بازدید 2738

تئوری جریان پولی چیست؟

کد خبر: ۹۶۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۷:۱۲ 07 March 2020

تئوری جریان پولی توضیحی مربوط به اقتصاد کلان است که بیان می‌کند بانک ها چگونه برای فعالیت‌های تولیدی پول تولید می‌کنند، شرکت ها چگونه تولید را مدیریت می‌نمایند، کارگران چگونه در تولید و مصرف سهیم هستند و پول حاصل از این فعالیت‌ها چگونه به بانک‌ها باز می‌گردد. تئوری جریان پولی، یک نظریه پست کینزی است که بر اساس عقاید کارل مارکس درباره چرخه سرمایه M-C-M(پول- کالا- پول) شکل گرفته است.

تئوری جریان پولی در اوایل دهه ۵۰ میلادی و بیشتر به وسیله اقتصاددانان فرانسوی و ایتالیایی مثل برنارد اشمیت و آگوستو گرازیانی پایه‌گذاری شد و توسعه یافت. تئوری جریان بیان می‌کند که عرضه پول بر اساس تقاضای پول است. پول برای تأمین تولید، برای تجارت کالاها و خدمات و برای پس انداز و سرمایه گذاری مورد تقاضا است. تئوری جریان برعکس نظریه نئوکلاسیک اقتصاد که بر نقش افراد در اقتصاد تأکید دارد، به نقش بانک ها و شرکت ها اهمیت می‌دهد.

معادل‌ انگلیسی تئوری جریان پولی عبارت است از:

Circuitism

لازم به توضیح است که احتمالاً تئوری جریان پولی ترجمه صحیح و کاملی برای Circuitism نیست. از این طریق از کلیه متخصصان عزیز درخواست داریم با نظر کارشناسانه خود در بهبود و اصلاح این دانشنامه ما را یاری کنند.

تهیه‌شده در:  مدیر مالی

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار