بازدید 10374
۵

بحران سه ماه حق بیمه‌ هنرمندان که هنوز بخشیده نشده است!

با وجود آنکه از سوی متولیان نهاد‌های صنفی فرهنگی و هنری از جمله مدیرعامل خانه سینما تاکید شده بود، بیمه سه ماه هنرمندان ـ که مصادف با ایام کرونا شده ـ از سوی صندوق هنر پرداخت شده یا مشمول بخشودگی می‌شود، این اتفاق رخ نداده و این وضعیت نگرانی‌های جدی برای اهالی فرهنگ و هنر در پی داشته است؛ نگرانی‌هایی که با پاسخ روشن و قطعی از سوی متولیان امر همراه نشده و مسیر دشواری را پیش روی اهالی هنر در این وضعیت پیچیده اقتصادی قرار داده است.
کد خبر: ۹۷۲۲۳۲
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۳:۴۷ 13 April 2020

بحران سه ماه حق بیمه‌ هنرمندان که هنوز بخشیده نشده است!با وجود آنکه از سوی متولیان نهاد‌های صنفی فرهنگی و هنری از جمله مدیرعامل خانه سینما تاکید شده بود، بیمه سه ماه هنرمندان ـ که مصادف با ایام کرونا شده ـ از سوی صندوق هنر پرداخت شده یا مشمول بخشودگی می‌شود، این اتفاق رخ نداده و این وضعیت نگرانی‌های جدی برای اهالی فرهنگ و هنر در پی داشته است؛ نگرانی‌هایی که با پاسخ روشن و قطعی از سوی متولیان امر همراه نشده و مسیر دشواری را پیش روی اهالی هنر در این وضعیت پیچیده اقتصادی قرار داده است.

به گزارش «تابناک»؛ تعطیلی فعالیت‌های فرهنگی و هنری با سیلی از وعده‌ها درباره حمایت‌های حداقلی همراه شد؛ اما هرچه از زمان این وعده‌ها می‌گذرد و به موعد تحقق‌شان نزدیک می‌شویم، این وعده‌ها رنگ می‌بازد. در واپسین روزهای اسفند هزار و سیصد و نود و هفت، مدیران تشکل‌های هنری همچون خانه سینما و خانه تئاتر اعلام کردند با توجه به شرایط بحرانی بعد از کرونا، صندوق اعتباری هنر، حق بیمه اعضای خود را در سه ماه ابتدایی سال می‌بخشد و خود پرداخت می‌کند اما اکنون با پیگیری تعدادی از هنرمندان در مراجعه به دفترهای تامین اجتماعی مشخص شد که کمک حداقلی نیز تحقق نیافته است.

در همین ارتباط سید حسین سیدزاده، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر اظهار داشته است: «بخشیدن حق بیمه اعضای صندوق برای سه ماه نخست امسال، به عنوان یکی از موارد مندرج در بسته جامع حمایت از هنرمندان از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای جبران خسارات‌ کرونا به هنرمندان، پیشنهاد شد. در همین زمینه ما با وزارت رفاه مکاتبه کردیم و این وزارتخانه هم موضوع را با بیمه تامین اجتماعی پیگیری کرد، ولی هنوز تامین اجتماعی پاسخی نداده است که امیدوارم زودتر این مساله به نتیجه برسد.»

بحران سه ماه حق بیمه‌ هنرمندان که هنوز بخشیده نشده است!

این مدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که در ایام نوروز همچنان شهرداری تهران صرفاً برای گروه محدودی از هنرمندان هدایایی فرستاده بود و همین موضوع منجر به نقدهایی شده بود، در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد این قضیه منتفی شود، توضیح داد: «امید ما بر این است که اجرایی شود. امیدوارم تا پایان این هفته پاسخی بگیریم البته تامین اجتماعی هم بشدت تحت فشار است و آنان هم محدودیت‌های خاص خود را دارند. خانه‌های هنری خیلی زود پیشدستی و این موضوع را اطلاع‌رسانی کردند و طبیعتا در اعضای آنها ایجاد توقع شده است، ولی در هر حال این موضوع در حال بررسی و پیگیری است که امیدواریم به نتیجه برسد.»

سیدزاده در پاسخ به این پرسش که اگر این طرح اجرایی نشود، تاخیر در پرداخت حق بیمه برای اعضا مشکلی ایجاد نمی‌کند، تصریح کرد: «حق بیمه هر ماه تا پایان ماه بعد فرصت واریز دارد و من هم امیدوارم در همین چند روز آینده قطعیت این موضوع مشخص شود.» و در واقع اگر در روزهای آینده این صندوق، حق بیمه وعده داده شده، اهالی فرهنگ به عنوان حداقل کمک قابل تصور را واریز نکند یا دستور بخشودگی را از وزارت کار دریافت نکند، هنرمندان برای جلوگیری از وقفه در فعالیت‌هایشان باید مستقیم دست به کار شوند و خود اقدام به پرداخت حق بیمه نمایند.

این وضعیت قاعدتاً قابل پذیرش نیست و انتظار می‌رفت، اگر توان انجام چنین حمایت حداقلی نیز از اهالی فرهنگ و هنر وجود دارد، این موضوع با مدیران نهادهای صنفی در میان گذاشته نشود و آنها نیز این موضوع را با صنوف هنری در میان نگذارند. هرچند حتی اگر این وعده نیز با اهالی فرهنگ و هنر در میان گذاشته نمی‌شد، با توجه به بی‌کاری گسترده اهالی فرهنگ و هنر در این مقطع، این گروه که اکثریت‌شان از توان مالی چندانی ندارند، توان پرداخت حق بیمه برای جلوگیری از قطع بیمه‌شان را نداشتند. انتظار می‌رود این مسئولیت به عمل درآید و اهالی فرهنگ و هنر در این حد نیز تنها گذاشته نشود، چون اگر در این حد نیز توان حمایت وجود نداشته باشد، ممکن است ماهیت وجودی نهادهایی چون صندوق اعتباری هنر به چالش کشیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
هنرمندان در قلب ما جای دارند
چرا!؟
واقعا چرا باید حق بیمه ی یه گروه رو خارج از قوانین، دولت از جیب بیت المال پرداخت کنه!؟
مگر هر کس صدای بلندتری داشت باید یه چیز اضافه از جامعه بکنه بزاره جیبش؟ اگه این روال صحیحه، پس نباید به پزشکا و وکلا و سایرین هم بابت عدم تمکین مالیاتی و .... خرده بگیریم!
پاسخ ها
بانو
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۸
منم جز قشر هنرمندم ولب صدام شنیده تمیشه هیچ درامدی ندارم فقط معجره شده بیمه شدم..پزشکا و وکلا رو با هنرمندا مقایسه نکن..پول اونااز پارو بالا میره ولی هنرمندا هیچ
تنها هنرمندان نيستند از هيچ قشر محرومي حمايت نميشود الان از شروع كرونا كارنميكنيم كسي نيامده بپرسد نان خالي براي زنده ماندن داريد يانه
این سه ماه رو خواستم خودم بدم هم سیستم برگه پرداخت نمی ده این دیگه چیه؟!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها