بازدید ۹۶۳۸
۱
گزارش کامل دهمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛
فیلم «شنای پروانه» در دوازده رشته، «درخت گردو» در یازده رشته، خورشید در ده رشته، روز صفر در نه رشته، پوست در شش رشته و فیلم‌های خروج، آتابای، تومان هر کدام در پنج رشته نامزد سیمرغ بلورین شدند.
کد خبر: ۹۵۸۰۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 10 February 2020

رونمایی از «خورشید» پس از نمایش «سینما شهر قصه» / اعلام نامزدهای سیمرغ بلوریندهمین روز جشنواره فیلم فجر با رونمایی از فیلم‌های بلند داستانی «سینما شهر قصه» و «خورشید»، فیلم مستند «پروژه ازدواج» و فیلم کوتاه «سور بز» همراه بود. در میان این آثار، «خورشید» تازه‌ترین ساخته مجید مجیدی بیش از دیگر آثار کنجکاوی برانگیز است؛ اما اتفاق مهم‌تر، اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین جشنواره سی و هشتم بود که در نهایت فیلم «شنای پروانه» در دوازده رشته، «درخت گردو» در یازده رشته، خورشید در ده رشته، روز صفر در نه رشته، پوست در شش رشته و فیلم‌های خروج، آتابای، تومان هر کدام در پنج رشته نامزد سیمرغ بلورین شدند.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر سی و هشتم از شنبه دوازده آغاز شد و اکنون پس از نمایش و داوری 28 فیلم بلند داستانی در دو بخش اصلی و نگاه نو، ده فیلم کوتاه داستانی و ده مستند، روز سه شنبه 22 بهمن با برگزاری مراسم اختتامیه و مشخص شدن برترین‌ها به پایان می‌رسد.

 

فیلم‌های روز دهم

در روز دهم جشنواره فیلم فجر فیلم‌های بلند داستانی «سینما شهر قصه» به کارگردانی کیوان علی‌محمدی و «خورشید» ساخته مجید مجیدی، فیلم مستند «پروژه ازدواج» به کارگردانی مشترک حسام اسلامی، عطیه عطارزاده و فیلم کوتاه «سور بز» به کارگردانی سعید زمانیان همراه است.

 

سینما شهر قصه

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: کیوان علی‌محمدی
تهیه‌کننده: کیوان علی‌محمدی
نویسنده: کیوان علی‌محمدی و علی‌اکبر حیدری
بازیگران: هدیه تهرانی، مرحوم جمشید مشایخی، حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، افشین هاشمی، بابک کریمی، فرخ نعمتی، سیاوش مفیدی، رویا میرعلمی، حمیدرضا پگاه و علی اوجی
فیلمبردار: مرتضی پورصمدی
تدوین گر: سیاوش پورخلیلی
خلاصه داستان: داود تعمیرکار آپارات سینما که دلباخته سینمای فیلم فارسی است در کوران انقلاب عاشق دختری می شود که پدر او مخالف سرسخت سینماست.

 

خورشید

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: مجید مجیدی
تهیه‌کننده: امیر بنان و مجید مجیدی
نویسنده: مجید مجیدی و نیما جاویدی
بازیگران: علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی و مهدی موسوی فر
فیلمبردار: هومن بهمنش
تدوین گر: -
خلاصه داستان: روایت تازه از مصائب یک کودک

 

پروژه ازدواج

فیلم شهردار تهران به جشنواره فجر راه یافت، مستندهای تحسین شده بیرون ماند
کارگردان: حسام اسلامی، عطیه عطارزاده
تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی
داستان: در یک مرکز نگهداری از بیماران اعصاب و روان، کوشش می‌شود گروهی از این بیماران با هم ازدواج کنند... .

 

سور بز
کارگردان: سعید زمانیان
تهیه‌کننده: حسن محمدی، غلامرضا احمدی

 

در نشست خبری فیلم «سینما شهر قصه» مطرح شد؛
این فیلم بر خلاف «سینما پارادیزو» یک درام پست مدرن است!

نشست خبری فیلم «سینما شهر قصه» به تهیه‌کنندگی، نویسندگی و کارگردانی کیوان علی‌محمدی، با حضور او، علی اکبر حیدری (نویسنده و‌کارگردان)، حامد کمیلی، آناهیتا درگاهی، سیاوش مفیدی، علی اوجی، رویا میرعلمی (بازیگران)، مرتضی پورصمدی (مدیر فیلمبرداری)، سیاوش پورخلیلی (تدوین)، منصور شهبازی (صدابردار)، میثم ریاحی (صداگذار)، شیده محمودزاده (طراح لباس)، آیدین ظریف (طراح صحنه)، علی فرهمند (منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی امروز دوشنبه بیست‌ویکم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

فرهمند منتقد حاضر در جلسه درباره «سینما شهرقصه» توضیح داد: احتمالا «سینما پارادیزو» را همه دیده‌اید. این فیلم بر خلاف «سینما پارادیزو» یک درام پست مدرن است. ما وارد دنیای کاریکاتوری فیلم می‌شویم و فیلم در پایان به سمت آشتی دادن تماشاگر با سینما می‌رود.

کیوان علی‌محمدی در پاسخ به این سئوال که چرا به تنهایی فیلم نمی‌سازد و دلیل غیبت امید بنکدار چیست؟ گفت: این را باید خیلی راحت بگویم که من در فیلمسازی آدم شجاعی نیستم. سینما آنقدر سخت است که حتی دو نفره فیلم ساختن هم جسارت می‌خواهد. اگر امروز آقای بنکدار در کنار من نیست به این دلیل است که او بعد از اتفاقاتی که برای فیلم «گیلدا» رخ داد، دچار مشکل شد و کمی از سینما فاصله گرفته است. البته در این فیلم از زمان نگارش فیلمنامه در کنار ما بود و اسمش در تیتراژ هست.

کارگردان «سینما شهرقصه» ادامه داد: زمانی که به حضور رسانه برای پشتیبانی از ما نیاز داشتیم، پشت ما نبودید. کسانی از من می‌پرسیدند رابطه‌ام با امید چطور است باید بگویم که فیلم جدیدی که در آینده خواهید دید ساخته مشترک من، امید بنکدار و علی اکبر حیدری خواهد بود.

او ادامه داد: من جزو آن دسته از سینماگران خوشبختی هستم که هنوز فیلم می‌سازم و امروز اینجا حضور دارم، در حالی که خیل عظیمی از اهالی سینما در خانه نشسته‌اند و هیچ کاری برای انجام دادن ندارند.

او درباره ساخت «سینما شهرقصه» توضیح داد: من همیشه از خودم می‌پرسم گناه کسانی که با سینما برای ما خاطره ساختند، فراموش می‌شوند و کنار گذاشته می‌شوند. چیست؟ سکانس پایانی این فیلم ادای دینی به این عزیزان است.

آیدین ظریف نیز در این نشست گفت: هر فیلم برای خودش تجربه‌ای منحصربفرد است. در این فیلم همه گروه همدل بودند و از تمام‌ وجود مایه گذاشتند. اگر در این فیلم نسبت به فیلم‌های قبلی‌ام پیشرفت کرده‌ام، خوشحالم.

شیده محمودزاده در ارتباط با طراحی لباس فیلم گفت: بر اساس تحقیقاتی که انجام دادم، لباس‌ها را طراحی کردم. قسمت‌هایی که مربوط به زمان انقلاب است را می‌خواستم که به واقعیت نزدیک باشند. برخی فکر می‌کردند این تصاویر آرشیوی هستند اما حضور بازیگرمان در این صحنه‌ها این موضوع را نقض می‌کند.

حیدری در ارتباط با سخت بودن فیلم توضیح داد. ما فکر کردیم فیلمی بسازیم که قصه همه کسانی باشد که سینما را دوست دارند.

علیمحمدی درباره اکران این فیلم عنوان کرد: روزی که پروانه ساخت این فیلم را گرفتیم ابراهیم‌ داروغه‌زاده به من گفت که فیلمنامه را نخوانده‌ است اما مسئولان بخش پروانه ساخت خوانده‌اند و تعریف کرده‌اند. درصورتی که انتظار داشتم اجازه ساخت این فیلم را ندهند. امیدوارم این خط قرمز که فکر می‌کنند سینما از سال 57 به وجود آمده را خاک کنیم، فیلم ما ستایشی از سینمای ایران و عشقمان به آن است.

حامد کمیلی بازیگر فیلم «سینما شهر قصه» درباره این فیلم گفت: بار دیگر از دست دادن نخبه‌های کشور را تسلیت می‌گویم. زمانی که فیلمنامه را خواندم شکی نداشتم که حتما در آن بازی خواهم کرد. فقط از این می‌ترسیدم که فیلم خوب از آب درخواهد آمد یا نه زیرا این فیلم حد وسط ندارد یا خیلی خوب می‌شد یا خیلی بد.

او ادامه داد: اینکه من در فیلم‌های کمدی بازی می‌کنم از تئاتر ریشه گرفته است همیشه سعی می‌کنم نگاه جدی‌تری به فیلم‌‌های کمدی داشته باشم.

 علی اوجی درباره این فیلم توضیح داد: زمانی که کیوان به من پیشنهاد بازی در این فیلم را داد مشغول بازی در یک سریال بودم اما زمانی که فیلمنامه را خواندم دیدم که چقدر دغدغه شخصی من است. تقریبا 12 بار این فیلم را دیده‌ام و هر بار با سکانس پایانی فیلم اشک ریخته‌ام.

او ادامه داد: همیشه سعی می‌کنم نقش را درست بازی کنم از جمله چالش‌هایی که با آن رو به رو شدم گریم بود زیرا هر روز چندین ساعت با چسب ریش برای من درست می‌کردند. زمانی که بر سنگ فرش‌های آن خانه قدم می‌زدم حس می‌کردم در همان زمان مشغول تاریخ‌سازی هستم. کیوان علیمحمدی می‌داند دقیقا چه کاری می‌خواهد انجام دهد زیرا سینما را می‌شناسد.

آناهیتا درگاهی نیز گفت: این فیلم با تمام نقش‌هایی که پیش از این بازی کردم تفاوت داشت و از بازی در آن خوشحالم.

سیاوش مفیدی بازیگر این فیلم نیز درباره فیلم «سینما شهرقصه» عنوان کرد: ما به همه گفتیم فیلم خوب از آب درآمده از شما نیز خواهش می‌کنم همین کار را کنید. کیوان علیمحمدی واقعا کار بلد است، سال‌هاست او را می‌شناسم و به او اعتقاد دارم. تشکر ویژه از حامد کمیلی و کیوان دارم. در این فیلم، همه عاشقانه کار کردند. از بازی در کنار حامد کمیلی لذت بردم. او‌ یک آرتیست و پارتنر درجه یک است.

مرتضی پورصمدی هم در ارتباط با فیلمبرداری فیلم گفت: این فیلم نتیجه یک جنون خوش خیم تیمی است که بیست سال با هم کار می‌کنند و این راه را ادامه می‌دهیم. چه ببینند و‌ چه نبینند، چه اجازه بدهند و چه اجازه ندهند.

حیدری در بخش دیگری از نشست درباره ایده اصلی این فیلم توضیح داد: ما هرگز از مضمون به قصه نمی‌رسیم بلکه قصه را در ابتدا داریم و در ادامه مضمون‌سازی می‌کنیم. در ابتدا ایده درباره یک آپاراتچی بود سپس داستان را به سمت جلو بردیم و به «سینما شهر قصه» رسیدیم.

اوجی همچنین ضمن تشکر از رضا یزدانی گفت: از رضا یزدانی تشکر می‌کنم زیرا در این فیلم تیتراژ متفاوتی  برای ما ساخت. برخلاف چیزی که درباره او فکر می‌کنند یزدانی بارها فیلمنامه را خوانده و توسط یک تیم برای این فیلم شعر نوشت و زحمت زیادی برای ساخت این موسیقی کشید. رضا یزدانی آدمی است که زیادی عشق سینما دارد بنابراین اگر کارنامه او را نگاه کنید متوجه این عشق خواهید شد.

میثم ریاحی صداگذار فیلم درباره «سینما شهر قصه» گفت: در وهله اول خوشحالم که در این تیم بودم. این فیلم سومین فیلم سینمایی بلند من بود اما باقی دوستان حرفه‌ای هستند. از علیمحمدی بابت اینکه به من اعتماد کرد تشکر می‌کنم هر کسی که او را از نزدیک بشناسد می‌داند که او بسیار سخت‌گیر است.

او‌ ادامه داد: حدودا 6 ماه پیش کار صدا را تمام کرده بودم اما هربار کیوان یک ایراد جدید می‌گرفت. این فیلم به نوعی ادای احترام به سینمای ایران بود.

سیاوش پورخلیلی تدوین‌گر این فیلم نیز عنوان کرد: معمولا مخاطبان خیلی به تدوین فیلم توجه نمی‌کنند کارگردان فیلم این فرصت را به من و تیم کوچکم داد و از او متشکرم. منتقدان باید به تدوین فیلم‌ها بیشتر بپردازند و آن را نقد کنند تا بیشتر به آن پرداخته شود. خوب است که بخشی از جشنواره به تیتراژ فیلم‌ها بپردازد.

علیمحمدی همچنین با اشاره به اینکه از بازیگران قدیمی سینمای ایران باید تقدیر شود گفت: باور کنید زمانی که از آقای مشایخی برای این فیلم دعوت کردیم او با پرستارش آمد و به زور قرص سر فیلمبرداری حاضر می‌شد. پرستارش می‌گفت سه روز است که حالش برای اینکه می‌خواهد جلوی دوربین بیاید، خوب است. خواهش می‌کنم از قدیمی‌های سینما یاد کنید، از کسانی که در خانه مانده‌اند و دیگر خبری از آن‌هانیست. دوستشان بدارید زیرا دیگر تکرار نخواهند شد.

کمیلی همچنین در پاسخ به این سوال که فکر می‌کند روزی در سینمای ایران ماندگار خواهد شد یا خیر گفت: تمام سعی‌ام را می‌کنم که در سینما ماندگار شوم حالا اینکه چقدر موفق باشم را نمی‌دانم زمان آن را مشخص می‌کند. 

 

در نشست خبری فیلم «خورشید» مطرح شد؛
هرکسی گنج درونی دارد

نشست خبری فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی با حضور کارگردان، نیما جاویدی(نویسنده)، امیربنان(تهیه کننده)، علی نصیریان، جواد عزتی، طناز طباطبایی، روح الله زمانی، ابوالفضل شیرزاد و شمیلا شیرزاد (بازیگران)، هومن بهمنش(مدیرفیلمبرداری)، کیوان مقدم(طراح صحنه) و رضا صائمی(منتقد) و با اجرای فرزاد حسنی عصرامروز دوشنبه بیست‌ویکم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدا منتقد حاضر در نشست درباره فیلم «خورشید» اظهار داشت: این فیلم مارا به یاد دوران طلایی مجیدی انداخت و می‌توان گفت طلوع دوباره او در سینمای ایران است. فیلم «خورشید» قصه و روایت ساده‌‌ای دارد و نگاه هوشمندانه مجیدی را نشان می‌دهد. این کارگردان کاشف و خالق بازیگر کودک است و فیلم‌های خوبی در حوزه کودکان ساخته است. فیلم ریتم خوبی دارد اما در یک سوم پایانی ریتم کند می‌شود. داستانک‌های اضافی در فیلم وجود دارد که به‌نظرم می‌تواند با تدوین مجدد خوشریتم‌تر شود.

صائمی با بیان اینکه پایان فیلم غافلگیر کننده است اضافه کرد: همچنین تیتراژ فیلم راضی کننده بود.استفاده از نور حالت روحی بازیگر را به خوبی نشان داده است.

در ادامه تهیه‌کننده فیلم در ارتباط با دیر رسیدن فیلم به جشنواره فجرتوضیح داد: ما در ارائه فیلم ضرر کردیم و «خورشید» به بخش داوری مردمی نرسید و اولین نمایش ما روز 14ام بود. ما در زمان تعیین شده بخش عمده فیلم را تدوین کردیم و تحویل هیات انتخاب دادیم، بعد از آن به تکمیل بخش‌های فنی فیلم پرداختیم. برای تدوین این فیلم در هفته‌های آخر 24ساعته کار کردیم و جشنواره برای ما استثنا قائل نشده است.

بهمنش هم در این رابطه تصریح کرد: ما قانون جشنواره فیلم فجر را دور نزدیم. جشنواره شامل دو بخش داوری جشنواره و‌اکران مردمی است که ما از اکران مردمی جا ماندیم و در آرای مردمی کنار گذاشته شدیم.

او‌ ادامه داد: هم جشنواره و هم ما نخواستیم که در بخش مردمی قرار بگیریم. این نکته را هم باید بگویم که  تصحیح رنگ این فیلم در دو روز و نیم انجام شد. به این دلیل که پروانه ساخت فیلم‌ها در تابستان صادر می‌شود و پیک کار در نیمه دوم سال زیاد است این اتفاق که فیلم‌ها دیر حاضر می‌شوند و دیر به جشنواره می‌رسند برای بسیاری از فیلم‌ها و به کرات اتفاق می‌افتد که برای سینمای ایران مشکل ساز  است.

مجیدی با ادای دین به شهدای هشت سال دفاع مقدس و کشته‌شدگان سانحه سقوط هواپیمای اکراینی بیان داشت: امیدوارم سال آینده سال خوبی برای مردم ایران باشد. من به عنوان یک فیلمساز همیشه نسبت به مشکلات مردم دغدغه داشته‌ام و از اینکه نمی‌توانم برخی از مشکلات مردم را به تصویر بکشم متاسف هستم.

کارگردان فیلم، درباره ساخت «خورشید» توضیح داد: فیلم ما به دلیل طولانی شدن زمان فیلمبرداری شرایط فیزیکی سختی داشت و از اینکه فیلم به جشنواره برسد، ناامید شده بودم. اما از آن‌‌جایی که دوست داشتم فیلم برای اولین بار در ایران اکران شود و بعد به فستیوال‌های جهانی برود اصرار به حضورش در جشنواره داشتم.

او در توضیح دیر رسیدن «خورشید» به جشنواره گفت: در طول این 38دوره جشنواره فیلم‌هایی بوده که دیر به جشنواره رسیده است، مثل فیلم «هامون» که نوزدهم بهمن ماه آماده شد. سال سینمای ایران با جشنواره فجر آغاز می‌شود و ما نیز دوست داشتیم که در این جشنواره شرکت کنیم.

مجیدی در مورد نحوه روایت فیلم نیز اضافه کرد: در داستان نخواستیم شخصیت داستان تنها روایتی خطی داشته باشد.

در ادامه این نشست علی نصریان درباره فیلم «خورشید» تصریح کرد: فیلم برایم بسیار جذاب بود اما به‌نظرم می‌رسد که کمی طولانی بود و باید کمی در تدوین فشرده‌تر شود.

طناز طباطبایی هم در ارتباط با نقش خود در «خورشید» توضیح داد: امسال دو پیشنهاد جذاب داشتم که یکی از آنها همکاری با مجیدمجیدی  بود که برایم بی‌نهایت جذاب و آموزنده بود. زمانی که فیلمنامه را خواندم، نقش مادر و تنها زن داستان برایم چالش‌برانگیز بود. حضور من در این فیلم حتی به صورت ویترین می‌توانست به نشان داده شدن بازی بچه‌های این فیلم کمک کند که با جان و دل آن را پذیرفتم.

جواد عزتی در پاسخ به سوالی در ارتباط با تکراری بودن نقش‌هایش در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر گفت:سینما سلیقه‌ای است. اگر فکر می‌کنید نقش‌ها تکراری بوده است باید بگویم که اینگونه جواب گرفته‌ام.

کارگردان فیلم «خورشید» در ارتباط با تلخ بودن فیلم توضیح داد: به نظرم این فیلم تلخ نیست. نکته‌ای که در فیلم وجود دارد نمایانگر گنج درونی این بچه‌ها است و معتقدم هرکسی گنج درونی دارد. علی در پایان فیلم گنج درون خود را پیدا می‌کند. این بچه‌ها بچه‌های کار و نان آوران خانواده هستند. آن‌ها بسیار نابغه‌اند. در این فیلم به دنبال یادآوری مسئولیت اجتماعی نسبت به بچه‌های کار بودم.

مجیدی درباره ساخت این فیلم توضیح داد: این فیلم در ادامه راه فیلمنامه‌های قبلی من است و سعی کردم مسائل اجتماعی را در فیلم‌هایم نمایان کنم. خوشحالم که در ساخت این فیلم با یک تیم جوان کار کردم و معتقدم باید در سینمای ایران به استعدادهای درخشان جوانان توجه کرد.

مجیدی در مورد بازی نصیریان در «خورشید» گفت: همکاری با علی نصیریان بسیار عالی بود و حضور او در این فیلم را معجزه می‌دانم. در واقع من از ابتدا این نقش را برای نصیریان در نظر گرفته بودم.

او درباره انتخاب بازیگران فیلم نیز توضیح داد: نزدیک به چهار هزار بچه کار برای انتخاب بازیگران این فیلم در تهران و دیگر شهرستان‌ها دیدیم. نزدیک به 100نفر انتخاب شدند. روح‌الله را هم  به خاطر چهره و فیزیکش انتخاب کردیم.

روح‌الله زمانی هم درباره نقش خود بیان کرد: علی نصیریان در ایفای این نقش به من بسیار کمک کرد.

در ادامه بهمنش در ارتباط با نقش روح الله توضیح داد: او با وجود اینکه پایش در بخشی از فیلم شکسته بود اما با تمام قوا کار کرد. روح الله تکنیک بازیگری را می‌فهمد.

مجیدی درباره بازی شمیلا و ابوالفضل شیرزاد گفت: این دونفر از مدرسه «صبح رویش» که مخصوص کودکان کار هستند انتخاب شدند.

ابوالفضل شیرزاد هم در خصوص نقش خود در فیلم گفت: آقای عسگری از من تست بازیگری گرفت. من از بازیگری چیزی نمی‌دانستم و نزدیک 8ماه ساخت این فیلم طول کشید.

شمیلا شیرزاد دیگر بازیگر این فیلم هم در ارتباط با نقشش گفت: سکانس گریه برای من بسیار سخت بود. وقتی به مادرم و زندگی سختی که داریم، فکر کردم توانستم این بخش را بازی کنم.

در ادامه نیما جاویدی درباره فیلمنامه «خورشید» اظهار داشت: پیشنهادهای زیادی برای نوشتن فیلمنامه مشترک داشتم. کار کردن با مجید مجیدی برای من بسیار ارزشمند بود. نزدیک به سه ماه مشکلات و مسائل موجود فیلم «خورشید» را بررسی کردیم. سکانسی که زهرا با ناظم مدرسه رو به رو شد و موهایش را تراشیده بودند، داستان واقعی بود که در مدرسه «صبح رویش» با آن رو به رو شدیم و همانجا فیلمبرداری شد.

کیوان مقدم در ارتباط با طراحی صحنه «خورشید» ابراز داشت: به نظرم یکی از سخت‌ترین کارهای زندگی‌ام را برای طراحی صحنه این فیلم انجام دادم. البته کارکردن با مجیدی برای من بسیار لذت بخش بود.

مجیدی درباره داستانک‌های فیلمش‌ توضیح داد: تمام عناصر داستان در پایان به وحدت وجودی می‌رسند. امیدوارم این موضوع در جلسات مفصل‌تر و تخصصی‌تر‌ بررسی شود. بسیاری از لوکیشن‌های فیلم ساخته شده‌اند و این کار سختی بود.

نصیریان درخصوص داریوش مهرجویی و حضور نداشتن فیلم «لامینور»در جشنواره گفت: مهرجویی از قبل‌تر گفته بود که فیلم‌ام را در جشنواره شرکت نمی‌دهم و در خصوص مسعود کیمیایی نیز معتقدم این سلیقه و تصمیم هر فرد برای خودش است که می‌تواند بین حضور یا عدم حضور در جشنواره دست به انتخاب بزند. در موردمشکلات این بچه‌ها اقداماتی را پیگیری کردیم که در زمان‌های آتی اعلام خواهم کرد.

در بخش دیگری از این نشست، هومن بهمنش درباره طراحی صحنه این فیلم ‌توضیح داد: دکورهای این فیلم طراحی پیچیده‌ای داشت و نزدیک به چهارماه طراحی آن‌ها در پیش تولید طول کشید.

 

در نشست خبری فیلم «پسرکشی» مطرح شد؛
تلاش می‌کنم تمام رنج‌هایی را که داشتم به فراموشی بسپارم

اسامی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین / «خورشید» کمتر از تمجیدها و غلوها

نشست خبری فیلم «پسر کشی» به نویسندگی و کارگردانی محمد هادی کریمی با حضور کارگردان، صادق یاری (تهیه کننده)، ژاله صامتی، بهاره کیان افشار، سهیل قاصدی، صحرا اسداللهی، لیلا زارع و آرمان درویش (بازیگران)، بهزاد عبدی (آهنگساز) و با اجرای فرزاد حسنی شب دوشنبه 21 بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

کریمی در ابتدای این نشست بیان داشت: من وظیفه خودم دانستم هر چند کوتاه در کنارتان باشم و امیدوارم از تماشای فیلم لذت برده باشید.

محمد هادی کریمی کارگردان «پسرکشی» در سخنان کوتاهی بیان داشت: من سعی می‌کنم با فیلمم صحبت کنم و امیدوارم در سال 98 با ساخت «پسرکشی» آنچه در ذهنم بود را به تصویر کشیده باشم. من بر اساس یک شعر مولانا این فیلم را ساختم و آن این بیت بود: «خون به خون شستن محال آمد محال».

او ادامه داد: من این فیلم را ساختم تا بگویم ما چاره‌ای جز این که همدیگر را دوست داشته باشیم نداریم. من تلاش می‌کنم تمام رنج‌هایی را که داشتم به فراموشی بسپارم.

این نشست به واسطه برگزاری نشست خبری دبیر جشنواره فجر نیمه کار به پایان رسانده شد.

 

بزرگداشت «فریدون جیرانی» در اختتامیه فجر 38

رونمایی از «خورشید» پس از نمایش «سینما شهر قصه» / اعلام نامزدهای سیمرغ بلورین

مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر ساعت 18:30 عصر سه شنبه 22 بهمن به مدت 120 دقیقه در مرکز همایش‌های برج میلاد تهران برگزار خواهد شد و اجرای این مراسم را «محمدرضا شهیدی‌فرد» برعهده خواهد داشت. اهدای تندیس سردار حاج قاسم سلیمانی در آستانه چهلمین سالروز شهادت سردار وطن و یارانش به بهترین فیلم با مضمون «جهاد و مقاومت» از بین آثار به نمایش درآمده در بخش‌های سودای سیمرغ، نگاه نو، مستند و فیلم کوتاه، از جمله بخش‌های ویژه این مراسم خواهد بود. در مراسم پایانی جشنواره امسال، علاوه بر اهدای جوایز برگزیدگان بخش‌های فیلم کوتاه، فیلم مستند بلند، نگاه نو و سودای سیمرغ، جوایز برگزیدگان بخش مواد تبلیغی (مسابقه تبلیغات سینمای ایران) نیز اهدا خواهد شد.

همچنین در پی برگزار نشدن افتتاحیه جشنواره سی و هشتم، بزرگداشت «فریدون جیرانی» در مراسم پایانی این دوره جشنواره برگزار خواهد شد. پوستر بزرگداشت «فریدون جیرانی»، توسط «حمیدرضا بیدقی» طراحی شده است. جیرانی که در ادوار جشنواره فیلم فجر به عنوان روزنامه‌نگار، منتقد، کارگردان، نویسنده، تهیه کننده و عضو هیات انتخاب و داوری حضور موثری داشته متولد 1330 در کاشمر است.

او حضور در سینمای حرفه‌ای را در سال 1360 با نوشتن فیلم‌نامه فیلم «آفتاب نشین‌ها» تجربه کرد و فعالیت در مطبوعات را با سردبیری در مجله سینما در سال 1370 آغاز کرد. فیلم‌های صعود، قرمز، آب و آتش، شام آخر، صورتی، سالاد فصل، ستاره‌ها 2،1و3، پارک‌وی، قصه پریا، من مادر هستم، خواب‌زده‌ها، خفه‌گی و آشفتگی از ساخته‌های سینمایی جیرانی محسوب می‌شود. او امسال یکی از داوران بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر بوده است.

 

اسامی نامزدهای سودای سیمرغ سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

اسامی نامزدهای سیمرغ‌های بلورین / «خورشید» کمتر از تمجیدها و غلوها

نشست خبری اعلام اسامی نامزدهای سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با حضور ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره و مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره در پردیس سینمایی ملت برگزار شد. نجفی در ابتدا از اصحاب رسانه و مجریان نشست‌ها تشکر و بابت کاستی‌های جشنواره عذرخواهی کرد و در ادامه اسامی نامزدهای بخش‌های مختلف جشنواره اعلام شد:

 

اسامی نامزدهای بخش سودای سیمرغ

نامزدهای بهترین طراحی لباس
رسول علیزاده برای فیلم پوست
مارال جیرانی برای فیلم خروج
بهزاد جعفری طادی برای فیلم درخت گردو
امیر ملک‌پور برای فیلم روز صفر
شیده محمود زاده برای فیلم سینماشهرقصه
غزاله معتمد برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین طراحی صحنه
پوریا اخوان برای فیلم پوست
کیوان مقدم برای فیلم خورشید
محمدرضا شجاعی برای فیلم درخت گردو
سهیل دانش اشراقی برای فیلم روز صفر
آیدین ظریف برای فیلم سینماشهرقصه

نامزدهای بهترین صدا
امیر شاهوردی و سیدعلیرضا علویان برای فیلم پوست
رشید دانشمند و امین شریفی برای فیلم تومان
امیر نوبخت و آرش قاسمی برای فیلم خروج
حسین بشاش و محمدرضا دلپاک برای فیلم خورشید
مهدی صالح‌کرمانی و آرش قاسمی برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه بصری (CGI)
جواد مطوری برای فیلم آبادان یازده 60
محمد برادران برای فیلم خروج
جواد مطوری برای فیلم خورشید
امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع‌پور برای فیلم درخت گردو
رضا میثاقی و محسن خیرآبادی برای روز صفر

نامزدهای بهترین جلوه‌های ویژه میدانی
محسن روزبهانی برای فیلم آبادان یازده 60
آرش آقابیک برای فیلم پوست
ایمان کرمیان برای فیلم خورشید
ایمان کرمیان برای فیلم درخت گردو
محسن روزبهانی برای فیلم روزصفر
آرش آقابیک برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین چهره‌پردازی
مهرداد میرکیانی برای فیلم خروج
محمدرضا قومی برای فیلم خون شد
شهرام خلج برای فیلم درخت گردو
ایمان امیدواری برای فیلم سه‌کام حبس
عظیم فراین برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین موسیقی متن:
حسین علیزاده برای فیلم آتابای
بامداد افشار برای فیلم پوست
رامین کوشا برای فیلم خورشید
حبیب خزایی‌فر برای فیلم درخت گردو
مسعود سخاوت‌دوست برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین تدوین
محمد نجاریان برای فیلم پوست
حسن حسن‌دوست برای فیلم خورشید
محمد نجاریان برای فیلم درخت گردو
میثم مولایی برای فیلم روز صفر
سیاوش پورخلیلی برای فیلم سینماشهرقصه
اسماعیل علیزاده برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین فیلمبرداری
سامان لطفیان برای فیلم آتابای
مسعود امینی تیرانی برای فیلم ابر بارانش گرفته
مرتضی نجفی برای فیلم تومان
هومن بهمنش برای فیلم خورشید
مسعود سلامی برای فیلم سه‌کام حبس
سامان لطفیان برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین نقش مکمل مرد
جواد عزتی برای فیلم آتابای
ارشیا نیک‌بین برای فیلم ابر بارانش گرفته
مجتبی پیرزاده برای فیلم تومان
بابک کریمی برای فیلم سینماشهرقصه
امیر آقایی برای فیلم شنای پروانه
نوید پورفرج برای فیلم مغز استخوان

نامزدهای بهترین نقش مکمل زن
لیلا زارع برای فیلم خون شد
مینو شریفی‌پور برای فیلم درخت گردو
سمیرا حسن‌پور برای فیلم سه‌کام حبس
طناز طباطبایی برای فیلم شنای پروانه
باران کوثری برای فیلم عامه‌پسند
ستاره پسیانی برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین نقش اصلی مرد
میرسعید مولویان برای فیلم تومان
فرامرز قریبیان برای فیلم خروج
پیمان معادی برای فیلم درخت گردو
امیر جدیدی برای فیلم روز صفر
علی شادمان برای فیلم مردن در آب مطهر

نامزدهای بهترین نقش اصلی زن
نازنین احمدی برای فیلم ابر بارانش گرفته
پریناز ایزدیار برای فیلم سه‌کام حبس
مریم مقدم برای فیلم قصیده گاو سفید
ندا جبرئیلی برای فیلم مردن در آب مطهر
الناز شاکردوست برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین فیلمنامه
نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
سعید ملکان و بهرام توکلی برای فیلم روز صفر
محمد کارت، حسین دوماری و پدرام پورامیری برای فیلم شنای پروانه
بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مهرداد کورش‌نیا برای فیلم قصیده گاو سفید
علی زرنگار برای فیلم مغز استخوان
بهنام بهزادی و سحر سخایی برای فیلم من می‌ترسم

نامزدهای بهترین کارگردانی
نیکی کریمی برای فیلم آتابای
مرتضی فرشباف برای فیلم تومان
مجید مجیدی برای فیلم خورشید
محمدحسین مهدویان برای فیلم درخت گردو
سعید ملکان برای فیلم روز صفر
محمد کارت برای فیلم شنای پروانه

نامزدهای بهترین فیلم 
نیکی کریمی برای فیلم آتابای
امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم خورشید
سیدمصطفی احمدی برای فیلم درخت گردو
سعید ملکان برای فیلم روزصفر
رسول صدرعاملی برای فیلم شنای پروانه

 

نامزدهای نگاه نو

بی‌صدا حلزون (کارگردان: بهرنگ دزفولی‌زاده، تهیه‌کننده: مرتضی شایسته)
پوست (کارگردان: بهمن ارک و بهرام ارک، تهیه‌کننده: محمدرضا مصباح)
روز صفر (کارگردان: سعید ملکان، تهیه‌کننده: سعید ملکان)
شنای پروانه (کارگردان: محمد کارت، تهیه‌کننده: رسول صدرعاملی)
لباس‌شخصی (کارگردان: امیرعباس ربیعی، تهیه‌کننده: حبیب‌الله والی‌نژاد)

 

نامزدهای بهترین فیلم کوتاه داستانی

امتحان (کارگردان: سونیا حداد، تهیه‌کننده: پوریا حیدری اوره)
دابُر (کارگردان: سعید نجاتی، تهیه‌کننده: سعید نجاتی و مهدیه غلامحسینی)
کوچه (کارگردان: محمدرضا مصباح، تهیه‌کننده: امیرحسین مهر)

 

نامزدهای بهترین مستند

بانو (کارگردان: محمد حبیبی منصور، تهیه‌کننده: محمد حبیبی منصور)
پروژه ازدواج (کارگردان: حسام اسلامی، عطیه عطارزاده، تهیه‌کننده: مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی)
جایی برای فرشته‌ها نیست (کارگردان: سام کلانتری، تهیه‌کننده: محمد شکیبانیا، محسن شاه‌محمد میراب)
زمستان است (کارگردان: مهرداد زاهدیان، تهیه‌کننده: پیروز حناچی)

 

نامزدهای بخش تبلیغات فیلم‌های سینمایی

عکس
فتاح ذی‌نوری (شکستن همزمان بیست استخوان)
مجید طالبی (ماجرای نیمروز 2: ردخون)
مریم تخت‌کشیان (غلامرضا تختی)
مسعود اشتری (مسخره باز)
امیرحسین شجاعی (متری شیش و نیم)

پوستر
علی باقری (زنانی با گوشواره‌های باروتی)
محمدحسین هوشمندی (خانه پدری)
محمد شکیبا (قسم)
محمد تقی‌پور (مهین)
محمد تقی‌پور (بیست و سه نفر)

تیزر و آنونس
امید میرزایی (شاه‌کش)
زینب‌السادات بدری (بهشت گمشده)
محمدمهدی محمدی (قسم)
مرتضی موحدی (غلامرضا تختی)
مسعود رفیع‌زاده (جهان با من برقص)

اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۲۱
به اسم اعلام نامزدها آدم رو میکشید توی صفحه ی خبر بعد میگید فعلا اعلام نشده!
نظر شما

سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
* captcha:
برچسب منتخب
محمد باقر قالیباف مجلس یازدهم دریای کارائیب منطقه حفاظت شده خاییز سیروس مشفقی