بازدید 13327

مرهم‌هایی قانونی بر زخم‌های کسادی بازار کرونایی آخر سال!

گفتنی است، در میان کسبه و فعالان تجاری، رسمی نانوشته وجود دارد که همگی سعی دارند در بازار پر رونق آخر سال، تمام وعده‌های و بدهی‌های جامانده از سال جاری را ادا کرده و از این فرصت بهترین استفاده را کنند؛ اما امسال تمامی این حساب و کتاب‌ها دچار تغییر شده و به تایید بسیاری از فعالان بازار این روز‌ها اوضاع و احوال مناسبی نداشته و همگی نگران پرداخت نشدن چک ها‌ی خود در پایان سال هستند.
کد خبر: ۹۶۳۲۵۸
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۰ 03 March 2020
مرهم‌هایی قانونی بر زخم‌های کسادی بازار کرونایی آخر سال!
مرهم هایی قانونی بر زخم های کسادی بازار کرونا زده آخر سال!از دستفروشی در مترو تا کاسبی در بازار، از بازار خودرو تا دفاتر ایرلاین‌ها این روز‌ها یک وجه تشابه دارند و آن کسادی بازر است. پس از شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور، سبک زندگی و رفتار‌های روزمره بسیاری از مردم تغییر کرده و همین تغییرات سبب شده که امروز شاهد وقایع ناخوشایندی همچون احتکار و صف‌های خرید در مقابل داروخانه‌ها باشیم که این ماجرا روی دیگری هم دارد و آن خلوتی و کسادی کار بسیاری از مشاغل آن همه در یکی از پررونق‌ترین زمان‌های خرید و فروش سالانه یعنی بازار نوروز هستیم.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آخرین آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت، بسیاری از استان‌های کشور درگیر همراه ناخوانده این روز‌ها یعنی ویروس کرونا هستند و تمام ایرانیان در روز‌هایی که باید مانند سال‌های پیش در تدارک مایحتاج آخر سال و نوروز بودند، فعلا در فکر مراقبت از خود و اطرافیان در برابر کرونا هستند و همین موجب شده به جای اینکه بازار و مراکز خرید شلوغ و پر رفت و آمد باشند، بیشتر داروخانه‌ها و مراکز توزیع مواد بهداشتی و ضد عفونی کننده پر رفت و آمد شوند. همین واقعه قطعا پیامد‌هایی خواهد داشت که یکی از آن‌ها شاید این باشد که کسادی بازار موجب تحقق نیافتن بسیاری از قرارداد‌ها و وعده‌های تجاری میان کسبه مشاغل و تجار و بازرگانان شود.

گفتنی است، در میان کسبه و فعالان تجاری رسمی نانوشته وجود دارد که همگی سعی دارند در بازار پر رونق آخر سال تمام وعده‌های و بدهی‌های جامانده از سال جاری را ادا کرده و از این فرصت بهترین استفاده را کنند؛ اما امسال تمامی این حساب و کتاب‌ها دچار تغییر شده و به تایید بسیاری از فعالان بازار این روز‌ها اوضاع و احوال مناسبی نداشته و همگی نگران پرداخت نشدن چک ها‌ی خود در پایان سال هستند.

باید خاطر نشان کرد بر اساس قانون، شرایط خاصی برای تغییر مفاد قراردادی و عدم ایفای تعهدات تعریف شده است که مهمترین آن‌ها عبارتند از اصول فورس ماژور و هاردشیپ. مفاهیم هاردشیپ و فورس ماژور استثنایی بر اصل «لزوم وفای به عهد» می‌باشند. این شروط در موقعیت‌هایی اعمال می‌شوند که در آن شرایط موجود در زمان اجرای قرارداد، تغییر زیادی کرده است. به نحوی که در زمان انعقاد قرارداد بین طرفین شرایط این گونه نبوده و یا از آنچه طرفین انتظار داشتند، بسیار متفاوت بوده است. این موضوع در قرارداد‌های بین المللی بیشتر مشاهده می‌شود.

با وجود وجوه تشابه میان فورس ماژور و هاردشیپ، تفاوت‌های قابل ملاحظه‌ای نیز میان آن‌ها وجود دارد. در بعضی مواقع حوادث غیرمنتظره و پیش بینی نشده باعث بر هم خوردن تعادل و توازن اقتصادی قرارداد می‌شود، به گونه‌ای که اجرای کامل مفاد قرارداد باعث سود بادآورده برای یک طرف و ورشکستگی طرف دیگر می‌شود. به عبارت دیگر اجرای تعهد با دشواری روبه رو می‌شود. به همین علت، طرفین در چنین قرارداد‌هایی ترجیح می‌دهند قبلاَ تکلیف این وضعیت را مشخص سازند. شرط هاردشیپ یا مذاکره مجدد از جمله این گونه پیش بینی هاست. اما گاهی در نتیجـه بـروز حادثه‌های ناگهانی و غیر قابل کنترل که قابل انتساب به متعهد نباشد، اجرای تعهد کاملاً غیرممکن می‌گردد. برای چنین اتفاقاتی شرط فورس ماژور پیش بینی می‌شود.

مفهوم هاردشیب یا مذاکره مجدد

هاردشیپ در اصطلاح حقوقی «شرطی است که براساس آن، در صورتی که شرایط اولیه قرارداد که مبنای توافق طرفین بوده است، دگرگون شود، به گونه‌ای که تعادل قراردادی دچار اختلال گردد، طرفین می‌توانند جهت تحمل پذیر شدن فشار نامتعارف ایجاد شده برای یکی از آنان، درخواست بازبینی در عقد را نمایند.»

اصولاً هر شخصی سعی می‌کند که تمامی شرایط قرارداد و همچنین نفع و زیان احتمالی آن را در نظر بگیرد و سپس مبادرت به انعقاد قرارداد نماید. علیرغم تمامی پیش بینی ها، باز ممکن است در طول مدت اجرای قرارداد، اوضاع و احوال تغییر زیادی کند، به نحوی که اگر یکی از طرفین قرارداد از این وضعیت اطلاع می‌داشت از انعقاد قرارداد خودداری می‌کرد؛ بنابراین زیان دیده می‌تواند در صورت وقوع حوادث غیر قابل پیش بینی، طرف مقابل را به مذاکره مجدد دعوت کند. در غیر این صورت حق مراجعه به دادگاه را دارد.

معتقدان به هاردشیپ و سایر نظریات مشابه مدعی هستند که در صورت به وجود آمدن چنین وضعیتی باید شرایط قرارداد متعادل شود یا اینکه زیان دیده بتواند قرارداد را فسخ کند. با این حال این شرط باید به گونه‌ای در قرارداد تنظیم شود که منجر به سوءاستفاده طرفین نشود.

شرایط تحقق هاردشیپ شامل موارد زیر است؛

دگرگونی اساسی در اوضاع و احوال و تعهدات طرفین: از مهمترین شرایط لازم جهت بازبینی قرارداد، دگرگونی اساسی در اوضاع و احوال و وضعیت تعهدات طرفین قرارداد می‌باشد. اوضاع و احوال پس از وقوع حادثه باید به گونه‌ای باشد که تعادل اقتصادی قرارداد به شدت بر هم خورده باشد و اجرای عقد برای یکی از طرفین، با هزینه زیاد و غیرقابل تصور همراه باشد.

غیرقابل پیش بینی بودن وقوع حادثه: حادثه به وجود آمده باید در زمان انعقاد قرارداد غیرقابل پیش بینی باشد، در غیر این صورت «هاردشیپ» محقق نمی‌شود.

غیرقابل کنترل بودن وقوع حادثه: حادثه بوجود آمده باید خارج از کنترل طرف زیان دیده باشد. در صورتی که طرف زیان دیده می توانسته حادثه را کنترل کند، نمی تواند به هاردشیپ استناد کند.

عدم مسئولیت زیان دیده: براساس این شرط طرف زیان دیده نباید مسئولیت خطر ناشی از حادثه بوجود آمده را بر عهده گرفته باشد، در غیر این صورت نمی‌تواند به هاردشیپ استناد کند.

مفهوم فورس ماژور

قوه قاهره یا فورس ماژور عبارت است از واقعه غیرقابل پیش بینی که طرفین مداخله ‌ای در بروز آن ندارند. مثل نیرو‌های طبیعی از قبیل: سیل، زلزله، آتش سوزی، جنگ که موجب تعطیلی بانک ها یا بازار‌ها می شود؛ بنابراین برای تحقق فورس ماژور وجود عناصری ضروری اسـت. اولا حادثه‌ای رخ دهد که دارای سه شرط خارجی بودن، غیر قابل پیش بینی بودن، غیر قابل اجتناب بودن باشد. دوما این حادثه مانعی در اجرای تعهد برای متعهد ایجاد و اجرای آن را غیر ممکن کند.

مهم‌ترین اثری که برای فورس ماژور پذیرفته شده است، خاتمه یافتن قـرارداد و انحلال آن است. اما با این حال در رویه بین المللی در صورت وقوع فورس ماژور، قرارداد در دوران فورس ماژور یا مدت زمان ویژه‌ای معلق می‌ماند. ولی در صورتی که فورس ماژور دائمی باشد و یا پس ازمدت زمان تعیین شده ادامه پیدا کند، طرفین حق خاتمه قرارداد را خواهند داشت. اما در صورتی که قبل از اتمام زمان تعیین شـده فـورس ماژور متوقـف شـود، قرارداد احیا می‌شود.

مهم‌ترین و بارزترین تفاوت‌های میان این دو شرط عبارتند از: هاردشیپ ناظر بر دشوار شدن اجرای تعهد و فورس ماژور ناظر بر غیرممکن شـدن اجرای تعهد است. به عبارت دیگر تغییر اوضاع و احوال در قرارداد دو اثر دارد. یا اجرای قرارداد را غیرممکن می‌سازد. یا ایـن که آن را دشوار و پرهزینه می‌کند. در حالت اول با فورس ماژور مواجه هستیم و در حالت دوم بـا وضعیت هاردشـیپ.

هدف از شرط هاردشیپ، تغییر تعهدات قراردادی است. در حالی که هدف پیش بینی شرط فورس ماژور معافیت از اجرای تعهد قراردادی است. به عبارت دیگر، طرفین می‌خواهند با پیش بینی هاردشیپ تعهدات قراردادی خود را با توجه به شرایط جدید تغییر یا تعدیل دهند. اما در وضعیت فورس ماژور به این علت که امکان اجرای قرارداد وجود ندارد، طرفین قصد معافیت از اجرای قرارداد را دارند.

تفاوت مهم دیگر، در اثر این دو شرط است. اثر پیش بینی شرط هاردشـیپ، مذاکره مجدد طرفین و تعدیل شرایط و در نهایت استمرار رابطه قراردادی است. اما اثر فورس ماژور انحلال قرارداد و در مواردی معافیت از اجرای تعهد است. در واقع در وضعیت هاردشیپ به دلیل این که اجرای قرارداد غیرممکن نشده و صرفاً اجرای تعهد قراردادی دشوار و پرهزینه شده است، بهترین اثر پذیرش تعدیل قرارداد است. این اثر با هدف هاردشیپ که عبارت است از منطبق کردن قرارداد با خواست جدید طرفین و سازگاری آن بـا واقعیات تجاری انطباق بیشتری دارد.

تنها در مواردی که امکان تعدیل قرارداد وجود ندارد یا تعدیل قرارداد نیز منجر به جبران ضرر وارد شده نمی‌شود، قرارداد باید فسخ شود. اما در وضعیت فورس ماژور به دلیل غیرممکن شدن اجرای قرارداد، تنها انحلال قرارداد و در مواردی تعلیق آن موجه به نظر می‌رسد. در واقع در مواردی که به علت فورس ماژور اجـرای قـرارداد دائم غیر ممکن می‌شود، موجب انحلال قرارداد خواهد شد و هرگاه بروز حادثه که موجب عدم امکان اجرای تعهد شده، مـوقتی باشـد، فورس ماژور موجب تعلیق قرارداد است و تعدیل قرارداد از آثار این وضعیت به شمار نمی‌رود.

بر اساس آنچه گفته شد شاید بتوان قواعد حاکم بر فورس ماژور و یا هاردشیپ را در بسیاری از قرارداد‌های رایج امروز بر اساس شیوع کرونا و تاثیر آن بر فعالیت تجاری خرده و عمده بازار حاکم کرد، اما شاید شایسته‌تر باشد در کنار تمامی این اصول به یکی از اصول بسیار مهم اخلاقی و انسانی یعنی رفتار منصفانه و رواداری نسبت به دیگری هم توجه داشت، زیرا قطعا اینگونه رفتار مرهم بهتری بر آلام اجتماعی و اقتصادی این روز‌های کرونا زده خواهد بود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۳۰
بعنوان یک مغازه دار و کسی که سالها از وجود دیگر مغازه داران نقاط دیگه با نام دستفروش در خیابانها ناراضی ام اعلام میکنم از کرونا بخاطر نابودی کسب و کار این گروه فرصت طلب که به اسم دستفروش مزاحم بقیه میشدند تشکر می نمایم

دستفروشان واقعی محترم و بزرگوارند
ولی اکثر دستفروشان شب عید همان مغازه دارانی هستند که بنجولهایشان در طول یکسال فروش نرفته و در ایام پایانی سال در پوشش دستفروش مزاحم کسبه های دیگر در نقاط مختلف شهر میشوند و به فروش میرسانند.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
بدبتی ما همین است که دیگران غیر از خودمان حق وحقوق ندارند شما بفرمایید این دسته از مردم که ازسر ناچاری به این کار پرداختهاند ودر گرما وسرما با چه
وشرایطی یک لقمه نان حلال به خانواده میبرند چی بکنند
عدالت طلب
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
به عنوان یک شهروند کارمند از نابودی کسب و کار بسیاری از کسبه خوشحالم چون در این مدت به بهانه گرانی دلار و بنزین و ... تا توانستند گلوی مردم را فشار دادند و سرشان کلاه گذاشتند و اشکشان را درآوردند. چوب خدا صدا نداره. البته با نهایت احترام به کاسبان عزیزی که بمردن مدارا کردند و مصداق واقعی الکاسب حبیب الله بودند.
برخی بازاريان حتي به خاك سياه هم بنشينن من جشن مي گيرم براي اينكه نمي دونم چرا همش اونا مينالن كه كاسبي نيست ولي روز به روز ثروتمند تر ميشن. بالاخره جنس 10 هزار توماني را ميخريم 40 هزار تومان اه ما هم بايد بگيرتشون ديگه.
کم گوی و گزیده گوی تا در عمل بکار گیرند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
کرونا ثابت کرد که اقتصاد کشور ما بسیار ضعیف و آسیب پذیر است، بنابراین تندروها شعار جنگ طلبانه سر ندهند چون عفریت جنگ، با کشور ما بدتر از کرونا خواهد کرد
باید مردم آموزش اساسی و عملی ببینند:
1) سیگار کشیدن باعث برخورد دست آلوده یا سیگار آلوده با لب و دهان می شود. سیگار کشیدن با دستکش دیگه بدتر.
2) ماسک اصلا کارایی ندارد و خود عامل انتقال بیماری می شود. ماسک باید روزانه و درصورت برخورد با دست یا هر چیزی فورا تعویض شود. ضمن آنکه نباید در جیب و یا هر محلی گذاشته شود.
3) در صفها مردم باید با فاصله یک متر از هم بایستند.
4) فروشگاههای لباس باید از دست زدن خریداران به لباسها و امتحان آنها جلوگیری کنند. ضد عفونی دستها قبل از این کار ضروری است.
5) آرایشگاهها باید تعطیل شوند.
6)رستورانها و تهیه غذاها و قهوه خانه ها و آبمیوه فروشی ها باید تعطیل شوند.
7) عرضه و خرید خوراکی ها فله مانند آجیل و شیرینی و خرما و.. با توجه به نزدیک شدن به عید باید ممنوع شود.

والله رعایت این موارد از زدن ماسک و دستکش و.. ضروری تر است.
متاسفانه در کشور ما چه در شرایط بحران و به طور کل مردم باید تاوان تمام مسائل را بدهند چرا دولت در این زمینه هیچ کمکی به این افراد از لحاظ مالی کمک نمی کند چرا از هنگ هنگ یاد نمی گیرد چطور از مردمش حمایت می کند.
کیسه دوختن برای آخر سال و به همه ظلم کردن و جنس رو چندبرابر قیمت واقعی فروختن و هر مدل شارلاتان بازی در آوردن آخرش همینه،کاسب کارا فعلا سماق بمکن شاید فرجی شد.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
ایول. دقیقاً همین طوره. تا تونستن سر مردم کلاه گذاشتن حالا نوبت خنده ماست
با اینکه خودمم از این وضعیت متضرر شدم ولی خیلی ناراحت نیستم .
برخلاف سال نوی میلادی که قیمتها پایین میاد تا همه بتونن بخرن ، بازار شب عید ما قیمت ها بالاتر میره ! از انواع اجناس بنجل گرفته تا اجناس واجب و ضروری شب عید همه گرون میشن ! لباس نو برای خیلی از مردم رویا شده
حالا لااقل خیلی ها مثل همن و شاید یاد بگیرن بهم رحم کنن
آقایانی! که مجلس را از ترس کرونا تعطیل میکنید به فکر آن کارگر سر گذری هم هستید که اگر بمیرد هم باید ساعتها در خیابان بایستد تا بلکه یک نفر به او کارگری بدهد؟ به فکر آن دستفروش، راننده، مغازه دار، نانوا، کارگر شهرداری، پرسنل نیروگاه و پالایشگاه و کارخانه های مهم و اساسی، پرستاران و پزشکان بیمارستان، پرسنل شرکتهای برق و آب و گاز، کشاورزان، ماموران امنیتی و انتظامی هم هستند که اگر یک روز سر کار نروند یا مردم از گشنگی میمیرند یا همه جا را آلودگی و بیماری میگیرد یا خیابانها و مرزها جولانگاه اشرار و مجرمان و خلافکاران میشود یا آب و برق و گاز مردم قطع میشود؟ اگر یک یا حتی چند ده نماینده مجلس هم بر اثر بیماری کرونا فوت کنند که نمیکنند باز هم از پیام مخرب و ویرانگری که این کار بر جامعه میگذارد صدها برابر بهتر است.
خوبه ما هم تعطیل کنیم یا کار نکنیم تا آقایان بفهمند تعطیلی یعنی چه؟ فقط جان آنها عزیز است؟ اینهایی که زمان جنگ در مقابل گلوله و توپ سینه سپر میکردند هم با همین روحیه کشور را نگه داشتند؟
اگر نظرمجلس مهم نیست که پس فلسفه تشکیل مجلس و این همه هزینه چیست؟ اگر هم مهم است که پس چرا ترس از یک ویروس که برای همه مردم هم وجود دارد، همچین مساله مهمی باید تعطیل بشود؟
همانطور که رادیو اربعین در ایام اربعین فعال بود
در این روزها هم باید یک شبکه کم بیننده تلویزیونی تغییر کاربری داده شود و با نام کرونا به مسائل کرونا بپردازد همینطور یک شبکه رادیویی
در این شبکه می توانیم واقع بینانه با مردم حرف زد
ترس و اضطراب را به شکل صحیح از مردم دور کرد
نه اینکه با اطلاع رسانی غیر دقیق بلکه استرس زا سر خودرا زیر برف برد مثل کبک و هم به مردم استرس وارد کرد
چرا وزارت بهداشت در مورد هرمون کرتیزول صحبت نمی کند که اگر کسی استرس داشته باشد این هرمون به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند
حتی اگر بدن سرشار از b12 و آهن و ویتامین c و پروتئین باشد
و مدام از قرص اسپیرولینا استفاده کنید فایده ندارد
کسانی که استرس دارند محکوم به ابتلا به کرونا هستند
پس استرس نداشته باشید
بخندید و شاد باشید
خدا شیشه را بغل سنگ نگه می دارد
جدی بگیرید توصیه ها همراه با آرامش و آسودگی خاطر
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فساد در جامعه است همین است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
نبین برو کتاب بخون هم خودت اصلاح میشی هم اطرافیانت
عاقبت تماشای برنامه ها و سریالهای مبتذل ماهواره ای که مروج اصلی فساد در جامعه است همین است
مسئولان ما همیشه در شرایط دشوار اسانترین راه را انتخاب میکنند. تعطیلی .اول هم خودشان با خانواده به تعطیلات میروند.فکر نمیکنند که اکثر مردم با تعطیل کردن مشکل معیشتی پیدا میکنند.به قول دوستان شما بارانه این ماه را برای هر نفر ۱ ملیون پرداخت میکردید بعد تعطیل میکردید.ولی اگاه باشید که بودجه ای که برای سال اینده از مالیات پیش بینی کردید را بهتر است رویش زیاد حساب نکنید.
دولت تازه با این دسته گلهایی که هر روز به آب میدهد از مردم طلبکار است. عوارض نوسازی، عوارض کسب و پیشه، عوارض خودرو، عوارض پسماند(که زحمتش را زباله گردها می کشند)عوارض ورور به محدود طرح ترافیک، مالیات بر درآمد فرضی(چون توانایی مالیات گرفتن از در آمدهای واقعی را ندارند)، مالیات بر مصرف، مالیات بر ارزش افزوده و.... در مقابل حتی نمی تواند در این شرایط بحرانی الکل و مواد ضد عفونی را به مردم بفروشد.
ظلم وستم برمردم مکافات دارد لیکن شماها متوجه نیستید
دولت وایساده هوا گرم بشه ضربتی ریشه کرونا رو بخشکونه
واقعا باید کمی فکر کرد که با این وضعیت بغرنج کرونا سیل زلزله و نداشتن درآمد نفتی و پرداخت خسارات گوناگون توسط دولت و اینکه پفته اند خسارت سینما ها منازل ویران شده و دیگر مشاغل را دولت میدهد اگر زنده باشیم! سال آینده این مملکت اگر به افلاس نیفتد خیلی ضعیف خواهد شد مگر خداوند رحمتی کند وگره مشکلات را بردارد.
سلام به همگی
فارغ از کسب و کارها و رکود بازار الان جلوگیری از کرونا و تبعات اقتصادی اون کار دولت هست معمولا ثروتمندان چندین راه درامدی دارند و کمتر لطمه میبینن ولی چیزی که در بازار مشهود است کسب وکارهای خورد بیشتر لطمه میبینن پس خوشحال نباشید کار گروهی کساد بشه دکتر دمینگ استاد مدیریت میگه اگر شب رفتید میوه فروشی محله و دیدید میوههاش داره خراب میشه و نخریدید بدانید شب بعد مجبور میشید میوه را باقیمت بالاتر بخرید پس از ضرر کسی خوشحال نشید بدانید کارمندایی که این روزها خوشحالی میکنن که سر کار کمتر میرن فردا در تورم این روزها دست و پا خواهند زد
بازارها از کساد به رده
تعطیل شده همه چیز
ای کاش بیماری کرونا را جدی تر گرفته بودند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
امروز پیاز و سایر اقلام مرکبات را بروید ببینید چه قیمت شده!!!!!!اقای همتی اوضاع ارزی این قدر گل و بلبل چرا مرکبات داخلی را گران کره اید این قدر؟؟؟؟
اصلا هم که به عدم صادرات ربطی ندارد
بازهم امرروز پست گذاشت برای ادامه وضع افتضاح فعلی درباره ارز
پدرامرزیده گوشت گران میوه گران باید چه کنیم .
مشکلات معیشتی کف بازار را نمی بینند و فقط پست درباره دلار و نرخ دلار و مسایل مرتبط با ان‌میگذارد فقط.
به نظرم تعطیلات نوروز و جشن شروع بهار باید به صورت رسمی و با اعلام دولت و‌حاکمیت به تاریخ دیگری بعد از پایان کرونا موکول شود، تبلیغ این مطلب خود انرژی مثبتی صادر می کند که در ریشه کن شدن این ویروس تاثیر گذار است. یک هفته تا ده‌روز تعطیلی رسمی به تقویت مسافرت ها و رفت و اندها منجر و رونق نسبتا مطلوبی به کسب و کارها خواهد داد.
مسئولین ازترس کرونا رفتن توحصراجباری! ملت بیچاره موندن بااین ویروس منحوس!چکارکنن!تحریم ‌ووضع بداقتصادی بودحالاکروناهم ازچین واردشد!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۱۲/۱۳
آره خدا وکیلی
خیلی از مسئولین به بهانه بیماری و غیره رفتن خونه هاشون
تازهعضو هیات مدیره هم هستند
خیلی از کسبه حقشون هست ورشکست بشوند
اینها با افزایش دلار قیمت ها را بالا بردند ولی با کاهش دلار قیمت ها را کاهش ندادند
عذاب خداوند برای همه است نه قشر خاص
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار