس از ابتلا و رعایت نشدن فاصله گذاری اجتماعی به آزمایشگاه مراجعه نمی‌کنند. این موضوع باعث شده است آزمایشگاه‌ها آسیب جدی اقتصادی ببینند؛ بنابراین، انجمن‌ها به مسئولان کشوری نامه نوشتند و موضوع را گزارش کردند و باید از آزمایشگاه‌ها حمایت شود تا شبکه آزمایشگاهی کشور آسیب نبیند.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹۰
خسته نباشید واقعا!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
حضرات خودتون دست بکار شوید!!
سیستم های تهویه مطبوع مرکزی هوای برگشتی از داخل ساختمان را به میزان هشتاد درصد به داخل ساختمان برمیگرداند،شما باید دریچه ورودی هوای برگشتی به ساختمان را ببندین و همه هوای ورودی به دستگاه تهویه در همه ادارات و پاساژهایی که از سیستم تهویه مرکزی استفاده میکنند از هوای بیرون وارد دستگاه شود.!!
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
مثلا مسلم مسلمونیم ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ایا از ابتدای بهمن احتمال ورود به کشور را ندادید ????
چرا احتیاط نکردید ?
مگر احتیاط شرط عقل نیست ?
چرا به مردم سفارش نکردید که دز اجتماعات حضور پیدا نکنند ?
چرا از جواب به سوالات اساسی طفره می روند ?
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
کیت و ازمایش و عکس فلان یعنی چی چرا ایشون خواب تشریف دارند از صد متر ویروس و شناسایی میکنیم این از سپاه ارتش هم پنج دقیقه ای محیت و پازسازی میکنه
ناشناس
| United States of America |
۲۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
در منطقه از نظر تلفات مقام اول را داریم
دشمنان امریکایی ویروس توسط محموله سازمان صهیونیستی بهداشت جهانی وارد ایران کردن
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۶:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ok
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خدایا تو قادری که مریض ها را شفا بدی،خصوصا مریض منظور را.
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دادا زیاد فیلم می بینی!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
درصد بیماران روانی هم اخیرا در کشور زیاد شده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
چرت وپرت نگو!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
شیزوفرنی یا اسکیزوفرنی میگن اینوع توهم را اگر اشتباه نکرده باشم
پس اولین روزی که تشخیص قطعی دادند، اعلام کردند
اگر چه مدت ها قبل با در اختیار داشتن کیت تشخیص می توانستند زودتر به نتیجه برسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
پنجم بهمن کیت تشخیص داشتند، ولی سوم اسفند وجود ویروس را در ایران اعلام کردند!
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
داره میگه از پنجم بهمن امکان تشخیص داشتیم. تست هم میکردیم ولی منفی بود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۱
از ماه آذر می دانستند این بیماری در ایران شیوع پیدا کرده است
مردم گرامی لطفا حرف مسولیین راباورکنید
مسولیین ماراستگو، پاک دست،درستکار وامین هستند
انقدرمسولیین خوبی داریم
که تمام مردم دنیا یک صدامیگویندکاش ماهم درايران زندگی میکردیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ببین نه از دو ماه قبل کرونا در ایران وجود داشت حدود 27 میلیون نفر رو هم کشت...راحت شدی؟ دیگه تمومش کنید لطفا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
دمت گرم. بهترین نظری بود گه تا حالا دیدم. مسئولین ما توجه کنند که تحت مدیریت ایشان نصف مردم دنیا دوست دارن بیان ایران زندگی کنند به خصوص بچه ها و زنهای خود مسئولین.
شاید شما فراموش کنید ولی ما فراموش نمی کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
مگه هواپیما رو یادت نرفته؟؟ اینم یادت می ره بخصوص وقتی رفتیم مرحله بعد!!! ها ها
سلام این ها را خودتان باور میکنید که مینویسید ؟؟
چرا می گوییم دادن امار دقیق مهم هست و اینقدر در باره داشتن شفافیت تاکید می شود. نه که کشورهای غربی نخواهند پنهانکاری کنند. ولی به انها به تجربه ثابت شده شفاف بودن در نهایت به مراتب بهتر از تلاش برای پوشاندن نقاط ضعف هست. مسئله جناحی یا حزبی نیست. مسئله این است که تا این سنت زشت عدم شفافیت و پنهانکاری در میان مدیران و مسئولان ما از بین نرود ما نه تنها در حوزه بهداشت بلکه در حوزه های دیگر هم خسارات عظیم مالی و حتی جانی خواهیم دید. تصور می کنید اگر سنت شفافیت و عدم پنهانکاری بود ما با اینقدر خاوری و زنجانی و دختر وزیر صنعت ودکل گم شده و اسکله های قاچاق و خودرو سازهای انحصاری و گم شدن چند میلیارد دلار ثروت ملی نفت ملت ایران و .... روبرو می شدیم. حداقل نه به این اندازه.
سرماخوردگی معمولی و H1N1 هم از خانواده کروناویروس اند. شما چه چیزی را تست می کردید که تست کرونا ویروس منفی می شد!؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خواهشا وقتی اطلاع نداریم . باتشکرساکت باشیم
اطلاعات و دانسته های مربوط به کرونا مدام تغییر میابد ،

پس عقل سلیم حکم میکند بدبینانه ترین دانسته ها و احتمالات را در این زمینه باور کنیم و مطابق با آنها اقدام کنیم ،


ازجمله باور به اینکه کرونا حد اقل 2 سال یا بیشتر وجود خواهد داشت ،


باور به ماندگاری زیاد ویروس کرونا در هوا و شیوع بالای آن از طریق هوا ،


رعایت فاصله اجتماعی 8 متری بجای 2 متر ،


اجبار افراد سالم به پوشیدن ماسک ،


تشدید بیشتر قرنطینه ها و محدودیت های موجود و استمرار طولانی مدت آنها ،

و..........
هنوز ماسک و دستکش و الکل استاندارد و با قیییییییییمت مناسب و معقول در دسترس جامعه نگذاشتید.اصول اولیه حفظ سلامت مردم در اختیارشون نیست.هر کس پول داره یا از سایر نیاز هاش باید بزنه دو یا چند برابر ماسک و الکل و دستکشی بخره که حتی نمیدونه استاندارد و دارای کارایی هست یا نه؟؟؟؟
خدا میدونه کی دیگه کیتهای تشخیص فوری ابتلا یا حتی کیتی که بفهمیم قبلا گرفتیم و الان پادتن در بدنمون داریم را در اختیار مردم و عموم می خواهید قرار بدهید.
باتوجه به شروع تابستان و فصل گرما ،

قطعا استفاده از وسایل خنک کننده مثل کولر و پنکه در محیط ها و فضاهای بسته مسکونی شروع خواهد شد ،

و با توجه به تجمع افراد در منازل و فضاهای بسته و در معرض باد کولر و پنکه قرار گرفتن آنها ،
احتمال زیادی برای شروع پیک مجدد کرونا وجود دارد.

بنابراین از همین الان باید اقدامات و محدودیت های موجود تشدید شوند و استمرار یابند تا مقدار ویروس تا رسیدن فصل گرما کم شود ،

تا شاهد پیک مجدد بیماری در فصل گرما نباشیم
چرا دروغ میگین ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
چونکه چیز دیگه ای بلد نشدند!
این بیماری حاد تنفسی چیه که آمارش چند برابر کرونا هست. به جای مبارزه با کرونا، باید با این بیماری مبارزه کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ددقیقا
ناشناس
| Germany |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
این کرونا سوم است!
ناشناس
| Australia |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
اااااای وللللل

تازه قربانیان الکل هم هستن
حال زمان آزمایش موسسات علمی کشور فرا رسیده است تا نظر قاطع خود را و توانایی علمی خود را با تایید و یا رد این دستگاه ویروس یاب به آزمایش بگذارند !
با کشف و اختراع بزرگ و ساخت دستگاه ویروس یاب توسط دانشمندان ما همان تتمه ویروسی هم که در کشورمان باقی مانده بود با این دستگاه ظرف چند روز آینده کشف و نابود خواهد شد و به عنوان تنها کشور پاک جهان معرفی خواهیم شد لذا شایسته و بایسته است که تولید انبوه این دستگاه شروع و ابتدا به کشورهای دوست صادر و سپس به کشورهای اروپایی با قیمت بالا صادر شود مشروط بر اینکه اجازه صادرات مجدد به آمریکا را نداشته باشند و اگر آمریکا هم تعهد بدهد که تمامی تحریم را را بردارد و ما به ازای هر دستگاه کرونا یاب یک فروند هواپیمای جنگی یا مسافربری به ما بدهد این دستگاه را به آن کشور هم صادر کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خوبی داداش ؟چه خبر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
اوه اوه زینال بجنب ازمایشگاهای شیکاگو دارند دارو رو که پیدا کردن به موفقیت میرسونند، ای ملعون امریکایی ها،،ادم رو حرص میدن
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
جدی گفتی
بنظرم بعد کرونا احتمال حمله ی فرازمینی هاست چون این بیماری عجیب غریبه و احتمالا کار خودشونه
بیچاره مردم گوشت قربونی ندانم کاریهای مسئولین هستند
ویروس یاب کرونا را فقط بچسبید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۵ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
خدایی این چه کاری بود آخه.
شرکتها و تولید کنندگان چینی خیال می کنند که گیت های تشخیصی که با جان وزندگی وحیات ملت ایران ارتباط مستقیم دارد،مانند لامپ های کم مصرف وسایر کالاهای تولیدی آنهاست که می توانند انواع تقلب را در کیفیت آنها مرتکب شوند وبا استفاده از موقعیت تحریمها به ایران صادر کنند ودلارهای نفتی ایران را نوش جان کنند .
از این کیت های معیوب استفاده کنید که دقتش 30درصده،معلومه که کسی رو سالم نشون میده که بیماره و میره تو جامعه پخش میکنه ویروسو
کیتای چینی که خرابه کلا
درود بر زینال عزیز و ارجمند نازنینا دلم برایت تنگ شده است کجایی عزیز دل؟ جان عالم به فدایت زینال عزیز..ما همه خاک پای تو هستیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
شما می تونید خاک پای هر کسی که دوست دارید باشید،لطفا از خودتان مایه بگذاریدو ضمیر جمع بکار نبرید،لطفا
مهدی
| Germany |
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
ضمیرماالزامابه معنی جمع نیست.حتی خداونددرقرآن هم بجای من ازمااستفاده میکنه.پس قبل ازنظردادن وایرادگرفتن اول فکرکنید،،اگه دیدیداون چیزی که میگیددرسته،بعدش نظربدید.والا. ضایع میشید.
دو کشور چین و آمریکا متهمان اصلی انتشار ویروس هستند
لعنت به هر دوتاشون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
فقط مورچه خورها و خفاش خورهای چینی
این بلا را به سر دنیا آوردند؟
چرا دروغ را فروغی نیست؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
به منفیا نگاه کن می فهمی چرا،چون بعضی ها اگه خودشون یا اونایی که بهشون دستور میدن،دروغ نگن،اموراتشون نمیگذره
فقط ادعا داریم ببینید تعداد تستهای امارات چقدر بیشتر از ماست یا ترکیه که یک ماه بعد از ما بیماری به آنجا رسید با آلمان وآمریکا که اصلا قابل قیاس نیستیم تاز بعد از سه ماه تعداد تست ها به روزانه ۱۰ ال ۱۲ هزار رسیده
لطفا سری به جدول worldmeter بزنید و ببینید آمار سرانه تست مآ با این وسعت شیوع نسبت به کشورهایی که آنها را زیر سوال می بریم چقدر کمتر است.
از دی شما بیمار کرونا داشتین اقای انشتین
حداقل میتوانستید به مردم اطلاع رسانی کرده
و از طریق تلویزیون و رادیو به آنها آموزش می دادید
و از انجام راهپیمایی ۲۲ بهمن و انتخابات سوم اسفند
خودداری می کردید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
منفی ها را ساندیس خورا دادن،کلی برای این دو روز که میگید نباید مردم جمع میشدن،به شکمشون صابون زده بودن.
معاونین پرشمار!!!! وزارت بهداشت مثل آقای حریرچی ، جهانپور ، همین آقا و غیره !!!! هرکدام آمار مخصوص به خود را میدهند. که با دیگری مغایرت دارد ...

یکی میگوید افراد سالم ماسک بزنند و دیگری میگوید خیر ، ایشان میگوید امکان تشخیص عمومی بیماری کرونا از اوایل بهمن بوده و دیگران نظر دیگر ...


این اظهار نظرهای ضدونقیض مردم را گیج میکند و باعث شیوع بیشتر این بیماری میشود ...
موهاروووو
پس دلیل پایین آمدن مبتلایان استفاده از کیت های وطنیه
هنوز هم ، علی الخصوص کیت های ایرانی کلی منفی کاذب می‌دهند !
صداشو‌در نیارین
جالب شد، از آذر و بهمن میدونید و سکوت کردید ... ؟؟؟؟
ناشناس 15:14 متاسفم برای شما وبرای سایت تابناک .اظهارات بی ادبانه شما رو منتشر میکنه.ولی نقدهایی رو که نه توهین هست ونه افترا, سانسورشون میکنه
ناشناس 13:56 شما که اطلاع نداری مجبور نیستید اظهار نظر کنید.ویروس H1N1 ازخانواده کرونا ویروسها نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۰
کرونا ویرو سها جز دسته جدا ازخانواده آنفلوانزا در ویروس های مربوط به دستگاه تنفسی است
آقا کرونا ول کنید به این بیماری حاد تنفسی بچسبید.دوستای عضنفر داشتن دعوا میکردن غضنفرو میارن تا حسابی با اونا دعوا کنند وسط دعوا میگن بچه ها اونا رو ول کنید یکی جلوی غضنفر و بگیر تیکه پارمون کرد. ما بیشتر از هر کس از خودی میخوریم
مراسم رونمایی از معاون جدید....جهانپور و حریرچی تکراری شده بودن
حتما دو دستگاه تست سریع وارداتی مربوط به مقامات است!!!!!
مسئولین محترم ما می دانیم که شما راستگو هستید و آمار کرونای شما واقعی است. لطفاً آمار بیماری های تنفسی و مشکلات ریوی را هم برای ما منتشر کنید تا ببینیم چکار باید بکنیم تا گرفتار آن نشویم چون ما بقدری که از بیماری ریوی می ترسیم از کرونا نمی ترسیم
با دستگاه اختراعی و آمار وزارت بهداشت سرکوب کرونا عن قریبه
وقتی سپاه دستگاه داره که در ۵ ثانیه ویروس کرونا تا شعاع ۱۰۰ متری تسخیص میده چه احتیاجی به دستگاه پیشرفته خارجی داریم
سپاه دا دست کم نگیرید و این دستگاهها را اول ادارات و بانکها بگذارید براحتی افرادی که حامل ویروس هستند تشخیص داده میشند
تازه می توانید میلیاردی هم از راه تواید و صادرات این دستگاهها سود کنید
بجنبید
خواهشا کسی دشنام نده این مشخصات دستگاهی است که سپاه ساخته توضیح دادم واگرنه قصد بی احترامی و گفتن جوک را نداستم
پاسخ ها
هالو
| United States of America |
۱۱:۰۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۳۱
آبرویشان را در جهان برده اید.
سانسور دستوری تابناک:
کنتور نظرات را بسبار کم نمایش میدهد
تفاوت را احساس كنىد اقاى ترامب:اكر كمتر از 100،000 كشته داديم،خوب عمل كرديم تعداد كشته شدكان در امريكا تا به امروز 35،000 كشته و 600،000 كشته اقاى روحانى:شرايط از شنبه عادى ميشود،بعد از كذشت 60 روز هنوز برنامه ى جامعى براى مقابله با كرونا وجود ندارد و مردم هنوز در بلاتكليفى به سر ميبرند و بعيد حالاها شرايط عادى بشه
مستعان چی شد؟ کی تولید انبوه میشه؟
مقایسه می کنیم با توضیحات مدیر استان قم که می گفت ما هی می گفتیم اینجا کرونا هست از آزمایشگاه تهران می گفتن نیست ! کی راست میگه ؟
با این اخبار ضد ونقیض سرمردم را گیج آورده اند
دفعه اول می گفتند ویروس کرونا از آنفلو آنزا کم خطر تر هست حالا می گویند ویروس کرونا ۱۰برابر از آنفلوآنزا خطرناکتر هست
می گفتد ویروس کرونا روی سطوح صاف ۹ روز زنده می ماند حالا می گویند ۲۰ روز زنده می ماند
یکی می گوید ویروس کرونا از طریق گوش به بدن وارد نمی شود یک نفر دیگر می گوید از طریق گوش هم وارد می شود خب اگر این طور باشد باید مردم هم با پارچه گوششان را بپوشانند
یک روز می گویند ویروس کرونا در هوا معلق نمی ماند چند روز بعد می گویند ویروس کرونا در هوا معلق می مانند و انتقال می یابد
دفعه اول می گفتند افراد سالم نیاز به زدن ماسک ندارند الآن می گویند افراد سالم هم ماسک بزنند فکر کنم برای این بود که آن موقع ماسک کم بود این سازمان بهداشت جهانی،چین و پزشکان ایران هرکدام یک چیزی از خودشان درمی آورند وبلد نیستند هیچ امتحان و آزمایشی نکرده اند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۹
زمان انتخابات میگفتن کرونایی وجود نداره
هم به نعل میزنه هم میخ
امیدی به اینا نیست خودتون بایدمواظب خودتون باشین
یعنی ریس جمهور محترم باز هم دروغ گفت !!!!!!!!!!!!!
راه پیمایی فرمایشی، انتخابات فرمایشی، اطلاع رسانی فرمایشی، کلا ایران فرمایشی.
در عمل مشخص میشود کی راست میگه
این روزها داربم می فهمیم که چگونه در زمانِ جنگ یک عده پولدار شدند! شاهد بیرون دادن داروهایی هستیم که هیچ تاثیری در درمان کرونا ندارند، اما با نیروی تبلیغ واردِ بازارِ می کنند و سپس آن را به طرف بازار سیاه هدایت می کنند و با قیمت هائی باورنکردنی (27 میلیون تومان برای ده عدد قرص) می فروشند. دیروز نمایش "خَیری" را سیما نشان داد که کارخانه تولیدِ ماسکش را افتتاح می کرد. از طرف دیگر بازار سیاه ماسک آنقدر گسترده شده که بی زمینه نخواهد بود اگر حدس بزنیم محصول ماسکی این کارخانه هم به کمک بازار سیاه ماسک خواهد رفت. چرا "خیرین"، همین کارخانه های پارچه باقی و نساجی را دولت بسیج می کرد تا بیش از ظرفیت داخلی ماسک تولید شود. یاد چادُر مشکی و روسری افتادیم که در زمانِ جنگ با عراق بنام پارچه تعاونی میدادند! بهر حال بگویم که کرونا در ایران فقط نمی کشد بلکه یک عده را هم بزودی اَبَر میلیاردر خواهد کرد.
اولین فوتی در شهرستان کنگاور ،یک مقیم اصفهان که به خانهٔ پدر زنش در کنگاور آمده بود ،در اواخر دی ماه بود که فکر میکردند از آفلانزا مرده است ؟،،
خوشم اومد شما که خیلی با سیاست از جواب در مورد دستگاه ویروس یاب طفره رفتید
به وقتش هیچ کس صداش درنمیومد..
میگن کیتاش اگه اب نداشته نون داشته واسه وارد کننده
نه دولت می‌تواند بیماری را کنترل کند، نه با این اسباب بازی
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار