بازدید 19541

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

در دو سال اخیر و با افزایش فشار تحریم های نفتی و کاهش درآمدهای نفتی، دولت به فکر افزایش درآمدهای مالیاتی افتاده است. یکی از راه های افزایش درآمدهای مالیاتی گسترش پایه های مالیاتی می باشد. از همین رو پایه های مالیاتی جدیدی تعریف شده اند که از آن جمله می توان به مالیات بر عایدی سرمایه اشاره نمود.
کد خبر: ۹۵۷۰۵۹
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳ 05 February 2020

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

به گزارش تابناک اقتصادی، با خروج آمریکا از برجام، رئیس جمهور این کشور وعده بازگشت تحریم ها علیه ایران در مدت 90 روزه و 180 روزه را داد. از جمله تحریم های مهم، تحریم های نفتی بود و هدف آمریکا از اعمال این تحریم ها به صفر رساندن صادرات نفتی به منظور تاثیرگذاری بر درآمدهای نفتی دولت ایران بود. دولت نیز برای مقابله با کاهش های درآمدهای نفتی، سعی نمود با تعریف پایه های مالیاتی جدید میزان درآمدهای مالیاتی خود را افزایش دهد و این درآمدها را جایگزین درآمدهای نفتی نماید. یکی از پایه های مالیاتی جدید که دولت به دنبال ارسال لایحه آن به مجلس جهت تصویب می باشد، مالیات بر عایدی سرمایه است.

مالیات بر عایدی سرمایه چیست؟

مالیات بر عایدی سرمایه یا CGT (Capital Gains Tax) بدین معناست که دولت بر درآمد حاصل از سرمایه گذاری در تملک دارایی های سرمایه ای مالیات وضع می کند. به عبارت ساده تر مالیات بر عایدی سرمایه نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود. درواقع در این نوع مالیات، افراد از سود ناشی از فروش سرمایه و مایملک خود مالیات پرداخت می‌کنند.

یک مثال ساده برای آشنایی با مالیات بر عایدی سرمایه

مثال ساده برای آشنا شدن با مالیات بر عایدی سرمایه این است که فرض کنید شما مسکنی را سال گذشته به قیمت 100 میلیون تومان خریداری کرده‌اید و حال قصد فروش آن را دارید. مشتری مسکن شما را به قیمت 120 میلیون تومان خریداری می‌کند. در این میان شما 20 میلیون تومان از فروش مسکن خود سود کرده‌اید. حالا باید برای این 20 میلیون تومان که عایدی مسکن است، مالیات پرداخت کنید.

مالیات بر عایدی سرمایه در 187 کشور اجرا می شود

در اهمیت مالیات بر عایدی سرمایه همین بس که گفته شود حدود یک قرن از معرفی مالیات بر عایدی سرمایه در جهان می گذرد اما سرعت گسترش این نوع مالیات در 50 سال اخیر خیره کننده بوده است. در سال 1913 ایالات‌ متحده آمریکا برای اولین بار مالیات بر عایدی سرمایه را به اجرا گذاشت. تا سال 1965 این کشور، تنها کشوری بود که قانون مجزا و کاملی برای مالیات بر عایدی سرمایه داشت تا اینکه در این سال، جهش قیمت مسکن در انگلیس باعث شد تا این کشور نیز به صورت رسمی این نوع مالیات را تصویب و اجرا کند. بر اساس آمارهای موجود تا سال 2001 تنها 114 کشور از عایدی سرمایه مالیات اخذ می کردند اما این تعداد طبق آمار در پایان سال 2017 به 187 کشور افزایش یافته است.

اولین تجربه ایران در مالیات ستانی از عایدی سرمایه به دهه 60 باز می گردد

در ایران نیز مالیات بر عایدی سرمایه در دهه 60 شمسی به اجرا درآمد اما به دلیل پاره ای از مشکلات اجرای این نوع مالیات متوقف شد. در چند سال اخیر به دلیل کاهش درآمدهای نفتی از یک سو و همچنین افزایش سوداگری در بازارهای مختلف از جمله ارز، طلا، سکه، مسکن و خودرو از سوی دیگر، دوباره موضوع مالیات ستانی از عایدی سرمایه مطرح شده است.

وعده های مسئولین دولتی برای ارسال لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به مجلس جهت تصویب در یک سال گذشته چند بار تکرار شده است اما در آخرین اظهار نظر در این مورد فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در مورخه 15 بهمن ماه 1398 در دومین نشست خود با نمایندگان رسانه های گروهی گفت که این لایحه در این وزارتخانه تکمیل شده و در حال بررسی در دولت است ولی در هر حال به سال آینده نمی رسد، ضمن این که بسیاری از مفاد لایحه اصلاح مالیات های مستقیم نیازمند فرهنگ سازی و چکش کاری است بنابراین  برای اجرای آن دو سال دیگر وقت نیاز است.

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورها مختلف چند است؟

نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در کشورهای مختلف متفاوت است اما دانمارک با اخذ 42 درصد مالیات از عواید سرمایه، بالاترین نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در دنیا را دارد. این نرخ در آمریکا و انگلستان حدود 28 درصد، در آلمان و استرالیا حدود 25 درصد و در کانادا حدود 22 درصد است.

مزایای مالیات ستانی از عایدی سرمایه چیست؟

کارشناسان مزایای زیادی را برای اخذ مالیات از سرمایه بر شمرده اند اما مهمترین مزایا عبارتند از:

  • کاهش اختلاف طبقاتی و توزیع عادلانه تر درآمد
  • کاهش نوسانانت قیمتی در بازارهای مختلف و قابل پیش بینی شدن قیمت
  • کاهش نرخ تورم
  • سوق سرمایه های به بخش های اقتصادی و مولد
  • کاهش فرارهای مالیاتی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۶
سود؟؟؟ هرچقدر خونه گرون بشه اونی که می خواد بفروشه و جایی دیگه تهیه کنه ضرر کرده نه سود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۱۱/۱۷
اونی ۷۰۰ تا خونه در شهرری داره چی چگونه دلالان را کنترل کنیم
تو اون کشور های دیگه اینقدر تورم نداریم که!!!
هر موقع تونستند تورم را 0 کنند بعد بیاند از این کارها بکنند
دقیقا" اشتباه شما همینجاس. اون بیست میلیون افزایش قیمت سود نیس، اثر تورم و کاهش ارزش پول ملی هست، 187 کشور که میگین، یا تورم صفر دارن یا در حد یکی دو درصد. عایدی سرمایه وقتی ایجاد میشه که یکی زمینی میگیره و ساخت وساز میکنه و از محل ساخت و ساز سود میکنه. بعد از اتمام ساخت و ساز قیمت مسکن نسبت به نرخ تورم تقریبا" ثابت میمونه یا حتی کاهش پیدا میکنه
تورم را صفر کنند آن وقت سود ناشی از فروش مسکن روشن خواهد شد.
اینها که سود نیست،کاهش ارزش پول ملی است.شما بر اساس دلار حساب کنید اگر سود بود اندازه دانمارک 42 درصد مالیات بگیرید.
واقعا فکر میکنید کسی که پس از یک سال خانه ۱۰۰ میلیوتی خود را ۱۲۰ فروخته سود کرده است؟ پس تورم چه میشود؟
پیشنهاد میکنم دولت هر ساله دارایی مردم را ارزیابی بکند و از میزان رشد قیمت دارایی ها هم مالیات بگیرد.
الان یک بچه مدرسه ای هم می داند ارزش ریال هر روز کم می شود و بهترین راه برای فرار از افت ارزش پول تبدیل آن به کالاهای سرمایه ای مانند طلا, زمین و مسکن است...
تو پول گرفتن از مردم خوب چشم آقایون به کشورهای دیگست! نه جایگاه اقتصادیشون رو نگاه میکنن نه میزان درامد مردمشون و نه نرخ تورمشون!
سوال: ایا در کشورهای دیگر که این قانون اجرا می شود ارزش پول مردم هر سه سال یکبار یک سوم می شود؟
این مالیات بایدشامل سهامداران بورس هم بشود
بااین تورم بالا؟
دوست عزیز نگارنده ما مالیات بر بی ارزش شدن پول باید پرداخت کنیم ؟؟؟ کدام سود ؟؟؟ وقتی واحد پول ایران داره بی ارزش میشه شما نباید باعنوان سود با این مورد برخورد کنید. اگه ملاک پول با ثباتی مثل دلار یا یورو باشه ما ضرر هم دادیم . شما اول ببین اقتصادی هست یا نه بعد در مورد سود بحث می کنیم .
اگر هدف اولیه ایجاد حکومت‌ها را تامین امنیت بدانیم و مسائل مهمی چون معیشت و رفاه را در مرحله دوم و سوم اولویت قرار دهیم.
مسولان دلسوز کشور باید به افرادی که در داخل دستگاه اقتصادی نفوذ کرده اند و به بیت المال تعرض می کنند آگاه باشند و با حداقل و حداقل شفافیت جلوی آنها را بگریند
مالیات بر عایدی سرمایه یعنی جمع آوری ثروت از ثروتمندان و انتقال عادلانه آن به قشر نیازمند برای پر کردن فاصله فقیر و غنی
"مالیات بر عایدی سرمایه نوعی از مالیات محسوب می‌شود که بر سود ناشی از انتقال اموال غیر مولد اعمال می‌شود"
بدون شرح ... و یکی از بهترین نوع های مالیات است
"جهش قیمت مسکن در انگلیس باعث شد تا این کشور نیز به صورت رسمی این نوع مالیات را تصویب و اجرا کند"
اگر این قانون زودتر اجرا می شد این هم اجناس و ملک و .... غیر مولد الان اینقدر درگیر دلالی نمی شد
فقط باعث افزایش قیمت مسکن خواهد شد و مالیات اخذ شده هم معلوم نیست کجا هزینه میشه ، یک بار اضافه روی دوش ملت
این خوده دولت هست که باعث گرونی همه چی شده و اگر کسی بخواد خونه ای عوض کنه اگر 60 تومن بوده شده 120 میلیون علاوه بر مالیتی که میده برای خونه ای که می خواد بخره باید کلی اضافه پرداختی داشته باشه....
خیلی مسخره است. همین مزایا برای مالیات بر ارزش افزوده هم ذکر میشد همین تابناک هم همون موقعا میگفت از اثرات مالیات بر ارزش افزوده کاهش تورم و فاصله طبقاتی است اما اتفاقا باعث افزایش هردوش شد. خیلی واضحه که مالیات بر عایدی خصوصا در زمینه مسکن باعث افزایش مجدد قیمت مسکن خواهد شد.
ميتوانيد بفرماييد باعث و باني گراني خانه كه بي تدبيري و كاهش ارزش پول مليست كه توسط دولت انجام شده و به نسبت دارايي ما سي درصد كاهش پيدا كرده و اين افزايشه صوريست
مثال منزلي را با قيميت 360000000 ميليون تومان در سال ٩٦ با دلار حتي٣٦٠٠ ميشود صد هزار دلار ان خانه الان شده حداكثر يك ميليارد با دلار ١٤٠٠٠ تومان ميشود ٧٠٠٠٠ هزار دلار يعني سي هزار دلار ضرر بعد دركجاي اين كره ي خاكي از ضرر ماليات ميگيرن
باید تورم رو از سود کم کرد، اگه باقیمانده مثبت بود اونوقت دولت مالیات بگیره. در غیر اینصورت که اسمش سود نیست، اسمش ضرره و در بهترین حالت میشه خنثی کردن تورم.
درکشورهائیکه ازسودسرمایه بخصوص مسکن مالیات میگیرند اولا تورم درحدصفر است وثانیااگرشماملکی بخریدواستفاده شخصی کنیدزمان فروش ازمالیات معاف هستیدولی اگرخانه ای بمنظورسزمایه گذاری بخرید وبعد ازیکسال مثلا بیست درصد سودببریدبه آن سودمالیات کمی تعلق میگیردونه درکشوری مثل کشورماکه تورم بالای سی وچهل درصداست شماملکی که میخرید بعدازیکسال غیرممکنست به اندازه تورم رشدکندحالا مالیات هم اضافه بگیرید مطمئن باشید سرمایه ها براه دیگری میرودکه ایجادتورم بیشتروبیکاری بیشتر خواهدشدبهتراست کورکورانه وبدون درنظرگرفتن وضع اقتصاد کشورمان ازدیگران تقلید نکنیم که نتیجه معکوس وعوراض بدی دردرازمدت خواهدداشت.
... اين مردم چه گناهي كرده اند؟
يكي به اين وزير دارايي بگويد
اگر كسي منزلش را كه سال قبل صد ميليون خريده بود
و امسال فروخت صد و بيست ميليون اين بيست ميليون تورم است نه عايدي
چون بخواهد منزل ديگري بخرد همين تورم را بايد بپردازد
با سلام. هر وقت میخواهند از مردم پول و مالیات بگیرند کشورهای غربی را مثال می اورند اما وقتی که از رفا و آسایش و درامد مردم صحبت میشه کشورهای فقیر رو مثال میزنند چرا با مردم روراست نیستید؟!...
این مالیات کسانی را که تا ۲ تا ۳ خانه دارند شامل نمی شود و فقط کسانی را که برای دلالی و سوداگری وارد بازارهای مسکن و طلا و ارز و خودرو می شوند هدف قرار می دهد کسی که ۷۰۰ آپارتمان در شهرری دارد و قیمت را کنترل می کند باید مالیات بدهد و آنهم با محاسبه تورم سالانه تا به سمت ساخت خانه برود نه دلالی خانه
چرا وقت گرفتن پول از مردم ایرانو با کشورهای پیشرفته مقایسه میکنید و وقتی تعیین حقوق و دستمزد با کشورای جنگ زده و فقیر ؟
این مالیات در بیش از 180 کشور دنیا اجرایی شده و کسانی که برای مصرف خانه یا خودرو و ارز می خرند شامل نمی شود و کسانی که چندین خانه و خودرو دارند و در بازار ارز احتلال ایجاد می کنند شامل می شود همه کسانی که با این طرح مخالفند یا اطلاعات کافی ندارند یا خودشان چندین ملک و خودرو دارند
افزایس قیمت خونه به خاطر کاهش ارزش پول ملی است و این افزایش کسب عایدی نیست بلکه حفظ ارزش دارایی فرد در مقابل کاهش ارزش پول ملی است. ایا دولت نباید در مقابل کاهش ارزش پول ملی به مردم پاسخگو باشد؟! در ثانی قیمت ها که در بازار خودرو سرسام اور است چرا بحث مالیات در این بازار مطرح نیست ؟
چرا غرب و امریکا بد هستن ولی مالیات میگیرن خوب میشن از اونا یاد میگیرین
اخه کسی که حونه خریده بعد میخواد گرون شده بفروشه یه خونه دیگه بخره خوب اون خونه هم گرون شده چه سودی کرده که یک قرون دوزار مردمم براش نقشه کشیدن
بله کاسبی هایی هستن که سود اورن مثل بساز بفروشا ولی نه اون بنده خدایی که خونه خریده میخواد بفروشه حالا بیاد ضرر کنه مالیات بده
عایدی سرمایه چه کسانی؟ دولت اگه راست میگه بره از ابر سرمایه دارا مالیات بگیره
این مالیات به نفع مردمه به نفع جووناست به نفع اونایی که دنبال یه سرپناه میگردن هست و همینطور هم به ضرر اونایی که تو این بخش سرمایه گذاری میکنن و میخوان پول مفت گیرشون بیاد به ضرر اونایی که خونه ها خریدن و احتکار کردن،به ضرر سلاطین مسکن هست،،،
فرضا یکی خونه خریده 100میلیون حالا شده 120 میلیون
و میخواد 5میلیون بزاره روی پولش و یک خونه 125میلیونی بخره
قدم اول دولت میاد 5میلیون مالیات میگیره قدم دوم طرف 5میلیون خودش را میزاره دوباره میشه همون 120 میلیون
بعد یکی دوماه طول میکشه خونه خودش گرون تر شده و نمیتونه همونم بخره
اعداد مثال بودند در بازه واقعی همین میشه
فرضا یکی خونه خریده 1میلیارد حالا شده 3میلیارد. مالیات عادی میشه 500میلیون
و اگر بخواد خونش را بفروشه 500میلیون بزاره روش یه خونه بهتر بخره طبق همین فرمول دوباره پولش میشه 3میلیارد و خونه خودش را هم دیگه نمیتون بخره
موضوع را خیلی ساده گرفتند به نظر بنده این جریان باعث میشه بازار مسکن به رکود 100 درصدی بره و دیگه کسی به فکر فروش خونش نمیافته
الان همین طوری هم مالیات کلا مغازه دار ها رو ورشکست کرده باز این مالیات دیگه چیه
الان ما ۳۲ درصد درآمدمون بابت مالیات داره میره
دیگه نمیشه تو این کشور زندگی کرد
الان من درامدم از بورسه مغازم کلا سود نداره حتی اجاره هم درنمیاد
دولت پول چاپ میکنه و تورم ایجاد میشه
قیمت خونه من طی یکسال از 100 میلیون میشه 120 میلیون
یعنی 20 میلیون افزایش قیمت که خود دولت باعثش بوده!!! حالا دولت میخواد از اون مالیات بگیره؟ عجب
باسلام این نوع مالیات که بنام مالیات بر عایدی سرمایه کرفته می شود برای ممالکی است که دارای اقتصاد درست و ضمنا مردم از بیمه بیکاری و بیمه سلامت در سطح مطلوبی بر خوردار است مثل دولت کانادا.در ایام کرونا کسب و کارهائی که که متوقف شده بودن دولت به اتها پول پرداخت می کرد.در کشورما این چنین نیست.
عایدی سرمایه زمانی معنا دارد که تورم حداکثر ۲٪ باشد نه متوسط بالای ۲۰٪
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل