بازدید 45875
۷
در بهمن ماه سال جاری:

ارزان ترین استان کشور، کدام استان است؟

به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. این گزارش نشان می دهد که نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری در 24 استان از 31 استان کشورمان به زیر 40 درصد کاهش یافته است.
کد خبر: ۹۶۱۶۳۸
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴ 25 February 2020

ارزان ترین استان کشور، کدام استان است؟نرخ تورم از جمله شاخص های مهم اقتصادی محسوب می شود که همواره توسط بسیاری از مردم مورد رصد و بررسی قرار می گیرد. از این رو واکاوی گزارش های مربوط به این نرخ که هم اکنون، تنها توسط مرکز آمار ایران تهیه و منتشر می گردد می تواند حائز جذابیت های خاصی باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی، به تازگی مرکز آمار ایران گزارش مربوط به نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال 1398 را منتشر نموده است. در این گزارش علاوه بر اینکه نرخ تورم کشور مورد محاسبه قرار گرفته است، نرخ تورم در استان های مختلف نیز در بازه زمانی مذکور گزارش شده است. از این رو با توجه به همین گزارش حالا می توان به این پرسش ها پاسخ داد که کدام استان ها دارای بیشترین نرخ تورم و کدام استان ها دارای کمترین نرخ تورم می باشند؟ به عبارت بهتر کدام استان در بهمن ماه سال جاری ارزان ترین استان و کدام استان گران ترین استان بوده است؟

قبل از این که به این پرسش ها پاسخ داده شود باید گفت که نرخ تورم عبارت است از افزایش سطح عمومی قیمت کالاها و خدمات مشخص در یک بازه زمانی مشخص. مرکز آمار برای محاسبه نرخ تورم، سبدی از کالاها و خدمات را در نظر می گیرد که در این سبد 475 قلم کالا و خدمت وجود دارد. همچنین برای محاسبه نرخ تورم، بازه زمانی مشخصی در نظر گرفته می شود که طول این بازه عموماً نرخ تورم را به سه نوع مختلف تقسیم می کند: نرخ تورم سالانه، نرخ تورم نقطه به نقطه و نرخ تورم ماهانه.

طبق گزارش مرکز آمار ایران، در بهمن ماه 1398 عدد شاخص کل برای خانوارهای کشور (1395=100) به 197.6 رسید که این عدد نسبت به ماه قبل 1.1 درصد افزایش را نشان می دهد. یعنی نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای کشور 1.1 درصد بوده است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای کشور مربوط به استان قزوین با 2.2 درصد افزایش و کمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان اردبیل با 0.5 درصد کاهش بوده است. درصد تغییر شاخص کل نسبت به ماه مشابه سال قبل (نرخ تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای کشور 25 درصد بوده است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه متعلق به استان هرمزگان (32.1 درصد) و کمترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان کردستان (18.8 درصد) بوده است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه 1398 برای خانوارهای کشور به عدد 37 درصد رسیده است. همان گونه که از نمودار پیداست، بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام با نرخ تورم 44.6 درصد و کمترین نرخ تورم مربوط به استان فارس با نرخ تورم 32.8 درصد می باشد.  این اعداد بیانگر آن است که خانوارهای ساکن استان ایلام به طور متوسط 7.6 درصد بیشتر از میانگین کل کشور و خانوارهای ساکن استان فارس به طور متوسط 4.2 درصد کمتر از میانگین کل کشور برای خرید یک "مجموعه کالا و خدمات یکسان" هزینه کرده اند. بنابراین در بهمن ماه سال جاری ارزان ترین استان برای زندگی استان فارس و گران ترین استان برای زندگی استان ایلام بوده است.

همچنین همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد در دوازده ماهه منتهی به بهمن ماه سال جاری تنها نرخ تورم در هفت استان بالای 40 درصد بوده است و باقی استان ها دارای نرخ تورمی کمتر از 40 درصد بوده اند.

ارزان ترین استان کشور، کدام استان است؟

   

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
جالبه !! استان قم کمترین تورم را دارد که نشان از توجه ویژه به این استان هست و استان ایلام و لرستان که بیشترین درصد بیکاران را دارد . بیشترین تورم را دارد که نشان از بی توجهی دولت هست
پاسخ ها
حق گو
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
برای اینکه مغرضانه بون نطرت مخفی بشه بهتر بود استان فارس رو هم اضافه میکردی چون تورم فارس از همه جا کمتره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۶
به انصاف کاسبا هم خیلی ربط دارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۰۶ - ۱۳۹۸/۱۲/۰۷
اونوقت استان فارس جز کدوم دسته هست؟
کرمانشاه در رده پنجم هست خیلی ها جونشون به لب رسیده وای به حال ایلامی ها
با سلام لطفا از واژه ارزانترین استان استفاده نکنید. بار معنایی آن کم ارزش بودن است. در ضمن استان ارزان کلا معنی ندارد زیرا استان قابل خرید و فروش نیست. به جای آن بفرمائید "استان با مخارج پایین کدامست" یا "مخارج پایین مربوط به کدام استان است "
سلام خدمت دوستان
به طور یقین یزد گرون ترین شهر به نصب درآمده.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل