بازدید 11929
۷
گزارش لحظه به لحظه هشتمین روز سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر؛

تشدید شائبه مهندسی آرای مردمی جشنواره؛ نهادهای نظارتی ورود کنند / از من می‌ترسم تا شین

اگر متولیان آرای مردم به سرعت اطلاعات و مستندات این بخش را در معرض قضاوت عمومی قرار ندادند و این اقدام تا انتهای جشنواره استمرار نبخشیدند، نهادهای نظارتی ورود جدی داشته باشند و با بررسی مستندات، از حیثیت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی کشور در معرض قضاوت عمومی دهند.
کد خبر: ۹۵۷۵۷۸
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۸ 08 February 2020

از من می‌ترسم تا شینهشتمین روز جشنواره فیلم فجر با رونمایی از فیلم‌های بلند داستانی «ریست»، «پدران» و «من می‌ترسم»، فیلم مستند «بانو» و فیلم کوتاه «برف‌های سپید سرگردان» و همچنین فیلم سینمایی شین در بخش خارج از مسابقه همراه شد. با این حال موضوعی که پس از مواضع ابراهیم حاتمی کیا داغ شده، تشدید شائبه مهندسی آرای مردمی جشنواره فجر است؛ ابهامی که تنها از طریق شفاف سازی همراه با انتشار اسناد، قابل رفع است.

به گزارش «تابناک»؛ جشنواره فجر سی و هشتم از شنبه دوازده آغاز شد تا بیست و دوم بهمن با نمایش و داوری 28 فیلم بلند داستانی در دو بخش اصلی و نگاه نو، ده فیلم کوتاه داستانی و ده مستند همراه خواهد بود. همچون چند دوره پیشین، سینمای خبرنگاران سینمایی و منتقدین فیلم، سینماملت تعیین شده است. در این دوره با کاهش خبرنگاران غیرفعال یا غیرمرتبط، عوامل فیلم ها در کنار اهالی رسانه در پردیس سینمایی ملت حضور دارند و میهمانان و هنرمندان در پردیس سینمایی چارسو به دیدن فیلم‌ها خواهند نشست.

اگر جزو تماشاگران جشنواره در سینماهای مردمی هستید، راهنمای کامل فیلم‌ها جشنواره را مشتمل بر مشخصات تمامی فیلم‌ها از اینجا می‌توانید ببینید.

 

تشدید شائبه مهندسی آرای مردمی جشنواره؛ نهادهای نظارتی ورود کنند

تشدید شائبه مهندسی آرای مردمی جشنواره / از من می‌ترسم تا شین

حذف فیلم سینمایی خوب بد جلف از آرای مردمی باعث ایجاد شائبه مهندسی آرای مردمی شد و این شائبه پس از آنکه ابراهیم حاتمی کیا در نشست خبری فیلم خروج به صراحت آن را مطرح کرد، تقویت شد؛ شائبه‌ای که با سکوت مسئولان سازمان سینمایی و خانه سینما همراه شده است. این در حالی است که انتظار می‌رفت به سرعت در زمینه با شفاف سازی رفع ابهام صورت پذیرد و اتهامی که در دوره‌های پیشین توسط برخی کارگردان‌های دیگر نیز مطرح شده، با سکوت همراه نشود.

اکنون انتظار می‌رود به صورت مشخص اعلام شود هر فیلم چند رای در چه سالن سینما داشته و نتایج ریز این آرا و فرمول محاسبه اعلام شود تا هر ناظری بتواند منصفانه یا غیرمنصفانه بودن، رای گیری و همچنین دقت و صحت آرای مردمی را بسنجد. سیمرغ بلورین آرای مردمی به واسطه منتسب بودن به رای تماشاگران، از اهمیت ویژه‌ای در سینمای ایران برخوردار است و از این منظر، این انتظار طبیعی است که جزئیات این آرا از همین امروز اعلام شود و مشخص شود حذف فیلم‌ها با چه فرآیندی رخ می‌دهد؟

انتظار می‌رود اگر متولیان آرای مردم به سرعت اطلاعات و مستندات این بخش را در معرض قضاوت عمومی قرار ندادند و این اقدام تا انتهای جشنواره استمرار نبخشیدند، نهادهای نظارتی ورود جدی داشته باشند و با بررسی مستندات، از حیثیت جشنواره فیلم فجر به عنوان مهم ترین رویداد فرهنگی کشور در معرض قضاوت عمومی دهند. موکول کردن شفاف سازی در این بخش به پس از جشنواره که کار از کار گذشته نیز یک خط انحرافی است که متولیان دستگاه‌های نظارتی مانع از آن شوند.

 

فیلم‌های روز هشتم

روز هشتم با نمایش فیلم‌های بلند داستانی «ریست» اثر محمدرضا لطفی، «پدران» به کارگردانی سالم صلواتی و «من می‌ترسم» اثر بهنام بهزادی، فیلم مستند «بانو» به کارگردانی محمد حبیبی منصور و فیلم کوتاه «برف‌های سپید سرگردان» ساخته محمدرضا وطن‌دوست و «شین» (خارج از مسابقه) به کارگردانی میثم کزازی همراه شد؛ آثاری که نتوانست انتظارات را برآورده کند و یک روز ملال آور را رقم زد.

 

ریست

رونمایی ده فیلم بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر؛ از روز صبر تا لباس شخصی
کارگردان: محمدرضا لطفی
تهیه‌کننده: سیدامیر سیدزاده
نویسنده: محمدرضا لطفی
بازیگران: رضا بهبودی، سودابه بیضایی، محمد صدیقی مهر، پریسا محمدی، حامد رحیمی نصر و رقیه افشین پور
خلاصه داستان: «احساس می‌کنم دیوونه شدم…یه جورایی به تمام دوربین‌های مداربسته که دارن آدم رو کنترل می کنن حساسیت پیدا کردم … اونقدر توی این ماجرا غرق شدم که احساس می‌کنم پشت همه این دوربینا یه نفره … یه نفر که چهار چشمی داره منو نگاه می کنه!»

 

پدران

رونمایی ده فیلم بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر؛ از روز صبر تا لباس شخصی
کارگردان: سالم صلواتی
تهیه‌کننده: شهرام مسلخی
نویسنده: محمدرضا گوهری
بازیگران: علیرضا ثانی‌فر، هدایت هاشمی، گلاره عباسی، مهشید ناصری، کیوان پرمر، مهدخت مولایی، نوید لایقی، سارینا ترقی، یوسف یزدانی، مرتضی خانجانی، شیدا مودب، سعید پورشعبانی و سعید باغبان
خلاصه داستان: رویارویی دو نسل می‌تواند حادثه بیافریند؛ در پدران حادثه‌ای دو نسل را رو در روی یکدیگر قرار می‌دهد.

 

من می‌ترسم

فیلم‌های بخش سودای سیمرغ جشنواره فجر سی و هشت
کارگردان: بهنام بهزادی
تهیه‌کننده: بهنام بهزادی
نویسنده: بهنام بهزادی
بازیگران: الناز شاکردوست، امیر جعفری، ستاره پسیانی، مهران احمدی، پیام یزدانی، مجید جعفری، یگانه رفتاری و پوریا رحیمی‌سام
فیلمبردار: امین جعفری
تدوین گر: حمیدرضا لوافی
خلاصه داستان: بدیش اینه من وسط کلی شک‌ام که می‌خوام برم یا نه...ولی بدترش اینه که صدبرابرش مطمئنم نمی‌تونم بمونم.

 

شین
از من می‌ترسم تا شین
کارگردان: میثم کزازی
تهیه کننده: تقی علیقلی زاده
نویسنده: -
بازیگران: جمشید هاشم پور، محمود پاک نیت، هوشنگ توکلی، سیامک اطلسی، غزاله نظر، علی شادمان، آتش تقی پور، محمود بصیری، حسین عابدینی، فخرالدین صدیق شریف، افسانه ناصری، ناهید مسلمی و...
فیلمبردار: علیرضا برازنده 
تدوین گر: -
خلاصه داستان: درامی خانوادگی با چاشنی ترس و دلهره 

 

بانو

فیلم شهردار تهران به جشنواره فجر راه یافت، مستندهای تحسین شده بیرون ماند
کارگردان: محمد حبیبی منصور
تهیه‌کننده: محمد حبیبی منصور
داستان: عصمت احمدیان از زنان تاثیرگذار اهواز است. زنی که خودش و اعضای خانواده او از جمله همسر و سه فرزندش هرکدام به نوعی با جنگ در ارتباط هستند، پس از جنگ متوقف نشدند و مسیر تازه‌ای در پیش گرفتند.

 

برف‌های سپید سرگردان
کارگردان: محمدرضا وطن‌دوست
تهیه‌کننده: محمدرضا وطن‌دوست

 

در نشست خبری فیلم «تعارض» (ریست) مطرح شد؛
این فیلم را نوعی روان درمانی اگزیستانسیالیستی می‌دانم!

نشست خبری فیلم «تعارض» (ریست) به کارگردانی محمدرضا لطفی کارگردان،  امیر سیدزاده (تهیه‌کننده)، رضا بهبودی و سودابه بیضایی (بازیگران)، بابک قائم (تدوین)، حمید یراقچیان (موسیقی)، حسین قورچیان (صداگذار)، علی گراکویی (صدابردار)، افسانه صرفه‌جو (طراح صحنه و لباس)، پدرام زرگر (طراح چهره پردازی) با حضور علی اعلایی ( منتقد) با اجرای محمدرضا مقدسیان امروز روز شنبه نوزدهم بهمن ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

 محمدرضا لطفی در ابتدای این جلسه گفت: من از سال 78  کار نقدو روزنامه‌نگاری می‌کنم و مفتخرم از اینکه از جامعه روزنامه‌نگاری وارد عرصه سینما شدم. یکی از چیزهایی که در جشنواره دیده نمی‌شود زحمت شماست و از شما می‌خواهم که به پرسش گری خود ادامه دهید.

او در ادامه از عوامل فیلم خواست که به احترام اصحاب رسانه بایستند و دست بزنند.

لطفی درباره اینکه که چرا اثرش به عنوان فیلم اول در جشنواره سی‌وهشتم فیلم فجر حضور دارد، گفت: فیلم اول من «روایت ناپدید شدن مریم» بود که با پروانه ساخت ویدئویی ساخته شد و برای من فیلم عزیزی است. معضل ما در جشنواره و سینما صدور پروانه ساخت ویدئویی و سینمایی است و باید حل شود. زمانی که برای آن فیلم درخواست پروانه دادم، پروانه ساخت ویدئویی برای آن صادر شد. این موضوع را به این دلیل متذکر شدم که بگویم ما برای فیلم «تعارض» نه تنها رانت نداشتیم که معضل هم داشتیم.

اعلایی هم که به عنوان منتقد در نشست حضور داشت درباره «تعارض» توضیح داد: من در ساختار فیلم نوعی بازیگوشی می‌بینم که لذت‌بخش است به این دلیل که در راستای ساخته شدن جهان و فضای فیلم است.  در ابتدا باید بدانیم در «تعارض» با یک فیلم سایکودرام مواجه هستیم که فوبیاها و آرزوهای کاراکتر مطرح می‌شود. در این فیلم با جهان‌های موازی مواجه می‌شویم.

او ادامه داد: سینمایی که در بهترین حالت فرمی بتواند به اتفاق‌های موسیقی خودش را نزدیک کند موفق خواهد شد. در سینما وقتی زمان می‌شکند شبیه نت چهارم در موسیقی است. این فیلم را نوعی روان درمانی اگزیستانسیالیستی می‌دانم!

لطفی در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاسی بودن فیلم، گفت: وقتی شما درباره انسان معاصر کار می‌کنید،فیلم ناگزیر به جهان پیرامون متصل می‌شود و ممکن است تصویری از سیاست هم در آن بروز پیدا کند. من اساسا معتقدم روشنفکری وجود ندارد. من اگر می‌خواستم فیلم سیاسی بسازم بلد بودم اما فیلم سیاسی نساختم بلکه درباره انسان فیلم ساختم.

بهبودی درباره همکاری با محمدرضا لطفی و حضور در فیلم «تعارض» توضیح داد: انتخاب نقش طبعا بستگی به فیلمنامه، ایده، فکر و این که چقدر زبان سینما است بستگی دارد. برای من این که فیلم تا چه میزان مدیوم سینما را در نظر می‌گیرد اهمیت دارد و از سویی مساله فیلم برای من مهم است. من به دنبال آن نیستم که بدانم فیلمم در کجا نمایش داده می‌شود و دنبال دستمزدهای آن چنانی هم نیستم. افرادی که با دغدغه فیلم می‌سازند برای من مهمتر از کسانی هستند که وظیفه خودشان می‌دانند هر سال فیلم بسازند. من امیدوارم فقط کار درست را انجام بدهم.

او با تاکید بر اینکه کیفیت فیلم برای من اهمیت دارد، تصریح کرد: برای من سوال است که این پول‌ها از کجا به سینما می‌آید و ترجیح من این است که نان و ماست خودم را بخورم اما در اثر کسی که نمی‌دانم پولش از کجا آمده است حاضر نشوم.

کارگردان «تعارض» در ادامه نشست با انتقاد به داوری نشدن فیلم‌های اول در بخش اصلی جشنواره گفت: ما در بخش هنر وتجربه هم داوری نمی‌شویم. این یک اعتراض نیست بلکه انتقاد است. بر فرض من یک فیلم اول هستم عوامل من که فیلم اولشان نیست. این سیاست اجحاف به عوامل فیلم است. آیا بازی آقای بهبودی یا بخش موسیقی یا دیگر بخش‌های فیلم شایسته داوری شدن نیستند؟ امیدوارم که سال آینده تمهیدی برای این مشکل صورت بگیرد.

در ادامه سودابه بیضایی درباره حضورش در این فیلم گفت: فکر می ‌کنم این روزها سینمای فقیری داریم. سینما از دیدگاه من راهی است تا جهان‌بینی به ما اضافه کند . سعی من بر این است نقشی را بازی کنم که دغدغه‌ داشته باشم.

لطفی در پاسخ به انتقادی مبنی بر طولانی بودن این اثر توضیح داد: من از شما می‌پرسم حواسمان هست اینستاگرام چه بلایی سر ما آورده است. چرا ریتم کند برای ما به مثابه فحش شده است. نیاز چنین فیلم‌هایی‌است که ریتم مشخص داشته باشند و ایده‌آل من این است. خاصیت و جهان بینی فیلم من چنین ریتمی را می‌طلبد.

او درباره سیاه و سفید بودن و فضای فیلم توضیح داد: این مسئله به فرم فیلم بستگی دارد. به هر حال رنگ یکی از عناصری است که می‌تواند در اثر تاکید ایجاد کند. کاراکتر «تعارض» فریاد می‌زند که مرا ببینید و این دیده نشدن از سوی جامعه نمی‌توانست رنگی باشد. 
بابک قائم درباره چالش های تدوین اثر گفت: فیلم به خاطر نوع روایتش یک سری ابزارها را از تدوینگر می‌گیرد. ما از مسیرهای مختلف آمدیم تا به اینجا رسیدیم.

در ادامه نشست یراقچیان درباره انتخاب موسیقی برای «تعارض» گفت: در موسیقی فیلم سه عنصر موسیقی در سه زمان مختلف، یعنی موسیقی باروک، الکترونیک و  رمنس استفاده کردم تا به این واسطه سه عنصر زمانی در بازی بازیگران نمود پیدا کند.

قورچیان نیز در ارتباط با صداگذاری این اثر سینمایی توضیح داد:  بخشی از بار درام روایت بر دوش ما بود.‌ محمدرضا لطفی وادارمان کرد کاری کنیم که کمتر در سینمای ما می‌افتد.

در ادامه گراکویی در ارتباط با صدابرداری «تعارض» توضیح داد: ما تلاش کردیم صدای فیلم خارج از غلونمایی به گوش مخاطب برسد. شما صدای فیلم را خارج از دوربین‌های مدار بسته به شکل درست می‌شنوید.

صرفه‌جو در ارتباط با طراحی صحنه و لباس فیلم توضیح داد: زمانی که برای فیلم به فرم سیاه و سفید رسیدیم کمی غافلگیر شدم. ثابت بودن نماها کار من را محدود می‌کرد و در لوکیشن‌ها سعی کردم پریشانی ذهنی کاراکتر را نمایان کنم.‌

در ادامه نشست زرگر در خصوص چهره‌پردازی این اثر تصریح کرد: کارگردان درباره عناصر مختلف فیلم صحبت کرده بود و من تلاش کردم تا طراحی من فراتر از نیاز فیلم نرود و غلو نشود.

لطفی در پاسخ به این سوال که مخاطب اثرش را چه کسانی می‌داند؟ گفت: ما دو نوع سینما داریم که یکی دنبال جذب ذائقه و دیگری ذائقه‌ساز است. در اولی کارگردان دنبال مخاطب است و در دومی مخاطب باید دنبال کارگردان بیاید.  فیلم من از جنس دوم است. من جهان‌بینی داشتم که آن ارائه دادم و امیدوارم موفق بوده باشم.

 

در نشست خبری فیلم «پدران» مطرح شد؛
صلواتی: فیلم شریف ساختیم!

نشست خبری فیلم «پدران» برگزار شد. در ابتدای این نشست عبدالعزیزی منتقد فیلم درباره تغییرات نظام فرهنگی امروز ما گفت: همه چیز با سرعت بسیار بالایی در فضای فرهنگی ما در حال تغییر است و در این میان مسائل و مفاهیم متعدد و مهمی تغییر کرده است است. یکی از این مفاهیم رابطه میان نسل‌ها است که این فیلم به نوعی درباره آن است. رابطه میان پدران و پسران در جامعه ما از دو نسل متفاوت.

یکی از نکات مثبت این فیلم انتخاب همدان به عنوان لوکیشن در این فیلم سینمایی کشور است که در دیگر فیلم‌های جشنواره نیز دیده شده است. البته نمی‌دانم که همدانی‌ها در مواجهه با فیلم چه واکنشی نشان خواهند داشت؟

داستان یک خطی فیلم با موقعیت‌ها و دیالوگ‌های فیلم جلو می‌رود و بسیار ساده است و البته برای مخاطب امروز سینما بسیار ساده شاید تلقی شود و اگر نه بسیار استاندارد است. تدوین فیلم نیز ساده است که به نظرم شاید به خاطر کم کردن هزینه‌های فیلم باشد.

مولایی بازیگر این فیلم درباره این اثر سینمایی گفت که در این فیلم هیچ نقطه اگزوتیک و سخت فهمی وجود ندارد و این تعمدی است. سعی شده است که در داستان خط فیلم ساده ترسیم شود تا منطق روشن و قابل فهمی وجود داشته باشد.

مسلخی درباره انتخاب فیلمش در جشنواره فیلم فجر گفت که مطمئن بودم که این فیلم در این دوره حضور خواهد داشت. این فیلم به شدت پرلوکیشن و بازیگر است و نزدیک به 500 نفر هنرور داشتیم. عمدتا کارگردان کار اول ترجیح می‌هد که با کار ساده و آپارتمانیفیلم بسازد اما با تمام سختی‌هایش آن را ساختیم و می‌دانستم که از این جهت انتخاب خواهد شد.

تلاش کردیم که با کمک نویسنده فیلمنامه محتوا محوری داشته باشیم. امیدواریم که نقدهای خوبی را به فیلم داشته باشیم.

صلواتی اصرار بر این داشتیم که سرراست و سالم و منطقی باشد. فیلمی که در تلیوزیون هم ساختیم با همین رویکرد بود. فیلم با پدران شروع می‌شود و تمام می شود و برای همین نام این کار پدران نام گرفت.

تلاش کردیم تا در همدان با حفظ احترام لهجه همدانی ساخته شود. زمانی که فیلم درخت گردو را دیدم شاید لهجه کردی آقای معادی با اصل تفاوت داشته باشد اما آن را به خاطر فیلم قبول دارم و بازی آن قبول می‌کنم.

وی در پاسخ به سوالی درباره نگاه تورسیتی حاکم بر فیلم گفت که بر فیلم نگاه توریستی حاکم نیست و همه چیز مختص همدان است و ضرورتی ندارد که همدان را توریستی تصویر بکنم.

وی نزی درباره انتخاب بازیگران برای فروش بهتر فیلم گفت که معیار بازیگر برای من این بود که بتواند این فیلم را خوب بازی کند تا اینکه برای من گیشه داشته باشد. چیزی که برای من مهم بود اینکه شریف باشد.

اگر آقای هدایت هاشمی و خانم عباسی در این فیلم هستند پس بخش گیشه را در نظر داشتیم اما همانطور که گفتم مهم این بود که بتوانند این فیلم را شرافتمندانه بازی کنند.

وی همینطور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه فیلم درباره زنذگی یکی از بازیکنان فتوبال است گفت که ایده این فیلم بر اساس داستان بازیکن فوتبال نیست اما از اینکه مابازای خارجی دارد مهم است. من  هیچ عقیده‌ای برای این که بخواهم بهتر دیده شوم را نداشته باشم. نخواستم که به گونه‌ای کاگردانی کنم که دیده شوم. این فیلم بعد از جشنواره اصلاحات و تدوین دوباره خواهد شد.

در بخش دیگری از این برنامه صانعی‌فر بازیگر این فیلم درباره یک شکل بودن کاراکتر ها گفت که همواره دوستان منتقد حامی فیلمند اما اینبار منتقد حاضر در جلسه علیه فیلم بود. وی درباره شباهت بازی‌هایش در سه فیلمی که به ایفای نقش پرداخته بود گفت که درباره شباهت بازیگران خودشان باید نظر بدهند. در قصیده گاو سفید آرامترم و در بازی‌های این سه فیلم تفاوت دارم.

وی درباره لهجه خود در این فیلم گفت که در حد توان خودم تلاش کردم. در همه فیلم‌ها امکان پیش تولید جدی چند ماهه وجود ندارد واگرنه از لهجه بهتری برخوردار می‌شدم. وی در ادامه گفت که بازی هدایت هاشمی و گلاره عباس من را تکان داد.

صلوذاتی در بخش دیگری از سخنان خود گفت که من هیچ اشکالی به نقدها ندارم و دوست دارم که نقد بشوم. من قرار است سینما کار کنم و باتوجه به اینکه کرد هستم دوست دارم اگر فیلم فارسی ساختم فیلم کردی هم بسازم. نقدها را می‌خوانم اما اسامی منتقدین به خاطر نمی‌سپارم.

 

در نشست خبری «من می‌ترسم» مطرح شد؛
بهنام بهزادی: برخی از بازیگران حرفه‌ای پرتوقعند

نشست خبری فیلم من می‌ترسم در سینما ملت برگزار شد. در این نشست امیر جعفری و الناز شاکردوست سر صحنه فیلمبرداری پروژه‌های دیگری بودند.

در ابتدای این نشست منتقد سینما درباره فیلم و فضا و موضوع آن گفت: کار فیلمساز کشف مسائل اجتماعی و ارتباط آنان با یکدیگر است مانند کاری که آقای بهزادی در فیلم خود کرده است. جان کلام فیلم درباره فساد است و اینکه قدرت فساد را با خود به همراه می‌آورد. بهمن کسی است که خیلی زود وارد جریان قدرت و خیلی زود هم فاسد می‌شود.

بهزادی درباره گیشه‌گرایی در فیلم خود گفت که اگر شرایط فروش فیلم من مانند آثاری باشد که فروش خوبی نداشته باشد چه بسا من هم به سراغ گیشه در سینما بروم.

بهزادی درباره کاراکتر امیرجعفری در این فیلم و مابه‌ازای بیرونی فیلم خود گفت: این فیلم مابه‌ازا دارد که ترکیب دو داستان واقعی و خارجی است. برای انتخاب بازیگران در هنگام نوشتن فیلمنامه با ملاک‌هایی بازیگران را انتخاب می‌کنم و یا اینکه با توجه به مشخصه‌های خاصی که کاراکترها دارند بازیگران را انتخاب می‌کنم.

«پوریا رحیمی سام» بازیگر این فیلم درباره انتخاب این نقش گفت که این برای من شانس ویژه است که به عنوان نقش اول در کنار این کارگردان بازی کنم. این مسیر برای من مسیر بسیار آموزنده‌ای بود. در این فیلم یاد گرفتم که چه میزان اتمسفر در بازی و فیلم مهم است. بازی در این فیلم و چنین سینمایی خیلی عامدانه است. فیلم‌هایی که بازی کردم بسیار به آنها افتخار می‌کنم و آنها را بسیار دوست دارم. وجوه و کیفیت نگاه و تفکر بازی من مانند کارگردانی فیلم بسیار مهم است. می‌خواهم که با کارهایم حرف‌هایم را بزنم. امیدوارم که فیلم‌هایی را بازی کنم که مردم آنها را دوست داشته باشند.

ستاره پسیانی بازیگر فیلم، درباره تجربه کار با بهزادی گفت که همکاری با او مانند ورکشاپ است و این دومین فیلم من است که با او کار می‌کنم و امیدوارم که در فیلم سوم هم با او بازی کنم.

«مجید جعفری» بازیگر دیگر این فیلم نیز درباره تجربه بازی با بهزادی گفت که من هم مانند خانم پسیانی معتقدم که همکاری با او مانند کارگاه است و به کسانی که این فیلم را ندیدند پیشنهاد می‌دهم که این فیلم را تماشا کنند.

یگانه رفتاری نیز درباره اولین حضور خود در سینما گفت که بعد از اولین تستم در همکاری با ایشان تصمیم گرفتند که من در این فیلم بازی کنم.

بهزادی نیز درباره معرفی کردن بازیگرهای جدید در سینما گفت که واقعاً نیاز به این معرفی در سینما وجود دارد زیرا تمام بازیگران حرفه‌ای مشغول کارهای مختلفند. دلم برای همکاری با بازیگران غیرحرفه‌ای می‌تپد.

برخی از بازیگران حرفه‌ای البته سختی‌ها و توقعات خاصی دارند. تجربه کار با بازیگر درجه چندمی را داشتم که به برنامه‌ریز من گفته بود که با من چند جلسه بیشتر کار ندارد!

جعفری فیلمبردار کار گفت که این دومین همکاری من با ایشان بود. وی این درخواست را داشت که من از 2 ماه قبل از کار در کنارش باشم و در همه مراحل دورخوانی و تست گریم در کنارش باشم و با جای دیگری کار نکنم.

با او به زبان و دیدگاه مشترکی رسیدیم. اینکه حرکات خیلی به چشم نیاید و نورپردازی در جای خود قرار بگیرد و... همه مواردی بود که در تمرین‌ها با او به نتیجه واحد می‌رسیدیم.

آیدین ظریف درباره طراحی صحنه فیلم گفت که کار من در این فیلم خیلی سخت نبود زیرا تکلیف من در این فیلم از قبل روشن بود.

پسیانی درباره بازی خود و عدم حساسیت به بازیگری خود در فیلم‌ها در قیاس به تئاتر در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران گفت که قبل‌تر پیشنهادات سینمایی زیادی داشتم اما رد می‌کردم اما در سال‌های اخیر دوست دارم که بازی‌های جدیدی را تجربه کنم چه در سینمای مستقل و چه در سینمای تجاری.

بهزادی درباره انتخاب الناز شاکردوست برای فیلم خود با توجه به بازی در فیلم «شبی که ماه کامل شد» گفت که قبل از اینکه وی در این فیلم بازی کند و دیده شود ما با او این همکاری را شروع کردیم.

بهزادی نیز درباره چرایی حضور صدای علی مصفا و نشان ندادن وی گفت که در برخی از سکانس‌ها تنها یک کاراکتر داشتیم و می‌خواستیم از صدای بازیگر ویژه‌ای استفاده کنیم.

 

گرد و خاک شهاب حسینی برای دفاع از خودش

شهاب حسینی که چند روز قبل برای فیلم «آن شب» نتوانسته بود به نشست مطبوعاتی فیلم‌اش بیاید برای این فیلم خود را به تهران رساند و در سالن شماره ۹ پردیس که تعداد زیادی از وابستگان و خانواده عوامل و طرفداران حسینی در آن حضور داشتند، به تماشای فیلمش نشست. جمع زیادی از علاقه‌مندان به حسینی با تابلوی نقاشی از تصویر او و گل به دیدنش آمده بودند و اگرچه بسیاری از آن‌ها خواستار دیدن او و حضور در سالن نشست بودند این اجازه داده نشد.

حسینی که به همراه چند هنرمند قدیمی در عرصه بازیگری یعنی هوشنگ توکلی، آتش تقی پور و سیامک اطلسی به نشست آمده بود از همان ابتدا در پاسخ به اولین سوال درباره ساخت فیلم «شین» و حضورش در جشنواره، به صراحت اعلام کرده که این نشست چندان برای فیلم «شین» نیست و او امده تا پس از مدتی که فقط حرف یا به قول خودش فحش خورده از خود دفاع کند و حرف هایش را بزند.

در این نشست آتش تقی پور که در دو سه روز گذشته چند فیلم متوالی در جشنواره داشت، برای اولین بار به پردیس ملت آمده بود، ضمن اینکه فریده سپاه منصور همسر هوشنگ توکلی هم در میان حاضران این نشست بود.

شهاب حسینی صحبت های خود را با کنایه‌های تند به یکی از سینماگران مطرح کشور در مخالفت با تحریم جشنواره شروع کرد و بعد از مخاطبانش گله کرد که وقتی برایشان «فسفر سوزانده تا چند خط ادبی و با توسل به اشعاری از حافظ و سعدی بنویسد» چیزی جز فحش نثارش نکردند.

در لحن و کلام حسینی مشخص بود دلخوری عمیقی بابت واکنشهای بعضی مردم نسبت به اظهارات و نامه هایش پیش از شروع جشنواره دارد که شاید به شکلی قهر خود را با آنها مطرح کرد و گفت: دیگر تعارف بین من و مخاطبم از بین رفته و حالا من لزومی نمی بینم که فراتر از توانم تواضع کنم.

او در صحبت های خود به درخواستی که برای اکران فیلم آشغال های دوست داشتنی داشته اشاره کرد و گفت: تمام تلاش من برای حفظ وحدت میان مردم و جلوگیری از نفاق و تکه تکه شدن سرزمینم است. وی اگرچه با لحنی نسبتا آرام و البته محکم و قاطع صحبت می کرد، اما در پاسخ به سوال خبرنگاری که به او گفت بعضی رفتارهای خودش باعث ایجاد شائبه می‌شود مثل آنجایی که در جشنواره فیلم "کن" حرفی از امام زمان نمیزند ولی در تهران جایزه‌اش را به امام زمان تقدیم می‌کند، عصبانی شد و دقایقی طولانی که هر لحظه با عصبانیت بیشتری همراه بود توضیح داد، در کن از دریافت جایزه بی اطلاع بوده و اگر خبر داشت حتماً با آمادگی بیشتری می رفت. از این بابت از همکارانش گله‌مند است اما در عین حال جایی سخن از عقیده‌اش به میان آورده که ارزش آن را درک کنند.

نکته جالب توجه این نشست خواندن سوالات خبرنگاران توسط خود شهاب حسینی بود که از همان ابتدا برگه‌های سوالات را نگاه می‌کرد و شاید محتویات برخی از آن‌ها و نوع پرسش ها او را در لحظه ‌های اول کمی بیشتر به جوش آورد.

با این حال با وجود همه این حاشیه‌ها و عصبانیت حسینی نسبت به یک سوال‌، جو غالب نشست در طرفداری از او و صحبت هایش بود که در پایان دفاعیاتش مورد تشویق قرار گرفت.

بعد از تمام شدن وقت نشست او بلافاصله سالن را ترک کرد در حالی که بسیاری از علاقه مندانش پشت در سالن و جلوی آسانسور و نیز جلوی در ورودی پردیس ملت تا مدت های طولانی منتظر حضور او بودند.

بخشی از صحبت‌های شهاب حسینی در انتقاد از یک کارگردان باسابقه در حالی مطرح شد که دیروز مسعود کیمیایی به عنوان یکی از اولین هنرمندانی که جشنواره فجر را تحریم کرده بود، تاکید کرد در جشنواره حاضر نخواهد شد ولی با این حال فیلم «خون شد» او با حمایت و مراقبت جواد نوروزبیگی به عنوان تهیه کننده در جدول نمایش جشنواره قرار دارد.

 

9 سانس فوق‌العاده در روز هشتم جشنواره

محمدرضا فرجی مدیر امور سینماهای جشنواره فیلم فجر در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره درباره سانس‌های فوق‌العاده روز هشتم جشنواره سی و هشتم گفت: فیلم‌های روز صفر (سعید ملکان) در سینماهای باغ کتاب و کوروش، درخت گردو (محمدحسین مهدویان) در سینماهای فرهنگ 2 و ایرانمال، خورشید (مجید مجیدی) در سینماهای کوروش و آزادی، شنای پروانه (محمد کارت) در سینماهای ایران‌مال و فرهنگ 1 و خروج (ابراهیم حاتمی‌کیا) در سینما ایرانمال به سانس فوق‌العاده رسیدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۷
سينماي ايران اسير يكسويه گرايي شده است
رونق سینما و تئاتر و فرهنگ برای ایران بسیار مناسب است. ایران بر خلاف بسیاری از کشورهای اسلامی و دنیا وابسته به هالیوود نیست و خود تولید سینمای محتوایی دارد. ولی باید قدری دست کارگردانهای را بازتر بگذارید تا تولیدات با کیفیت جهانی تری بسازند.
نهادها اساسا بر اساس مهندسی تشکیل شده اند.
وقتی تو نرم افزار آرای مردمی روز اول ۲۰۰ نفر و تا امروز کلا یک هزار نفر ثبت نام کردند و با توجه به این که تنها بعد از یک ساعت از اتمام فیلم سامانه برای آن بلیت بسته می شود، هر گونه مهندسی آرا ممکن است.
فساد به جشنواره هم رحم نکرد .
خب بابا مدل برنامه خندوانه اینو موبایلیش کنن آرا مردمی تو اپلیکیشن پیش چشم همه انلاین حاضر باشد مهندسی هم نمیشود راحت
واکنش مردم به فیلم های حاتمی کیا کاملا طبیعی است اما فیلم قاسم خانی هم قربانی خشم مردم شد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر