معاملات کدام نماد به اتهام دستکاری بازار متوقف شد؟

کد خبر: ۹۶۱۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶ 25 February 2020
بررسی ها نشان می دهد که قیمت پایانی این نماد در 21 دی ماه سال جاری 7891 ریال بوده است که این قیمت در تاریخ 29 بهمن ماه سال جاری به 18179 ریال رسیده است. یعنی در کمتر از یک ماه و نیم قیمت این سهم رشد 130 درصد را تجربه نموده است.
 

 

به گزارش نبض بورس، در مورخه 19 بهمن ماه سال جاری بود که بانک تجارت با نماد وتجارت دست به افشای اطلاعات با اهمیت زد. در اطلاعیه وتجارت آمده بود:

"این بانک در ابتدای سال 1398 مالک تعداد 242684082 سهم شرکت لیزینگ ایران (معادل 40.44 درصد کل سهام شرکت مذکور) بود که با توجه به رشد قابل ملاحظه قیمت سهام موصوف در ماه های اخیر به دلیل فعالیت سفته بازار و افزایش حبابی قیمت سهم با هدف کنترل قیمت اقدام به عرضه تعداد 127139747 سهم (معادل 21.19 درصد کل سهام) طی رزهای معاملاتی مختلف نمود که سود حاصل از فروش سهام مذکور مبلغ 1005 میلیارد ریال می باشد. با عنایت به مراتب فوق، اعلام می دارد در پایان معاملات مورخ 14 بهمن ماه 1398 تعداد 115544335 سهم (معادل 19.25 درصد سهام) شرکت لیزینگ ایران، متعلق به بانک تجارت می باشد".

همین افشاگری کافی بود تا معاملات شرکت لیزینگ ایران با نماد ولیز زیر ذره بین ناظران بازار قرار گیرد. نمادی که دارای 63 درصد سهام شناور است.

بررسی ها نشان می دهد که قیمت پایانی این نماد در 21 دی ماه سال جاری 7891 ریال بوده است که این قیمت در تاریخ 29 بهمن ماه سال جاری به 18179 ریال رسیده است. یعنی در کمتر از یک ماه و نیم قیمت این سهم رشد 130 درصد را تجربه نموده است.

در 29 بهمن ماه سال جاری طی اطلاعیه ای با موضوع ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد ولیز متوقف شد. در متن این اطلاعیه آمده بود:

"به استناد ماده 17 مکرر 1 دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می رساند نماد معاملاتی آن شرکت به علت نوسان قیمت سهام طی روزهای معاملاتی اخیر متوقف گردید. لذا به منظور رعایت دستورالعمل فوق الذکر ، ضروری است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری سوالات و ابهامات مطرح شده در سامانه تدان توسط شرکت بررسی و پاسخ به آن ها مطابق اطلاعیه اطلاعات حاصل از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی افشا گردد.
پس از توقف نماد معاملاتی به علت نوسان قیمت سهام طی 15 روز معاملاتی متوالی و انتشار اطلاعیه ضرورت برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی، اشخاصی که به سامانه تدان (tedan.ir) دسترسی دارند می توانند حداکثر تا ساعت 24 همان روز نسبت به طرح سوال از ناشر اقدام نمایند (اشخاصی که به سامانه تدان دسترسی ندارند می توانند سوالات خود را از طریق یکی از نهادهای مالی که دارای مجوز فعالیت مشاور سرمایه‌گذاری از سازمان بورس و اوراق بهادار باشد،در این سامانه ثبت نمایند). پس از پایان مهلت ثبت سوالات، ناشر موظف است حداکثر ظرف مدت دو روز کاری نسبت به تهیه پاسخ و ارسال آن اقدام نماید. در صورت عدم ارسال پاسخ یا ارایه پاسخ ناقص توسط ناشر، بورس مربوطه عدم پاسخگویی ناشر را به عموم افشا می نماید".

بعد از برگزاری کنفرانس اطلاع رسانی نماد ولیز در مورخه 5 اسفندماه 1398 طی اطلاعیه ای با موضوع توقف نماد معاملاتی ناشر به استناد ماده 19 مکرر/12 مکرر 3 دستوراعمل اجرایی نحوم انجام معاملات که بر روی کدال قرار گرفت، معاملات نماد متوقف شد. در متن این اطلاعیه که تصویر آن را در زیر ملاحظه می کنید، آمده بود:

"به استناد ماده 19 مکرر دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات در بورس اوراق بهادار تهران به اطلاع می رساند با توجه به ظن دستکاری بازار (مبتنی بر اطلاعات یا معاملات) نماد معاملاتی ناشر حداکثر تا تاریخ 11 اسفندماه 1398 متوقف می گردد".

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر