بازدید 2499

ترمز تورم در هلند و گرجستان کشیده شد

کد خبر: ۹۷۱۵۳۳
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۲ 08 April 2020

تا پایان دوازده ماه منتهی به مارس نرخ تورم هلند با ۰.۲ درصد کاهش در مقایسه با مدت مشابه ماه قبل به ۱.۴ درصد رسید که پایین‌ترین نرخ تورم ثبت شده این کشور پس از تورم ماه آوریل سال قبل است. از سوی دیگر نرخ تورم در گرجستان نیز کاهشی بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از تریدینگ اکونومیکس، طی این مدت در هلند بیشترین کاهش قیمت‌ها در لوازم منزل ( از ۱.۵ درصد ماه فوریه به ۰.۴ درصد در ماه مارس)، کفش و پوشاک (از ۰.۳ درصد به منفی ۰.۶ درصد) آب و برق (از یک درصد به ۰.۵ درصد) و رستوران و هتلداری (از ۲.۲ درصد به ۱.۵ درصد) مشاهده شده است.

از سوی دیگر تورم در بخش مواد غذایی و نوشیدنی افزایشی بوده و از ۱.۹ درصد به ۳،۲ درصد رسیده است. هسته تورمی که به دلیل نوسانات بالا، تغییرات قیمتی گروه مواد غذایی و انرژی را در نظر نمی‌گیرد از ۲.۱ درصد در ماه فوریه به دو درصد در ماه مارس کاهش پیدا کرده است. تورم ماهانه این کشور نیز تنها ۰.۲ درصد بوده است.

متوسط نرخ تورم هلند در بازه زمانی ۱۹۷۱ تا ۲۰۱۹ برابر ۳.۲۱ درصد بوده است که بیشترین رقم ثبت شده مربوط به نوامبر ۱۹۷۴ با ۱۱.۱۹ درصد و کمترین رقم ثبت شده نیز مربوط به فوریه ۱۹۸۷ با منفی ۱.۳ درصد بوده است. در هلند بیشترین وزنه تورم مربوط به تورم آب و برق و گاز با ۲۴.۵ درصد است و پس از این بخش، حمل و نقل با ۱۱.۶ درصد و غذا و نوشیدنی با ۱۱.۳ درصد قرار دارند.

از سوی دیگر نرخ تورم در گرجستان نیز کاهشی بوده است. تا پایان ۱۲ ماه منتهی به مارس، نرخ تورم در گرجستان از ۶.۴ درصد در ماه فوریه به ۶.۱  درصد در ماه فوریه کاهش یافته است که این نرخ، کمترین نرخ تورم از اوت سال ۲۰۱۹  تاکنون محسوب می‌شود.

مواد غذایی و نوشیدنی با ۱۳.۴ درصد افزایش قیمت، بزرگترین محرک قیمت‌ها در این کشور بوده است و پس از این بخش، رستوران و هتلداری با تورم ۸.۹ درصد  در رده بعدی قرار دارد.

از سوی دیگر کمترین نرخ تورم مربوط به  فرهنگ و آموزش با تورم منفی ۴.۴ درصدی و تنباکو با تورم ۰.۶ درصدی در رده بعدی قرار دارد. بر مبنای ماهانه نیز نرخ تورم گرجستان در ماه مارس ۰.۷ درصد اندازه‌گیری شده که ۰.۴ درصد بیشتر از تورم ثبت شده در این کشور در ماه قبل است.

 متوسط نرخ تورم در گرجستان در بازه زمانی ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۹ معادل ۷.۲ درصد بوده است که بالاترین تورم مربوط به آوریل ۱۹۹۶ با ۵۹.۳۱ درصد و پایین‌ترین نرخ تورم نیز مربوط به می ۲۰۱۲با منفی ۳.۳ درصد بوده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر