بازدید 8884

۱۱۵۵ میلیارد موج اول خسارت فرهنگ و هنر ایران است؛ منتظر موج سهمگین‌تر باشید!

حتی اگر همین فردا صبح، اعلام شود کرونا فروکش کرده و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سر گرفته می شود، قطعاً برای چندین ماه میزان استفاده از این ظرفیت‌ها اینقدر محدود خواهد بود که عملاً فضای کسب و کار نیاز به تداوم حمایت‌ها خواهد داشت. وزارت فرهنگ می‌تواند به پیش بینی خسارات و طراحی سناریو‌هایی برای حفظ فرهنگ و هنر ایران بر اساس ابعاد نهایی خسارات‌ بپردازد و برآورد را به پس از سیل بزرگ‌تر موکول نکند.
کد خبر: ۹۷۲۲۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۳ 13 April 2020

976 میلیارد تومان موج اول خسارت فرهنگ ایران است، منتظر موج سنگین دوم باشید!وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شرایطی برآورد بیش از ۱۱۵۵ میلیاردی از خسارت عرصه فرهنگ و هنر ایران ارائه کرده و خواستار تامین منابع مالی برای جبرانِ آن شده که این رقم خسارات تا این مقطع را پوشش می‌دهد و اگر قرار باشد برای جلوگیری از شیوع کرونا، پروژه‌های تولید محصولات هنری و اماکن فرهنگی و هنری همچنان تعطیل باشند و حتی در صورت بازگشایی به واسطه میزان کم مخاطبان در این مقطع، برآورد می‌شود؛ موج دومی از خسارت به مراتب سهمگین‌تر از موج نخست در راه باشد که باید برای آن نیز چاره جویی کرد.

به گزارش «تابناک»؛ سیدعباس صالحی در نامه‌های جداگانه به معاون اول رئیس‌جمهور، رئیس دفتر رئیس‌جمهور، رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اقتصادی رئیس‌جمهور با اعلام خسارات وارده به بخش فرهنگ و هنر ایران متاثر از کرونا، خواستار اقدامات حمایتی متناسب با ابعاد این خسارات شد؛ برآوردی که به گفته وزیر ارشاد جامع بوده و خسارات حوزه فرهنگ، نشر، تئاتر، موسیقی، تجسمی، سینما، رسانه، آموزشگاه‌ها، موسسات، کانون‌ها و مشاغل مرتبط با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آن در نظر گرفته شده و ابعاد ماجرا به ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری منتقل شده است.

صالحی در این نامه‌ها به اسحاق جهانگیری، محمود واعظی، محمدباقر نوبخت و محمد نهاوندیان نوشته است: «همان گونه که مستحضرید روزهای رونق کسب‌وکارهای فرهنگی، هنری و رسانه‌ای کشور، با آغاز بحران همه‌گیری بیماری کرونا به گونه‌ای دیگر رقم خورد، چنانچه روند رکود و کسادی در سال جاری نیز تدوام یافته است. با توجه به نگاه همدلانه و متعهدانه دولت محترم و در راس آن ریاست محترم جمهور برای بهبود محیط کسب و کارها و ضرورت انجام اقدامات حمایتی در این بخش، سپاسگزار خواهد بود، مطابق دستور جنابعالی و با توجه به ویژگی شغلی هنرمندان و فعالان فرهنگی که عموما از جمله آسیب‌پذیرترین قشرهای جامعه هستند، عنایت ویژه‌ای به منظور کاستن حداقلی از فشار مالی و معیشتی آنان صورت پذیرد.»

1155 میلیارد تومان موج اول خسارت فرهنگ و هنر ایران است، منتظر موج سهمگین‌تر باشید!

وزیر فرهنگ و ارشاد در ادامه تاکید کرد: «مزید استحضار میزان خسارت وارده این بخش تا پایان فروردین ماه جاری بالغ بر ۹,۷۶۰,۹۲۱ میلیون ریال، معادل ۹۷۶ میلیارد تومان برآورد و نیز حمایت‌های پیشنهادی صندوق اعتباری هنر در سه بخش حق بیمه، سرانه درمان و جبران خسارت بیکاری پیش‌بینی شده است که شامل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال حق بیمه برای ۳۵۵۰۰ نفر از اعضای صندوق، ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال سرانه درمان برای ۷۸۱۰۰ نفر از اعضا و ۱,۴۳۹,۹۸۰,۰۰۰,۰۰۰ ریال برای جبران خسارت بیکاری هنرمندان میزان در نظر گرفته شده است. با همین ملاحظات به پیوست گزارش برآورد میزان خسارت وارد آمده به بخش فرهنگ و هنر تا این تاریخ، برای دستور مساعدت و اقدامات حمایتی تقدیم می‌شود.»

در برآورد خسارت کسب و کارهای بخش فرهنگ و هنر، خسارت اهالی فرهنگ در سه بخش فرهنگی معادل ۳,۴۷۵,۷۵۱ ریال، هنری معادل ۳,۵۰۳,۱۷۰ ریال و رسانه‌ای و تولید محتوای دیجیتال معادل ۲,۷۸۲,۹۲۱ ریال تفکیک شده‌اند که سرجمع این ارقام ۹,۷۶۰,۹۲۱ ریال اعلام شده است. در کنار این 976 میلیارد تومان، بیش از 179 میلیارد تومان نیز به عنوان خسارات مورد نیاز برای اداره صندوق اعتباری هنر در نظر گرفته شده که مجموع کمک بابت حق بیمه هنرمندان معادل ۲۱۸,۷۸۹,۶۵۹,۵۰۰ ریال، مجموع کمک سرانه درمان هنرمندان معادل ۱۳۷,۷۶۸,۴۰۰,۰۰۰ ریال و مجموع کمک بابت جبران خسارت و بیکاری هنرمندان معادل ۱,۴۳۹,۵۳۸,۰۵۹,۵۰۰ ریال به عنوان رقم تفکیکی اعلام شده است.

در واقع وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ۱۱۵۵ میلیارد تومان برای حفظ حیات عرصه فرهنگ و هنر ایران درخواست کرده اما بخش کلیدی ماجرا این است که در آخر داستان نیستیم. کرونا مشخص نیست تا چه زمان وضعیت فوق العاده را پایدار نگه دارد و اماکن فرهنگی و هنری و همچنین مجموعه‌های تولیدی نیز پروژه‌های سینمایی و شبکه نمایش خانگی را تعطیل نگه دارد. در عین حال حتی اگر همین فردا صبح، اعلام شود کرونا فروکش کرده و همه فعالیت‌های فرهنگی و هنری از سر گرفته شود، قطعاً برای چندین ماه میزان استفاده از این ظرفیت‌ها اینقدر محدود خواهد بود که عملاً فضای کسب و کار نیاز به تداوم حمایت‌ها خواهند داشت.

بنابراین حتی با فرض رفع چالش کرونا در یک ماه آینده، باید منتظر موج سهمگین‌تر خسارات به حوزه‌های فرهنگی و هنری بود و برآوردهای به مراتب بزرگ‌تری را در نظر گرفت. در واقع همان گونه که خسارات تاکنون سنجیده شده، باید یک ارزیابی و پیش بینی برای خسارت‌های ماه‌های آینده در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه‌هایی که با تعطیلات گسترده در عرصه‌های تولید و توزیع مواجه شده‌اند، صورت پذیرد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌تواند به پیش بینی خسارات و طراحی سناریوهایی برای حفظ فرهنگ و هنر ایران بر اساس ابعاد نهایی خسارت‌ها بپردازد و برآورد را به پس از سیل بزرگ‌تر موکول نکند. این عرصه اکنون به دوراندیشی و تدارک برای روزهای سخت آینده نیاز دارد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۶
ماسک نزدی در خطر ابتلا هستی...
مرسى چين . ترامپ كى باشه بتونه پدر اقتصاد ما رو در اره . ما همه غلط ها را خودمان مى كنيم .
سه ماه شعبون یه ماه رمضون
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۹/۰۱/۲۶
به خدا یک ماهش هم زیاده
خیلی هم خوب شد این خسارتها که میگی لابد ضررهای خودت رو داری میگی؟؟ما با پول یارانه زوری یه نفسی میکشیم.
همه راه افتاده اند تا از این نمد کرونا برای خود کلاهی دست و پا کنند. گمان کنم دست اخر فقط مستضعفان و بیچاره های واقعی باشند که سرشان بی کلاه بماند
تابناک، اگر تعداد در حال بررسی و غیر قابل انتشار هر دو صفر است پس کامنت من که منتشر نشده کجا رفته؟
آخی . زود باشید .یه موقع سلبریتیهانون از گشنگی نمیرن !!!!
خدایا
خودت کمک کن. فقط خودت
هیچ دولتی در جهان از عهده ی این ویروس کوچک برنیامده .
بیمه بیکاری برای افرادی که فرصت شغلی را در جامعه از دست داده اند را کی میدهد؟
ایران به هنر و ادب دیگر نیازی ندارد به فکر کار و نان و تولید باشید. تولیدی که قابل خوردن باشد.
آبراهام مازلو نیازهای جامعه و افراد را طبقه بندی کرده لطفا مطالعه کنید .
مردم گرسنه اعصاب فیلم نگاه کردن ندارند.
{هنرمندان!!!} و فعالان فرهنگی که عموما از جمله آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند!!!!!!
فقط فرهنگ و هنر خسارت دید؟؟؟؟
نون و پنیر و پونه
ما همه گشنمونه

شعار مردم کرونازده ایران
خوش خبر باشيد هرروز فقط خبرهاي مسرت بخش ميشنويم
بروند یک کار مولد در پیش بگیرند. در این شرایط هنر به چه کاری می آید؟
بدون تعارف بگویم: اگر کشور همچنان بر اساس منافع عده ای خاص (سلبریتی و سیاستمدار و ...) اداره شود، مشکل ایجاد خواهد شد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان