برگزاری مجدد جلسات علنی مجلس، منتظر مجوز ستاد ملی مبارزه با کرونا

برخی نمایندگان دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، یعنی ولایی و امید، در نامه‌ای به رییس مجلس و یا مصاحبه‌های جداگانه با انتقاد از تعطیلی جلسات پارلمان، خواستار برگزاری فوری جلسات علنی برای بررسی وضعیت کشور در شرایط بحرانی شیوع کرونا شدند.
کد خبر: ۹۶۹۶۹۶
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۳۶ 02 April 2020

برخی نمایندگان دو فراکسیون اصولگرا و اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی، یعنی ولایی و امید، در نامه‌ای به رییس مجلس و یا مصاحبه‌های جداگانه با انتقاد از تعطیلی جلسات پارلمان، خواستار برگزاری فوری جلسات علنی برای بررسی وضعیت کشور در شرایط بحرانی شیوع کرونا شدند.

به گزارش «تابناک»؛ جلسات علنی مجلس شورای اسلامی بنا بر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا از هفتم اسفند سال گذشته برای جلوگیری از شیوع کرونا تعطیل شده و تاکنون جلسه‌ای تشکیل نشده است، چون برگزاری نشست‌های علنی به شیوه مرسوم، خلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت است. پارلمان محیطی سربسته بوده که حضور تعداد زیاد نمایندگان همان اجتماعی است که ممکن است منجر به شیوع ویروس شود.

درست است که جلسات علنی مجلس برگزار نشده، اما سه جلسه مجازی و به صورت ویدیو کنفرانس تشکیل شده تا مجلس نقش فعالی در روز‌های بحرانی کشور داشته باشد؛ کما اینکه رییس مجلس هم تلاش کرد با تماس‌های تلفنی و یا جلسات جداگانه با مسئولان مربوطه و همچنین حضور در بیمارستان امام خمینی به عنوان یکی از بیمارستان‌های مرجع برای درمان بیماران مبتلا به کرونا از همه ظرفیت‌های پارلمان برای مقابله با کرونا استفاده کند.

در همین شرایط که همه ملزم به رعایت دستورهای ستاد مقابله با کرونا بوده و جلسات مجلس هم با دستورهای ستاد برگزار نشده است، حمیدرضا حاجی‌بابایی، رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تعطیلی جلسات علنی را غیر قابل توجیه دانست و گفت: در این شرایط بحرانی و برهه‌هایی که کشور بیشترین نیاز به مجلس را دارد، رییس مجلس می‌توانند تدابیری بیندیشد تا مجلس مقتدرانه نقش اصلی خود را در مشکلات موجود ایفا کرده و پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد.

وی تعطیلی جلسات مجلس را با مصالح کشور و عقلانیت و انقلابی‌گری سازگار ندانست، افزود: آیا در شرایطی که قشرهای مختلف مردم، در گروه‌های داوطلبانه جهادی در بخش‌های مختلف، برای مدیریت و کنترل بیماری کرونا به میدان آمده‌اند، در خانه نشستن نمایندگان این مردم چه توجیهی می‌تواند داشته باشد؟ مگر مجلس عصاره فضایل ملت نیست؟ پس اگر در شرایط کنونی که این کشور نیاز به مدیریت جهادی دارد، مجلس تعطیل باشد، چه کسی می‌خواهد جایگاه ظهور و بروز اراده مردمی باشد که امروز چشم امید به نقش‌آفرینی نمایندگان خود دوخته‌اند؟ مجلس شورای اسلامی باید چشم بیدار ملت باشد.

حاجی بابایی ادامه داد: چرا ستاد مبارزه ملی با کرونا، فقط مجلس را تعطیل می‌کند؟ دولت و قوه قضائیه در حال فعالیت هستند. شاید خدای ناکرده مجلس به هر دلیل باید تعطیل باشد؟! آیا ایجاد شرایط مناسب و تدوین پروتکل مبتنی بر طرح فاصله گذاری اجتماعی برای مجلس، نمی‌توان جلسات مجلس را تشکیل داد که هم سلامت نمایندگان در این پروتکل مد نظر باشد و هم جلسات مجلس تعطیل نشود؟

وی گفت، تعطیلی مجلس عادی نیست، دست‌ها و اراده‌هایی خواسته یا ناخواسته درصدد است که مجلس تعطیل شود و نتواند نقش حیاتی خود را ایفا کند. حفاظت از جان نمایندگان عزیز لازم است، اما با تدابیر مناسب، در این شرایط بحرانی و برهه‌هایی که کشور بیشترین نیاز به مجلس را دارد، ریاست مجلس می‌توانند تدابیری بیندیشد، مجلس مقتدرانه نقش اصلی خود را در مشکلات موجود ایفا کرده و پاسخگوی مطالبات بحق مردم باشد. نگرانم که در تعطیلی مجلس کرونای سیاسی نقش آفرینی کرده باشد.

علاوه بر حاجی بابایی، ۴۲ نماینده اصلاح طلب عضو فراکسیون امید نیز در نامه‌ای به علی لاریجانی، رئیس مجلس، خواستار برگزاری جلسات مجلس با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل مجلس یا فضای دیگر با استاندارد‌های بهداشتی شدند تا با تشکیل دوباره جلسات مجلس، آسیبی به انجام وظایف نهاد تقنینی کشور وارد نشود.

این نمایندگان تلاش‌های فنی برای برگزای جلسات مجلس به صورت ویدیو کنفرانس را ناموفق و استمرار تعطیلی مجلس شورای اسلامی و بر زمین ماندن امور مربوطه را زیانبار دانستند.

در پاسخ به این انتقادات، اسدالله عباسی، سخنگوی هیات رییسه مجلس گفت که تاکنون غیر از جلسه علنی صحن در اسفندماه، ده‌ها جلسه کمیسیون برگزار و علاوه بر آن سه جلسه با استفاده از فناوری دیجیتال و از طریق ارتباط دوسویه تشکیل شد.

وی همچنین اظهار کرد: برخی جلسات مجلس را با جلسات دولت مقایسه کرده و گفته‌اند چرا جلسات هیات دولت تشکیل شده، اما مجلس تشکیل جلسه نداده است؟ در پاسخ باید گفت یکشنبه گذشته که دولت جلسه داشت، مجلس هم جلسه غیرعلنی برگزار کرد و منع ستاد مقابله با کرونا از برگزاری جلسات حضوری مجلس، تاکنون درباره جلسات هیات دولت مطرح نبوده است. استدلال این ستاد بر این مبنا بود که جلسات هیات دولت با ۲۰ نفر از تهران و در مقابل جلسات مجلس با ۲۹۰ نفر از سراسر کشور برگزار می‌شود که هم اجتماع به حساب می‌آید و هم جلسات مجلس به دلیل تماس هر یک از نمایندگان با انبوهی از مردم در استان‌ها به ویژه در ایام انتخابات متفاوت از جلسات دولت است. متاسفانه تعداد بالای نمایندگان مبتلا به کرونا نیز بر این استدلال صحه می‌گذاشت.

به هر حال قرار است که جلسات علنی مجلس طبق شیوه قبلی سه شنبه و چهارشنبه هفته آینده با دعوت از وزرای بهداشت و کشور برای گزارش در مورد اقدامات انجام شده جهت مقابله با کرونا و همچنین سیل اخیر برگزار شود، مگر اینکه دوباره ستاد مقابله با کرونا پارلمان را منع کند؛ ممنوعیتی که همه ملزم به اجرای آن هستند، چون سلامت مردم از همه چیز مهم‌تر است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۵
مجوز مگه میخواد چهار نفر میان لم میدن رو صندلیهای چند متری . هیچیتون نمیشه اونایی هم که گرفتن تو راهپیمایی ۲۲ بهمن بوده. همه مملکت از شنبه میرن سر کار اینا هم موظفن برن. یادش بخیر قدیما فرمانده ها جلوی صف جنگ وای میستادن الان میرن پشت همه قایم میشن !!!
بگذاریدجلسات مجلس شروع شوداینهاتاپایان اردیبهشت نماینده هستند هیچ کاری برای ملت نکردند.
آیا کاربردی دارد که چراغ و کولر سالن به این بزرگی را روشن کنیم؟ واقعا غیرتمان اجازه این مصرف برق را میدهد... اقا من میگم فعلا تعطیل باشه
چند روز قبل هم کامنتی گزاردم در انتقاد از نامه عالیجنابان مجلسی برای برقراری جلسات علنی و توصیه کردم بجای نامه پراکنی در بیمارستانها ومعابر به کمک سایر نیروها بشتابند...
که دو سه پاسخ زیر آن آمد مبنی براینکه شما درکتان پایین است و نمی دانید سنگرهای دموکراسی دارد از دست می رود و هرکس وظیفه ای دارد و قرار نیست ما نمایندگان کار خدماتی در بیمارستان و خیابان انجام دهیم و کارگران کار قانون گذاری!!!!!
ومن ازخود پرسیدم سال قبل که سیل و زلزله آمد چرا سردار سلیمانی بخود نگفت من فرمانده سپاه قدسم ویک نظامی و وظیفه ام چیز دیگریست نه رسیدگی به سیلزدگان و زلزله زدگان!
و باز از خود پرسیدم اگر امروز سردار می بود و محلس نشین هم بود آیا نامه پراکنی می کرد که چه نشسته اید که پایه های دموکراسی لرزان شده یا به دستور رهبری مبنی بر ملزم بودن همگان در رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا سرتعظیم فرود آورده و بی هیچ ادعایی به یاری نیروهای خدوم وزارت بهداشت وکارکنان آتش نشانی و....می شتافت حتی اگر آن کمک تخلیه زباله باشد وسبب شود عزیز کارگری چند ساعت بیشتر بیارآمد؟!

همین است که سلیمانی را اوج نشین می کند وبرخی عالیجنابان را خاک نشین!
نمی دانم مشکل منیت وتظاهر است یا عدم توانایی یک موقعیت حساس!

حقیقتا درک این نکته آنقدر سخت است که 290 نماینده اگر در معرض ابتلا باشند در بازگشت و دیدار با مردم شهر واستانشان می توانند فاجعه بیافرینند؟!

آیا وزارت بهداشت که برای اقتاء عوام انرژی مضاعف خرج می کند باید برای این خواص هم بهمان میزان وقت وانرژی بگذارد و توجیه شان کند؟!
چرا نمایندگان مجلس نباید بیایند سرکار؟؟!!! پس کی قانونگذاری کند؟!!! ما به قانون نیاز داریم مگر خون این عزیزان از خون بقیه کارمندهان دولت و خصوصی رنگین تر است؟؟!!! ستاد جان فورا موافقت کن از شنبه تشریف بیاورند. ممنون دستت هم درد نکند
دولت فشل

مجلس فشل تر
خدایش درش را تخته کنند و نگذارند باز شود سودش برای کشور خیلی زیاد است.
پیشنهاد میشود با توجه به نزدیک بودن تاریخ انقضای مجلس فعلی ، و بی خاصیت بودن آن ، بقیه ی عمر این مجلس و جلسات آن ملغی و هزینه های میلیاردی آن را به حساب سرپرستان خانوارهای ایرانی واریز شود .
بابا بگذاريد بنده خدا ها نيايند مجلس ذاتا بيايند هم كار مثبتي انجام نميدهند
ستاد کرونا مصوبه ای مبنی بر تعطیلی مجلس نداشته و مجلس خودش راسا تعطیل کرده است .
این ستاد میتونه‌در مبارزه با فساد و رانت خواری خدمت کنه‌و کماکان مجلس رو تعطیل
نمایندگان مجلس خونشون از بقیه ملت رنگینتره؟چرا باید مجلس در اوج کارش اوایل اسفند تعطیل بشه اما‌ کارمندان دولت برن سر کار؟
واقعا بود و نبود مجلس چه فرقی به حال جامعه دارد؟ مگر اینکه به حال آقایون نماینده فرق کنه!!!!
یکی از درسهایی که از کرونا میشه گرفت، همین بی خاصیتی بسیاری از نهادهای است که تنها بوروکراسی اداری را بیشتر کرده و به عبارتب دست و پا گیر هستند و صرف میلیاردها تومان از بودجه بیت المال به پای نهادهای بی تاثیر در زندگی اجتماعی است
مجلسی که در راس امور است تعطیل می باشد اما اداره آموزش و پرورش منطقه(تبریز) با نصف کارمندانش داره کار می کنه(نه با یک سوم کارمندان).....................
این چه مجلسی حتی نمی خواد تعطیلی بگه خودمون می خوایم و بقیه مجبور به تعطیلی مجلس کردن. خدایی اایران داشتن و نداشتم مجلس فرقی به حالش نداره.
بدارید این دو ماه هم تعطیل باشند تا حداقل تو این دوماه باقی مانده به نفع خودشون قانون تصویب نکنن تو ای سه سال ونه که فقط برا خودشون قانون تصویب کردن
تابی اگر جلسات علنی برگزار شد لطفا پیگیر شو وبازتاب بده حضرات چه کار فوق العاده ای انجام دادند بعد از اینهمه اصرار
کلا تعطیلی مجلس برای کل کشور مفیدتر است.
آقا چی کارشون دارین. گناه دارن. بگذارین استراحت کنن.
مجلس به چه دردی میخوره حالا؟!!
لاریجانی کرونا گرفت...حالا چکار کنیم ؟؟/
تازه داریم یه نفس راحت میکشیم .
تا بخوان از استراحتگاهشون بیان بیرون دوره نمایندگیشون تمامه. زیاد اصرار نکنید تو رودربایستی گیر کنن . الآن نزدیکه دو ماهه درگیر کرونا هستیم تازه مجلسیها یادشون افتاده برن سر کارشون . تا حالا کجا بودن ...
این مجلسی هاتوخونشون نشستن وحقوق آنچنانی میگیرند
قشرکارگرزحمتکش حداقل ۹۰درصدشون الان حتی نون خالی هم ندارند سرسفره خانوادشون ببرند
سلام. من یک دانش آموز متوسطه دوره اول هستم. نظیر این پیام را مرتب در سایتهای مختلف بارگذاری کرده ام ولی تا به حال نتیجه نگرفته ام. حتی بر ای خود سایتهای شیپور و دیوار هم گذاشته ام
ببینید در سایتهای شیپور و دیوار مردم کالاهایی را دارند عرضه میکنند که مردم را با هم به صورت فیزیکی بر ای دیدن کالا و یا بستن قرارداد و خرید و فروش رو برو میکند و این موضوع باعث افزایش زنجیره کرونا میشود. چرا این سایت‌ها خدمات خود را در این روزها حساس حذف و یا محدود نمیکنند تا زنجیره کرونا قطع شود؟ من با 4030 و اماکن هم تماس گرفتم ولی نتیجه نگرفتم
مجلس ناکارآمد نباشه بهتره .....
برچسب منتخب
# غزه # ماه رمضان # عید نوروز # کاظم صدیقی # دعای روز هشتم رمضان # دعای سال تحویل
وب گردی