بازدید 27381
اندیشکده اسرائیلی «بگین ـ سادات» عنوان کرد

چرا ایران و روسیه در دوران پسا سردار سلیمانی به یکدیگر نیاز دارند؟!

برای ده‌ها سال، روسیه تقریباً تنها متحد واقعی در میان بازیگران جهان برای ایران بود. اکنون که روابط آمریکا و ایران به شدت خراب شده، تهران مجبور است به روسیه حتی بیشتر اعتماد کند. با کارت چین نیز بازی خواهد کرد؛ با این حال، همکاری با چین به ویژه در سطح امنیتی پیچیده و دشوارتر است. چین هنوز حاضر نیست با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا، قاطعانه از ایران حمایت کند؛ این بدان معناست که فقط روسیه می‌تواند برای محدود کردن فشار‌های غربی به ایران کمک کند.
کد خبر: ۹۶۶۲۷۰
تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۱ 16 March 2020

چرا ایران و روسیه در دوران پسا سردار سلیمانی به یکدیگر نیاز دارند!؟

تحریریه تابناک جهان: بسیاری از ناظران بر این باورند که ترور سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، پیامدهای عمده ای بر روابط منطقه ای ایران داشته است و این پیامدها به مرور بیشتر نمایان خواهد شد.

این پیامد‌ها به ویژه ممکن است بر نفوذ منطقه‌ای ایران در کانون‌های عمده بحران و منازعه همچون عراق و سوریه آشکارتر باشد.

در همین راستا، اندیشکده اسرائیلی «بگین- سادات» در گزارشی به روابط ایران و روسیه در دوران پسا سردار سلیمانی پرداخته است.

این اندیشکده اسرائیلی مدعی است، نقش روسیه در تفکر ژئوپلیتیک ایران در دوران پسا قاسم سلیمانی تقویت خواهد شد. در این مطلب آمده است: پس از ترور سردار سلیمانی، بیشتر توجهات و تمرکز‌ها به واکنش و موضع ایران و آمریکا معطوف و کمتر به موضع بازیگری همچون روسیه پرداخته شده و آن بخشی که به موضع روسیه پرداختند نیز بیش از هر چیز بیشتر به واکنش فوری روس‌ها تمرکز داشت تا تحلیل روابط و پیوند‌های بلندمدت‌تر با ایران.

در وهله نخست، درک نقش ایران در محاسبات استراتژیک روسیه بسیار مهم است. ایران برای مسکو بسیار مهم است، چرا که ایران مهمترین بازیگر خاورمیانه از نظر ژئوپلیتیک محسوب می‌شود. این متناسب با منطق نخبگان سیاسی روسیه است. متفکران سیاسی روسیه از دهه ۱۹۹۰ معتقد بودند ایران باید ستون اصلی نفوذ روسیه در خاورمیانه باشد. اوراسیاگرایان معتقدند روسیه ترکیبی از اروپا و آسیاست و بر این باورند اگر قرار است مسکو قدرت‌های غربی را در خاورمیانه محدود کند، به تهران احتیاج دارد.

برای روسیه مدرن، همانطور که در دوره تزار‌ها و هم در زمان اتحاد جماهیر شوروی اتفاق افتاده است، حفظ تهران حداقل به عنوان بی طرف مهم است. روابط خصمانه با ایران به معنای کاهش قدرت مانور روسیه در خاورمیانه است.

هر دو کشور، ادراکات ژئوپلیتیکی مشترک دارند. هر دوی آنها، حضور نظامی غرب در قفقاز جنوبی، آسیای میانه و خاورمیانه را تحمل نمی‌کنند. تهران و مسکو دخالت غرب در مناطق تحت نفوذشان را به عنوان بخشی از پروژه تضعیف خود در نظر دارند.

اما برای روسیه، ایران نقش ژئوپلیتیکی بزرگتری ایفا می‌کند. از آنجایی که روابط مسکو با غرب به طور کلی و آمریکا به طور خاص در چند سال گذشته بدتر شده است، الگوی چند قطبی در امور جهانی در روسیه رواج یافته است. این تفکر ژئوپلیتیکی بسط و توسعه چندین خوشه جاذبه ژئوپلیتیکی را در سراسر اوراسیا و جا‌های دیگر در نظر می‌گیرد: شامل چین، روسیه، هند، اتحادیه اروپا و ایالات متحده.

در این میان، برای روسیه نقش ایران بسیار مهم است، چون توجه آمریکا را از مناطق دیگر اوراسیا دور می‌کند. ایران بر خلاف سایر کشور‌ها مانند چین و هند، می‌تواند این کار را از لحاظ نظامی انجام دهد. استراتژیست‌های ایرانی به اندازه کافی باهوش هستند تا از درگیری‌های مستقیم نظامی با نیرو‌های آمریکایی خودداری کنند (کل استراتژی ایران از زمان انقلاب ۱۹۷۹ بر این پیش فرض استوار است)، اما با وجود این، ایران می‌تواند نیرو‌های خود را به سوریه و لبنان منتقل کند و عمیقاً بر یمن و عراق تأثیر بگذارد. از طرف دیگر در خلیج فارس و افغانستان نیز ایران توانایی لازم برای به چالش کشاندن آمریکا را دارد. این مساله متناسب با سیاست چند قطبی جهانی مسکو است.

بنابراین، احتمالا پس از ترور سردار سلیمانی می‌توانیم شاهد همترازی بیشتر سیاست‌های ایران و روسیه در خاورمیانه باشیم.

برای ده‌ها سال، روسیه تقریباً تنها متحد واقعی در بین بازیگران جهان برای ایران بود. اکنون که روابط آمریکا و ایران به شدت خراب شده، تهران مجبور است به روسیه حتی بیشتر اعتماد کند. با کارت چین نیز بازی خواهد کرد، با این حال، همکاری با چین به ویژه در سطح امنیتی پیچیده و دشوارتر است. چین هنوز حاضر نیست با نادیده گرفتن تحریم‌های آمریکا، قاطعانه از ایران حمایت کند؛ بدان معنا که فقط روسیه می‌تواند برای محدود کردن فشار‌های غربی به ایران کمک کند.

با این حال، این روابط را نمی‌توان خیلی صمیمانه در نظر گرفت، به ویژه در جایی مانند سوریه که تهران و مسکو رقابت‌هایی با یکدیگر دارند. سوریه می‌تواند توجیهی برای روسیه جهت محدود کردن نفوذ ایران در این کشور و افزایش وابستگی دمشق به مسکو فراهم کند.

به طور خلاصه، پس از ترور قاسم سلیمانی توسط آمریکا در عراق، احتمالاً پیوند و روابط بین ایران و روسیه تقویت می‌شود. مسکو می‌تواند با فروش عمده تجهیزات نظامی روسیه به جمهوری اسلامی و ترغیب همکاری‌های عمیق‌تر بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و تهران، از ضعف ژئوپلیتیکی ایران به نفع اقتصادی خود استفاده کند. در همین حال، روسیه از نبود سلیمانی برای محدود کردن فعالیت‌های نیرو‌های ایرانی در جبهه نبرد سوریه استفاده خواهد کرد و به طور کلی وابستگی دمشق از ایران را محدود خواهد کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۷
نباید خودمان را گول بزنیم زیرا رابطه ایران و روسیه از نوع نیاز متقابل نیست بلکه عملا سواری گرفتن مسکو از تهران است
در مورد چین هم باید گفت که این خوش خدمتی حتی از روسیه هم بدتر است که نمونه بارز آن، جابجایی مسافران چینی توسط هواپیمایی ماهان و انتقال ویروس منحوس کرونا به وطن اسلامی است
با امید عدم سانسور این کامنت توسط تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
رابطه ما با روسیه همیشه
رابطه میش و گرگ درنده بوده است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
پس با توجه به کامنت شما نتیجه میگیریم به آمریکایی که دولت مصدق رو سرنگون کرد سردار سلیمانی رو ترور
کرد از برجام کشید بیرون تحریم کرد اعتماد کنیم
ناشناس
| Netherlands |
۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
ايران بايد به عنوان يه كشور مستقل زرنگ باشه و با كارت روسيه و چين و حتي ديگر كشورها خوب در صحنه بين الملل بازي كنه و منافع خودش را تامين كنه
پس شعار نه شرقی نه غربی چی شد؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۱ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اون مال زمان کودکی بود
الان همه فهمیدن الکی بوده
ناشناس
| Czechia |
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
آلان شرقی شده چین دیگه...عملاً شوروی دیگه نیست...روسیه حلال شناخته شد...!خخخ
در هر صورت ضرر اصلی را ایران خواهد کرد. بنادر سوریه کاملا در اختیار روسیه است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
بجای پیج های بی بی سی منوتو و امثال اینا یکم بیشتر تحقیق کن نه برا این موضوع تنها بلکه برای شعور خودت
همکاری ایران با روسیه در سوریه هیچ وقت به ضرر اسرائیل تمام نخواهد شد، چرا که روسیه روابط مستحکمی با اسرائیل دارد. نزدیک به یک سوم ساکنان فلسطین اشغالی را مهاجران یهودی از روسیه و کشورهای شوروی سابق تشکیل میدهد. بطوریکه زبان روسی بعد از زبان عبری و عربی سومین زبان رسمی اسرائیل است. این توده گروه دوستی اسرائیل با روسیه شبیه آیپک آمریکا هم در حال تشکیل دادن هستند.
انگلیسیها صفویه را علم کردند برعلیه عثمانی وتا قبل از شوری شدن روسیه باهم میخودند انگلیسیها برای نگهداری هند مشروطه به پا کردند اما روسیه شوروی شد انفدر خرابکاری کردند که وقتی برای سد سازی درمقابل شوروی رضاشاه را اوردند مردم خوشحال از اینکه قدرت وامنیت امد و جریانهای بعدی بنده بعنوان ایرانی عاشق تمامییت وطنم میگویم هرگز به خارجی نباید اعتماد کرد بخصوص دوکشور روس وانگلیس بخصوص در حال به روسیه که برای کنترل منطقه وتقسیم ان به راحتی پشت ایرانرا خالی خواهد کرد کافی است که امریکا واروپا بگویند کریمه مال تو وتحریمها برداشته شود تابناک این یادتان باشد عمر بنده کوتاهتر از اینهاست
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یک چیزی هم بنده به شما یادآوری کنم،برخلاف نظرات سطحی راننده تاکسی طور و خودسواد دار پنداران شفاهی آموخته! رو رها کن،برای داشتن تحلیل عمیق و استراتژیک باید عمر و هوش سوزاند و تازه اگر همراه با بینشی صحیح باشه،شاید تحلیل های ما تازه قابلیت بحث و گفتگو پیدا کنند،متاسفانه اکثر آرا و نظرات سطحی،فاقد مایه درست و بسیار متاثر از جو غالب رسانه ای ساخته پرداخته شده ست،در واقعیت عملی و تحلیلی می توان گفت که ایران سیاستش دقیقا مستقلانه چیده شده،وگرنه پیشنهادهای وسوسه انگیز بسیاری به روس و پروس و فلان شده که پشت ایران رو خالی کنن و اونها هم قطعا اغوا شدن در مواردی و اگر ایران شکست نخورده و بلکه آشکارا قدرتمندتر و پرنفوذتر و موثرتر شده،دلیلش اینه که اصولا به کسی یا کسانی در خارج تکیه نکرده که در صورت جاخالی دادنش،با مخ بخوره زمین.وگرنه وقتی به اسد پیشنهاد دویست میلیارد دلاری شده با حفظ قدرت و جایگاهش،به پوتین چه پیشنهاداتی شده پس.ایران از آنچه که بنظر بنده تعمدا نشون میده،بسیار بسیار باهوشتره،شاید بتوان گفت خارق العاده باهوش.و این رو دشمنان ایران که بهره ای از سیاست و عقلانیت و شطرنج سیاست دارن،حتی بسیار بهتر از دوستان یا هموطنان نه چندان مطلع اما خود مطلع پندار ،میدونن
پرنیان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
آقا محسن لطفا در فرمایشات خود دقت کنید قشر راننده تاکسی زحمت کش و فهیمند،میدانم شما هم عقیده اید بنابراین از طرف شما عذر می خواهم.
آمریکاییه که هی نظر میذاره کو؟ باز الآن روس ها رو تف و لعنت می‌کنه و می گه آمریکا چه قدر خوبه. جان من پمپئو بهت چه قدر میده؟ بگو من دو برابرشو بهت میدم
روسیه هیچگاه و در هیچ برهه ای متحد واقعی هیچکس نبوده است.
استراتژی روسیه تکیه بر اهداف زود گذر بوده و بمحض رسیدن به انها، متحدین خودرا فراموش می کند(بهر جهت استعمارگران باهم متفاوتند).در این دنیا تنها دوست واقعی روسیه کیست؟با ایران ما در طول تاریخ چه کرده؟ایرانی که جهت کاستن از نقش تاریخی پلید روسیه بجای بکار بردن نام واقعی آن که روسیه سوسیالیستی از کلمه پر معنای شوروی استفاده کرد،یعنی کشوری که بر پایه شورا ها اداره می شود.دیدید با لهستان (اقوام اسلاو )در جنگ دوم جهانی چه کرد؟عجب حمایتی از یوگسلاوی بعمل اورد؟با گرجستان چه می کند؟ در زمان بحران مالی یونان ارتودوکس چه کمکی به او کرد؟والله که اگر یونانیان شیعه بودند من ایرانی گرسنه می‌خوابیدم مبادا شیعیان یونان فردا گرینه بمانند!هنوز هم هم چه فجایعی در چچن و داغستان میکند؟منش روسیه سلطه و برده داری می باشد و اگر تاکنون موفق نشده این است که دنیا با آن مخالف کرده.
منفورترین نظام در بین مردم ایران همین نظام روسیه است و اگر از مردم ایران نظر خواهی شود شک نکنید قطع رابطه با روسیه حتما رای خواهد آورد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
کاملا درسته دوست عزیز من با شما و تمام کسانیکه روسیه را دشمن ملت و کشور ایران میدانند موافقم روسیه هیچوقت خیرخواه ایران و ایرانی نیست موذیانه و مثل موریانه عمل میکنند شدیدا مخالف همکاری ایران با روسیه و چین هستم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
آنچه در آن شک نداریم اینست که منشأ ابراز نفرت تو و امثال تو نسبت به روسیه و چین وطن دوستی نیست اگر بود نسبت به جنگ تمام عیار امریکا و همراهی اروپا علیه ایران هم چیزی می گفتید .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
از کدوم مردم؟ از همون مردمی که یه زمانی میگفتن ما نیازی به انرژی هسته‌ای نداریم چون نفت داریم اما حالا میگن ای کاش نفت نداشتیم اقتصادمون بهتر بود از اون مردم منظورته؟
روسیه رو هیجکس آدم حساب نمیکنه.
ایران زیادی به این کشور نفرت انگیز بها میده.
وقتی نیروهای مقاومت از اسرائیل و ترکیه در سوریه ضربه میخورن به چه دلیل منتظر تصمیم روسیه میمونن؟
روسیه و انگلیس بزرگترین دشمنان تاریخ معاصر ایران هستن.
اگر میتونستن تا حالا هزاربار ایرانو تیکه تیکه کرده بودن.
روسیه نامرد هست و هیچ ایرانی روسیه را به عنوان دوست و متحد قبول ندارد . روسیه بخاطر اینکه ایزان را از بازار نفت و گاز دور کند و جای ایران را بگیرد داره بازی موش و گربه با ایران انجام می دهد .
چون اسرائیل دوست داره اینجوری بشه ، وگرنه هر کس دوزار به مملکتش علاقه داشته باشه می دونه روسیه دشمن اول مردم و تمامیت ارضی ایران است
نه شرقی
نه غربی
جمهوری اسلامی
خداوند آخر و عاقبتمونو به خیرکند
یاد شعار نه شرقی نه غربی افتادم!
هر کسوری که با روسیه دوست ودشمن امریکاست ویرانه است مثل ایران.ونزوئلا.کوبا.کره شمالی و..... روسیه معمله گر خوبی استوگر نه اصلا دوست ما نبوده ونخواهد بود
روسیه ک به ما جنگنده هم نمیده.. واگرنا توی سوریه و عراق خیلی قدرتمندتر بودیم حداقل دویست تا سوخو سی اپدیت شده بده ک با پشتیبانی هوایی اف چهارده ها بترکونیم
سیاست ما همیشه راه را باز کردن برای دیگر کشورها و پس کشیدن هست. راه را باز میکنیم با هزاران بدبختی دیگران استفاده میکنند.
سی در صد جمعیت اسرائیل روسی هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۱۲/۲۷
سی درصد
ایران بدلیل پشت کردن به غرب مطمئنا در ارتباط با روسیه و چین در موضع ضعف قرار دارد
سیاست نه شرقی نه غربی، به معنای عدم همکاری و قطع رابطه با دنیا نیست. این سیاست همچنان باید سیاست اصلی جمهوری اسلامی باشه و میشه حداکثر استفاده رو از همکاری با کشورهای شرقی و غربی داشت البته تا جایی که منجر به وابستگی و تسلط شرق و غرب بر کشور نشه.
سلام برشما. سران کشورها تمام روابط خود را با دیگران بر اساس منافع ملی شان تنظیم می کنند به جز ایران
وقتى اطلاعات دروغ وغلط منشاء اقدام وعمل انسانهاودولت هاباشد محصول ان دربهترين حالت درجا زدن است
عهد نامه های تحمیلی گلستان و ترکمانچای را از یاد نبرید.
ببین به کجا رسیدیم دشمن درجه اول رو دوست می نامیم ، روسیه از آمریکا خطرناکتره ،
روسها با هیچکس دوست نیستند، اینا حتی به اکراینی ها و بلاروسها که مثل خودشون اسلاویان هستند، خیانت میکنند، چه برسه به حکومت ایران! بیشترین بهره رو از خرابی رابطه ایران با آمریکا و کشور های دیگه، همیشه روسها بردند! هر چی ایران نتونست سرمایه گذاری کنه تو صنعت نفت و گاز، فقط واسه روسها و بعضی کشورهای عربی بهتر شد! کلا روسها واسشون دوست و متحد تاریخ مصرف داره
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی