بازدید 3197
اقتصاد در گذر زمان

از «وزیر اقتصاد ملی شدن فروغی» تا «رسیدن قیمت نفت به بالای 70 دلار»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۹۷۰۱۱۸
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۷:۰۰ 05 April 2020

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هفدهمین روز فروردین ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

17 فروردین 1309، محمدعلی فروغی، رییس ‌الوزرای سابق به سمت وزیر اقتصاد ملی منصوب شد و صمصام ‌الملک بیات را به معاونت خویش انتخاب کرد.

17 فروردین 1310، قنسول امريكا در تهران از دولت ايران خواست اطلاعاتي درباره صادرات، استعداد وميزان استخراج از معادن ايران به آن كنسولگري ارسال شود.

17 فروردین 1324، هیات وزیران برای اداره امور کارخانه ‌ها و موسسات صنعتی و معدنی و بهره ‌برداری از آنها موسسه ‌ای به نام بانک صنعتی و معدنی ایران تاسیس کرد.

17 فروردین 1345، یک هیات ۱۵ نفری از کارشناسان شوروی برای مطالعه پیرامون احداث کارخانه ماشین ‌سازی سنگین وارد تهران شدند.

17 فررودین 1348، قراردادی نفتی بین ایران و آمریکا منعقد شد.

17 فروردین 1359، يك مخزن نفت خام در كرمانشاه و لوله گازرساني پالايشگاه آبادان هدف گلوله هاي خمپاره رژيم عراق قرار گرفت.

17 فروردین 1374، سد عظيم كارون 3 با حضور آقاي هاشمي رفسنجاني رئيس جمهور، افتتاح شد.

17 فروردین 1379، قانون برنامه سوم توسعه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي جمهوري اسلامي ايران به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد.

17 فروردین 1390، رحمت الله حافظی مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در طبس، گفت: بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی مبلغ ۲۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است که در لایحه بودجه سال ۹۰، پرداخت هفت هزار میلیارد تومان آن پیش‌ بینی شده است.

17 فروردین 1393، محمدعلی پورمختار، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه «اموال بابک زنجانی پس از جمع آوری به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می ‌شوند» گفت که شرکت هواپیمایی قشم و باشگاه فوتبال راه‌آهن پس از برآوردهای مالی اولیه، واگذار می ‌شوند.

17 فروردین 1395، احمد توکلی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت ‌و‌ گوی ویژه خبری از حقوق ۴۰ تا ۵۰ میلیون تومانی برخی مدیران عامل بانک ‌ها خبر داد و گفت: با مصوبه اخیر مجلس مجازات متخلفان امور بانکی کیفری می ‌شود. همچنین در این روز، کلیات لایحه برنامه ششم توسعه در جلسه کمیسیون تلفیق به تصویب رسید.

17 فروردین 1398، قیمت نفت با کاهش نگرانی در مورد کم شدن تقاضا و احتمال اختلال در عرضه نفت لیبی و افت تولید نفت ونزوئلا، به ۷۰.۳۴ دلار در هر بشکه افزایش یافت.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل