بازدید 8934
۲

توافق اوپک و غیراوپک شکست خورد، قیمت نفت سقوط کرد

سرانجام هشتمین نشست اوپکی ها و غیراوپکی ها بدون نتیجه و توافق خاصی به پایان رسید تا قیمت طلای سیاه بیش از پیش کاهش پیدا کند. قیمت نفت برنت بعد از این نشست با حدود 9 درصد کاهش به 45.82 دلار رسید.
کد خبر: ۹۶۴۱۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۳:۳۰ 06 March 2020

توافق اوپک و غیراوپک شکست خورد، قیمت نفت سقوط کرد

توافق اوپک و غیراوپک شکست خورد، قیمت نفت سقوط کردطی دو روز اخیر وین میزبان یک اجلاس مهم نفتی بود. یکصد و هفتاد و هشتمین اجلاس فوق العاده وزیران نفت و انرژی اوپک و هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک در 5 و 6 مارس 2020 (15 و 16 اسفندماه 1398) برگزار شد.

به گزارش تابناک اقتصادی، نشست اخیر در حالی برگزار شد که شیوع ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا سایه افکنده و بازارهای مختلف از جمله بازار نفت را تحت تاثیر قرار داده بود. تقاضا برای نفت کاهش یافته و در آستانه برگزاری این اجلاس نفتی قیمت نفت به حدود 50 دلار رسیده بود.

انتظار از نشست وزرای کشورهای صادرکننده نفت اوپک و غیراوپک  این بود که برای تاثیرگذاری بر روی قیمت نفت، عرضه نفت را کاهش دهند. امیلی اشفورد و پائول هورسنل،‌کارشناسان بانک استاندارد چارترد، طی مصاحبه ای عنوان کرده بودند: می‌توان گفت که شکی نیست کشورهای نفتی در نشست این هفته عرضه به بازار را کاهش خواهند داد چرا که شکست در این زمینه بسیار پرهزینه است. عدم توافق اوپک و متحدان نفتی بازار را آسیب پذیر کرده و می‌تواند در کوتاه مدت قیمت نفت را به حدود 30 دلار در هر بشکه کاهش دهد.

علیرغم پیش بینی سقوط قیمت نفت در صورت عدم توافق جدید برای کاهش عرضه نفت اما شنیده ها قبل از برگزاری نشست 178ام حکایت از آن داشت که روس ها از کاهش عرضه نفت استقبال نخواهند کرد. ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه روز یکشنبه مورخه 11 اسفندماه سال جاری از قیمت های کنونی نفت دفاع کرده بود و به همین دلیل ‌مخالفت این کشور با تعمیق توافق تولید دور از ذهن نبود.

به هر حال نشست ۱۷۸ام عصر دیروز (پنج‌شنبه، ۱۵ اسفندماه) برگزار شد. روسای هیئت‌های نمایندگی کشورهای عضو اوپک به دنبال رایزنی‌های بیشتر، تصمیم گرفتند که پیشنهاد تعمیق روزانه یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه‌ای این سازمان را به جای ۳۰ ژوئن سال ۲۰۲۰ میلادی تا پایان سال ۲۰۲۰ میلادی تمدید کنند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت کشورمان امروز مورخه 16 اسفند 1398 در این باره گفت: دیروز در اجلاس داخلی اوپک تصمیم گرفتیم پیشنهاد کاهش ١.٥ میلیون بشکه‌ای تولید را در نشست امروز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و غیراوپک ارائه دهیم که بعد این پیشنهاد تکمیل شد به نحوی که این میزان کاهش تا پایان سال جاری میلادی ادامه پیدا کند. وی توضیح داد: پیشنهاد این‌گونه است که یک میلیون کاهش را اوپک و نیم میلیون بشکه کاهش را غیراوپک عهده‌دار شوند. زنگنه افزود: اجلاس سختی پیش روست و امیدواریم این توافق به سرانجام برسد و عملیاتی شود.

به هر حال اوپکی ها با این پیشنهاد کاهش عرضه نفت امروز در جلسه با غیراوپکی ها حضور پیدا کردند. هر چه زمان از هشتمین نشست اوپک و غیراوپک می گذشت اخبار ناامیدوارکننده تری برای دستیابی به توافق مخابره می شد. سرانجام این نشست بدون نتیجه و توافق خاصی به سرانجام رسید تا قیمت طلای سیاه بیش از پیش کاهش پیدا کند. قیمت نفت برنت بعد از این نشست با حدود 9 درصد کاهش به 45.82 دلار رسید.

توافق اوپک و غیراوپک شکست خورد، قیمت نفت سقوط کرد

این کاهش قیمت نفت علیرغم تحریم های نفتی ایران می تواند عواقبی برای اقتصاد ایران به همراه داشته باشد. از جمله اینکه دولت در لایحه بودجه سال 99 درآمدهای نفتی را بر اساس قیمت 50 دلار برای هر بشکه نفت و صادرات روزانه یک میلیون بشکه محاسبه کرده است.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
...
فکر کنم با توجه به تحریم شدید نفتی که هستیم و با این قیمت نفت (که احتمالاً ایران به خاطر تحریم مجبوره تخفیف اساسی هم بدهد)، نفت نفروشیم سنگین‌تره ... بزاریمش برای نسل آینده...
دوره نفت به علت پدید امدن منابع انرژی و همچنین افزایش تولید نفت و بیشتر شدن کشورهای تولید کننده نفت در حال به سر آمدن است، باید فکری اساسی باید بیخیال پول نفت بشیم و دست از توسعه میادین نفتی برداریم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی